Google+
Doel:€250.00
Donaties:€9.65

Per saldo:€-240.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 14-07-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

  

Auteur Topic: Het ontstaan van Trammenlandt  (gelezen 32366 keer)

Raages

  • Offline Offline
  • Berichten: 20
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #15 Gepost op: 09 maart 2016, 09:54:13 »
Hoe zullen die rails er straks uitzien, als ze in het wegdek liggen?

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #16 Gepost op: 09 maart 2016, 20:56:59 »
zoals beloofd het servo deur mechaniek


Armpjes staan 45 grd op de deur
en een Z of N in de staaldraad, ook ideaal om de deur exact af te stellen.

Om transport schade te voorkomen en mijn schedebedekking met eronder zitten, voor opbouwen en aansluiten, een perspex plaatje er voor gezet.





En voor wie het iets boeit, een snel cursus Dinamo



Rechts ziet u een klein printplaatje waar een wit logo opstaat wat hier op lijkt
https://www.raspberrypi.org/wp-content/uploads/2015/08/raspberry-pi-logo.png

dat is de computer, een Raspberry Pi 1

links daarvan een hoop draad en een stickertje met DDP er op, dat is de verdeel print van de geregelde spanning, voor deze baan enorme overkill, maar ik had deze dubbel.

Daaronder een print met Sticker TMH,
Dat zijn de de 8 blokken
en daar aan vast de print met CD16
daar op zitten de bezetmelders, 2 per blok (in, uit)

Daaraan vast een DDS dat is een handig aansluithulpje, waar mee je eenvoudig per blok de twee bezetmelders en het ongedetecteerde stuk kan aansluiten.

Daarboven de print met OC32,
dat is programmeerbare "decoder" waarmee ja naar believen wissels, servo's seinen, lampen, motoren, relais enz kan aan sturen.
heeft 32 uitgangen dat zouden 32 servo's kunnen zijn bijvoorbeeld
Ik gebruik nu 6 servo's 4 rangeer seinen, 2 "test" seinen, iets met licht.

de print DS32 is een aansluithulp.

Daarboven zit een OM32 dat is de voorloper van de OC32, maar kan geen servo's aansturen.
Die gebruik ik voor de wissels maar dan moet je de uitgangen versterken en dat kan door transistoren op DS32 print te plaatsen.



Boven de OM32
zit nog een klein printje, dat is de RM-U, het brein van de baan, de interface tussen de PC en de rest van de zooi.
Geen multimause, geen eco's of ander ding nodig.

hier onder de componenten in opbouwfase.



In in de koektrommel, rechts zit een ringkern trafo.


Maar goed was weer genoeg saaie techniek (vind ik net het leukst)

We gaan verder met de locloods, o nee remise.



En wat hebben deze met een treinbaan te maken?








« Laatst bewerkt op: 10 maart 2016, 12:45:33 door Marco EB »
mvg
Marco

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3920
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #17 Gepost op: 09 maart 2016, 21:15:30 »
remise havenstraat te amsterdam licht aan water.
en er zit vlakbij een loods van Keep them Roling

verder geen flauw idee.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1998
  • Westlandbaan
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #18 Gepost op: 09 maart 2016, 22:33:34 »
he Marco ziet er goed uit ga ik volgen. Klein vraagje, die groene Basler Tram BVB is dat ook een Halling?
Gr Joke

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #19 Gepost op: 09 maart 2016, 22:44:23 »
Geen Halling, maar een Kato in fantasie uitvoering.
Duitse tramstad in H0 met Multimaus - S88XPressNetLI en Koploper.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2016, 08:05:59 »
Ja de groene is een Kato,

Maakt de meeste herrie, Maar reed analoog gewoon goed met Dinamo.
Maar vanwege de herrie dacht ik dat de Dinamo PWM de boosdoener was. maar met decoder net zoveel geluid.
Moet wel een 1 Amp decoder in ondanks het hele kleine motortje.

mvg
Marco

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5077
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2016, 12:29:36 »
Als de tram na het installeren van een decoder lawaai ging maken, moet je de motor afstellen. Ik heb er niet veel verstand van, maar toen ik met de Hz instellingen ging rommelen, werd het geluid zachter en reed ie ook beter.

De techniek die je laat zien is erg interessant, maar dat zou mij een compleet andere hobby zijn. Dus Multimuis en ESU spul is daarbij voor mensen zoals ik wel een uitkomst.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 885
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #22 Gepost op: 10 maart 2016, 15:09:59 »
De Kato trams bij mij rijden met een Kühn N025 N-decoder (0,7A). Ze zijn niet heel stil, maar echte stroomvreters kan ik het ook niet noemen. Het zijn wel wat lastige motortjes, want met een ESU moet je het behoorlijke springerige gedrag aanpassen en met een Kühn loopt hij vrij snel goed. Wel brandden de leds van de koplampen op een gegeven moment door en waarschijnlijk is er ergens een weerstandje niet goed gekozen. Het zijn net kleine schijnwerpertjes  :o

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0 met Multimaus - S88XPressNetLI en Koploper.

