Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door BrightonBelle
Vandaag om 18:00:46
7 en 8 september terug naar toen door Arjan6511
Vandaag om 17:52:23
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door MikeMike
Vandaag om 17:27:04
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:15:20
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 17:04:50
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 17:00:07
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 16:58:11
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 16:54:36
Pfarrerwinkel bahn door HuubvG
Vandaag om 16:38:34
Minol, een micro baantje in TT door Frank Bunnik
Vandaag om 16:36:30
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 16:34:58
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:32:16
Maasmuiden Haven door Dennis.
Vandaag om 16:29:16
Ervaringen van een beginner door _Sjors_
Vandaag om 16:09:51
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
Vandaag om 15:59:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
Vandaag om 15:47:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:45:04
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
Vandaag om 15:40:47
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Bahn-AG
Vandaag om 15:37:04
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Pauldg
Vandaag om 13:44:31
Kleur ex USATC wagens bij NS door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:01:22
Mijn verzameling door Martijn HITV
Vandaag om 11:20:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 10:52:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 09:50:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:45:02
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Remunj
Vandaag om 09:39:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 08:48:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:15:57
Raadplaatje door henk
Vandaag om 08:10:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 07:17:38

Auteur Topic: Bouwdraadje van de Lötschbergbahn (Modulebaan)  (gelezen 14184 keer)

Nederlaantje

• Offline Offline
Bouwdraadje van de Lötschbergbahn (Modulebaan)
« Gepost op: 13 March 2016, 18:05:03 »
Beste lezer(s),

Binnenkort wil ik gaan beginnen met mijn modulebaan: de Lötschbergbahn. Vanaf dat ik een baby was kom ik al geregeld in Zwitserland voor vakantie’s, en stonden we daar op een camping in Frutigen. Frutigen ligt aan de Lötschberg route vandaar ook de naam. Ook de omgeving gebruik ik als inspiratie. Echter, het materieel zal iets afwijken. Er zal dus op mijn baan ook materieel rijden wat afwijkt en niet of nooit op de Lötschberg te zien is. Wel zal al het materieel Zwitsers zijn. Ook het station is fictief, als stationsgebouw wil ik het station van Kibri: Blausee-Mitholz gebruiken. Het sporenplan van Blausee-Mitholz is zeker niet hetzelfde, maar dat geeft ook niet. (Ook zullen hier passagierstreinen stoppen wat in het echt ook niet is.) Daarnaast wil ik nog een aftakking maken voor naar een bedrijventerreintje. Ik wil toch graag zelf wat rangeren, gezien ik de rest van de baan geheel geautomatiseerd onder koploper wil laten rijden.

De modulebakken zullen gezaagd worden uit 12mm dik gegrond populieren multiplex. De module’s worden net zo gebouwd als de BNLS module’s, zonder fries. Over het algemeen komen er 120x60 module’s, waarvan de 4 hoeken nog een aanzet krijgen van 20x60. Zo heb ik wat meer ruimte om de bogen netjes weg te werken. De overgangen met de sporen wil ik graag op rechte stukken spoor doen namelijk. Het liefst ook nog haaks maar dat is niet overal gelukt. Ook komen er 4 kleine module’s van 40x60 tussen. Doelstelling is morgen al een paar module’s te laten zagen en in elkaar te zetten. Het andere deel van de module’s zal dan spoedig komen.

De baan is dus 4 meter lang, 2 meter breed. In het gat worden de treinen aangestuurd. Dat is dus de bedieningsplaats. De baan komt op 1,10 meter hoogte, waar de baan op komt staan weet ik nog niet zeker, maar dit zal waarschijnlijk schragen zijn, waar op de schragen “vorken” gemonteerd worden die de bakken bij elkaar klemt en ik de bakken niet onderling meer kan verschuieven. Een beetje zoals onderstaande foto:

Een idee van Mitropa. Er zal tussen “vork”en schraag dan nog een houten balk komen met draadstang eraan om het 1 en ander nog uit te kunnen lijnen.

De baan zal bestaan uit 2 niveaus, het onderste niveau komt het schaduwstation. Het is zo ontworpen dat treinstellen en trek-duwtreinen de ene keer linksom en de andere keer rechtsom de baan op kunnen. Dit voor meer afwisseling. Getrokken goederentreinen gaan 1 kant op, daar ik meerdere sporen voor gereserveerd heb zal de ene goederentrein rechtsom gaan en de andere linksom. Ook is er rekening gehouden voor 1 speciale trein. Een goederentrein die linksom getrokken wordt door een andere locomotief als die getrokken wordt wanneer deze rechtsom gaat. (dus 1 trein, 2 verschillende locomotieven). Het rangeren en aan-afkoppelen zal in het schaduwstation (hopelijk) geautomatiseerd gaan werken.

