Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:55:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:53:47
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 21:38:43
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 21:31:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
  

Auteur Topic: Treinsamenstellingen en wagons, hebben ze specifieke voor- en achterkant?  (gelezen 6381 keer)

LouisH

  • Gast
Mijn vraag gaat over treinsamenstellingen, en meer specifiek over de manier waarop wagons in een treinsamenstelling zouden moeten worden geplaatst. Hebben wagons een herkenbare voor- en achterkant, zodat je kunt zien op welke manier een wagon moet worden ingedeeld in de trein ?

Bedankt,
Louis
 
« Laatst bewerkt op: 08 March 2016, 22:14:27 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2016, 18:27:29 »
Lijkt me niet. En als dat wel zo zou zijn: hoe dacht je dat ze een wagon of rijtuig in werkelijkheid zouden omdraaien?
Oppakken - zoals op je modelbaan - kan niet, dus dan zou dat middels een draaischijf moeten of door de wagon of het rijtuig te driehoeken.
Hooguit voor een museumtrein of voor het koninklijk rijtuig kan ik me voorstellen dan men zit zou doen, maar in de dagelijkse praktijk normaliter niet.


Steyn

Nederlaantje

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2016, 19:16:35 »
Nee er zit niets herkenbaars aan. Is ook niet nodig, omdat de meeste reizigerstreinen gewoon heen en weer pendelen. Vroeger werd er met die dingen ook nog gerangeerd waarbij rijtuigen bijna kris kras door elkaar stonden. Enige herkenbare is 1e en 2e klas met de band.

Gr remco
Digikeijs DR5000 Multi-bus centrale
Bezet/terugmelder(s): LocoNet & S88SD16-n
RocoLine rails
(B)aansturing: Koploper

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2016, 19:23:32 »
Louis.

Vroeger werd er wel gekeken waar een bagagerijtuig, postrijtuig
of resturatierijtuig werd geplaatst. Of in Zweden het bioscooprijtuig.
Een voor of achterkant is mij niet bekend. Het uit rangeren van
rijtuigen wel. Dat werd genoeg gedaan, praat dan wel over Scandinavië.
Mvh Steef

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2016, 19:42:45 »
Citaat
Als voor achter is is achter voor

Bron: Johan Cruijff  ;) ;D

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #5 Gepost op: 07 March 2016, 21:11:31 »
Bij rijtuigen is een wageneinde 1 en 2 gedefinieerd. Aan de buitenkant kun je dat bv zien aan de nummering van de assen die vaak onderaan de rijtuigbak staat: 1/2/3/4 met daarachter een L(inks) of R(echts). Over de toewijzing van de voor- en achterzijde staat onder http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?31,7108323 het en en ander uitgelegd.

In het dagelijks gebruik maakt het meestal niet uit of een rijtuig 'vooruit' of 'achteruit' staat, maar er zijn uitzonderingen. Zo dien(d)en rijtuigen op de Rheinstrecke (Köln-Mainz) met de coupés aan de waterkant te lopen en is het bij gecombineerde 1e klas/bistro-wagens gebruikelijk om de bistro tegen de 2e klas te zetten om constant lopen door de 1e klasse te voorkomen.

LouisH

  • Gast
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #6 Gepost op: 07 March 2016, 21:56:56 »
Er is in bepaalde gevallen en situaties dus wel degelijk sprake van een voor- en achterkant bij treinwagons. Dat wilde ik weten, dank voor het delen van uw kennis.

Louis.
       

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #7 Gepost op: 07 March 2016, 23:34:29 »
Ik denk dat er in technisch opzicht altijd een voor- en achterkant wordt aangegeven. In geval van onderhoud moet je toch kunnen aangeven waar je moet zijn.
Zal bij rijtuigen niet anders zijn dan bij locs en treinstellen. Daar staan ook altijd kenmerken op waaraan je kunt zien wat voor en achter is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #8 Gepost op: 08 March 2016, 08:20:11 »
Kan mij herinneren dat op de rheinstrecke keulen-mainz de IC rijtuigen altijd met de coupe ramen aan de
Rijnkant stonden,zodat je van het uitzicht kon genieten. Soms echter zat je in een wagon die verkeerd was
geplaatst zodat je door de deur en gangpad de Rijn kon zien en aan de raamkant weinig tot niets.
was heel vervelend als je je tevoren op uitzicht op bv Kaub en de Loreley had verheugd.

Verbaast mij iedere keer weer om bv in Amersfoort via de speaker te moeten horen dat de trein
naar Berlijn ditmaal in omgekeerde volgorde zal verkeren,dan moet je in 2 minuten het hele perron
over rennen-hoe kan dit?
Er wordt toch nooit meer gerangeerd met deze stam rijtuigen?

Mvrgr
willem
« Laatst bewerkt op: 13 March 2016, 15:58:24 door NS264. Reden: Hoofletters »
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5405
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #9 Gepost op: 08 March 2016, 09:02:07 »
Een verklaring daarvoor kan vrij eenvoudig zijn, Willem. Als een trein door een omleiding - bijvoorbeeld wegens werkzaamheden - ergens moet kopmaken, rijdt de trein in omgekeerde volgorde verder.

Groet,
Bas

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #10 Gepost op: 08 March 2016, 09:07:19 »
Vergeet stuurstandrijtuigen niet, daarvan is de oriëntatie wel van belang. Zelfs als het stuurstandfunctionaliteit niet gebruikt wordt, dan wil je dat dit rijtuig met de balgzijde tegen de overige rijtuigen van de stam zit en niet met de stuurstandzijde (zie bijvoorbeeld de Bpmbdzf7 in de ICD/Benelux).
Of de eindrijtuigen Bpmez ook een specifieke oriëntatie in de stam hebben weet ik niet.

En zo zullen in het buitenland vast ook wel generatorrijtuigen o.i.d. zijn die een specifieke oriëntatie ten opzichte van de stam hebben.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11656
    • Mijn fotoarchief
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #11 Gepost op: 08 March 2016, 09:14:38 »
Maar goed, dat zijn hele specifieke rijtuigen. Hier wordt gewoon naar algemene rijtuigen gevraagd.

guest7823

  • Gast
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #12 Gepost op: 08 March 2016, 09:18:37 »
Bij stoomlocomotieven had je een voor- en achterkant. dit werd o.a. gebruikt bij de rangeersignalen die rangeerders gaven, dwz: "vooruit" of "achteruit" Bij de invoering van diesellocomotieven werd dit soms lastiger wegens de min of meer symmetrische bouw en werd het tijdelijk opgelost door op de bufferbalken een V en A te plaatsen (die niet altijd even makkelijk te zien waren). Op enig moment is dit bij de rangeersignalen opgelost door de rangeersignalen relatief te maken tov de signaalgever, dwz "van de signaalgever af" of "naar de signaalgever toe"

Bij loc's met twee cabines zijn de cabines genummerd in 1 / 2 of V / H. Dit is o.a. om bij storingen aan te kunnen geven in welke cabine zich het probleem manifesteert. Ook bijv. draaistellen zijn genummerd qua positie

Bijv. de oude Benelux (trek-duw)trein had ook een vaste voorkeurstand, nl dusdanig dat in Amsterdam het stuurstandrijtuig aan de westkant stond. Dit was omdat er dan aan de Belgische kant makkelijk van loc gewisseld kon worden in het eindkopstation. Dit was o.a. te merken omdat bij een omleiding over Breukelen (ipv oude lijn) de stellen verkeerd om kwamen te staan. Na een stremming op de oude lijn en de bijhorende omleiding moesten dan de stammen nog een keer driehoeken om weer goed te komen staan.

Dus ja, al het materieel heeft een voor en achterkant, maar dit is veelal enkel voor intern gebruik bij zaken als storingsmeldingen

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #13 Gepost op: 08 March 2016, 10:10:34 »
De reden van het loc wisselen bij de oude Benelux ontgaat mij even, het is juist een trek-duwtrein zodat er niet van loc gewisseld hoeft te worden leek me. Het stuurstandrijtuig (en de andere NS rijtuigen) aan de westkant was handig bij het onderhoud in de Zaanstraat. Aan deze zijde stonden de NS rijtuigen in de loods en het NMBS deel buiten. Maar dat heeft verder niet veel te maken met de plaatsing van een rijtuig in een trein.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re: Voor- en achterkant ?
« Reactie #14 Gepost op: 08 March 2016, 10:18:46 »
Als een loc (of stuurstand) stuk is of omgewisseld moet worden voor onderhoud is het wel zo makkelijk dat je dan niet met de hele stam hoeft te sleuren.

Het kopstation aan de Belgische kant en de Zaanstraat aan de andere kant maakte het wel zo handig om de stam in een bepaalde stand te hebben. Het driehoeken na een omleiding via Breukelen was dan ook standaardpraktijk. Punt was dat het voor de treinenloop wel zo handig was om zsm weer via de oude lijn te gaan rijden na het opheffen van een verstoring. Alleen stond de stam dan dus "verkeerd om"