Google+
Doel:€250.00
Donaties:€92.15

Per saldo:€-157.85

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-09-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mara Harbor door Martin Welberg
Vandaag om 01:52:27
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 00:31:10
Gaan we ooit door heel Europa met de trein in plaats van het vliegtuig? door Thom
Vandaag om 00:27:25
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
22 september 2018, 23:58:23
Fleischmann Lint: Loksound overleden, vervanging? door spock
22 september 2018, 23:51:44
Sfeertopic voor toekomstige module door Reinout van Rees
22 september 2018, 23:43:50
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
22 september 2018, 23:41:33
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Eric-Jan Hartstra
22 september 2018, 22:46:03
Detectie/blokken. door nico99
22 september 2018, 22:31:53
Aachenau West door wob
22 september 2018, 22:30:17
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door Hans van de Burgt
22 september 2018, 22:16:00
Nieuwe ruimte herbeginnen bouwen, maar wat? door Wim Hesselink
22 september 2018, 22:01:06
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
22 september 2018, 21:59:43
Dieselweekend SGB door martinh
22 september 2018, 21:58:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gérard Drost
22 september 2018, 21:55:36
Railhobby 40 jaar. Dus komt het blad met een eigen lok. door Fritsprt
22 september 2018, 21:40:09
Klæder fra Haderslev. door Tulpendaal
22 september 2018, 21:37:24
Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969 door NS8714
22 september 2018, 21:35:22
Verslag van de rondreizende geisoleerde goederenwagen in h0 door Sobat Kras door Forever Rocofan
22 september 2018, 21:27:07
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door NS264
22 september 2018, 21:18:05
RhB-modelbaan van Martino door Railroadtycoon
22 september 2018, 21:12:43
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Mike 1961
22 september 2018, 20:59:57
Optreksnelheid Fleischmann edelweiss tandradloc door ingenium
22 september 2018, 20:44:39
Smalspoormodelbouwdagen Stoomtrein Katwijk Leiden door Modellbahnwagen
22 september 2018, 20:43:48
  

Auteur Topic: Het ontstaan van Trammenlandt  (gelezen 33176 keer)

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #30 Gepost op: 17 maart 2016, 12:44:51 »
Even kijken of Yoeptoep filmpjes werken.

Het spul rijdt geheel op de Raspberry en er wordt nergens met een regelaartje of schakelaartjes gespeelt.

Spelen is niet erg, maar is niet mijn ding, ieder zijn eigen lol toch?

https://youtu.be/BvE8cPScwsg


en deze is enkel een analoog motortje wat computer gestuurd rijdt.
https://youtu.be/M55-umtjsg4
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #31 Gepost op: 18 maart 2016, 13:49:43 »
Het tweede huisje was ook inmiddels gebouwd, maar is iets meer gemodificeerd dan het eerste huisje.

Om niet nader te noemen redenen vond ik dat er een auto gerelateerd item op de baan moest.
Bij toeval vond ik (bij de naar mijn mening iets te dure huisjes makelaar) het volgende bruikbare hutje:



Een paar nachtjes over geslapen en nagedacht.
Zeker omdat Faller vaak ook veel kleiner uitvalt bij Hollandscale huisjes.
Omdat de twee rommel bak Duitse pakhuizen van dezelfde serie zijn en die wel te combineren zijn met Hollandscale, toch de garage maar aangeschaft.

Op zoek naar een passend autootje.
Iets van een Fiat 500 ofzo, wat herkenbaars met aaibaarheidsfactor.

Maar deze wartburg was even proefmodel.



In een garage moet gewerkt worden, een las licht moet er komen en met de brug wilde ik ook wat



Oppassen voor de vingertjes en met beleid de brug verwijden. Er zouden mensen zijn die alles helemaal op nieuw zouden maken, echter dat kan ik niet en heb ik de tijd niet voor.

Hel leuke van deze set is dat het interieur er bij zit, die eerst maar in elkaar geflanst om inspiratie op te doen.



Het vuilnisvat zat er niet bij dat is eigen brouwsel.



En dan de boel een beetje inrichten



Het wasbakje zat ook niet bij de set.
Dit komt van mijn allereerste huisje een station, wat mijn moeder in elkaar geplakt heeft. (toen was ik 6)



Ook was er inspiratie met betrekking tot de auto.
Het moest een Willys jeep worden en Roco heeft ze op schaal 1:87



Mooi plastic groen en geen decals.

