Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor - NS 3908  (gelezen 33885 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #120 Gepost op: 01 december 2020, 19:33:14 »
De schoorsteen zit nu zo'n beetje recht boven het cilinderblok. Zou je de ketel verlengen, dan gaat de rookkast naar voren en daarmee de schoorsteen ook en zit deze niet meer recht boven het cilinderblok.

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)

Spoor 0 adept

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #121 Gepost op: 01 december 2020, 20:09:51 »
Al deze discussie intrigeren mij zeer. Dus heb ik maar eens een foto van mijn DJH 3900 met een 450mm lens gemaakt (om het perspectief zo plat mogelijk te houden) en die met een tekening van de 3900 gecombineerd.



Op basis van de afstand van de tenderassen heb ik de foto en de tekening geschaald, omdat ik er van uitga dat daar geen grote afwijkingen inzitten.
Wat valt op;
De lengte van de ketel is mijns inziens correct, maar het machinistenhuis staat ongeveer 2mm te ver naar achteren. Het vreemde is dat de frameplaten niet helemaal aansluiten op de achterkant van het machinisten huis daar zit ook een gat van 1-2mm. Dat is op deze foto niet te zien. Verder de rookkast is ongeveer een mm te lang en over de plaats van de schoorsteen, bij het model staat die recht boven het cylinderblok, maar op de tekening staat hij iets (1mm) naar voren verschoven. Overigens als ik mijn model van de DJH 6300 bekijk, dan staat daar de schoorsteen ook niet recht boven het cylinderblok, maar ook meer naar voren.

Kortom ik denk dat wil je er wat aan doen, je de voetplaat aan de achterkant 1-2mm moet inkorten, en een schijf van 1mm uit de rookkast (achter de schoorsteen) moet verwijderen. Het enige waar je dan nog op moet letten is de plaatsing van de motor.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #122 Gepost op: 01 december 2020, 20:43:07 »
Dat de voetplaat ver uitsteekt zie ik nu bij jouw foto's niet echt terug.

Ik heb nog wat verder gekeken bij de DJH en het valt mij op dat op het draaistel de remschoenen met de baanschuivers aan de voorkant te ver naar voren uitsteken, deze kunnen veel dichter naar de wielen toe.
Dan kan ook de bufferbalk een stuk naar achteren en de voetplaat dus ingekort worden zodat de windleiplaten veel beter uitkomen.
Zoiets ga ik doen denk ik.

Stephan.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #123 Gepost op: 01 december 2020, 21:39:18 »
je hebt dus echt 2 verschillen die heel erg opvallen.
1) de vuurkist is 2 mm te lang en daardoor komt het machinistenhuis te ver naar achter te staan.
2) Bij het voorloopdraaistel klopt de positie van het eerste loopwiel niet.
het boogjes gedeelte achter de bufferbalk is dus ook te kort, verleng je dat heb je ruimte voor het loopwiel.
Wie meet het verschil eens op met het 6300 voorloopdraaistel?
De rest van de maatvoering van de ketel is geneul in de ruimte.

« Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 21:42:54 door roadster36 »

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #124 Gepost op: 01 december 2020, 22:13:44 »
Als ik het model met de tekening vergelijk, dan is in de DJH3900 het front van de vuurkist ook 2mm naar achteren verschoven. In werkelijkheid (en ook in de tekening) valt het front gelijk met de wielband, terwijl het in de DJH verder naar achteren zit. Zie ook deze foto. Dus imho de lengte van de ketel en vuurkist klopt wel.



Overigens de bogie van de DJH3900 is identiek aan de bogies van de DJH6300. Maar als ik alle foto's en tekeningen bekijk, denk ik dat de bogie van de DJH3900 ongeveer 1-1,5mm te ver naar achteren zit, inclusief het cylinderblok.
Dus de ketel 1-2mm opschuiven in combinatie met het draaipunt van de bogie en het cylinderblok 1mm naar voren verschuiven, zou het misschien optisch verbeteren. Ik denk dat DJH geprobeerd heeft om de loc nog enigzins door bogen te krijgen. Het verschuiven van het draaipunt en de cylinder maakt het lastiger om door een krappe boog te gaan.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 22:16:08 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #125 Gepost op: 01 december 2020, 22:30:20 »
Mooie vergelijking, Meino!

