Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
RallyAstra
Vandaag
om 22:47:57
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 22:43:54
Roco 42616
door
Ronald69
Vandaag
om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 21:42:58
Modelwensen 2026
door
Jan Breman
Vandaag
om 21:41:36
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 21:32:35
Yamorc 7001 dood
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
Vandaag
om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
ruudns
Vandaag
om 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:51:59
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:11
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
Vandaag
om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
Vandaag
om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
Vandaag
om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
Vandaag
om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Juroen
Vandaag
om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
gdh
Vandaag
om 12:16:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Module overgangen en bochten
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Module overgangen en bochten (gelezen 6236 keer)
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 27073
Re: Module overgangen en bochten
«
Reactie #15 Gepost op:
13 March 2016, 19:41:44 »
Op onze "vaste" clubbaan hebben we dat ook gedaan. Tafels modulair opgebouwd, maar de rails gewoon doorgelegd. Als we ooit uit dat gebouw weg moeten, dan is het een kwestie van rails doorslijpen en vleugelmoeren losdraaien.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Te 2/2
Offline
Berichten: 1028
Metrop-Märklin
Re: Module overgangen en bochten
«
Reactie #16 Gepost op:
15 March 2016, 18:59:57 »
Ik lees dit en moest meteen denken aan
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.msg247380#msg247380
met bijbehorende foto (van Mad Menno):
Niet de goede schaal, maar wel een idee wat er allemaal kan bij module overgangen.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Frans Peeters
Offline
Berichten: 1502
Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Module overgangen en bochten
«
Reactie #17 Gepost op:
16 March 2016, 20:17:42 »
Niks pertinax of spijkers op de clubbanen bij MTD.
De oude analoge tante met ondertussen al meer dan 20 dienstjaren als modulaire baan heeft gewoon genagelde en ingebedde sporen liggen. Geen afwijkingen tussen de verschillende sporen en als fijnregeling: 2 bouten met moeren M8 die worden vast gezet telkens de baan wordt opgesteld. Werkt elke keer opnieuw met de 20 jaar oude als met de nieuwere bakovergangen. Niks geen demping, maar een lekker gesuis en geklik-klak van de wagens op de sporen.
De nieuwere digitale baan heeft gelijmde en ingebedde sporen. Bij de bakovergangen werden deze eerst gewoon doorgelegd en na het verlijmen maar voor het ballasten gewoon doorgeslepen met een 0,6mm dremel slijpschijf. Ook hierbij tot hiertoe geen enkel probleem om de sporen perfect uit te lijnen met 2 bouten en moeren M10 per overgang. Enige demping, voor zover deze niet teniet gedaan wordt door het ballasten is 4mm kurk onder de sporen.
Gelogd
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw
Edegem -
www.mtdtreinenclub.be
-
Tentoonstelling
MODELSPOOR by MTD
- Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025
Nederlaantje
Offline
Berichten: 214
Re: Module overgangen en bochten
«
Reactie #18 Gepost op:
20 March 2016, 23:19:06 »
Bedankt voor de reacties. Ik wil aankomende week kijken of ik er aan toe kom een proef stukje te kunnen maken met een stuk printplaat materiaal. Ik heb een aantal vragen erover:
- hoe lang moet dit zijn? Ik dacht zelf aan 3 tot 5 cm
- waar solderen jullie allemaal? Natuurlijk aan de buitenkanten van de spoorstaven maar ook de binnenkanten? Ik rijd met code 83 rails (rocoline) mij lijkt dat het daar haast onmogelijk is met de lage spoorstaafprofielen en de flenzen die dan eventueel over het soldeersel heen kunnen springen.
Gr Remco
Gelogd
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 27073
Re: Module overgangen en bochten
«
Reactie #19 Gepost op:
20 March 2016, 23:37:50 »
Ik soldeer aan beide kanten. Stukje soldeer aan elke kant neerleggen, dan aan één kant de soldeerbout er tegenaan. Aan die kant zal het soldeer het eerst smelten. Dan trekt de warmte door naar de andere kant en daar smelt het ook. Dat soldeer trekt dan onder de spoorstaaf door naar de bout toe. Het soldeer heeft nl. de eigenschap om naar de warmste plek te stromen.
Als je zulke dikke klodders krijgt dat de flenzen er overheen hobbelen dan doe je iets niet goed. Het soldeer moet vlak uitvloeien.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
Module overgangen en bochten