Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
16 October 2025, 23:54:49
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
16 October 2025, 23:35:49
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
16 October 2025, 23:17:00
Aachenau West door Wim Vink
16 October 2025, 23:06:19
PB Models, ICR-rijtuigen door MarkSpoor
16 October 2025, 22:56:03
welke verlichtingsbron? door astrantia
16 October 2025, 22:52:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
16 October 2025, 22:44:30
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Nullem
16 October 2025, 22:40:04
Phildie blanke lak verwijderen door MathynK
16 October 2025, 22:14:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
16 October 2025, 22:06:13
West-Brabantse modelspoordagen door Reeks77
16 October 2025, 21:57:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
16 October 2025, 21:47:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
16 October 2025, 21:46:18
The Summer of 69 door Gert Arkema
16 October 2025, 21:33:03
Dreefbahn in aanbouw. Gecombineerd Marklin & Smalspoor door Matthijsfh
16 October 2025, 20:39:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door BartvD
16 October 2025, 20:38:29
Project seaside Germany door Ronald Halma
16 October 2025, 20:25:11
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door Besselspoor
16 October 2025, 19:33:33
Fleischmann br 212 bodemplaat door Bahn-AG
16 October 2025, 19:02:37
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door MOVisser
16 October 2025, 18:35:13
appel decoder door Pjotr500
16 October 2025, 18:13:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
16 October 2025, 17:07:51
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
16 October 2025, 16:33:21
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
16 October 2025, 15:48:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 October 2025, 15:35:12
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door Ronald Halma
16 October 2025, 14:31:12
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
16 October 2025, 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
16 October 2025, 10:50:14
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
16 October 2025, 09:46:08
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Modellbahnwagen
16 October 2025, 09:11:27
  

Auteur Topic: Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.  (gelezen 1245 keer)

Dennis Beekman

  • Gast
Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.
« Gepost op: 27 February 2016, 15:13:26 »
Vanwege omstandigheden moest ik mijn H0 baan verkopen en moet ik het met veel minder ruimte doen.
Ik wil binnenkort dus een nieuwe N modelbaan bouwen met Fleischmann Piccolo N en ik zit nog met een paar vragen over het aansluiten en isoleren van de baan.

1.
Hoe kan ik nu het beste de rail onderbreken/isoleren ten bate van een terugmelder/bezetmelder ?
En heeft iemand ervaring met de plastic isolatielassen van Fleischmann voor Fleischmann Piccolo N want ik hoor hier weinig goeds over...

2.
Ik zoek al langer naar kleine kroonstenen en stekkers om de verschillende draden onder de baan aan elkaar te verbinden, heeft iemand hier advies over en misschien een adresje waar ik ze kan bestellen ?





eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.
« Reactie #1 Gepost op: 27 February 2016, 15:43:33 »
De iso-las van Fleischmann werkt goed, is alleen erg kwetsbaar, breken snel.
Je kunt ook die iso-lassen van Roco of Peco gebruiken, gewoon een kwestie van uitproberen wat je zelf het prettigste vindt.

Ik zou gebruik maken van SUB-D connectoren, te krijgen in 9 pin, 15, 25 en 37 en 50.
Op vele plaatsen te krijgen, let op kwaliteits verschil is er zeker maar hangt er ook vanaf hoe vaak je het los wil halen. 

Mocht je nog meer willen weten laat het dan weten.

Eric
 

H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Dennis Beekman

  • Gast
Re: Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.
« Reactie #2 Gepost op: 28 February 2016, 11:26:11 »
Sub-D ? je bedoeld D-Sub denk ik  ;D en die had ik inderdaad ook al gezien ik weet niet of dat wel wat voor mij is.
Ik zoek meer iets in de trend van kleine 6mm kroonstenen die ik onder de baan kan schroeven of een terminal blok ... ik vind wel iets.

Weet je echt zeker dat die Fleischmann dingen goed zijn ? ik hoor alsmaar klachten dat over de kwaliteit van het plastic en het feit dat ze net te klein zijn...
Ik zal eens naar die andere merken kijken  (y)

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re: Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.
« Reactie #3 Gepost op: 28 February 2016, 12:20:46 »
D-Sub, Sub-D het zijn dezelfde stekkers.
de meeste elektronica winkels gebruiken de term Sub-D, dus vandaar dat ik die ook aanhoud.

Hou er rekening mee dan schroeven / solderen onder de baan een ellende is. Als de draden eenmaal aan een stekker zitten kun je heel makkelijk de verbinding tot stand brengen tussen 2 module's.

H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26853
    • Pagina van klaas
Re: Isolatie van de baanvakken & welke stekkers/kroonstenen te gebruiken.
« Reactie #4 Gepost op: 28 February 2016, 14:42:27 »
Voor losneembare verbindingen op de spoorbaan gebruik ik tegenwoordig uitsluitend nog D-sub connectoren 25 polig.
Die heb je in allerlei prijsklassen. Laatst heb ik ze gekocht voor ongeveer 25 cent per stuk. Die hebben wel als nadeel dat je er snel aan moet solderen, want het plastic smelt nogal makkelijk. Ze zijn er ook met een isolatielichaam van glasvezelversterkt PTB, die zijn veel beter bestand tegen de soldeerbout. Ik heb om te testen er eens mijn soldeerbout op gelegd en een half uur laten liggen. Niks aan de hand (de soldeerbout stond aan ;D) Maar voor die betere kwaliteit betaal je wel een hogere prijs.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.