De bogie heeft in model een te korte wielbasis.
Het lijkt alsof DJH de uitslag van de bogie willen vergroten door de bufferbalk naar voor te plaatsen.
De rangeerderstrappen beperken dan de uitslag niet. Dat is wat ik uit de lijntjes haal.

Ik geef Jan gelijk: de ketel is heel aardig, op de vuurkist na. Of die in te korten is en de voetplaat daarbij?
En, met het inkorten van de voorzijde komen de windleiplaten ook goed uit. Het doorzagen lijkt mij steeds onnodiger geworden.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #126 Gepost op: 01 december 2020, 22:47:06 »
@Meino:

Kun jij ook lijntjes over de uiterste maten van de vuurkist zetten?

Heb ook even naar de voorkant gekeken: daar kan best een mm of 2 vanaf, zonder dat er iets aan het frame veranderd hoeft te worden. Alleen zullen de trappen dan de uitslag van de bogie beperken. Een bertje à la opgetuigde Artitec 3700/AVT 6300.

Ook aan het mcn-huis is is wel wat winst te behalen. Door de voetplaat inkepingen wat groter te vijlen en de gereedschapskokers wat korter te vijlenschuift het mcn in zijn geheel al wat op. Wel dan de vuurkist wat inkorten en de waspluggen iets verzetten.

De radstand van de DJH bogie en de GM&S bogie zijn op een fractie na gelijk.

Ik probeer morgen e.e.a. op foto te zetten en hier te posten.
Met groet,

Ger.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #127 Gepost op: 01 december 2020, 23:14:12 »

Overigens de bogie van de DJH3900 is identiek aan de bogies van de DJH6300. Maar als ik alle foto's en tekeningen bekijk, denk ik dat de bogie van de DJH3900 ongeveer 1-1,5mm te ver naar achteren zit, inclusief het cylinderblok.
Dus de ketel 1-2mm opschuiven in combinatie met het draaipunt van de bogie en het cylinderblok 1mm naar voren verschuiven, zou het misschien optisch verbeteren. Ik denk dat DJH geprobeerd heeft om de loc nog enigzins door bogen te krijgen. Het verschuiven van het draaipunt en de cylinder maakt het lastiger om door een krappe boog te gaan.

Groet Meino

Ik ga uit van de schoorsteen.
Midden (hartlijn) schoorsteen = midden (hartlijn) cilinder = midden (hartlijn) draaistel.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #128 Gepost op: 01 december 2020, 23:24:07 »
De vergelijking van Meino is inderdaad zeer behulpzaam. Al met al blijkt dat wat DJH heeft gedaan helemaal niet zo slecht. De verschillen bij het machinistenhuis zijn wel vreemd, maar niet opvallend. Ik zou ze met het blote oog niet gezien hebben, en ik vermoed dat 1 of 2 mm weghalen uit de vuurkist of rookkast of achterkant voetplaat wel een hoop werk is maar weinig opvallend resultaat gaat geven. Wel zie ik dat verschil tussen rookkast en windleiplaten zonder hulplijntjes heel duidelijk.
Kan het misschien zijn dat de windleiplaten gewoon te kort zijn, en naar achteren toe 2 mm langer zouden moeten zijn? Hoe ziet het toale beeld eruit met iets langere windleiplaten? Heb je dan nog ergens last van?

Wat de voorbogie betreft, ik meen ook te weten dat de DJH bogie te kort is, wat de oorzaak kan zijn van het verschil dat Prutser opmerkt. Gerard Seinarm heeft ook een vervangende bogie geetst, die iets langer is. Dat lijkt me een betere oplossing dan de voorkant vd voetplaat inkorten, want uit Meino's vergelijking blijkt ook dat de buffers eerder verder naar voren moeten dan naar achteren (al is het tekort klein).

