Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Br 38 Piko Superen.
door
Lobomotion69
Vandaag
om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
sncf231e
Vandaag
om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
RobbertJan
Vandaag
om 12:57:05
Intermittende kortsluiting
door
Lobomotion69
Vandaag
om 12:52:43
Raadplaatje
door
Nullem
Vandaag
om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Frans Peeters
Vandaag
om 12:19:56
Roco Plan T
door
gtw6016
Vandaag
om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag
door
maartenvdb
Vandaag
om 12:17:56
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:51:02
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling?
door
willyTEE
Vandaag
om 11:18:20
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Bert Senden
Vandaag
om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Martijn1974
Vandaag
om 10:20:56
20 jaar BNLS
door
Simplex
Vandaag
om 09:56:09
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:27:58
wisselaandrijving MTB
door
henk
Vandaag
om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren
door
Lobomotion69
Vandaag
om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended
door
spock
Vandaag
om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters
door
Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange
door
741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70
door
Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM
door
Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren
door
MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje
door
Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bouwdraadje van de Lötschbergbahn (Modulebaan)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
Omlaag
Auteur
Topic: Bouwdraadje van de Lötschbergbahn (Modulebaan) (gelezen 14475 keer)
Nederlaantje
Re: Bouwdraadje van de Lötschbergbahn (Modulebaan)
«
Reactie #15 Gepost op:
09 September 2016, 13:41:29 »
Daar zijn we weer met een update.
geen kleine update vind ik zelf, er is de laatste tijd toch bergen werk verzet:
De sporen van en naar de keerlus is hier te zien. het plan heb ik nog wat aangepast, waarmee ik nu met 2 sporen richting de keerlus ga en met 1 spoor eruit kom. Zo hoeft de trein ook niet helemaal rondom om richting keerlus te gaan maar kan deze bij het eerste wissel na de kruising rechtsaf om richting keerlus te gaan.
Hierbij de keerlus met extra aanbouw. ik heb de middenplaat er even tussen uit gehaald dat werkt iets beter om bij de overgangen even te komen. Het gedeelte voorbij de extra module die later is gekomen ligt hier nog wel los, dit zal echter morgen wel vastliggen
niet te zien hier op de foto maar er zit echt maar 1 tot 2 mm tussen rijtuig en de achterwand van de module. goed berekend dus
Beetje wazig zie ik nu, maar dit zijn de overgangen vanuit de keerlus weer richting schaduwstation. Dit was (vond ik) een zeer lastig klusje, gezien het flex spoor is, en de overgangen niet haaks zijn. Dus het trucje wat timo hierboven ergens beschreef toegepast, dwarsliggers eerst weggehaald op betreffende plek. toen 2 printplaatjes eronder vastgezet op de module met natuurlijk tussen de 2 plaatjes wat ruimte op de overgang. hierna het spoor vast gesoldeerd en de rails weer losgehaald. toen vanaf de onderkant van de printplaat gaan zagen met het roco zaagje. het werkt precies goed, en ben er zeer tevreden over. ook omdat ik nu geen hoogte verschil meer heb in de rails op de overgang, iets wat ik bij de andere overgangen wel heb. nu kan het daar niet altijd zoals ik het nu gedaan heb want ik begin vaak met een nieuw stuk rails aan het begin van de module na de overgang, maar toch wil ik gaan bekijken of ik daar het hoogteverschil ook weg kan halen.
bedrading is nog niet aangesloten, wel al gesoldeerd aan de rails. dat klusje hoop ik volgende week te klaren evenals de laatste module afwerken met rails. dat zou betekenen dat ik toch echt eind deze maand het eerste proefrondje moet zien te halen.
wordt vervolgd...
Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper
Nederlaantje
«
Reactie #16 Gepost op:
11 September 2016, 13:51:26 »
Deze Machinist
staat al klaar voor vertrek op een nieuw traject met deze schitterende EC trein inclusief Panorama rijtuig. Nog even geduld totdat de buitendienststelling klaar is en de treinen groen ligt krijgen om te gaan rijden.
Nu alle rails er ligt voor de eerste testfase heb ik verschillende soorten rijtuigen op de baan gezet om te kijken of ik overal netjes langs kom. Er zijn wat kritische puntjes maar deze kan ik nog bijwerken. de rest loopt lekker vloeiend, en omdat ik toch het grotendeel op de baan had maar gelijk even een reizigerstrein samengesteld.
Gr remco
RocoLine rails
Hendrik Jan
46%, unchillfiltered, natural colour
«
Reactie #17 Gepost op:
11 September 2016, 13:55:53 »
Een hele uitdaging, zo'n modulebaan op meer niveau's.
Ik volg je vorderingen.
Succes met testen
Grüetzi
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly
Te 2/2
Metrop-Märklin
«
Reactie #18 Gepost op:
30 September 2016, 15:18:17 »
Het ziet er mooi uit, vooral ook op die overgangen tussen de bakken.
Ik blijf je vorderingen volgen. Succes.
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Nederlaantje
«
Reactie #19 Gepost op:
02 October 2016, 16:52:33 »
Allen bedankt voor de belangstelling. Er is weer progressie geboekt, vooral gisteren dankzij hulp van 2 leden (Ben en Johan) van dit forum. Ben heeft mij vooral op weg geholpen met de centrale en koploper. Ook van de week toen bleek dat ik een storing had met de centrale en toen ik van de week al de eerste meters via koploper wou rijden en ik ook daar wat problemen mee ondervond. Ook Johan heeft zijn aandeel geleverd aan de baan en heeft voor mij een keerlus schakeling gemaakt d.m.v. een lichtsluis. Dankzij de precieze plaatsing op de baan door Johan is het mogelijk de keerlus in beide richtingen te berijden. Weliswaar heb ik in koploper maar 1 richting aangegeven, de andere richting is alleen in geval van calamiteit en wanneer het niet via koploper rijdt. Even een foto van een lok (Re420 van de BLS) die door de lichtsluis gaat (en uit de keerlus komt):
Ik kan nu dankzij hulp van Johan en Ben al met koploper rijden en al met 2 lokomotieven tegelijk op de baan rijden. Ook worden al 2 wissels aangedreven (dit werkje was van de week al geklaard). De basis is nu dus klaar, vanuit hier wordt het uitbreiden van de rest van het schaduwstation. Er zal nog een aanpassing plaatsvinden aan het kopspoortje op de helling, deze is eigenlijk net te kort met risico dat de trein ontspoort en tegen de draadeinde op rijdt. Deze zal verdwijnen en het spoor zal langer worden. Er komt ook een soort van "tecpro barriér" mocht de trein alsnog te ver doorrijden. (een muur van verschillende hardheid aan schuimrubber om de lok te beschermen) Daarnaast zal de bevestiging van de draadeinde wel tussen de spoorstaven blijven, echter verdiept in het hout en onder de barriér.
Ben en Johan, nogmaals bedankt voor gisteren (en natuurlijk alle andere hulp wat jullie geven d.m.v bellen en mailen). Nu even lekker een tijdje rustig aan doen en wat meer van koploper ontdekken door middel van rijden, dan komt er vanzelf weer een update op dit topic/draadje.
Groetjes Remco!
RocoLine rails
Sicco Jan
«
Reactie #20 Gepost op:
02 October 2016, 17:38:23 »
Over de draden die wel gesoldeerd maar niet aangesloten zijn: die kan je ook mooi op de printplaat solderen. Scheelt iets priegelen.
Groet, Sicco Jan
Nederlaantje
«
Reactie #21 Gepost op:
28 October 2016, 12:16:21 »
Even een aantal foto's om te baan enigzins te kunnen laten zien. deze zijn met een fotocamara geschoten en dus van betere kwaliteit. Ook rijden er gelijk wat treinen rond.
2 treinen staan op de foto hierboven te wachten om richting keerlus te mogen gaan.
op de foto hierboven rijdt de trein nog net voor de lichtsluis en is de stroom nog niet omgepoold.
De EC in de keerlus. Ruimte zat in de keerlus, want deze begint vanaf het einde van het wissel tot aan de lichtsluis.
De EC komt de helling af. rechts van de helling sluit het spoor nog niet aan, dit wordt spoedig gedaan. Daar komen namelijk de doorgaande treinen (zoals de EC en goederentreinen) vanaf in het schaduwstation. (4 opstelsporen en 1 vrij spoor). de rest zal op kopsporen komen om de kosten (aantal wissels) te drukken. (trek-duwstammen en treinstellen en losse loks). Het enige spoor wat vrij is voor de doorgaande treinen is om de treinen die op kopsporen te staan ook af en toe door de keerlus heen te laten rijden. (niet noodzakelijk, wel leuk voor variatie)
groetjes remco
RocoLine rails
Nederlaantje
«
Reactie #22 Gepost op:
28 October 2016, 12:22:55 »
Het vorige bericht was van wat al een tijdje geleden gelegd is, ondertussen zijn we wat verder. sorry voor de kwaliteit van de foto, maar deze is weer met een telefoon gemaakt. Ik heb deze pas een week en het is nog even zoeken. Ik moet namelijk eerst het formaat aanpassen voordat ik hem op het forum kan plaatsen maar het is nog even zoeken welk formaat om hem scherp te krijgen.
Er zijn 2 kopsporen bij gekomen (1 voor een treinstam (trek-duw) en 1 voor gecombineerde treinstellen.) Ook is het treinstel wat ik al een tijd had liggen nu uitgerust met decoder. Ik ben al inclusief deze 2 kopsporen aan het testrijden met koploper en het werkt naar behoren. Ik heb nu steeds met 3 treinen tegelijk gereden, maar een 4e trein zal ook moeten kunnen. Hier wil ik echter nog even mee wachten, alles op zijn tijd.
Het volgende wat staat te gebeuren is om vanaf de kruising (en het wissel daarna) verder te gaan richting de doorgaande sporen, zodat via daar ook rondgereden kan worden. dan kan ik zeker met 5 of 6 treinen gaan testen. Ook moet ik nog de ringleiding voor de wissels aanpassen naar een andere kleur voor meer duidelijkheid. dit komt t.z.t nog.
groetjes remco
RocoLine rails
Te 2/2
Metrop-Märklin
«
Reactie #23 Gepost op:
22 November 2016, 10:18:36 »
Een mens ziet niet altijd alles in een oogopslag, ik niet in ieder geval.
Ik zit hier naar te kijken, en denk dat vraag en het antwoord beide in de foto staan.
Toch vraag ik het. Het gaat om het onderste niveau. De kijkhoek is richting keerlus.
En het gaat om ( de oorzaken van) de S-bocht na de kruising:
Is dat een bewuste keus, of de angst om een wissel op de grens van twee bakken door te zagen?
Jan Willem
mwdb
«
Reactie #24 Gepost op:
22 November 2016, 10:28:12 »
Dat laatste dus, als je het zorgvuldig doet kun je een wissel prima opsplitsen, mits je modules strak en reproduceerbaar aan elkaar passen en mits je de wissel dus eerst goed vastzet en pas als het helemaal goed ligt, de wissel splitst.
Het kan overal behalve bij de wisseltongen vlakbij het puntstuk.
Als er interesse is heb ik wel een fotootje, Ik heb al jaren diverse wisselverbindingen zo uitgevoerd, ook op modules die meerdere keren per jaar worden vervoerd!
Groeten Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html
Nederlaantje
«
Reactie #25 Gepost op:
24 November 2016, 11:32:26 »
Hallo,
Allereerst dank voor de gestelde intresse. De s bocht heeft meerdere verhalen. De eerste is dat deze ontstaan is tijdens het bouwen. Eerst was het een kopspoor, later heb ik het doorgetrokken richting keerlus. Zo kon ik eerder gaan testrijden. (Als je kijkt naar het plan zoals het eerst bedoeld was zou ik eerst helemaal rond moeten om bij de keerlus te kunnen komen.)
Gezien dit mijn eerste echte baan is, en ook nog eens in segmenten durfde ik het inderdaad niet aan om het wissel op de scheiding te leggen. Ook omdat het volgens mij met het puntstuk op de scheiding zou komen. Daarnaast is er in mijn ogen meer kans op ontsporing gezien de trein vanuit de kruising dan gelijk op een wissel komt die gesplitst is en waarbij de overgang ook nog niet haaks is. Uiteindelijk komt op dat spoor mijn rangeertreintje voor boven daar te staan. Ik denk dat goederenwagentjes minder last hebben van die s bocht. (Exact 1:87 rijtuigen gaan er ook zonder moeite door.)
Ik ben wel.geïnteresseerd in de foto's van de wissels.
Gr Remco
RocoLine rails
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Als het maar elektrisch is.
«
Reactie #26 Gepost op:
24 November 2016, 11:51:12 »
Ik wil niet pushen. Maar ik ben ook geinterresseert hoe je het wissel bewerkt hebt. Ik verwacht met een paar maanden een peco wissel te moetne bewerken. Wissels zijn voor mij "heilig". Daar wordt niet aan gesleuteld. Ik ga die stap nu dus ook doen.
Groet,
Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Te 2/2
Metrop-Märklin
«
Reactie #27 Gepost op:
24 November 2016, 14:02:06 »
Met rocoline heb ik nog geen ervaring. Ik denk dat een rocoline wissel inderdaad op die plek net met het puntstuk op de segmentgrens valt, tenzij je het wissel iets opschuift. Zo te zien gaat het om 3 cm opschuiven, opdat je tussen wisseltong en strijkregel kunt scheiden. Of dat de hele operatie zinloos maakt, valt vanaf de foto niet zo goed te zien. Schuin of recht maakt niet uit.
In een
oud draadje bij de buren
uit 2009 werd een Marklin wissel schuin door gezaagd op een module grens (MadMenno)
Die foto geeft voor mij aan dat er veel meer mogelijk is dan ik had durven dromen.
Ik ben altijd nieuwsgierig naar foto's van doorgezaagde weesmeisjes (wissels), of het nou rocoline, peco, piko of marklin is.
Jan Willem
Peter Kleton
«
Reactie #28 Gepost op:
24 November 2016, 15:28:20 »
Ik vind het wel een linke manier om een wissel juist op deze plek tussen puntstuk en strijkregel door te zagen.
De baandelen of modules moeten wel erg goed gefixeerd blijven t/o van elkaar. een paar tiende mm afwijken en de zaak ontspoort.
Peter
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
mwdb
«
Reactie #29 Gepost op:
24 November 2016, 23:08:03 »
Dat is ook wel heel extreem, maar zal in voorkomende gevallen best wel kunnen, zolang de beide baandelen maar exakt weer aan elkaar geplaatst kunnen worden, en dat is in dit getoonde geval wel heel kritisch. Naar mijn idee met een houten onderbouw op termijn onmogelijk.
Het is echter geen probleem om de wissel tot een bepaalde, redelijke hoek ten opzichte van de railas te splitsen, als de zaagsnede maar niet door de bewegende wisseltongen of door het puntstuk loopt. Direct achter het puntstuk echter is vaak een heel goede plek, vaak zit hier al een snede vanwege de isolatie van het puntstuk.
Moet nog even een paar fotos opsnorren en post die wel ergens binnenkort
Groeten, Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html
Print
Pagina's:
1
2
3
4
Vorige
-
Volgende
-
1
[
2
]
3
4
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Bouwdraadje van de Lötschbergbahn (Modulebaan)