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #23 Gepost op: 11 maart 2016, 12:16:44 »
Hoi Marco:
Even iets, wat ogenschijnlijk niets met dit mooie onderwerp te maken heeft, maar heeft "Trammenlandt" toevallig een link met "Trammelant" HET dorpsfeest in de maand augustus in het o zo mooie De Haan Aan Zee in Belgié. Daar rijden dan ook de hele dag de oude historische trams van de kustlijn heen en weer. Zo maar een gedachte.
groet,
Bierwagen

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #24 Gepost op: 11 maart 2016, 14:04:51 »
Nee dat heeft er niets mee te maken.
is meer van trammelant zijnde moeilijkheden.
Tijdens het opbouwen gaan er wel eens dingen mis, is ook een leerproject.

Wel grappig overigens.

mvg
Marco

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5077
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #25 Gepost op: 11 maart 2016, 16:18:25 »
Dan is Marco vast ook niet bekend met waar Tram(me)land© op dit forum eigenlijk voor staat...  :police:

http://www.gemeentetramwaelstede.nl/Trammeland.html
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

JCV

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Lid van de VSZ - Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2016, 16:53:28 »
Eigenlijk offtopic, maar oké: Dat is toch veranderd in Volgende halte: Openluchtmuseum? Of zit het anders?
Om weer ontopic te komen: interessante beursbaan zo, ook apart dat je ruimte voor de rails hebt gefreesd Marco, i.p.v. het normale opvullen. En zoals al vele voor mij zeiden: ik vraag me af wat je met die plexiglasvijver gaat doen. Ik blijf dit volgen!
Groet,
Johan

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5077
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #27 Gepost op: 11 maart 2016, 18:24:42 »
Johan, het was een voorloper daarvan. Uit het enthousiasme van het eerste is het tweede gekomen. Nu al legendarisch ("zoon, ik was er niet bij").
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #28 Gepost op: 12 maart 2016, 23:28:23 »
De Remise is nog niet af, maar deze is erg bepalend voor de hele baan.
Dus die maar even bouwen.

Zo uit doos is niet mijn ding dus er is hier en daar wat verf gebruikt




na het verven een beetje voegen en vervuilen.
daar heb ik de methode van Hollandsbouwwerk gepikt.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60724.msg3221493147.html#msg3221493147







het bouwen is wel een precisie werkje waar je delicaat mee om  moet gaan.

 

En er is ook een binnenmuur in gemaakt.
Omdat de loods wrs veel zonder dak zal staan.
Even een muurtje maken, kan toch niet moeilijk zijn?
Aan de Slaters plaat ligt het niet, werkt erg makkelijk.

Alleen mijn meten laat te wensen over. Je moet er echt de tijd voor nemen.



oeps te kort,




Maar goed tussendoor geoefend op een Hollandscale huisje



de twee huisjes op de achtergrond komen niet op de baan.

En bladerende verf uitgeprobeerd.


« Laatst bewerkt op: 18 maart 2016, 14:02:04 door Marco EB »
mvg
Marco

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2016, 12:57:29 »
En inmiddels heb ik ook weer wat ervaring op gedaan met kleien.

In de remise mag een vlakke beton vloer met daarvoor een "asfalt" vloer
De cando klei van de Action is goed koop dus ideaal om mee te leren prutsen.



wat weten nu.
eerst kleien dan pas je seinen plaatsen.

Verder ging het kleien erg voorspoedig. en met een walsje van Shapeways kan je goed de sleuven voor de wiel flensen maken.





Wat mij minder goed beviel was het walsje voor klinkers, wat een drama om dat mooi te maken, ik zal wel geen geduld hebben.



maar als een stukje versleten asfalt zal dit wel kunnen werken.

Maar voor het hele straatspoor heb ik toch een andere oplossing. Geen walsje in ieder geval.

paar dagen laten drogen.
En een beetje verf er op.



best acceptabel.

Test rijden leek ook goed te gaan. De trams reden goed over de klei heen.
En zo weer een beetje spelen.
Maar waarom loopt iTrain steeds vast?
Rij beweging is compleet verstoord.

Misschien een defecte relais schakeling? Na uitwisselen en testen was de relais print gewoon goed.
Toch niet weer de OM32 stuk?
Of erger de TMH blokkaart om zeep.

Nee want 2 sporen in de loods doen het perfect, 2 zorgen voor problemen.
Toch iets met de relais print?

Er waren namelijk  spook meldingen

In de lege loods, melde iTrain de onderstaande situatie.



Bij een lege loods zouden alle sporen zwart moeten zijn.

Geloof het of niet maar de Cando klei is licht stroom geleidend.
net voldoende om een bezetmelding actief te houden, of in te schakelen.
En omdat 2 sporen dit niet hadden wordt je op een dwaal spoor gezet.

Niet leuk 3 dagen voor een beurs.

en dan is er maar 1 oplossing:



Alles er af.

En nu een paar goedkope arbeidskrachten maar neer gezet.



Maar kan nu niet echt zeggen dat doorwerken.

Weer een probleem verder en een ervaring rijker.
mvg
Marco