Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Wim Vink
Vandaag
om 09:22:45
Zoekfunctie ?
door
henk
Vandaag
om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Pauldg
Vandaag
om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Matthijs van Heijningen
Vandaag
om 07:51:56
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0
door
Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour
door
Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje
door
Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc)
door
Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen
door
willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften
door
Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan
door
cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief?
door
Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken
door
Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange
door
ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715
door
vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0
door
Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Het ontstaan van Trammenlandt
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Volgende
- [
1
]
2
3
...
20
Omlaag
Auteur
Topic: Het ontstaan van Trammenlandt (gelezen 92930 keer)
Marco EB
Offline
Berichten: 543
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Het ontstaan van Trammenlandt
«
Gepost op:
26 februari 2016, 13:57:08 »
Het ontstaan van Trammenlandt.
Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Als herintreder had ik een paar jaar gelden besloten om computer gestuurd te gaan rijden met Dinamo en iTrain.
En om een project niet vroegtijdig te laten stoppen, is het schijnbaar wijs om klein te beginnen.
Ook om het Dinamo systeem en iTrain te leren is het ook handiger om simpel te beginnen.
Een paar dingen op mijn vaste baan moeten wel terug komen op de testbaan, onder andere:
Engelsman
Relais geschakelde blokken
Servo's
Seinen
Rangeer station
Draaischijf.
Maar met H0 kom je al snel aan een testplankje zo van 80 X 200
En tijdens het tekenen van diverse baan scenario's, komt in eens de domme gedacht om het kerst baantje te gaan vervangen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48166.msg773984.html#msg773984
Ik ben er op uit gekeken en iets nieuws met een dubbel doel, vind ik ook leuker bouwen.
Gewoon een paar kleine lokjes laten rijden met 2 a 3 wagons.
Afmeting is beperkt 70 x 185
en het zaag werk kon beginnen.
En voor het transport wel in twee modules gemaakt.
De Draaischijf is komen te vervallen die paste niet meer.
En op Houten vond ik een mooie lokloods.
hierop het sporenplan pas gemaakt
En toen begon de ellende.
Het was geen locloods maar een tram remise.
en de deuren zijn veel smaller dan bij een standaard lokloods. Gewone locs passen niet door de deur.
Ach ja dan maken we toch een stads gezicht met trams.
En zo begon Trammenlandt.
Want ik had nog geen trams.
Weet ook helemaal niets van trams.
wordt vervolgd
«
Laatst bewerkt op: 28 februari 2016, 22:29:37 door Marco EB
»
Gelogd
mvg
Marco
Rich M.
Offline
Berichten: 143
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #1 Gepost op:
26 februari 2016, 16:52:01 »
Marco,
Ik ga je volgen...
Als het netzo word als vorige baan
mvg
Gelogd
Rich
Marco EB
Offline
Berichten: 543
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #2 Gepost op:
26 februari 2016, 23:11:02 »
Hallo Rich, ik ga mijn best doen.
De foto's zijn dus zichtbaar. up loaden is nu geloof ik even een uitdaging. (ben vreselijk digibeet)
Zo kan ik de afgelopen ervaringen even delen.
Het ontstaan van Trammenlandt.
Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Wordt dus een trambaan, althans het idee.
De rails komen uit mijn voorraad dat is voordeliger dan mooi tramspoor kopen. Heb er heel even aan gedacht maar werd toch redelijk prijzig.
Tram rails schijnt in een straat te liggen dus, zal er gekleid moeten worden.
Klei is zwaar, dus nieuw idee, we frezen het spoor uit, dat scheelt weer 3mm klei.
wat geeft dat een rotzooi.
Maar goed, wie A zegt moet B zeggen.
Onder de Fleischmann wissels zit een een metalen plaatje waardoor de boel gaat "hobbelen" En daarom ook nog even 0,5 mm extra onder de wissels weg frezen.
Oja, de wissel spoelen worden "ondervloer" dat kan bij Fleischmann.
De spoelen zijn wel gemodificeerd, eindafschakeling door verbinden.
een likje verf voor de afwerking
en als het spoor eenmaal ligt.
Dit ging allemaal nog erg soepeltjes.
wordt vervolgd
«
Laatst bewerkt op: 04 maart 2016, 23:11:59 door Marco EB
»
Gelogd
mvg
Marco
Christoph
Offline
Berichten: 3055
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #3 Gepost op:
27 februari 2016, 10:47:51 »
Jammer, de plaatjes doen het niet bij mij.
Misschien even kijken naar je manier van plaatjes plaatsen of naar je plaatjes server.
Groeten,
Christoph
Gelogd
martijn v m
Offline
Berichten: 4451
Heerwijk in H0
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #4 Gepost op:
27 februari 2016, 14:00:11 »
ah weer een trammer.
wellicht een idee om dit draadje naar het
tramboard
te verplaatsen?
jammer dat de plaatjes niet zichtbaar zijn,
Greetz Martijn
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Johnnytrein
Offline
Berichten: 1363
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #5 Gepost op:
27 februari 2016, 14:41:51 »
De meeste van jouw foto's zijn gepikt of verloren.
Gelogd
Groetjes
Johnny
Marc tramt
Offline
Berichten: 10555
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #6 Gepost op:
27 februari 2016, 15:49:06 »
Dat is misschien een wat voorbarige conclusie...
In elk geval verwijzen je foto's naar een besloten deel van de website van MC De Spoorstaaf. De plaatjes zijn hier dus niet zichtbaar.
«
Laatst bewerkt op: 27 februari 2016, 16:11:27 door Marc tramt
»
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Marco EB
Offline
Berichten: 543
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #7 Gepost op:
04 maart 2016, 23:46:18 »
Het foto probleem heb ik denk ik nu opgelost.
Weer een probleem
Het originele idee was dus een Dinamo iTrain test bakje.
Dat werd uitgebreid naar een mini diorama. En dan mag je wel eens naar een beursje.
Leuk om de techniek te laten zien.
Dus een oplossing zoeken om de techniek praktisch zichtbaar te maken.
Een opklapbare plaat leek mij wel de oplossing.
De Dinamo set had een probleem, van iemand overgenomen die DCC ging rijden, want dat was toch makkelijker???
Na alles elektrisch aangesloten te hebben, en overal bezetmelding te hebben waar het moest.
Tijd om te rijden.
De baan reed maar op 4 blokken van de 8.
Na uren zoeken bleek de vorige eigenaar slechte solderingen gemaakt te hebben., Dinamo classic kan je nml zelf solderen.
De betrouwbare verkoper hartelijk bedankt voor zijn eerlijkheid. Maar gelukkig voor hem was het een easy fix.
Omdat er maar 6 wissel spoelen aangestuurd hoeven te worden kan een OM32 prima voldoen (die had ik toch liggen).
Na enkel avonden testen, was het prijs, ik ruik brandlucht.
maar zie nog geen rook.
Na wat snuffelen blijken de de wissel spoelen door te branden.
Daarna sneuvelde de weerstand banken in de OM32.
Oorzaak? geen idee maar wrs sluiting in een transitor.
Probleem is gefixt en gelukkig nooit meer terug gekomen.
En nu eindelijke rijden?
JA treinen ijken, o nee werden trams.
Dinamo kan analoog en digitaal door elkaar, dus gewoon analoog, scheelt decoders.
Maar ik kon ijken wat ik wil, sommige waren niet te temmen.
Nu hoorde ik dat koploper beter dinamo aanstuurt. Dat zit in de planning om ooit eens te controleren.
erg vervelend
nog vervelender.
Oja inmiddels wat trams gescoord, dit zijn Halling dingen.
De waanzin nabij, toch maar decoders er in gepropt, en het reed meteen perfect.
steeds meer op de baan.
en ze stoppen allemaal daar waar ze moeten
Nu is het banenplan erg beperkt, maar automatisch rijden met iTrain was automatisch probleem.
Met route bleef het wel rijden.