Ach het is wel een bouwdoosje en een beetje verf en wat decals uit een andere set, oogt het voor mij prima.





gelukkig had ik een proefstukje gemaakt voor de blanke lak.
Bij iedereen gaat dat altijd goed om de poedertjes en decals te fixeren.



Maar ik heb daarmee altijd minder geluk.

In het volgende filmpje is een deel van de actie te zien.

https://youtu.be/0oS2FikSZWM

En als je nu denkt dat ging snel,

Nou nee er is heel wat tijd aan vooraf gegaan.
Zelfs op hol geslagen servo's.

https://youtu.be/5_NXgHqscbk

Neem gerust een wat duurder exemplaar is mijn ervaring.



Dit huisje is voorzien van twee servo functies.





Nu zitten er al iets betere servo's in, maar deze worden toch vervangen voor dezelfde Esu exemplaren zoals de remise heeft.

Poging tot diepte werking, met zelf gemaakt plant in pot.



En zo is het huisje klaar.



en zo moet het er uit gaan zien.

https://youtu.be/KLz0eWmot3c



mvg
Marco

Daniels

  • Offline Offline
  • Berichten: 521
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #32 Gepost op: 18 maart 2016, 14:16:55 »
Wat een werk, ik heb het van dichtbij mogen volgen. Heel leuk om het zo in chronologische volgorde eens terug te lezen.

Groetjes Daniël

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk


Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5250
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #33 Gepost op: 18 maart 2016, 14:51:17 »
Nou had ik van jou wel verwacht dat alle kamers apart verlichting hebben, of maximaal twee ramen voor bijv de huiskamer. Nu gaat alles in één keer aan. Het zou mooi zijn als eerst een raam op de eerste verdieping verlicht wordt, dan daarboven op de tweede verdieping, dan het licht op de eerste verdieping weer uit en dan de overige twee ramen op de tweede verdieping verlicht. Vertel je zo maar een verhaal met licht.

Overigens gaat het echt niet alleen bij jou fout met de lak. De blanke lak is altijd de engste laag, omdat je al je werk op het laatst nog kunt verknallen. Heel, heel dun laagje dus en 10 minuten laten drogen als je nog een laag gaat doen. Bij jou lijkt het meer op twee verschillende verfsoorten/oplosmiddelen. Dat heb ik ook gehad.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #34 Gepost op: 18 maart 2016, 15:12:02 »
Tja lampjes per kamer is een volgend huisje om te prutsen.

Maar in deze hut had ik wat technische beperkingen.



de deur loopt achter de vensters langs en het huisje moet demontabel zijn voor transport.



Werkplaats schakelt wel los van het woonhuis.
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #35 Gepost op: 23 maart 2016, 12:47:35 »
En inmiddels heeft ook een ander huis het moeten ontgelden.
Weer een Hollandscale Pakhuis met trapgevel.
En ditmaal heeft het oude pakhuis een nieuwe bestemming gekregen.
Daar voor moesten er wel verbouwingswerkzaamheden plaatsvinden.
De firma Biereco verherbouwingen is hier mee enthousiast aan de gang gegaan.

Als eerste de muur er uit


Daarna de gevel erin die bij het vorige Faller huisje er extra bij zat.



de gevel modern antraciet geverfd en een van de luiken voorzien van een venster, uit alweer de extra's uit het Faller pakket. Tip gooi dus nooit wat weg.



Het venster van voor en na de verherbouwing.



Het plaatsen van de gevel.



En uiteraard moeilijk geverfd.

De rest maar gewoon luiken gegeven werd anders een te tijd rovend klusje.


Het volgende huis ligt er al naast maar dat volgt nog.

En er komt een interieur in.



En zelf wat met styreen prutsen, maar dat is nog niet zo simpel als sommige bouwers hier op het forum doen voorkomen. Haaks snijden is al een drama, en alles de juiste lengte helemaal.



De oplettende kijker heeft het interieur thema waarschijnlijk al ontdekt.
mvg
Marco

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5250
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #36 Gepost op: 23 maart 2016, 13:14:07 »
Als je vaker styreen haaks gaat snijden, dan vind je dit vast wel prettig:. The Chopper:



Bron: NWSL
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #37 Gepost op: 23 maart 2016, 13:20:28 »
Dank je Sven, weer iets geleerd.
mvg
Marco

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #38 Gepost op: 23 maart 2016, 15:42:53 »
Die garage; wat een priegelwerk; grote klasse, heel mooi en leuk; ook die garagedeur. (y).

Gr Frank.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #39 Gepost op: 24 maart 2016, 14:28:57 »
Bedankt Frank,
maar als ik zie wat jij gebouwd hebt is dat van mij maar peanuts, het was ook eigenlijk maar een test baantje.

mvg
Marco
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #40 Gepost op: 25 maart 2016, 09:43:08 »
Mijn oplossing voor het straatspoor zal ik ook vertellen.
Aangezien ik bij het dicht smeren van de remise had ontdekt dat ik geen talent heb om met het Shapeway rolletje te werken.
En zeker geen geduld heb om met een stempeltje in de klei te werken, heb ik voor een snelle, simpele oplossing gekozen.
Kinderkoppen plaat van Kibri, voordeel "snel" te verwerken, licht van gewicht, slagvast kort om ideaal. voor modules om mee te slepen.
Nadeel, regelmatig patroon, plastic look, maar met een beetje verf lossen we dat hopelijk wel op.
Ook is het snijden van dit kunststof vrij pittig, de rechte stukken gaat wel, maar de bochten is hele kunst.

Maar lekker met het simpele beginnen.
Eerst bepaald waar ongeveer de de huisjes moeten staan.
Een stoep er voor langs.



en wat rechte plaat op maat gesneden.



De stoep krijgt uiteraard een stoeprand





En om bij de inrit van de garage de wielophanging te sparen is er een verdiepte inrit gemaakt.



de rechte stukken liggen er vrij snel in en met een test wagon kijken of er nog wat weg geschuurd moet worden.





Het verven komt wel als alles op zijn plek ligt.
mvg
Marco

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5250
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #41 Gepost op: 25 maart 2016, 12:58:30 »
Je hebt waarschijnlijk nog niet van de truc gehoord om styreen gewoon half in te snijden en dan te "breken". Je hoeft er niet helemaal doorheen, zolang je maar een rand hebt waarlangs het kan breken.

Overigens bij de steentjeswals moet je op een hele dunne laag klei werken. Zo dun mogelijk, eigenlijk. Bij mij ging dat ook niet helemaal lekker, de eerste keer.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #42 Gepost op: 29 maart 2016, 12:09:17 »
zo huisje is klaar (bijna)



en de volgende zijn al in aanbouw.
Zo gaat het straat beeld ongeveer worden.



mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #43 Gepost op: 04 april 2016, 12:41:56 »
Zal toch nog even terug komen op het zwarte pakhuis.

Dit is een surfschop geworden, die zal je op de meeste modelbanen niet zo snel terug zien.

En het hele interieur is eigen bouw.

voor de niet kenners nu een klein beeld van de vinnen, dat is dus niet het zwaard.


Van wat restjes styreen modelletjes snijden

en die worden op een plankje gepresenteerd.



likje verf om de boel beter te benaderen



en die weer op de balie zetten waar ook de mastverlengers op staan.





Ja de trap klopt niet, maar er zijn al zeilen in de shop een extra verdieping en balie verlichting

De surfplankjes worden op een restje kunststof geplakt, nooit zomaar iets weggooien.



het overtollige weg snijden



en ook wat surfpakjes voor in de verkoop. De eerste serie ging mis was meer N formaat.



En een paar gieken mochten uiteraard ook niet ontbreken.



En dan alles netjes inruimen.





En als je de boel net in elkaar hebt geplakt, blijken je leds het begeven te hebben.

Kan alles weer open.

en nu de boel dicht zit zie eigenlijk alleen nog maar dit







mvg
Marco
« Laatst bewerkt op: 04 april 2016, 20:07:47 door Marco EB »
mvg
Marco

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 9733
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #44 Gepost op: 04 april 2016, 14:53:29 »
 :) (y)
Wat leuk gemaakt Marco!

Groet Jaap
Duits, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk III.
http://www.modeltreinbaan.nl