Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: Reedcontacten voor aansturing wissels: regelmatig defect.  (gelezen 5523 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2055
Re: reed contacten
« Reactie #15 Gepost op: 29 February 2016, 10:49:52 »
Ik werkte bij direct schakelen van mijn wissels met reed contacten ook altijd met een extra diode.
De wisselspanning eerste gelijk richten met 4 diodes, dan schakelen de wissels nog altijd goed, en dan kun je wel een diode er over zetten zodat de reed contact veel minder te verduren heeft.
En dan zijn voor veel wissels die lichte reed contacten op eens prima te gebruiken.
Met name de oudere FL wissels gebruikte ik wel een zwaardere uitvoering. Mijn meeste wissels waren van Roco.
Dit heeft jaren goed gedraaid zonder de noodzaak om extra relais tussen de wissels te zetten.

En als ze eens vast zitten een keer met de nagel er goed op tikken dan klappen ze weer los. (niet te hard, dan gaat het glas kapot )
Maar eenmaal vast gezeten betekend wel dat ze sneller weer vast komen te zitten, dus is een kortstondige noodoplossing tot je ze kunt vervangen. Zeker als 2 het probleem op hetzelfde wissel hebben is dat wel een optie om snel toe te passen.

Groet,
Roelco


Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: reed contacten
« Reactie #16 Gepost op: 29 February 2016, 11:05:42 »
Bedankt voor de info. Ik leer hier iedere dag weer wat bij.
Ik ben een beetje ouderwetse spoorder.
Er is nogal wat "antiek industrieel afval" op de baan in gebruik.

Onder het antiek bevindt zich een gelijkstroom bistabiel relais als wisselaandrijving.
Het schakelt vanaf 6vdc (bij mij in gebruik op 12 vdc):


Ik besef dat de vragensteller er concreet niets aan heeft.
Maar wat ik vragensteller ermee probeer aan te geven, is
dat er geen eenduidig recept is voor het aansturen van wissels met een reedcontact.

Je moet weten wat voor wisselrelais je hebt, hoeveel het nodig heeft om te schakelen,
en pas dan weet je wat voor reedcontact je nodig hebt, en of daar een hulprelais of een transistor bij nodig is om te kunnen schakelen. En gek genoeg, heeft de vragensteller dat in een ander draadje aangegeven:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67880.0.html Het zijn wissels van Fleischmann, piccolo N-spoor. De wisselaandrijving heeft catalogusnummer 9421. En dan weet de kenner hier op het forum meteen welk reedcontact nodig is.
 
Ik geef deze reactie ook omdat enkele anderen maar wat roepen.
Vuistregels! Kengetallen. Ga hier nou maar van uit, dan is het altijd goed.

Vuistregels zijn niet altijd handig. Als je mijn antieke Grüner relais een stoot geeft van 16 of 20 vDC, dan bromt en klikt hij zo hard dat je het een verdieping lager (slaapkamer) nog hoort. Maar geef je hem 6-12 vDC, dan schakelt hij fluisterstil, en hoor je helemaal niets op een meter afstand. Dat is mijn ervaring ook met andere relais. Ik heb een relais (4PST, 40 mA) dat verkocht is om te schakelen bij 24 vDC. Bij 10 vDC schakelt hij al, en bij 10-16 vDC doet hij dat fluisterstil. Daarboven brommend en klikkend.

Dit soort dingen staat los van de vraag of je kunt schakelen met dat reedcontact, maar niet los van de vraag of vuistregels (algemene wijsheden, kengetallen) in al hun simpelheid opgang doen.
« Laatst bewerkt op: 29 February 2016, 18:08:42 door Te 2/2 »
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6352
  • ***
Re: reed contacten
« Reactie #17 Gepost op: 29 February 2016, 11:20:27 »
@Fred: dat had ik al gelezen ;). Had alleen een paar reedcontacten gekozen die grotere stromen aan konden, niet te groot van afmeting waren en redelijk betaalbaar bleven (onder de €2/st), als je al gaat zoeken in die berg leverbare reedcontacten bij conrad ;D. Schakelde vroeger ook wel wat spul op mijn analoge baan met die dingen. Wel altijd met gelijkstroom en een blusdiode over de spoel van de wissel of te schakelen relais tegen inbranden en kleven van de reedcontacten. Bij gebrek aan de toen dure wissel/verbreek contacten lag er een macneetje naast het reedcontact waarvan het magnetisch veld werd opgeheven door de magneet onder de passerende trein zodat het reedcontact dan even open ging.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: reed contacten
« Reactie #18 Gepost op: 29 February 2016, 12:38:33 »
Bij gebrek aan de toen dure wissel/verbreek contacten lag er een magneetje naast het reedcontact waarvan het magnetisch veld werd opgeheven door de magneet onder de passerende trein zodat het reedcontact dan even open ging.
Weer leerzaam. Een optie die ik nog niet ken.  (y)
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: reed contacten
« Reactie #19 Gepost op: 03 March 2016, 00:15:55 »
Wel altijd met gelijkstroom en een blusdiode over de spoel van de wissel of te schakelen relais tegen inbranden en kleven van de reedcontacten.

Hoi Ruud en Roelco,

Lijkt me wel een goed idee om een schema daarvan in de ency op te nemen. Ga er mee bezig. Zet ik jullie naam er bij als auteur, als je er geen bezwaar tegen hebt.

Citaat
van TE 2/2.

En gek genoeg, heeft de vragensteller dat in een ander draadje aangegeven:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67880.0.html
Dat kan best, maar je denkt toch niet dat ik alle draadjes uit het verleden gelezen heb? Is gewoon onmogelijk. Dat draadje heb ik ook nog nooit gezien. Zal het morgenmiddag of morgenavond eens bekijken. Druk-druk-druk en ook nog tijdgebrek.

EDIT: Dacht dat ik het draadje nog niet gezien had, maar nu blijkt van wel.
Blijkt maar weer eens dat mijn ''ingebouwde geheugenchip" ook niet altijd feilloos werkt.

Fred.
Red. BNLS-encyclopedie.
« Laatst bewerkt op: 03 March 2016, 21:58:11 door Fred Eikelboom. Reden: Aanvulling »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 1008
  • Metrop-Märklin
Re: reed contacten
« Reactie #20 Gepost op: 03 March 2016, 05:55:00 »
Druk-druk-druk en ook nog tijdgebrek.
Klinkt als een pensionado.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Reedcontacten voor aansturing wissels: regelmatig defect.
« Reactie #21 Gepost op: 03 March 2016, 21:14:13 »
Is het ook. Toen ik nog werkte had ik regelmatig tijd over. En nu kom ik tekort.
Zal de tweede kamer eens vragen of ze de weken willen verlengen. :)
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.