Google+
Doel:€250.00
Donaties:€95.20

Per saldo:€-154.80

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RAIL 2018 Houten, voor&nabespreking door IJsselsteyn
Vandaag om 17:38:27
Diode-ketting Busch 5406 blijft knipperen ondanks condensator 1000uf, 25 V door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:36:10
Prijs Wijziging toegangspas Vrienden van het Nederlands spoorwegmuseum door Piet Meijer
Vandaag om 17:08:33
Egyptisch smalspoor ( 0e ) door Chris80
Vandaag om 16:58:38
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:19
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 16:52:31
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door martijn v m
Vandaag om 16:50:55
Afwrijf-transfers of decals gezocht t.b.v omnummeren CIWL EdN-couplage. door Rob van Kooy
Vandaag om 16:44:24
Ombouw ketelwagen melktransport uit startset naar KNZ natronloog wagen door Rockerbox2
Vandaag om 16:42:18
Dahinterhofen im Bau door tijgernootje
Vandaag om 16:37:14
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door könings
Vandaag om 16:28:31
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 16:23:02
Esu micro V3.0 verlichting gaat uit na stap 5 door john 56
Vandaag om 16:17:01
Huidskleur blanke figuren door Dave.......
Vandaag om 16:03:10
BNLS-Module: "Saalbach-Hinterglemm" [ÖBB] door marijnman
Vandaag om 15:41:19
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 15:13:06
Vroeger (oude dia's uit Noord-Nederland en Oost-Nederland, 1985-1990) door Rick
Vandaag om 15:09:21
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 14:51:57
Bouw Faller 140317 Draaimolen Wellenflug door Pauw Gauwes
Vandaag om 14:32:26
IC trein naar Berlijn door brun
Vandaag om 14:12:09
BNLS-Werkspoor - NS Instructie ketelwagen bij de Brandweer door Sobat Kras
Vandaag om 14:11:20
Workshop messing solderen door erwin
Vandaag om 14:08:11
Overweglichten voor Viessmann 5900 N door 72sonett
Vandaag om 13:25:58
Soetermeer H0 door arjang
Vandaag om 13:17:57
Lokpilots en ontstoring door hmmglaser
Vandaag om 12:36:47
Raadplaatje door Vierkant
Vandaag om 12:11:50
Massadraad door Keessap
Vandaag om 11:53:56
Baan in Los Angeles door Timo
Vandaag om 11:48:02
Ultrasoon spoorstaafonderzoekswagen door nederbelg
Vandaag om 11:31:13
Berghuizer papierfabriek door Harold Content
Vandaag om 11:17:57
  

Auteur Topic: Het ontstaan van Trammenlandt  (gelezen 30582 keer)

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Het ontstaan van Trammenlandt
« Gepost op: 26 februari 2016, 13:57:08 »
Het ontstaan van Trammenlandt.
Hoe een test baantje uit de hand loopt.

Als herintreder had ik een paar jaar gelden besloten om computer gestuurd te gaan rijden met Dinamo en iTrain.

En om een project niet vroegtijdig te laten stoppen, is het schijnbaar wijs om klein te beginnen.
Ook om het Dinamo systeem en iTrain te leren is het ook handiger om simpel te beginnen.

Een paar dingen op mijn vaste baan moeten wel terug komen op de testbaan, onder andere:
Engelsman
Relais geschakelde blokken
Servo's
Seinen
Rangeer station
Draaischijf.

Maar met H0 kom je al snel aan een testplankje zo van 80 X 200
En tijdens het tekenen van diverse baan scenario's, komt in eens de domme gedacht om het kerst baantje te gaan vervangen.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48166.msg773984.html#msg773984

Ik ben er op uit gekeken en iets nieuws met een dubbel doel, vind ik ook leuker bouwen.
Gewoon een paar kleine lokjes laten rijden met 2 a 3 wagons.
Afmeting is beperkt 70 x 185

en het zaag werk kon beginnen.
En voor het transport wel in twee modules gemaakt.




De Draaischijf is komen te vervallen die paste niet meer.

En op Houten vond ik een mooie lokloods.



hierop het sporenplan pas gemaakt




En toen begon de ellende.
Het was geen locloods maar een tram remise.
en de deuren zijn veel smaller dan bij een standaard lokloods. Gewone locs passen niet door de deur.

Ach ja dan maken we toch een stads gezicht met trams.

En zo begon Trammenlandt.

Want ik had nog geen trams.
Weet ook helemaal niets van trams.


wordt vervolgd












 
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2016, 22:29:37 door Marco EB »
mvg
Marco

NS ICE 3

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2016, 16:52:01 »
Marco,

Ik ga je volgen...
Als het netzo word als vorige baan  (y)

mvg
Rich

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2016, 23:11:02 »
Hallo Rich, ik ga mijn best doen.
De foto's zijn dus zichtbaar. up loaden is nu geloof ik even een uitdaging. (ben vreselijk digibeet)

Zo kan ik de afgelopen ervaringen even delen.
Het ontstaan van Trammenlandt.
Hoe een test baantje uit de hand loopt.

Wordt dus een trambaan, althans het idee.
De rails komen uit mijn voorraad dat is voordeliger dan mooi tramspoor kopen. Heb er heel even aan gedacht maar werd toch redelijk prijzig.
Tram rails schijnt in een straat te liggen dus, zal er gekleid moeten worden.
Klei is zwaar, dus nieuw idee, we frezen het spoor uit, dat scheelt weer 3mm klei.



wat geeft dat een rotzooi.

Maar goed, wie A zegt moet B zeggen.


Onder de Fleischmann wissels zit een een metalen plaatje waardoor de boel gaat "hobbelen" En daarom ook nog even 0,5 mm extra onder de wissels weg frezen.



Oja, de wissel spoelen worden "ondervloer" dat kan bij Fleischmann.
De spoelen zijn wel gemodificeerd, eindafschakeling door verbinden.

een likje verf voor de afwerking



en als het spoor eenmaal ligt.



Dit ging allemaal nog erg soepeltjes.

wordt vervolgd


« Laatst bewerkt op: 04 maart 2016, 23:11:59 door Marco EB »
mvg
Marco

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2670
    • Zwetdorf in model
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2016, 10:47:51 »
Jammer, de plaatjes doen het niet bij mij.
Misschien even kijken naar je manier van plaatjes plaatsen of naar je plaatjes server.

Groeten,

Christoph

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3830
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2016, 14:00:11 »
ah weer een trammer.

wellicht een idee om dit draadje naar het tramboard te verplaatsen?

jammer dat de plaatjes niet zichtbaar zijn,

Greetz Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1162
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2016, 14:41:51 »
De meeste van jouw foto's zijn gepikt of verloren.
Groetjes
Johnny

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 7899
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2016, 15:49:06 »
Dat is misschien een wat voorbarige conclusie...
In elk geval verwijzen je foto's naar een besloten deel van de website van MC De Spoorstaaf. De plaatjes zijn hier dus niet zichtbaar.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2016, 16:11:27 door Marc tramt »
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #7 Gepost op: 04 maart 2016, 23:46:18 »
Het foto probleem heb ik denk ik nu opgelost.
Weer een probleem :)

Het originele idee was dus een Dinamo iTrain test bakje.
Dat werd uitgebreid naar een mini diorama. En dan mag je wel eens naar een beursje.
Leuk om de techniek te laten zien.



Dus een oplossing zoeken om de techniek praktisch zichtbaar te maken.
Een opklapbare plaat leek mij wel de oplossing.



De Dinamo set had een probleem, van iemand overgenomen die DCC ging rijden, want dat was toch makkelijker???
Na alles elektrisch aangesloten te hebben, en overal bezetmelding te hebben waar het moest.
Tijd om te rijden.
De baan reed maar op 4 blokken van de 8.
Na uren zoeken bleek de vorige eigenaar slechte solderingen gemaakt te hebben., Dinamo classic kan je nml zelf solderen.
De betrouwbare verkoper hartelijk bedankt voor zijn eerlijkheid. Maar gelukkig voor hem was het een easy fix.

Omdat er maar 6 wissel spoelen aangestuurd  hoeven te worden kan een OM32 prima voldoen (die had ik toch liggen).
Na enkel avonden testen, was het prijs, ik ruik brandlucht.
maar zie nog geen rook.
Na wat snuffelen blijken de de wissel spoelen door te branden.
Daarna sneuvelde de weerstand banken in de OM32.

Oorzaak? geen idee maar wrs sluiting in een transitor.
Probleem is gefixt en gelukkig nooit meer terug gekomen.

En nu eindelijke rijden?
JA treinen ijken, o nee werden trams.
Dinamo kan analoog en digitaal door elkaar, dus gewoon analoog, scheelt decoders.
Maar ik kon ijken wat ik wil, sommige waren niet te temmen.
Nu hoorde ik dat koploper beter dinamo aanstuurt. Dat zit in de planning om ooit eens te controleren.



erg vervelend


nog vervelender.

Oja inmiddels wat trams gescoord, dit zijn Halling dingen.

De waanzin nabij, toch maar decoders er in gepropt, en het reed meteen perfect.





steeds meer op de baan.

en ze stoppen allemaal daar waar ze moeten



Nu is het banenplan erg beperkt, maar automatisch rijden met iTrain was automatisch probleem.
Met route bleef het wel rijden.
Maar goed moet nog veel leren.

wordt vervolgd



 
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2016, 23:51:02 door Marco EB »
mvg
Marco

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3830
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #8 Gepost op: 04 maart 2016, 23:53:51 »
ziet er al voortvarend uit  (y)

blijf het volgen
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #9 Gepost op: 05 maart 2016, 00:01:13 »
Martijn, Baan is wel in aanbouw, maar deze heeft in  2015 op de Beneluxspoor stand gestaan, technisch was die toen betrouwbaar.



mvg
Marco

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 7899
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #10 Gepost op: 05 maart 2016, 07:26:16 »
Juist, ik herken de baan. Nu nog scenery erop en verlichting er boven en je hebt een hele leuke beursbaan.  (y)
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #11 Gepost op: 07 maart 2016, 20:33:41 »
Weer even een stukje bouw geschiedenis.

Met een Laptop aansturen is ideaal, maar dat ding moet je ergens kwijt.
Lang nagedacht over allerlei opberg constructies, maar de beste oplossing werd een Raspberry.
Kost niet te veel lekker compact en voor een treinbaantje aan te sturen werkt zo'n ding prima.
De oplettende kijker had hem misschien al zien zitten.

Maar met alleen een Raspberry ben je er niet, je ziet niets en telepathie werkt ook niet.
Er moet een scherm komen en een Keyboard.

Het scherm is een plat schermpje wat in de baan is in gefreesd.



Ter bescherming een perspex plaatje over het scherm.



en als bediening een draadloos keyboard en mouse, Want de baan is gemaakt om los te kunnen staan geen tafel nodig.



ja de de baan is een module baan (twee delig) anders past die niet in de auto en door het trappengat.



En we hebben beeld.

was even spannend maar met de juist hulp kwam het helemaal goed.
Als je geen computer hobby zin en tijd heb, mijn tip; neem geen Raspberry, maar pak gewoon een Windows machine.

De opstelling op een beurs:
De Dinamo set er onderuit geklapt, wel even een plaatje perspex er voor om geen kindjes (van alle leeftijden) te elektrocuteren.



en op Eurospoor


En als je nu wilt weten waarom dat scherm scheef zit? Gewoon rustig afwachten.
« Laatst bewerkt op: 08 maart 2016, 08:15:22 door Marco EB »
mvg
Marco

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 4919
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2016, 07:53:40 »
Ga je van dat schermpje een (screensaver) vijver creëren met zwemmende karpers?  (y)
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Marco EB

  • Offline Offline
  • Berichten: 262
  • spelen met Dinamo iTrain Digikeijs en treintjes
    • Het ontstaan van Trammenlandt. Hoe een test baantje uit de hand loopt.
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #13 Gepost op: 09 maart 2016, 08:53:16 »
Oja de lokloods,

om een idee te krijgen, had ik voor Eurospoor even snel een kartonnen "sneak preview"gemaakt.



en uiteraard moesten de deuren kunnen bewegen.



Dat werd een beetje huisvlijt met messing.



Beetje zagen


de losse onderdeeltjes



dan wat tin toevoegen



en de servo montage


Zal binnenkort nog even de aandrijving fotograferen zoals deze nu werkt.

en voor wie er interesse in heeft

ook hierover wat laten zien


« Laatst bewerkt op: 09 maart 2016, 09:52:18 door Marco EB »
mvg
Marco

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3830
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Het ontstaan van Trammenlandt
« Reactie #14 Gepost op: 09 maart 2016, 09:47:51 »
Geen locloods maar een tram remise.

Ben benieuwd wat je plannen met dat schermpje zijn.

verstuurd vanaf mijn S6 EDGE

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk