Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
  

Auteur Topic: Hoe zijn Kadee koppelingen aan Amerikaanse personenrijtuigen bevestigd ?  (gelezen 1706 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Hallo,
 Kan iemand hier mij laten zien ,hoe die koppelingen bevestigd zijn ?
Zitten ze aan de rijtuigvloer, of met een armpje aan het draaistel ?
 Het Amerikaanse forum is momenteel niet bereikbaar ,anders had ik daar de vraag gesteld. ;D
 Vr gr, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re: Hoe zijn Kadee koppelingen aan Amerikaanse personenrijtuigen bevestigd ?
« Reactie #1 Gepost op: 05 March 2016, 16:59:56 »
Voorzover ik in Model Railroader uitingen zag meestal aan de bak.

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Hoe zijn Kadee koppelingen aan Amerikaanse personenrijtuigen bevestigd ?
« Reactie #2 Gepost op: 05 March 2016, 18:14:35 »
Hoi Peter,

Zijn volgens mij geen rijtuigen, maar hier kun je wel iets zien over de bevestiging.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Hoe zijn Kadee koppelingen aan Amerikaanse personenrijtuigen bevestigd ?
« Reactie #3 Gepost op: 05 March 2016, 18:21:36 »
Da's Europees Fred dus niet van toepassing op Peters vraag.De US modellen hebben vaak een couplerbox aan het rijtuig waar de coupler in bevestigd is..aan de bak. Bij sommige modellen aan het draaistel maar de meesten zitten aan de bak..https://www.youtube.com/watch?v=RQ1f3ZT6qgk

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Hoe zijn Kadee koppelingen aan Amerikaanse personenrijtuigen bevestigd ?
« Reactie #4 Gepost op: 05 March 2016, 18:38:48 »
Hoi Marty,

Als dat Europees is, dan klopt er iets niet. Het staat in de Amerikaanse afdeling: klik.
En als het inderdaad niet klopt, mag je gaan klagen bij ene Hans v.d. B. Die heeft de info er neergezet. 
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Hoe zijn Kadee koppelingen aan Amerikaanse personenrijtuigen bevestigd ?
« Reactie #5 Gepost op: 05 March 2016, 18:41:48 »
Fred, de gebruikte koppeling is wel Amerikaans, alleen hebben de voorbeelden een NEM schacht en dat is zo Europees als ik weet niet wat.. ;)

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Hoe zijn Kadee koppelingen aan Amerikaanse personenrijtuigen bevestigd ?
« Reactie #6 Gepost op: 05 March 2016, 18:46:42 »
Ow, bedoeludat. Ik bedoelde in mijn vorige bericht met ''kun je wel iets zien'', dat er een paar picturen in staan waar e.e.a. te zien is. :)

Edit: Maar door jouw opmerkingsgave is nu duidelijk geworden dat de informatie in de afdeling "The American way" niet helemaal compleet is. Daar zou dan ook info moeten staan (met afbeeldingen) hoe de koppeling-bevestiging bij Amerikaanse rijtuigen nu precies in elkaar zit. Want NEM-koppelingen op Amerikaans materieel is eigenlijk een beetje vreemd.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2016, 19:06:47 door Fred Eikelboom. Reden: Aanvulling. »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Hoe zijn Kadee koppelingen aan Amerikaanse personenrijtuigen bevestigd ?
« Reactie #7 Gepost op: 05 March 2016, 23:09:54 »
Hallo,
 Bedankt voor de filmpjes.
In tegenstelling met wat ik dacht zitten K D 's ook aan de bak vast bij de goederenwagens, ofschoon het draaistel "vlakbij "zit.
Bij mij gaat het om NS rijtuigen ,type Mat 24 en Plan D en E,niet de lange van 27,50 m ,die zijn te lang op mijn baan.
 Ik heb trouwens de koppelingen ,die eerst aan een armpje aan het draaistel vast zaten , nu aan een brug bevestigd . De beide draaistel zijkanten kunnen nu kantelen, en daardoor moest de koppeling ook anders worden bevestigd.
Met een geleide stangetje  wordt de arm   en koppeling op de juiste hoogte boven de rails gehouden ,want anders zakt hij met zijn kop op de rails. :( 
Het draaipunt van de koppelingsarm valt samen met dat van het draaistel.
Ik zal morgen proberen een plaatje te uploaden ,als het forum weer hersteld kan zijn van de problemen van deze week.
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen