Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:01:15
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:47:57
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 22:43:54
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
Vandaag om 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
Vandaag om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door ruudns
Vandaag om 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
Vandaag om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
Vandaag om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 17:51:59
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:11
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
Vandaag om 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
Vandaag om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
Vandaag om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Juroen
Vandaag om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door gdh
Vandaag om 12:16:48
  

Auteur Topic: Module overgangen en bochten  (gelezen 6240 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Module overgangen en bochten
« Reactie #15 Gepost op: 13 March 2016, 19:41:44 »
Op onze "vaste" clubbaan hebben we dat ook gedaan. Tafels modulair opgebouwd, maar de rails gewoon doorgelegd. Als we ooit uit dat gebouw weg moeten, dan is het een kwestie van rails doorslijpen en vleugelmoeren losdraaien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1028
  • Metrop-Märklin
Re: Module overgangen en bochten
« Reactie #16 Gepost op: 15 March 2016, 18:59:57 »
Ik lees dit en moest meteen denken aan

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=14728.msg247380#msg247380

met bijbehorende foto (van Mad Menno):


Niet de goede schaal, maar wel een idee wat er allemaal kan bij module overgangen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1502
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Module overgangen en bochten
« Reactie #17 Gepost op: 16 March 2016, 20:17:42 »
Niks pertinax of spijkers op de clubbanen bij MTD.
De oude analoge tante met ondertussen al meer dan 20 dienstjaren als modulaire baan heeft gewoon genagelde en ingebedde sporen liggen. Geen afwijkingen tussen de verschillende sporen en als fijnregeling: 2 bouten met moeren M8 die worden vast gezet telkens de baan wordt opgesteld. Werkt elke keer opnieuw met de 20 jaar oude als met de nieuwere bakovergangen. Niks geen demping, maar een lekker gesuis en geklik-klak van de wagens op de sporen.
De nieuwere digitale baan heeft gelijmde en ingebedde sporen. Bij de bakovergangen werden deze eerst gewoon doorgelegd en na het verlijmen maar voor het ballasten gewoon doorgeslepen met een 0,6mm dremel slijpschijf. Ook hierbij tot hiertoe geen enkel probleem om de sporen perfect uit te lijnen met 2 bouten en moeren M10 per overgang. Enige demping, voor zover deze niet teniet gedaan wordt door het ballasten is 4mm kurk onder de sporen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 214
Re: Module overgangen en bochten
« Reactie #18 Gepost op: 20 March 2016, 23:19:06 »
Bedankt voor de reacties. Ik wil aankomende week kijken of ik er aan toe kom een proef stukje te kunnen maken met een stuk printplaat materiaal. Ik heb een aantal vragen erover:

- hoe lang moet dit zijn? Ik dacht zelf aan 3 tot 5 cm
- waar solderen jullie allemaal? Natuurlijk aan de buitenkanten van de spoorstaven maar ook de binnenkanten? Ik rijd met code 83 rails (rocoline) mij lijkt dat het daar haast onmogelijk is met de lage spoorstaafprofielen en de flenzen die dan eventueel over het soldeersel heen kunnen springen.

Gr Remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27073
    • Pagina van klaas
Re: Module overgangen en bochten
« Reactie #19 Gepost op: 20 March 2016, 23:37:50 »
Ik soldeer aan beide kanten. Stukje soldeer aan elke kant neerleggen, dan aan één kant de soldeerbout er tegenaan. Aan die kant zal het soldeer het eerst smelten. Dan trekt de warmte door naar de andere kant en daar smelt het ook. Dat soldeer trekt dan onder de spoorstaaf door naar de bout toe. Het soldeer heeft nl. de eigenschap om naar de warmste plek te stromen.
Als je zulke dikke klodders krijgt dat de flenzen er overheen hobbelen dan doe je iets niet goed. Het soldeer moet vlak uitvloeien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.