Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door grossraumwagen
Vandaag om 20:05:33
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
Vandaag om 19:58:48
Kent iemand een geschikte striptang door PeterV
Vandaag om 19:45:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 19:22:04
Plan E - 2023 oplage door grossraumwagen
Vandaag om 19:17:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 17:41:08
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 17:29:44
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 17:09:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
Vandaag om 16:56:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:42:37
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 16:37:26
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 16:28:52
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:19
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 15:40:38
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
Vandaag om 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
Vandaag om 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 13:00:09
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Peter Kleton
Vandaag om 12:58:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 10:31:35
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:30:30
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:09:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 08:09:45
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
14 June 2025, 22:45:22
  

Auteur Topic: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten  (gelezen 3648 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Zoals de titel al zeg: Ik heb een Lenz LS150 moet via ?? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten, in 2 richtingen.
1 richting is geen probleem.
Ben al aan het testen geweest met:


Deze print na gebouwd en werkt niet, wat mij wel opvalt als ik de print linksom of rechtsom aan stuur gaat de binnenverlichting is de treinen feller branden, maar de wissel doet het maar is 1 richting.



Ook deze heb ik gebouwd en het resultaat is gelijk aan de eerste schakeling.


Nu overweeg ik deze van Conrad aan te schaffen, maar zou dit dan wel de oplossing zijn?

Alvast bedankt voor uw antwoorden

Ps, de Lenz LS150 is okee, deze is zojuist nog getest met een magneetspoelen wissel.
Ook de motor van het Tillig wissel werkt goed, deze wordt nu omgezet met de railaansluiting van een Fl 6755.

Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2016, 21:36:53 »
Heb je de handleiding van de LS150 al gelezen?
Bij een motoraandrijving heb je alleen nog twee diodes nodig, verder niks.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2016, 22:24:48 »
In de Tillig wisselmotor zitten al 2 diodes, Klaas.

En beste Nachttrein:  gewoon op de LS150 direct aansluiten.  Niets bij nodig.  Als je de handleiding gelezen had, had je dit kunnen weten.
De Tillig wisselmotor dient op wisselstroom aangesloten te worden. Zie mijn opmerking over 2 diodes.  En de LS150 levert, jawel, wisselstroom.
Vandaar dat bij andere wisselmotoren (zonder ingebouwde diodes)  wel 2 externe diodes nodig zijn.

Maarten.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2016, 22:36:43 »
@Klaas, dit heb ik zo getest, maar werkt niet.

@Maarten, De handleiding heb ik gelezen, zie blz 9, maar als er geen 2 diodes nodig zijn zoals je schrijft, waar sluit ik de 2 draden die van de motor afkomen dan op aan?
Er zijn die aansluitingen op de LS150, de +, de C en de -.
Hou ik een aansluiting over, welke?
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2016, 22:55:48 »
De  Tillig wisselmotor heeft 3 draden. Zie de handleiding.
1x "massa"   1x  links   1x rechts.
Aansluiten op de LS150 .   Zelfs met de kleurtjes van de Tillig draden aangegeven.
Blz 9 onderaan, duidelijker kan niet.

Maarten.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2016, 23:40:41 »
Maarten, naar welke handleiding verwijs je nu?
Ik heb in de handleidingen van de LS150 en van de Tillig aandrijving zitten kijken, maar ik zie nergens een plaatje waar die twee direct aan elkaar gekoppeld zijn.
Ik had ook gezien dat in de Tillig aandrijving al diodes zitten, daarom begon ik later te twijfelen of die externe diodes wel nodig zijn. Niet dus. Gewoon direct aansluiten en gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2016, 10:14:55 »

Handleiding LS150 blz. 9 onderaan, met kleuren van de Tillig aansluitdraden en de C    +   en   -   ("massa" links en rechts)  van de LS150.
Staat ook in de tekst duidelijk omschreven.
Maarten.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 11:17:26 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2016, 11:43:01 »
Eindelijk gevonden. Ik zocht naar een tekening, maar het gaat om een tabel.
Eerst in de USA handleiding gekeken, daar hebben ze het over Pilz. Moet je maar net weten dat de Tillig aandrijving hetzelfde is als Pilz.
Met je opmerking: "duidelijker kan niet"ben ik het niet helemaal eens. Een tekening was veel duidelijker geweest.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2016, 12:21:31 »
Er zijn visueel ingestelde mensen, er zijn lectisch ingestelde mensen.
Lezen is ook een vak.  ;)
Maarten.

PS  Ik heb altijd al gedacht dat ze in de VS decennia achterlopen. ;D
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 12:23:17 door maarten van der burgt »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2016, 12:51:25 »
Heren,

Doe mij liever een plaatje, als ik het lezen moet lees ik 3x een andere tekst.
Daarom lees ik het vaak 4 of zelfs 5x.
Ik ben duidelijk DISlectisch ingesteld, en geheel niet trots op.
Moet dus nog de massa contact van de motor nog zien te vinden....
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2016, 13:10:01 »
Beste nachttrein,
Je hebt zelf aangegeven een C  en +  en een -  te kunnen lezen. (LS150)
Ik hoop dat je niet ook kleurenblind bent, want het gaat om de kleuren rose   rood  en geel.

Hiervan is rood de "massa" en dient dus aan C aangesloten te worden.

Rose aan de plus (+) of aan de min (-), net naar gelang je wilt schakelen.
Geel aan de min (-) of aan de plus (+), net naar gelang je wilt schakelen.

Met excuus voor het ontbreken van een plaatje.  Ik ben digibeet, ik kan geen plaatje maken.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 13:14:22 door maarten van der burgt »

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #11 Gepost op: 19 February 2016, 21:28:58 »
Heren allen hartelijk bedankt voor uwer bijdrage!  (y)

Wat een onding die aandrijving!
Wat en hoe ik `m ook via de meegeleverde mini ingebouwde (sensuur) printplaat aansluit.
Werken? eg nie!


Als ik de motor rechtstreeks aansluit met 2 draden volgens bovenstaand schema, met de diodes
(pag 9 uit de handleiding van de LS150), werkt de motor zelfs in 2 richtingen. Eindelijk.
Echter de afschakeling niet meer, maar dan maar zonder.


Voor de compleetheid de in mijn geval waarschijnlijk storende printplaat, in schema ook maar even bij gevoegd.
Zo werkt het bij mij dus niet meer, dat mag duidelijk zijn!

Dit was de eerste Tillig aandrijving en gelijk ook de laatste!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26557
    • Pagina van klaas
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #12 Gepost op: 19 February 2016, 21:56:12 »
Nachttrein, heb je het verhaal van Maarten wel goed tot je laten doordringen?

Je moet van de aandrijving 3 draden direct op de LS150 aansluiten.
De rode draad op C, de rose op + en de gele op -
Als het wissel de verkeerde kant op gaat, dan rose en geel omwisselen.

En vergeet de extra diodes die ik je in mijn eerste reactie voorstelde. Toen wist ik ook nog niet beter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5778
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #13 Gepost op: 19 February 2016, 22:16:35 »
Beste Klaas,

Zoals Maarten het voorschreef heb ik `m aangesloten, maar werkte niet, ook niet nadat de + en - had verwisseld., met de rode draad op de C.
Toen heb ik de gehele aandrijving onder het wissel vandaan gehaald en de bedrading rechtstreeks op de motor aangesloten, echter nu met de 2 diodes er tussen zoals er bij Lenz wordt voorgeschreven, en dit werkt wel.
Het enige wat ik nu kan verzinnen waar er iets fout gaat is in of op de printplaat in de houder van de aandrijving.
Maar digitaal gaat het wissel nu om en weer terug, draait nu de motor links en rechtsom, daar ging het toch om....
Koploper moet nu qua omleg tijd worden ingeregeld, dat gaat wel lukken.
Het puntstuk van het wissel laat ik wel via de printplaat schakelen, dit deel is niet elektrisch ontkoppeld.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Lenz LS150 moet via ??? schakeling een Tillig motor aangedreven wissel omzetten
« Reactie #14 Gepost op: 19 February 2016, 22:40:30 »
Dan heb je mogelijk eerst de aandrijving vernield met je gepruts, (misschien of waarschijnlijk de diodes ?), en heb je het nu op een oneigenlijke manier weer aan de praat gekregen.

Of je hebt een of andere oude aandrijving op de kop getikt die al niet in orde was ?

Een Tillig wisselmotor aan een Lenz LS150 werkt uitstekend, zonder enige toevoeging van andere spullen.
Dus als jij die aandrijving een onding vindt, dan mag ik jou wel onkundig noemen.

Wat een onding die aandrijving!
Wat en hoe ik `m ook via de meegeleverde mini ingebouwde (sensuur) printplaat aansluit.
Werken? eg nie!
.

Dyslectisch is tot daar aan toe, maar luisteren ?  eg nie >:(

Natuurlijk werkt dat niet, zie alles hierboven

Eigenwijs zijn, eg wel.

Blij dat je geen Tillig meer wil, is aan jou niet besteed.
Lenz trouwens ook niet.

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2016, 22:44:09 door maarten van der burgt. Reden: Toevoeging »