Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
Vandaag om 19:44:25
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 19:43:57
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door Silvolde
Vandaag om 19:42:31
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
  

Auteur Topic: Het ontstaan van Trammenlandt  (gelezen 98928 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #225 Gepost op: 02 March 2019, 22:05:04 »
 :D :D :D

Een telefooncel...

Anno 2019 al haast niet meer voor te stellen....iedereen heeft tegenwoordig een eigen
telefoon vastgesoldeerd aan de hand.... :)

Vriendelijke groet,
Tis
********

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #226 Gepost op: 02 March 2019, 22:06:13 »
Oh. Dat heb ik wel is in het openluchtmuseum gezien.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #227 Gepost op: 02 March 2019, 22:11:00 »
Telefooncel komt er ook.

Verstuurd vanaf mijn TA-1024 met Tapatalk

mvg
Marco

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #228 Gepost op: 02 March 2019, 22:41:41 »
 (y) je had je al voorbereid !   ;D
De groeten van Rob

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #229 Gepost op: 04 March 2019, 10:08:34 »
16 maart moet het baantje nog een dagje hobbelen,dus bezig met alle trams opnieuw in te regelen.
De Lima Javaanse Jongens reed redelijk maar naarmate deze warmer werd ging die steeds sneller rijden.

Die had ik even opnieuw geijkt en die reed ook in eerst instantie weer super mooi.
ongeveer een half uurtje, de nieuwe verrassing was dat deze nu naarmate hij warmer werd, langzamer ging rijden (lees veel slechter).
Ook de Lima Postbank vertoonde ineens, ook analoog, deze mij nog onbekende eigenschap.

Dinamo laat analoge treinen net zo mooi rijden als digitale, NEE is NIET waar.
Probleem zit vooral in de lage snelheden.
In iTrain 5 gezien dat er nog steeds geen compensatie factor zit dus, dan maar een een decoder er in.

Op hoop van zegen een Uhlenschrott er in, want die lagen er nog.
Op hoge toerentallen werken ze voor geen meter, maar omdat de snelheden laag zijn doen ze het hier net goed genoeg.
Je hoort ze wel lekker janken, heb meteen trams met sound.

Ook meteen mijn Rivarotzooi weer rijdend gemaakt, met een donor Lima tram, deze had een versleten aandrijf boogie, maar wel een werkende motor.
De Rivarossi motor was van begin af aan een een probleem kindje, die bleek dus gewoon sluiting te hebben.

En van een Hornby product dat een jaar of 3 oud is hoef je niet te verwachten dat er nog spare parts te koop zijn.
De motor kost geen drol maar is niet leverbaar.
De Lima (Buhler) motor was een mooie vervanging, maar die is net 1 mm dikker.
Dan de bodemplaat maar geheel vervangen en de aandrijf bogie van de Rivarossi er onder, ja helaas de wormwiel as is net wat korter.
As-je omgewisseld en het werkt. Loopt niet super mooi maar rijdt tenminste weer.

De Javaanse Jongens reed wel netjes zelfde motor, zelfde jankende decoder.
Net voor ik hem wilde opruimen, want de test was geslaagd, tak tak tak tak , en de tram blijft staan.
Ja hoor ook hier slaat het wormwiel over het aandrijftandwiel heen, ook versleten, Lima is prima, amehoela.

De Rivarossi / Electrotren hebben dezelfde aandrijf wielen, dus wil ik graag nieuwe wielen kopen, en ook hier blijkt weer de geweldige Hornby service op zijn plek.
Niet leverbaar.

Zo zit het mee, maar het zit vooral weer tegen.
mvg
Marco

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #230 Gepost op: 04 March 2019, 12:25:12 »
Op shapeways staan onderstellen die je met halling draaistellen en motor kan compleet maken voor je Lima/ Rivarossi trams.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #231 Gepost op: 04 March 2019, 12:34:21 »
Dan ga ik eens zoeken, bedankt
mvg
Marco

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8323
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #232 Gepost op: 04 March 2019, 18:58:33 »
Je kunt ook deze beste man proberen: https://www.petersspares.com/hornby.irc
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #233 Gepost op: 06 March 2019, 10:54:51 »
In Duitsland een paar aandrijf wielen kunnen bemachtigen, helaas onder het moto, liever te duur dan niet te koop.
Maar geen rijdend materieel is nog duurder.

mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #234 Gepost op: 17 March 2019, 15:54:10 »
16 maart op de opendag bij DTS de trambaan baan weer eens een volle dag dag laten draaien.
baantje werkte niet direct geweldig, ondanks proef draaien toch vage storingen.
Met 4 trams reed heet prima, maar er konden er makkelijk 6 rijden.

Zodra er een 5e tram bij kwam gingen de remise deuren ineens niet meer open met rijden naar de remise.
Gelukkig was Xander er ook en met een beetje brainstormen de actie aangepast.
Vaak werkt direct contact wel veel makkelijker dan een forum, spraak en interpretatie verwarring kan dan snel opgelost worden.
Na de aangepaste instellingen, weer zelfs met 6 trams gereden.

 
mvg
Marco

Pietervde

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #235 Gepost op: 18 March 2019, 21:32:38 »
was inderdaad apart om het eerst zonder problemen te zien gaan, en even later de tram tegen te houden omdat ie door een dichte deur wilde gaan, terwijl t op eurospoor allemaal prima ging. maar, het blijft een leuk baantje. :)

wat was nou uiteindelijk het probleem?

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #236 Gepost op: 19 March 2019, 08:04:24 »
Ja wat het nu exact was?  Een combinatie van veel meer mogelijkheden in versie 4 en te weinig diepgaande kennis, Om het exact te kunnen bepalen zou Xander file moeten analyseren.
In versie 3 was een servo toevoegen veel simpeler omdat er geen onderscheid gemaakt werd van naar volgende of vorige.
Nu is de servo gekoppeld aan het blok en in de acties opgenomen, veel meer handelingen, maar nu leek het te blijven werken.
In de actie lijst maakt het ook uit of deze als eerste of als laatste is aangegeven.
Het was wel enorm frustrerend om van werkende baan naar probleem baan te gaan.
En als je dan denkt, hoera het werkt, er toch nog steeds onbetrouwbaar gedrag is, zoals je gemerkt had.

Na de aanpassing had ik de indruk dat alles weer naar behoren werkte er reden op het laatst weer 6 trams rond, dat is ook wel het maximum op zo'n klein baantje.
het zijn tenslotte ook maar 7 actieve blokken.
mvg
Marco

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #237 Gepost op: 19 March 2019, 10:58:34 »
Mooi dat het weer opgelost is, Marco.  (y)

Leen.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #238 Gepost op: 21 December 2019, 12:32:30 »
Zo nu weer eens wat energie in de tram baan stoppen.

Beginnen met een plaats bepalend gebouwtje.



Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk

mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 550
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #239 Gepost op: 23 December 2019, 11:16:50 »
In Trammenlandt, moet ook een kerkje komen.
De kerk is een beetje geïnspireerd op de kerk bij mij in het dorp.



Nu heeft Kibri heeft een kerkje wat er een beetje op lijkt.



Er zal een klein beetje verbouw werk moeten gebeuren.
Want ik wil de torens aan de voorkant.



De rechter toren voor de kijkers links  :) zit in de origenele setting een een gebouwtje, dat komt te vervallen dus moet er een beetje hak en zaag werk plaats vinden.





Het gebouwtje komt te vervallen, dus het stukje muur wordt ingepast.

met als bijna klaar resultaat



de oplettende kijker heeft de verzakte bakstenen gezien, daar zat een verdikking voor een schoorsteen.

En omdat er een gebouwtje, aanbouw, komt te vervallen, moet ik ook creatief zijn met de achterzijde.
De muurplaten daar kloppen nu ook niet meer.

Dat wordt dan ouderwets kopieer werk.

de originele als voorbeeld.



Die worden overgoten met silicone.



Waarna ik een mal heb om de resin in te gieten.



en het resultaat, foto is niet scherp.
1 goed gelukt, 1 mislukt, raampje ook mislukt.



En voordat iemand begint te roepen, de lucht moet er uit.



Er wordt een vacuum pomp gebruikt.

En dan nog een foto voor het contrast.



Straks maar weer verder en op zoek naar de juiste kleur verf voor de kerk, want deze plastic look kan natuurlijk niet.
mvg
Marco