Maar goed moet nog veel leren.
wordt vervolgd
«
Laatst bewerkt op: 04 maart 2016, 23:51:02 door Marco EB
»
Gelogd
mvg
Marco
martijn v m
Offline
Berichten: 4451
Heerwijk in H0
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #8 Gepost op:
04 maart 2016, 23:53:51 »
ziet er al voortvarend uit
blijf het volgen
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Marco EB
Offline
Berichten: 543
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #9 Gepost op:
05 maart 2016, 00:01:13 »
Martijn, Baan is wel in aanbouw, maar deze heeft in 2015 op de Beneluxspoor stand gestaan, technisch was die toen betrouwbaar.
Gelogd
mvg
Marco
Marc tramt
Offline
Berichten: 10555
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #10 Gepost op:
05 maart 2016, 07:26:16 »
Juist, ik herken de baan. Nu nog scenery erop en verlichting er boven en je hebt een hele leuke beursbaan.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Marco EB
Offline
Berichten: 543
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #11 Gepost op:
07 maart 2016, 20:33:41 »
Weer even een stukje bouw geschiedenis.
Met een Laptop aansturen is ideaal, maar dat ding moet je ergens kwijt.
Lang nagedacht over allerlei opberg constructies, maar de beste oplossing werd een Raspberry.
Kost niet te veel lekker compact en voor een treinbaantje aan te sturen werkt zo'n ding prima.
De oplettende kijker had hem misschien al zien zitten.
Maar met alleen een Raspberry ben je er niet, je ziet niets en telepathie werkt ook niet.
Er moet een scherm komen en een Keyboard.
Het scherm is een plat schermpje wat in de baan is in gefreesd.
Ter bescherming een perspex plaatje over het scherm.
en als bediening een draadloos keyboard en mouse, Want de baan is gemaakt om los te kunnen staan geen tafel nodig.
ja de de baan is een module baan (twee delig) anders past die niet in de auto en door het trappengat.
En we hebben beeld.
was even spannend maar met de juist hulp kwam het helemaal goed.
Als je geen computer hobby zin en tijd heb, mijn tip; neem geen Raspberry, maar pak gewoon een Windows machine.
De opstelling op een beurs:
De Dinamo set er onderuit geklapt, wel even een plaatje perspex er voor om geen kindjes (van alle leeftijden) te elektrocuteren.
en op Eurospoor
En als je nu wilt weten waarom dat scherm scheef zit? Gewoon rustig afwachten.
«
Laatst bewerkt op: 08 maart 2016, 08:15:22 door Marco EB
»
Gelogd
mvg
Marco
Sven
Offline
Berichten: 7833
Eton Wick, UK
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #12 Gepost op:
08 maart 2016, 07:53:40 »
Ga je van dat schermpje een (screensaver) vijver creëren met zwemmende karpers?
Gelogd
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op
www.tramfabriek.nl
.
Volg mijn bouwactiviteiten op
Facebook
.
Marco EB
Offline
Berichten: 543
spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #13 Gepost op:
09 maart 2016, 08:53:16 »
Oja de lokloods,
om een idee te krijgen, had ik voor Eurospoor even snel een kartonnen "sneak preview"gemaakt.
en uiteraard moesten de deuren kunnen bewegen.
Dat werd een beetje huisvlijt met messing.
Beetje zagen
de losse onderdeeltjes
dan wat tin toevoegen
en de servo montage
Zal binnenkort nog even de aandrijving fotograferen zoals deze nu werkt.
en voor wie er interesse in heeft
ook hierover wat laten zien
«
Laatst bewerkt op: 09 maart 2016, 09:52:18 door Marco EB
»
Gelogd
mvg
Marco
martijn v m
Offline
Berichten: 4451
Heerwijk in H0
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
«
Reactie #14 Gepost op:
09 maart 2016, 09:47:51 »
Geen locloods maar een tram remise.
Ben benieuwd wat je plannen met dat schermpje zijn.
verstuurd vanaf mijn S6 EDGE
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
Volgende
- [
1
]
2
3
...
20
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Het ontstaan van Trammenlandt