Dan zou je als simpele praktische oplossing kunnen toepassen: langere windleiplaten en langere voorbogie.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #129 Gepost op: 01 december 2020, 23:35:22 »
@gerke

Bij deze waarbij ook de voorkant vuurkist met een lijn is aangegeven.



Je ziet dat ook de voorkant evenveel naar achteren zit. Dus mijn conclusie is dat de maten van de vuurkist en ketel overeenstemmen met de tekening, alleen ongeveer 2mm te ver naar achteren zit, wat je kunt oplossen door de voetplaat aan de achterkant met ongeveer 1-2mm te verkorten.
Blijft over de voorkant. Ik heb het gevoel dat het cylinderblok en het draaipunt van de bogie te ver naar achteren zit. Als je de foto uit #124 bekijkt, dan zie je dat de achterkant van de cylinder halverwege het laatste halve maantje in de windleiplaat zit. Maar in het DJH model valt dat gelijk met de achterkant van het halve maantje. Dat is ook iets meer dan 1mm, misschien wel 1,5mm. Dus als je het cylinderblok verder naar voren plaatst, dan blijft het relatief op zijn plaats ten opzichte van de schoorsteen, en ook het eerste wiel van de bogie komt dan dichter op de bufferbalk. Verder lijkt het op de tekening dat de hartlijn van de schoorsteen niet helemaal gelijk valt met de hartlijn van de cylinders en het draaipunt van de bogie. Maar ik ben daar zelf nog niet helemaal uit, ook omdat uit de tekening het er wel op lijkt dat de rookkast 1-1,5mm te lang is. Dus perfect wordt het niet.

@janw
Ik heb nog een andere tekening, en daarop lijkt het dat de maten van de windleiplaten wel overeenstemmen.

Groet Meino
« Laatst bewerkt op: 01 december 2020, 23:49:11 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #130 Gepost op: 01 december 2020, 23:54:55 »
Ik vertrouw tekeningen eigenlijk niet, de enige tekening die ik nog een beetje aanhoud staat op blz 38 van het 3900 boek.
Verder probeer ik zoveel mogelijk van foto's uit te gaan.

Stephan.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #131 Gepost op: 02 december 2020, 00:15:51 »
Niet om het 1 of ander, maar het lijkt er op dat het machinistenhuis te kort is. Op de tekening lijkt het langer. Wel een hele goede vergelijking trouwens.

Met andere woorden, er zou een nieuwe betere ets voor het machinistenhuis moeten komen met de goede lengte. De vuurkist en ketel zouden daardoor iets naar voren komen. De rookkast moet ingekort worden aan de kant waar deze aan de ketel zit en daar zou een ring moeten komen die aansluit op de windleiplaten.

De bogie moet ongeveer een mm naar voren en de voorkant van de bogie moet ingekort worden. Is dat het zo'n beetje?

Wensenlijst: Rhijnboog, BB, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
« Laatst bewerkt op: 02 december 2020, 00:23:39 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #132 Gepost op: 02 december 2020, 00:21:42 »
Vergelijk eens met de iets eerder getoonde foto.

Oftewel:
klopt die maatschets wel???

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #133 Gepost op: 02 december 2020, 00:25:56 »
De schets op blz.222 in het boek over de nederlandse stoomlokomotieven met de blauwige kaft vind ik ook wel aardig. Hier komt de voorkant van de ketel nagenoeg gelijk met de voorkant van de voetplaat.

Het is ook maar een smal randje. Op een foto in het 3900 boek past er net een schoen dwars op van iemand die daar staat.

Stephan.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2087
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #134 Gepost op: 02 december 2020, 08:37:14 »
Ik geloof dat er iets niet goed gegaan is met het verschalen van de tekening, dat heb ik gedaan om de maten van foto en tekening met elkaar in overeenstemming te krijgen.
Daarvoor heb ik eigenlijk alleen in het horizontale vlak gekeken, er van uitgaande dat de relatie tussen breedte en hoogte in stand bleef. Het lijkt er op dat die relatie verbroken is (zie de vorm van de wielen). Ik ga daar straks nog wel naar even naar kijken

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg