Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 20:35:44
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door spoorijzer
Vandaag om 20:30:34
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 19:48:24
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:45:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:43:16
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door edwin1974
Vandaag om 19:35:27
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Vreemd probleem door spock
Vandaag om 18:53:02
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20

Auteur Topic: Prettige prijsontwikkeling?  (gelezen 6950 keer)

Sjeffie

• Offline Offline
  • Mijn bloedgroep is H0
Prettige prijsontwikkeling?
« Gepost op: 19 February 2016, 14:29:56 »
Vandaag een interessant artikel gevonden op de Nederlandse website over Fleischmann "Dumpprijzen, vloek of zegen voor de modelspoorwereld".
Ook op het Facebook staat een verwijzing naar : http://www.fleischmann-ho.nl/nieuws/nieuws-2016/201607.html

Komen die 'aanbiedingen' veel voor en waar kan ik die vinden?

Groeten vanuit het Zuiden,
Sjef

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Prettige prijsontwikkeling?
« Reactie #1 Gepost op: 19 February 2016, 14:45:55 »
Ik zou eens kijken op de website's van modelspoorwinkels....

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 February 2016, 14:48:50 »
En je abonneren op de mailings van een paar grote webshops.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 February 2016, 14:50:16 »
En vooral deze site in de gaten houden  ;D
Als er ergens gedumpt wordt lees je het snel genoeg.
Gr.
Eric

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 19 February 2016, 14:52:25 »
Ik protesteer tegen het woord dumpen  ;D

Moderatoren, grijp in !

Maarten.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #5 Gepost op: 19 February 2016, 14:59:39 »
Waarom zouden we, Maarten? Zolang er hier niet specifiek een enkel merk wordt beschuldigd van structureel dumpen, maar er gewoon een discussie gaande is over prijsverlagingen in de modelspoorbranche (hetzij door fabrikanten, hetzij door winkeliers), is er niks mis met gebruik van dit woord.

Eelco Storm
team forummoderatoren BNLS

MartOnTheWeb

• Offline Offline
    • MartOnTheWeb
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2016, 15:03:31 »
Hoi Sjef.
De Modelleisenbahner maart 2016.

Zo te zien is er ook een NL-modelspoorwinkel betrokken bij "DIE WILDE13 PLUS"

Met spoorse groet
Mart
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2016, 15:07:19 »
Ik vind het in dit geval meer prijsnormalisatie.  :)

En verder, als ik een model een prijs waard vindt en ik koop het, dan zal het me in de regel een zorg zijn wat het ding een half jaar later kost. Daar ga ik de winkelier waar ik het model kocht, toch niet op aanspreken.

Hoe de betreffende fabrikanten dat met de verschillende winkeliers uitvechten, is alleen hun zaak.

Of de aanpak erg schadelijk is voor de modelspoormarkt waag ik te betwijfelen. Het versnelt de centralisatie en schaalvergroting misschien wat. Maar dat is toch een onvermijdelijke ontwikkeling. De zogenaamde service van de kleine winkeltjes heb ik nooit heel bijzonder gevonden. Dergelijke winkels nemen al heel lang dergelijke dure modellen niet meer op voorraad en kunnen het enorme aantal varianten dat tegenwoordig uitkomt ook helemaal niet bijbenen. Daar is het altijd voorbestellen geblazen. Doe mij maar een groot assortiment in een kleiner aantal winkels.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 15:23:24 door henk »

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2016, 16:14:35 »
Het is voor winkels ook lastig met al die varianten. Ik wil ze het liefst allemaal even voor me zien in de vitrine en als ik dan besloten heb wil ik hem ook direct meenemen  :)  Niet twee weken wachten tot de bestelde loc binnen is. Maar het komt dus ook vaak voor dat ik denk "toch maar niet" en dan blijven ze dus allemaal staan (en ja, ik weet dat er natuurlijk ook nog andere klanten zijn  ;)  )  Eigenlijk zouden winkels de niet verkochte locs terug moeten kunnen sturen, of pas betalen aan de fabrikant als ze verkocht zijn  ;D

Overigens ben ik ook wel blij met sommige "dumpen" want soms is een loc gewoon iets te duur (voor mijn smaak) en dan kan ik hem in de uitverkoop toch nog kopen. Zou heb ik toch nog de ACTS 1200 aan kunnen schaffen. Je moet dan alleen wel vaak snel zijn want in de dump kan het wel hard gaan. Bij die ACTS kwam ik ook bij een winkel in Rotterdam centrum die niet mee deed aan de uitverkoop. Dat kan natuurlijk ook en uiteindelijk was hij daar voor de oude prijs alsnog verkocht, dus het betekend niet automatisch dat alle winkels hun investering kwijt zijn.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 16:21:50 door Rondje_HO »

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2016, 16:20:11 »

???

Wie schopt er dan? Ik ben bang dat ze wat anders moeten. Is helaas niet bijzonder. Vraag maar aan al die mensen die hun werk zien verdwijnen omdat we nooit meer op een bankfiliaal komen en bijna alles thuis op de computer regelen. Knap vervelend, maar proberen tijdig de bakens te verzetten is verstandiger dan tegen de bierkaai vechten en de klanten de schuld geven.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 17:20:29 door Bert van Gelder »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2016, 16:25:01 »
Maar het verplaatsen van bijvoorbeeld bankzaken van de bank naar huis, is op zich geen vrije keuze van de klant. De bank verplaatst steeds meer bankzaken naar de klant, onder het mom van 'lekker handig thuis je bankzaken regelen' zodat de bank zelf kan besparen op personeels- en filiaalkosten.

In het geval van modelbouwwinkels is het wel een keuze van de klant zelf. Lekker online allerhande zaken afstruinen, kijken waar je het model het goedkoopste kunt kopen, online bestellen en wachten tot tante Pos op je deur klopt. Allemaal vanuit je luie stoel.

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 February 2016, 16:29:32 »
...., online bestellen en wachten tot tante Pos op je deur klopt. Allemaal vanuit je luie stoel.

maar dit is natuurlijk ook niet alleen bij modelbouwzaken het geval, dit is een overbekend verschijnsel in de gehele detailhandel en o.a. de oorzaak van de vele leegstand in winkels

henk

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 February 2016, 16:32:14 »
En jij denkt dat als bankklanten de vrije keuze hadden, dat ze dan massaal nog steeds drie keer per week in de rij bij het postkantoor gingen staan, met een paarhonderd euro contant op zak een model gingen kopen en acceptgiro's in de brievenbus gingen stoppen? Ik geloof er geen pest van. De geldautomaten of internetbankieren waren ideeën van de banken, maar erg tegengestribbeld hebben we niet.

Sorry dat ik naar de supermarkt ga in plaats van de kruidenier op de hoek, sorry dat ik een vliegticket op internet koop en sorry dat ik voorkeur heb voor een modelspoorwinkel met een groot assortiment waar niet zowat alles moet worden besteld. Het is allemaal mijn schuld.
Op de prijzen let ik dan weer minder, maar het is natuurlijk een schande dat anderen mensen dat wel doen.

Kreeg overigns net een mail van BW Bahn met precies zo'n serie aanbiedingen van Roco, Trix en Märklin. Zo merkgebonden is het niet meer.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 16:51:31 door henk »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 19 February 2016, 16:33:07 »
In plaats van dumpen zou je ook kunnen zeggen: plotselinge forse prijsdaling. Vooral Roco heeft daar een handje van. Brengen een model op de markt voor een bepaalde prijs, en een jaar later, of soms nog eerder, laten ze de prijs kelderen. Ik ken een winkelier die voornamelijk Märklin verkocht, maar ook wat Roco in zijn sortiment had. Die moest soms onder zijn inkoopprijs verkopen omdat Roco plotseling de adviesprijs liet zakken. Daar wordt je als winkelier niet vrolijk van. Hij heeft toen Roco gedag gezegd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #14 Gepost op: 19 February 2016, 16:34:15 »
maar dit is natuurlijk ook niet alleen bij modelbouwzaken het geval, dit is een overbekend verschijnsel in de gehele detailhandel en o.a. de oorzaak van de vele leegstand in winkels

En iets waar een deel van de detailhandel veel te laat is ingestapt.

En jij denkt dat als bankklanten de vrije keuze hadden, dat ze dan massaal nog steeds drie keer per week in de rij bij het postkantoor gingen staan, met een paarhonderd euro contant op zak een model gingen kopen en acceptgiro's in de brievenbus gingen stoppen?

Dat geloof ik niet en dat zeg ik ook niet. Maar in tegenstelling tot de detailhandel heeft de bank financieel baat bij het zoveel mogelijk overhevelen van bankzaken van het filiaal naar de luie stoel.