Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: BNLS werkspoor - NS 3908  (gelezen 33874 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
BNLS werkspoor - NS 3908
« Gepost op: 27 februari 2016, 14:17:50 »
Afgelopen week was ik een week met vakantie en volgens goed gebruik gaat er dan ook een kit mee. Ik heb de nummerschilden en fabrieksschilden voor de 3908 nog in bestelling staan. De 2103 is nog niet 100% af, maar op vakantie doe ik daar te weinig mee. Ik dacht (en anderen met mij) dar een DJH 3900 wel even snel in elkaar te zetten is. Vervolgens de kit gepakt (gekocht in september 1996 voor 398 gulden bij Meyer en Blessing) en de nodige pimponderdelen van Philotrain en Weinert erbij gezocht en het draadje van Tomasso van voor naar achter nog eens doorgenomen. Daarbij komt dat er nu een goed boek is over de 3900 van Paul Henken en die heb ik voor de bouw goed bekeken. Dan kom je toch het een en ander tegen. Ook qua aandrijving ga ik niet voor de aandrijving van DJH, maar voor een aandrijving in de tender. Ik heb een Br 52 van Gützold met Steifrahmentender en die aandrijving past met aanpassingen in de 3900 tender. Alleen is de diameter van de wielen 10% te klein en klopt de radstand van de voorste en de achterste as niet. Met de 3D kunsten van Karst voor de Diesel 5 van Frie in gedachten, is het vast wel mogelijk een goede passende aandrijving te maken. Dan meteen 2 voor mij, want ik heb nog een 3900 kit en bovendien zou dit ook wel eens in een Austerity tender kunnen passen. Er liggen hier ook nog DJH kits van de 4300 en 5000 in de kast.

Maar na één week ziet het er als volgt uit:



Meteen vallen er een paar zaken op:

Het gietdeel van de vuurkist, ketel en rookkast lijkt op de voetplaat goed op lengte, maar de opbouw op de voetplaat voor lijkt te ver naar achteren te zitten.
De tender staat één millimeter te laag, maar daar is met een nieuwe aandrijving meteen een oplossing voor te verzinnen.
Het chassis (zie ook mijn posts deze week: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,59844.msg3221643444.html#msg3221643444 ) is voor de voorste aandrijfas niet goed opengemaakt en bovendien zit een geschroefde afstandshouder precies op de plek waar een driehoekig gat moet zitten.

Voor die gaten heb ik nog geen goede oplossing. Ik heb ook uitgebreid naar de cylinders zitten kijken met als referentie het werk van Tom en ik moet concluderen dat zijn vorm beter is. Alleen ontstaat er daardoor wel erg weinig ruimte voor de bogie om te bewegen.

Met het boek van Paul Henken in de hand vallen vervolgens nog een aantal tekortkomingen op. Er ontbreken heel veel klinknagels die toch zeer goed zichtbaar zijn. Het eerste opvallende is dat het dak van het machinistenhuis helemaal glad is op het dakluik en de dakgoten na:



Over het dak zitten 5 metalen strips met klinknagels en in 2 van de strips zitten de dakhijsogen. Dat ga ik in elk geval maken. Ook het dakluik is een groot blok en waarschijnlijk was het een luik dat op 2 rails kan schuiven, waardoor het blok op dit gietdeel maar de helft moet zijn met dan wel 2 rails.

De vuurkist kent een groot aantal klinknagels, naden en wasluiken en ik zie zo gauw die klinknagels en naden niet terug op foto's. Wel de wasluiken, maar het aantal klopt niet en dat heeft Tom al uitgezocht.

Dan heb ik de indruk dat de bediening van de remmen onder het chassis niet bestaat uit 2 rechte stangen met sleuven erin, maar uit trapezium vormige stangen die steeds schuin naar boven lopen gezien van voren naar achteren.

De bijgeleverde stilstaande schuifbeweging klopt 100% zeker niet, omdat ze alletwee in dezelfde stand staan en altijd 90 graden ten opzichte van elkaar verschoven moeten staan (te zien aan de voorloophefbomen) en ook ontbreken de scharen die je op alle foto's goed kunt zien. De stand van de schuifstangen is vol achteruit en dat vind ik ook niet zo'n mooie stand. Hier zal ook aan worden gewerkt.

Verder viel me op dat de rookkast deur vrijwel glad is terwijl daar duidelijk nog 8 klinknagels in zitten. Die heb ik inmiddels met behulp van klinknagels van Fohrmann gemaakt en dat ziet er al veel beter uit. Dan zit er rechtsonder nog een soort wateraftapkraan met een dopje die met een ketting vast zit en 2 onduidelijke uitsteeksels links- en rechtsonder.

Op de tender ontbreekt op de opbouw elke klinknagel:



Op de bak zitten ze wel, maar de opbouw voor de kolen is geheel glad. Dat gaat nog veranderen, maar is wel een grote klus (ongeveer 50 gaatjes 0,3mm boren op nette afstanden, klinknagels in solderen en de achterkant weer glad maken. Ik heb nog ergens klinknagelstrips als transfers liggen en dat is missschien een snellere oplossing.

Het ketelfront vervolgens is een fantasie of engels ketelfront. Hier kunt je alleen maar het geheel glad vijlen en opnieuw opbouwen.

Kortom de ruwbouw en de kit zijn best in een week te doen, maar als je er een 3900 van wilt maken is er nog wel wat werk aan de winkel.


mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2016, 21:21:40 »
Hallo Ivo , leuk dat je de 3900 gaat doen , deze heb ik bijna af tenminste wat er van overgebleven is. Er ging in de loop van de jaren best wat mis met het bouwen , had steeds andere ideen om wat te construren maar dan ga je wel eens de fout in en dan leg je hem weer eens een jaartje opzij, het ging vooral mis met de klonknagels boven op de ketel , toen waren er nog geen klinknegel transfeers zoals die nu te koop zijn.  Heb ook het machienistenhuisdak met strips gemaakt en klinknagels en dat is dan wel aardig gelukt.
Heb ook de cilinderblokken zelf gemaakt omdat de stand van DJH wel wat erg weid was , heb toen andere gemaakt die practies gelijk lopen met de voetplaat, maar ik maak tussen door wel wat plaatjes als jij bezig bent en van dat dan een detail.
Oke ik ben benieuwd en zie het tegemoet.


Groet Ko

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2016, 21:32:36 »
Ik ben nog steeds voor nieuwe messing cilinderblokken die mooi onder het frame vallen en met enkele kleine consessies het voorloopstel niet in de weg zitten, dus mocht iemand ze willen maken en een serie produceren, ik hou me aanbevolen. Overigens heeft mijn voorloopstel voldoende ruimte Ivo, maar dat heeft wel enorm veel voeten in aarde gehad (lees, enorm veel aanpassingen). Desalniettemin heel leuk dat je het oppakt! (y)

Tsja, die maten, dat blijft hoofdbrekens. Je ziet het pas echt goed als je het model met windleiplaten op dezelfde manier fotografeert als een echte en de foto's dan gaat vergelijken. Dan zie je pas dat de maten van zowel de vuurkist, als de rookkast gewoon niet kloppen (en de ketel dus ook niet). Maar goed, al met al is er wel wat van te maken.

Ketelsteun voor moet ook aangepast (smaller) en er moet een extra ketelsteun gemaakt worden. Zandstrooileidingen, smeerpotjes, leiding op de voetplaat ipv gereedschapskist, lockrikken op de tender, allerlei extra leidingwerk onder het machinistenhuis, heel veel extra klinknagels, verplaatsen van de wasluiken en eventueel ook waspluggen, klinknagels van de voetplaat halen, achterkant machinistenhuis maken, extra gat in het frame aan de voorkant, nieuw vooropstel (is nu 1 klont witmetaal), andere wielen voorloopstel (ivm juiste aantal spaken), geen messing leibanen maar eventueel nieuwzilver (heb ik voor je), ophanging en bevestiging van de leibanen aan de steunen maken, smeerpersen maken, etc., etc.

Dat van de remmen heb je goed gezien, moet je ook zelf maken. Die stangen met sleuven horen bij de remmen van de tender (moet je ook zelf maken).

Succes!
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2016, 21:46:45 door Tomasso »
Spoor 0 adept

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #3 Gepost op: 28 februari 2016, 08:53:14 »
je kunt hem ook zonder windleiplaten maken.
Das meer ohmb. :P

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #4 Gepost op: 28 februari 2016, 12:21:14 »
Zonder windleiplaten heeft de 3900 maar één à anderhalf jaar gereden. Met windleiplaten is net zo OHMB wat mij betreft. Alleen zijn die dingen in de kit eigenlijk te klein  :o

Idee van de rookkastdeur met klinknagels:



Nu komt rechtsonder nog een aftapkraan en verder nog 2 uitsteeksels.

@Tom, de meeste dingen ga ik nog wel maken die je noemt. Ik twijfel nog het sterkst aan de cylinders. Hoewel je gelijk hebt, weet ik niet hoeveel beperking dat gaat geven in bogen vanwege de leibanen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #5 Gepost op: 28 februari 2016, 12:27:10 »
Die "aftap"kraan is volgens mij een aansluitpunt voor een stoomlans om de vlambuizen en pijpen door / schoon te blazen.

Maakt voor het model niets uit, maar toch ......  ;)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #6 Gepost op: 28 februari 2016, 12:33:46 »
Wil altijd graag weten wat wat is. Stoomlans klinkt aanmerkelijk aardiger dan aftapkraantje...  Nu nog de 2 andere uitsteeksels onderaan.

Overigens zie ik aan de bufferbalk onderaan nog 2 dingen hangen. Eén lijkt een afsluitbare aansluiting voor stoomverwarming zonder slang zoals MK levert als gietdeel bij de 2 assers, maar het andere ding is me een raadsel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #7 Gepost op: 28 februari 2016, 13:29:44 »
Blz 30 3900 boek: 3x haak voor borging luiken tbv smering tuimelhefbomen schuifaandrijving.

Al lijkt het er op dat het "af fabriek" anders is geleverd. Blz 6 laat maar een haak (rechts) zien. Ik krijg de indruk dat er oorspronkelijk maar een enkelvoudig luik heeft gezeten, terwijl het later een drievoudig luik lijkt te zijn geworden. Onder de kraan voor de stoomlans zit nog iets, maar daarvan heb ik nog niet kunnen verzinnen wat dat is geweest. Bij de versie met drie borghaken lijkt dat weg te zijn.

Bufferbalk: twee verschillende kranen tbv stoomverwarming. Kan zo 1-2-3 niet de goede typeomschrijving vinden. De variant rechts is de versie zoals die nu bij de SHM (ÖBB ?? / DB) gebruikt wordt. Dan zou de versie links de NL versie kunnen zijn


Blz: 82-83-84-85 "De stoomlokomotief / Labrijn" deel II (figuren)

Rechts: enkeldelige stoomkoppeling
Links: tweedelige stoomkoppeling
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2016, 13:33:07 door guest7823 »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2016, 16:41:44 »
Paul,

Dank voor je speurwerk. Die dingen op de rookkastdeur zijn me nu duidelijk. Het lijkt dat op alle latere foto's er 3 te zien zijn voor 3 luiken (dat ding onder de aansluiting van de stoomlans is er ook een). Dus 2 voor één luik en later 3 voor 3 luiken. Het lijken een soort zelfsluitende borgingen net zoals je wel eens op tuinhekken ziet, maar dan wat zwaarder uitgevoerd. Ik had er eigenlijk altijd maar 2 gezien, alleen bij de latere foto's zitten er bijna zonder uitzondering 3.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2016, 16:56:55 »
Plaatje blz 8: ik denk dus dat het geen vergrendeling is. Maar wat het wel is...... Een wasplug lijkt me niet zinnig. Die hebben wel her en der onder in de rookkast gezeten om het water wat bij het ketel wassen gebruikt werd weg te laten lopen, maar dat klopt niet met de hoogte in dit geval.

En het is iets wat er enkel bij de eerste serie lijkt te hebben gezeten. Bij de tweede serie lijkt het erop dat die gelijk met drie grendelhaken zijn geleverd

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #10 Gepost op: 16 maart 2016, 14:12:34 »
Hallo Ivo, ik ben ook maar bezig gegaan met de 3900 , zoals die liep beviel niet zo , dus nu maar een aandrijving erin die wel goed is ,tenminste als je hem verbouwt. Zo heb ik de schoorsteen ook maar opnieuw gemaakt ongeveer zoals hoe moet , rood koper , messing rand en zwarte voet. Het dak had ik al een jaar of 18/19 geleden gemaakt , met wat er toen was , nu zou het misschien wat knapper kunnen , maar ik vind hem wel goed zo.
Sorry dit is alleen maar tekst vanwege het niet kunnen plaatsen van een plaatje, hij doet het gewoon niet.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #11 Gepost op: 17 maart 2016, 21:27:30 »
Ben wel benieuwd naar het plaatje. Ik ben van plan een aandrijving op maat te gaan maken in de tender. Dus alle 4 assen aangedreven en zoveel mogelijk lood eromheen voor een goede trekkracht. Dan loopt de lok los, maar vaak gaan de aandrijfwielen met koppelstangen en drijfstangen dan zonder problemen rond. Alleen ben ik nog aan het piekeren over de gaten in het chassis, de binnenliggende drijfstangen en de schuifbeweging.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2016, 21:45:52 »
hai Ivo , de aandrijving die ik maak heeft op 3 wieken aandrijving en dat moet sterk zat zijn  en er hoeft ook niet zoveel lood in want de tender is al best zwaar. Ik heb dat setje voor de binnenliggende aandrijfstangen in het frame gemaakt , maar misschien doe ik dat ook nog veranderen. De cilinderblokken heb ik wel van messing demaakt en de buitenkant gelijk gehouden met de voetplaat , ik houd geen rekening met bogen want ik moet nog modules maken , maar hij kan wel gewoon over een wissel. Was wel aan het experimiteren geweest met klinknagels over de naad boven op de ketel (was zo zo ) maar met de nieuwe klinknageltjes als transfer word het wel mooi.
Het is alleen jammer dat er nog geen plaatjes gezet kunnen worden.


groet Ko

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #13 Gepost op: 18 maart 2016, 07:38:39 »
Dat laatste kan weer  ;D

Ko.V

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Ko is in 2020 overleden
Re: BNLS werkspoor - NS 3908
« Reactie #14 Gepost op: 18 maart 2016, 11:03:21 »






Zoals het er nu uitziet , moet je je plaatjes erg klein maken zodat de upload het wel doet , ik was gewoon zo bezig als anders , maar  dat is voor nu te groot (5/6mb)

Maar dit zijn in ieder geval de plaatjes die ik nog bij de tekst behoorde te zetten.


groet Ko
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2016, 01:49:17 door Bert van Gelder. Reden: URL gefixt »