Hier een foto van het schaduwstation:

Het “losse” blauwe stukje spoor links onderin wordt een programmeer spoor, losgekoppeld van de baan dus. Het paarse/roze spoor zijn hellingen richting het bovenste niveau.

Nu even een kijkje op het bovenste niveau:

Het lijkt op een simpel ovaaltje, echter is het een soort “puzzel” om de treinenloop juist plaats te laten vinden, zeker zonder deadlocks. Zeker omdat er tegelijk zowel links als rechtsom gereden gaat worden. Het oranje gedeelte wordt de aftakking naar een bedrijventerrein. Echter ben ik daar nog niet geheel tevreden over dus dat kan nog wijzigen.

Ik hoop jullie snel wat foto’s te kunnen tonen wanneer ik ga beginnen met de bouw van de baan. Dit ligt natuurlijk ook aan of ik tijd over heb om aan de baan te knutselen.

Groetjes Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Nederlaantje

• Offline Offline
Re: Bouwdraadje van de Lötschbergbahn (Modulebaan)
« Reactie #1 Gepost op: 28 March 2016, 16:00:23 »
De eerste vordering is zichtbaar:

ik ben afgeweken van de schragen, en alles komt nu op losse poten te staan. wanneer alle bakken goed staan komt er onderaan nog een verbinding van latten voor extra stevigheid van de poten. momenteel heb ik nog 1 zo'n zelfde module, en 2 kleintjes al in elkaar staan. Alle poten zijn ook al in bezit. Het overige hout voor de module's hoop ik deze of volgende week te halen, even kijken met de beschikbare tijd.

groetjes remco
RocoLine rails

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 May 2016, 13:35:37 »
Hallo,

even weer een bouwupdate vanaf hier. Het bouwen gaat gestaag verder, naast het dagelijks werk wil ik dit gewoon als hobby houden en het niet zien als: Het moet dan af zijn, want dan lijkt het teveel op werk als op een hobby. Max 2 uurtjes per dag vind ik wel fijn om er aan te werken, daarnaast kan ik niet elke dag eraan werken. Dit is tot nu het resultaat:

6 van de 10 bakken staat nu. Volgende week nachtdiensten, dan kan ik er ook genoeg aan werken. Eind Mei gaan we op vakantie, de enige planning die ik voor ogen heb is dat dan alle bakken op zijn poten staan, en vast aan elkaar gekoppeld staan. Zodat ik als we terug komen kan beginnen met rails leggen.

Gr remco
RocoLine rails

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 16 May 2016, 13:15:47 »
We beginnen met goed nieuws:

Alle bakken staan nu op hun poten, op de computermodule na. Deze kan later wel, nu eerst de focus op de baan zelf. En anders zit dat ding ook alleen maar in de weg, gezien die in het middengat komt te staan. nu ik het over dat gat heb, nu alles ongeveer staat zoals het moet ben ik gaan meten, en het middengat loopt helaas een paar cm weg. rechts (foto van vorige post) begint het met 80,5cm, links (nieuwe foto van deze poot) zit het op 82cm.

Het volgende doel is dan ook nu alles op goede hoogte stellen en waterpas, en zorgen dat alles mooi en haaks aansluit op elkaar. dan hoop ik ook dat het gat evenwijdig loopt. Daarna kan ik ze gaan koppelen d.m.v. scharnieren. ik hoop dit nog voor de vakantie te kunnen doen, Alleen weet ik dat dit ook een tijdrovend klusje is. bijna alle zijkanten van de bakken moeten wat geschaafd en geschuurd worden. Bovendien komen er nu 2 weken (voor de vakantie) drukke dagen aan, Met ook diensten waar ik bijna niets aan de baan kan besteden. (al kan ik nu ook s avonds denk wel wat doen want het echte herrie maken is nu klaar en zal de kleine niet wakker houden ;))

Gr Remco
RocoLine rails

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 July 2016, 15:07:18 »
Al een tijdje stil in dit topic, door oa een aantal redenen. Vakantie, op zoek naar een nieuwe auto, en.... toch het plan aanpassen. Dit laatste bevond zich achter de schermen af, maar ik kan zeker 2 plaatjes laten zien:

De modulebakken zijn hetzelfde gebleven, alleen komt er rechts onderin nog een module bak extra wat mij de mogelijkheid geeft een keerlus te maken. het stuk spoor aangegeven door de pijl is geen wissel maar enkel een kruising. Als je vanaf boven komt rijd je dus eerst via de kruising naar de bovenste opstelsporen. Als de trein het opstelspoor verlaat komt deze bij de wissels in het rode vak, dit worden niet aangedreven wissels waarbij de trein zijn eigen rijweg open rijdt. hij gaat vervolgens door de andere kant van de kruising richting keerlus en zal daar dus gekeerd daarna weer omhoog gaan richting het zichtbare gedeelte:

Treinen komen linksom de baan op, en moeten kopmaken/omlopen om weer het toneel te verlaten. Dit zorgt voor rangeerwerk wat ik graag wil hebben. Hier en daar wordt het nog aangepast, spoor 3 gaat verder naar beneden zodat er nog een perron tussen kan, en er komt rechts onder in nog een industrie aansluiting/ rangeerterrein. ook wordt de helling gedeeltelijk dubbelsporig om het treinverkeer te bevorderen.

Vandaag eindelijk dan de eerste rails gelegd, ook wat dingetjes gedaan wat voor mij de eerste keer was. zoals de module overgang dmv printplaat, maar denk dat het resultaat wel volstaat:

en:

Wel is 1 spoorstaaf langer dan de andere, duidelijk te zien op de laatste foto als ik op de andere module een stuk spoor er tegen aanleg. nu is dit voor mij allemaal nieuw, maar zou dit eventueel kunnen komen door de warmte tijdens het solderen? ze waren gewoon evenlang en het stukje printplaat is daar lijnrecht. Verder krijgt het wissel de voeding voor de rails, vanaf onderen dus mooi weggewerkt.

tot binnenkort weer!

Remco
« Laatst bewerkt op: 12 July 2016, 15:16:54 door Zwitserlaantje »
RocoLine rails

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 July 2016, 11:30:01 »
Lekker bezig!

Als de spoorstaaf langer is dan heb je hem waarschijnlijk verschoven met solderen  :-\ Wat wij op de club altijd deden was de kopje kant van beide bakken tegelijk solderen. Dus alle rails leggen over de twee bakken incl printplaatjes op het einde. De rails gewoon lekker door leggen over de kopse kanten. Alle rails in één keer solderen. En pas als alle overgangen gemaakt zijn de spoorstaven op de overgang door slijpen/zagen

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 15 July 2016, 14:42:32 »
Hallo Timo,

Bedankt voor je tip! zeker daar waar de rails niet haaks over de overgang loopt is dit een betere methode. Dit was voor mij de eerste keer maar ik kan dus zeker deze methoden ook een keer proberen. Ik wil alle overgangen (en zeker die niet haaks zijn maar diagonaal lopen) met een roco zaagje zagen, denk dat die wel makkelijk door het solderen/printplaatje heen zaagt?

De helling (zonder rails) links boven in heb ik er nu bijna helemaal inliggen, moeten nog wat dingetjes aangepast worden. Uiteindelijk iets te krap getekend en ik zit nu dus een beetje met de ruimte en de moertjes te kijken.

groetjes remco
RocoLine rails

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 20 July 2016, 16:25:05 »
Hallo lezers,

even een kleine update:

en

Ik heb ook nog een filmpje gemaakt met de telefoon, ik weet alleen niet hoe ik deze op het forum kan krijgen. heeft iemand hier tips voor? Ik heb een klein stoomlokje (2 assig) en dmv een trafo kan ik nu even kijken of alles naar behoren werkt. het lokje komt makkelijk de module overgang over en ook de 2 wissels, ondanks dat de puntstukken niet gepolariseerd zijn. en aangezien ik toch met grotere loks ga rijden als deze testlok moet dit dus geen probleem gaan opleveren. Het solderen gaat steeds beter, het blijft toch een kwestie van ervaring opdoen. Ook is mijn kruising binnen, die wil ik wel gaan polariseren echter even kijken hoe, aangezien er geen aandrijvingen op gemonteerd worden moet ik het via een andere manier laten schakelen. Verder hoop ik volgende week eindelijk de helling erin te leggen.

tot zover de update

groetjes remco

RocoLine rails

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #8 Gepost op: 20 July 2016, 21:35:48 »
Lekker bezig, Remco. En  dat in deze hitte

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 July 2016, 12:09:50 »
naar YouTube uploaden en dan het linkje hier zetten
Zo doe ik t altijd ;)
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 July 2016, 16:35:48 »
@ johan, warm was het wel ja, alleen dat was het eigenlijk overal.  :-X Gewoon wat rustiger aangedaan en alleen maar werk boventafels, zodra je gaat bukken voor onder de tafel is dat eigenlijk al weer een te grote inspanning.

@ Dave, dankje voor de tip. ik ga eens even vogelen hoe ik dit het beste voor elkaar krijg. ik krijg het filmpje namelijk ook niet geopend op de laptop. misschien wanneer ik echt test ga rijden met alle systemen kan ik tegen die tijd wel een filmpje posten. De planning is om niet gelijk het hele schaduwstation te leggen, maar alleen het traject vanaf de helling, over de kruising door naar boven, daar 1 "doorgaand" spoor, weer terug over de kruising naar de keerlus en dan weer richting helling. zodra ik dat allemaal heb liggen en alles aan bezetmelders heb hangen en met wisseldecoders etc, wil ik gaan testrijden met koploper. met meerdere loks/treinstellen die op de helling op dat moment weer keert. Vanaf daar zie ik weer verder wat ik dan eerst weer oppak, of het schaduwstation verder leggen of het bovenste niveau.

groetjes remco
RocoLine rails

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #11 Gepost op: 26 July 2016, 12:00:31 »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 July 2016, 13:57:35 »
Dankjewel Gerard, ik zal er eens binnenkort naar kijken hoe het werkt ;).

van de week niet als te veel kunnen doen, onverwachts een uitnodiging gekregen om naar een camping te komen bij schoonouders, en tussendoor ook gewoon moeten werken. uiteindelijk ligt het begin van de helling erin, en wat rails erop geschroefd. ook een eerste wissel inclusief aandrijving en polarisatie gemonteerd.

De draad eindes die uitsteken dienen eventueel straks als bevestigingspunten waar de rijdraad aan vast komt. op dat punt is het nog kritisch of de pantograaf opgevangen moet worden of gewoon gestrekt kan blijven. ik kan dit pas echter op het moment zelf zien.

Van de week zal er niet veel rails gelegd gaan worden, het wordt weer wat houtbouw. Ik wil het hout gaan halen voor de extra module die eraan vast komt, en de scharnieren die ik gemonteerd heb houden de modules wel in positie, maar echter trekken de modules van elkaar weg waardoor overal flinke kieren ontstaan door de speling die op de scharnieren staan. dus daar zal ik van de week ook de modules onderling nog met bouten en moeren gaan koppelen. Scharnieren blijven wel zitten en dienen alleen voor het uitlijnen van de modules.

Groetjes Remco
RocoLine rails

Nederlaantje

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 12 August 2016, 17:29:53 »
Hoi,

hier weer een update, gezien ik vorige week niks heb gepost. Dit kwam voornamelijk omdat ik de bakken onderling nog een keer extra gekoppeld heb, en omdat ik de extra module wou bouwen. Dit is gelukt, ik had echter voor 9 mm gekozen (de rest is 12 mm). nu het in elkaar zit heb ik daar me twijfels over. ik vind er nogal veel speling in zitten terwijl mijn andere 12mm dikke bakken redelijk stug zijn. Misschien dat ik dus toch nog voor 12 mm ga, dat ga ik nog rustig laten bezinken. Verder hadden we nog een stroomstoring in de tuin en heb ik een extra dag gewerkt dus vandaar dat er niet veel nieuws te melden was.

van de week paar keer een uurtje wat kunnen doen en uiteindelijk ligt nu de helling erin tot waar ik hem wou hebben. vooralsnog lijkt ook de "knik" er goed in te zitten. ook het stijgingspercentage valt veel meer mee als gedacht (2,4%) want zelfs wagons blijven ergens op de helling gewoon stilstaan. maar een foto zegt natuurlijk meer!

je ziet dat het spoor niet recht ligt op de helling. dit is uiteindelijk bewust gekozen. in de planning zat het er recht in, maar uiteindelijk kwam ik een beetje knel te zitten met draadeindes en moertjes en een uitstekende rijtuig in de bocht. ik heb het einde van de bocht daardoor verder naar binnen gelegd, en ben daarna weer schuin richting buiten gegaan.

nog een andere foto:

De foto is redelijk onscherp bovenin, maar dat gedeelte staat op de andere foto. Ik begin nu steeds meer te leren tijdens het bouwen en ook begin ik er een soort ritme in te krijgen. dat brengt het bouwtempo ook wat omhoog. het solderen van de rails overgangen gaat ook steeds beter. echter merk ik dat er minimale verschillen ontstaan in hoogte. (terwijl de overgang gewoon vlak is.) Dit komt misschien omdat het printplaatje een halve mm lager is dan de spoorstaven? het hoogte verschil is niet veel, maar levert wel meer geluid op.

van de week zal de kruising erin komen en zal ik de andere bocht terug richting het spoor wat naast de helling ligt maken. Hierna zal het voornamelijk rechte rails leggen zijn dus dat zal wel gemakkelijker gaan.

groet, Remco
RocoLine rails

Steven!

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 August 2016, 10:15:48 »
Ik heb even alles door zitten lezen maar leuk project Remco!

Ben benieuwd naar je vorderingen.

Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html