Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 05:07:24
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
  

Auteur Topic: Reedcontacten voor aansturing wissels: regelmatig defect.  (gelezen 4979 keer)

Abraham

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Reedcontacten voor aansturing wissels: regelmatig defect.
« Gepost op: 26 februari 2016, 14:09:25 »
Beste mensen,
Ik heb bij Conrad reed contacten gekocht (1233073-89)
Deze heb ik tussen de rails gemonteerd. Ze doen het een paar keer en dan blijft hij volgens mij kleven omdat de wissel niet meer om gaat maar heel snel heen en weer gaat als je hem met de hand bedient (net als bij kortsluiting)
Monteer ik een nieuwe dan herhaalt zich het bovenstaande. Even gaat het goed en dan ...
Nu zag ik dat Fred Eikelboom in zijn artikel over reed contacten er een paar noemt.
Nu twijfel ik tussen 503800 en 503878. Wat is hier het verschil tussen en kan ik dezelfde problemen verwachten als met 1233073? Zo ja, waarom en zo nee waarom niet.
Ik hoor graag van jullie voordat ik weer de verkeerde koop.
Groeten, Abraham
« Laatst bewerkt op: 29 februari 2016, 23:17:12 door Bert van Gelder »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: reed contacten
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2016, 14:21:22 »
Reed contacten kunnen maar relatief kleine stromen verwerken. Dus dat "kleven" kan wijzen op een overbelasting van de reed contacten.
Electrische wissels gebruiken nogal veel stroom en zijn ook nog inductief (het zijn spoelen), dus ze veroorzaken piekstromen.
Ik zou zelf nooit een wissel rechtstreeks met een reed contact aansturen, maar er altijd een klein relais of transistor schakeling tussen zetten...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: reed contacten
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2016, 15:10:45 »
Uit de specs van het reedcontact

Schakelstroom (max.)
0.25 A

Dat is niet voldoende voor een wissel te schakelen.
Reedcontacten gebruiken welke een stroom van 1A kunnen schakelen en dan kun je het wissel gewoon rechtstreeks zonder verdere toevoegingen schakelen. Is wat de reedcontacten van Fleischmann of Marklin ook doen alleen daar hangt een ander prijskaartje aan voor hetzelfde reedcontactje.

Dit is een betere Bestnr.1233097 - 89


Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2016, 15:17:01 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: reed contacten
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2016, 15:19:47 »
Voor de grotere stroomsterktes heb je ook bestaan ook zwaardere contacten.
1233097 - 89 (1A-15W-13mm)
1233086 - 89  (1A-70W-20mm)
1277035 - 89 (3A-60W-24mm)
1277034 - 89 (2A-40W-19mm)

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: reed contacten
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2016, 20:05:43 »
Nu twijfel ik tussen 503800 en 503878. Wat is hier het verschil tussen en kan ik dezelfde problemen verwachten als met 1233073? Zo ja, waarom en zo nee waarom niet.
Ik hoor graag van jullie voordat ik weer de verkeerde koop.
Groeten, Abraham

Hoezo, de verkeerde koop? Je koopt niets verkeerds. Je doet iets verkeerds!
Je moet, voordat je een artikel leest, eerst je monitor en je bril goed schoonmaken. En daarna aandachtig lezen. Er staat namelijk een duidelijke waarschuwing in het artikel: klik.
Dus als jij dan denkt dat het met de aangegeven reedcontacten wel zonder relais kan, bevindt de fout zich geheel tussen toetsenbord en rugleuning. Gevalletje eigen schuld, dikke bult.

Fred,
Redacteur BNLS-encyclopedie.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: reed contacten
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2016, 21:25:22 »
Ja maar Fred overdrijven is ook een val apart
Citaat
Een wisselspoel trekt al snel twee Ampère, waardoor het reed-contact zeer snel zal verbranden of vastkleven.
Dan zou deze trafo van Fleischmann 6755 al geen enkele wissel kunnen bedienen.  ::) ::)
Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: reed contacten
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2016, 21:46:19 »
Hoi Willem,

Nou, als ik dan toch aan het overdrijven ben. Er zijn er zelfs die richting de 4 Amp. gaan.
Meten is weten. Zie tabel 1: klik.
En die trafo kan prima een wissel van spanning/stroom voorzien, mits je er maar geen te zwak reedcontact tussen zet.
Een trafo kan namelijk kortstondig meer stroom leveren, dan er op het typeplaatje staat.

Fred.
Red. Ency.
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: reed contacten
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2016, 10:05:04 »
Whow, lekker die Peco's. Die dragen meer bij aan de stadsverwarming dan dat ze het wissel schakelen ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: reed contacten
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2016, 10:14:27 »
Fred,

Verder geen zin om hier wederom met je in discussie te gaan.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: reed contacten
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2016, 10:49:04 »
En als je nou eens een blusdiode zet tussen reedcontact en wissel relais om die piek op te vangen?
Want "hij schakelt een paar keer en blijft dan kleven".
Dan weet je snel genoeg of dat reedcontact daadwerkelijk te zwak is voor het wisselrelais.
Als hij met diode ertussen niet schakelt, is hij te zwak (of al stuk, natuurlijk).
En je beschermt het reedcontact tegen het wisselrelais.
Ik ga uit van een wisselrelais met een schakelverbruik van 1,25 Watt.
Waarom drukken jullie het schakelvermogen uit in Ampere?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: reed contacten
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2016, 12:14:05 »
Waarom drukken jullie het schakelvermogen uit in Ampere?
Omdat de fabrikanten van reedcontacten en relais dat ook doen.
Een blusdiode "ertussen", hoe had je dat voorgesteld bij schakelen met wisselspanning?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25270
    • Pagina van klaas
Re: reed contacten
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2016, 12:15:15 »
Verder geen zin om hier wederom met je in discussie te gaan.
Nee, want die discussie ga je verliezen.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: reed contacten
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2016, 12:25:55 »
Klaas, daar is altijd 50% kans op. Maar verder geen behoefte aan verder geneuzel. Ook zal ik steeds minder inhoudelijk reageren, mede omdat ik het niet eens ben met het hier gevoerde beleid.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 967
  • Metrop-Märklin
Re: reed contacten
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2016, 18:33:41 »
bij schakelen met wisselspanning?
Sorry, automatisme, ik schakel niet met wisselstroom.
Ik heb er even niet bij stilgestaan dat de meeste mensen dat wel doen.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Fred Eikelboom

  • Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1369
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: reed contacten
« Reactie #14 Gepost op: 29 februari 2016, 10:35:53 »
@Ruud, 1A types stonden al in de ency. Klik.
Zwaardere types heb ik er destijds (sept 2012) niet in gezet, omdat Conrad die toen niet in het assortiment had en ze elders veel te duur waren voor een gewone modelspoorder.
Oh, ja, de stromen door de wisselspoelen zijn gemeten met een HAMEG 507 geheugenoscilloscoop. Die stromen duren veel te kort om met een gewone multimeter te kunnen meten.   

@TE 2/2, een blusdiode zet je niet in serie, maar altijd parallel aan een relaispoel of een schakelcontact. En dan ook nog alleen bij gelijkspanning.
Bij wisselspanning wordt vaak een RC-netwerkje toegepast, staat in "Elektronica Basis" omschreven bij "Vonkblussing".

Reden aanpassing: tekst veranderd (vonkblussing)

« Laatst bewerkt op: 29 februari 2016, 10:39:16 door Fred Eikelboom »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.