Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door René 4312
Vandaag om 22:07:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 20:53:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23

Auteur Topic: Servo en servomotor: verschillen. Gebruik zoekfunctie  (gelezen 2036 keer)

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Servo en servomotor: verschillen. Gebruik zoekfunctie
« Gepost op: 06 February 2016, 18:50:00 »
Hoi Joost,

Helaas gebruik je de verkeerde benaming in de titel en in je bericht.
Op dit forum spreken we over servo en servo's en niet over servomotoren.
Servomotoren kun jij niet op je baan kwijt en zijn ook nog eens veel te duur voor je.  :)
klik
Met de zoekfunctie krijg ik 1026 resultaten voor servo en 27 voor servomotor.
Dat bewijst dat er meer mensen in de fout gingen.
Om nu te voorkomen dat er weer een foute benaming bijkomt, gaarne je titel en je bericht aanpassen.
Anders missen we weer een bericht met de zoekfunctie. Hartelijk dank voor je medewerking in dezen.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 12:41:36 door Bert van Gelder. Reden: Titel aangepast na afsplitsing »
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
Re: Re: Wissels - electromagneet of servomotor?
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2016, 21:03:47 »
We gaan toch geen terminologie opleggen hoop ik.

Hoi Henk,

Ik leg helemaal geen terminologie op. Kan ik niet eens doen, want ik ben geen wetgever of kamerlid.  :)
En je hebt gelijk, ik had niet 'fout' moeten zeggen, maar 'minder gewenst'. En dat die servomotoren in de modelbouw vaker gebruikt worden was mij ook al jaren bekend. Maar die term kan hier, om het overzichtelijk te houden op het forum, beter niet gebruikt worden.

Waar het mij namelijk om ging/gaat is, dat er af en toe geklaagd wordt over de zoekfunctie. Wanneer voorkomen wordt (kan worden) dat er minder gewenste benamingen insluipen, zal de zoekfunctie veel meer resultaten weergeven. Zie je nu ook weer. Iemand die in zijn onschuld 'servomotor' in de zoekbalk typt, mist zo'n 1000 resultaten. Snapt u?  :)
mvg, Fred

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2016, 08:56:52 »
Waar het mij namelijk om ging/gaat is, dat er af en toe geklaagd wordt over de zoekfunctie. Wanneer voorkomen wordt (kan worden) dat er minder gewenste benamingen insluipen, zal de zoekfunctie veel meer resultaten weergeven. Zie je nu ook weer. Iemand die in zijn onschuld 'servomotor' in de zoekbalk typt, mist zo'n 1000 resultaten. Snapt u?  :)

Dat gaat niet over de kwaliteit maar over het gebruik van de zoekfunctie. Als mensen het begrip servomotor kennen, zullen ze ook wel snappen dat servo ook een zoekoptie is.
Als er problemen zijn met de zoekfunctie, ga je dat niet oplossen door pogingen mensen bij het woordgebruik in de draadjes in een stramien te persen. Dat is het paard achter de wagen spannen. Vind het ook wel meevallen met de kwaliteit van de zoekfunctie. Was laatst alleen verbaasd toen ik het woord container invulde. Je zou zeggen ...
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

René 4312

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2016, 11:57:09 »
Hoi Joost,

Helaas gebruik je de verkeerde benaming in de titel en in je bericht.
Op dit forum spreken we over servo en servo's en niet over servomotoren.

Volgens mij is servo gewoon een afkorting van servomotor. Een servomotor is volgens mij een motor waar een terugkoppeling in zit zodat de positie te bepalen is. Bij de servo's die wij gebruiken voor bv wissels is dat een potmetertje, aan de hand van de gelezen waarde weet de servo in welke hoek hij staat (vandaar dat deze servo's ook geen meerdere omwentelingen kunnen maken). Duurdere servo's maken vaak gebruik van een optische encoder en kunnen dus meerdere omwentelingen maken.

René
René

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 February 2016, 15:34:43 »
Hoi René,

Had er helaas nog niet eerder tijd voor, vanwege fam. in het hospitaal (die mag, geluk bij een ongeluk, doorlopend bezoek. dus de bezoektijden kan ik zelf indelen). Dan nu enige uitleg:
Citaat
Volgens mij is servo gewoon een afkorting van servomotor.

Dat misverstand hoor ik al meer dan 45 jaar. Er is mij echter door de leraar tijdens de opleiding destijds (LOI, tijdens mijn diensttijd in 1970) verteld,
Citaat
dat een servomotor specifiek een elektromotor met ingebouwde terugkoppeling is. Niet te verwarren met servo.

De modelbouwservo's bevatten een elektromotorretje, tandwielen, een terugkoppel-potmeter en een armpje om iets aan te drijven. Al die onderdelen zitten in een compacte behuizing en dat geheel heet dan ''servo-aandrijving'' of afgekort ''servo''. En daar wist die man natuurlijk wel een-en ander van af, want hij was destijds ook nog (al een jaar of 20) modelvliegtuig-bouwer en modelvliegtuig-piloot (dus vanaf de 50'er jaren).

Die twee types (met of zonder inwendige terugkoppeling) mochten we van de leraar (je mocht hem trouwens geen leraar noemen, hij heette docent) absoluut niet door elkaar halen. Anders kreeg je puntenaftrek bij het proefwerk. Dus het duidelijke verschil tussen servomotor en servo zit er bij mij 'ingebakken'.
mvg, Fred

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 13 February 2016, 16:11:17 »
Fred, volgens mij maak je de verwarring nu alleen maar groter. Een modelbouwservo heeft toch ook een ingebouwde terugkoppeling? Dus ik vraag me af wat nou het kenmerkende verschil is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 February 2016, 16:53:01 »
Had het inderdaad niet duidelijk genoeg omschreven met "Die twee types (met of zonder inwendige terugkoppeling)"
Volgende poging:
Mijn docent omschreef het als volgt:
Citaat
Een servomotor is een losse, op zichzelf staande elektromotor, met ingebouwde terugkoppeling.
Bij een servo bevindt de terugkoppeling zich niet in de elektromotor, maar erbuiten, in de tandwielkast.
En die terugkoppeling is dan meestal gekoppeld aan de uitgaande as.
Dat is het kenmerkende verschil tussen een servomotor en een servo.
mvg, Fred

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 14 February 2016, 21:41:31 »
(Reactie op bericht 9)

Hoi Henk,

Was er nog niet aan toegekomen vanwege tijdgebrek
o.a. door familieomstandigheden. Heb het in gedeelten moeten doen en er dus een aantal dagen over gedaan om dit relaas op te stellen. Bij deze:

Citaat
"Als mensen het begrip servomotor kennen, zullen ze ook wel snappen dat servo ook een zoekoptie is.

Nou, dat hoop je dan maar. Ik krijg via mail en/of PB nog wel eens andere informatie. Laatst ook weer een vraag van een -gebruiker van m'n eigen website, over een servomotor, ''want die kon hij op mijn website niet vinden''. Heb ik ook maar weer eens geduldig het verschil uitgelegd.

Had overigens in een voorgaand bericht niet het hele verhaal i.v.m. de zoekfunctie uitgelegd, omdat ik met spoed naar het Isala-ziekenhuis moest. Heb dus dat voorgaande bericht te vroeg moeten versturen. Familie van me ligt daar na een hartaanval en mag (geluk bij een ongeluk) doorlopend bezoek. Dus je kunt wel nagaan dat ik momenteel nog minder tijd overhoudt dan anders.

Citaat
Als er problemen zijn met de zoekfunctie, ga je dat niet oplossen door pogingen mensen bij het woordgebruik in de draadjes in een stramien te persen. Dat is het paard achter de wagen spannen."

Dat is jouw kijk op de zaak. Ik probeer alleen maar mijn werk als redacteur goed te doen. En bij het zoeken op het forum heb ik dan altijd forumregels 3C: "Als je een nieuw draadje begint, geef het dan een duidelijk onderwerp mee." en 3D: "Duidelijke omschrijving van een probleem" in gedachten. En daar gaat het vaak mis. Dan kun je aan de titel niet zien waar het nu eigenlijk over gaat. En als er dan ook nog verkeerde (c.q. verkeerd getypte) termen in titel en/of bericht gebruikt worden, vindt je soms erg weinig bruikbare info terug.

Neem bijvoorbeeld het woord 'analoog'. Indien alle verbasteringen daarvan goed gespeld waren op het forum, dan zou je al veel meer resultaten terugkrijgen. Nu mis je een behoorlijk aantal draadjes.

Heb daar een paar jaar geleden al eens een ''studie'' van gemaakt (en vandaag nog maar eens even gecontroleerd).
Blijkt "analoog", zoals te verwachten is, in diverse vormen voor te komen op het forum. Dan blijkt het ook nog uit te maken hoe je zoekt. Zoek je "Alleen op onderwerp" of vink je dat uit.

Bij "Zoek alleen op onderwerp" aangevinkt, kreeg ik de volgende resultaten:
Analoog 176x, Anoloog 3x, Aniloog 0x, Annoloog 0x, Annaloog 0x, Anneloog 0x.

Bij "Zoek alleen op onderwerp" uitgevinkt, kreeg ik de volgende resultaten:
Analoog 30x, Anoloog 56x, Aniloog 1, Annoloog 4, Annaloog 30x, Anneloog 3x.
Kortom, opmerkelijke verschillen. Dus, wil je een redelijk aantal resultaten terugkrijgen  bij het zoeken naar informatie moet je al op twee manieren gaan zoeken, met of zonder vinkje.
En dan is "analoog" nog maar één term. Heb er destijds nog meer uitgestest. De resultaten waren 'Kwalitatief Uitermate Teleurstellend'.

Die zoekfunctionaliteit moet dus, in mijn optiek, niet selectief te werk gaan, maar simpelweg alle overeenkomsten in de database van het forum weergeven. Heb in de loop der jaren al een aantal malen naar een betere zoekfunctionaliteit gevraagd, maar helaas,...pindakaas.

Citaat
Vind het ook wel meevallen met de kwaliteit van de zoekfunctie."

Da's ook weer jouw kijk op de zaak. Jij gebruikt de zoekfunctie af en toe. Ik gebruik hem als redacteur, regelmatig 70-80 keer per dag, dus da's different cook.

Citaat
Was laatst alleen verbaasd toen ik het woord container invulde. Je zou zeggen ...

Je zou zeggen, dat iemand geprobeert heeft om maar zo veel mogelijk het woord "container" in een bericht te krijgen. Op zich wel een prestatie.

Maar ik heb de laatste dagen alles op een rijtje gezet.
Er worden mij dingen voor de voeten gegooid, omdat ik alleen maar mijn werk als redacteur goed wil kunnen doen. En die verwijten, daar zit ik niet op te wachten. Dus heb ik een prioriteitenlijst opgesteld. Dingen die te veel tijd kosten zijn daarop doorgestreept en doe ik ook echt niet meer.
Eén ervan is het zoeken op het forum. Dat is zwaar hopeloos. Dus die 'Zoekerd' (zoekfunctionalitet) gebruik ik niet meer.

Ik kan mijn tijd wel beter gebruiken, nu de redactie getroffen is door het Toon Hermans-syndroom. Zolang er geen aanvullende menskracht is voor de redactie van de encyclopedie, blijven er tot nader order dingen liggen.

Ik heb het jarenlang geprobeerd maar er komt eens een einde aan. Ik ga me weer lekker bezig houden met het schrijven van artikelen en/of onderhoud aan de encyclopedie.
Vanaf eergisteren kijk ik alleen nog maar bij "Recente berichten". Is daar niets interessants te zien, dan ben ik weer weg. Voor het zoeken op het forum wijzen ze maar een vrijwilliger aan.
mvg, Fred

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #8 Gepost op: 14 February 2016, 22:04:32 »
Toch nog even over dit onderwerp doorzeuren.
Als je gaat zoeken kun je het beste met verkorte woorden zoeken. Net even geprobeerd. Zoek je op servomotor, dan vind je de servo niet. Maar zoek je op servo, dan vind je o.a. servomotor, servodecoder, servobesturing, servoswitch, switchservo en zelfs reservoir. Dus je vindt alle woorden waar de lettercombinatie servo in voorkomt.

Dan nog over het kenmerkende verschil. Ik heb eens op google rondgestruind, maar het enige kenmerkende verschil wat ik vond is dat bij een servomotor de terugkoppeling in de motor zit, en bij de servo zit het er tegenaan gebouwd. Maar functioneel maakt het niks uit. Dus ik vind het onderscheid nogal gezocht. Tenzij ik iets over het hoofd zie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 14 February 2016, 22:13:18 »
Het heeft in ieder geval niks met de zoekfunctie te maken. De zoekfunctie is er voor de gebruikers en niet omgekeerd. Het lijkt me niet de bedoeling dat ik me bij het typen van een op zich correcte tekst moet afvragen of de zoekfunctie er wel mee overweg zal kunnen.

Als ik het begrip container invul, dan verbaas ik me erover dat ik maar 30 resultaten krijg. Dat lijkt me wat weinig en daar ging dat zinnetje over. Misschien eens in een apart draadje vragen hoe dat komt.

Concentreren op de encyclopedie lijkt me een prima keuze Fred. Succes.  (y)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #10 Gepost op: 15 February 2016, 18:49:16 »
Dan nog over het kenmerkende verschil. Ik heb eens op google rondgestruind, maar het enige kenmerkende verschil wat ik vond is dat bij een servomotor de terugkoppeling in de motor zit, en bij de servo zit het er tegenaan gebouwd. Maar functioneel maakt het niks uit. Dus ik vind het onderscheid nogal gezocht. Tenzij ik iets over het hoofd zie.
Ik denk het ;) ik weet namelijk niet beter dan dat een servomotor een motor is die 360 graden kan ronddraaien en geen limitatie heeft in zijn beweging: hij kan dus van 360 graden doordraaien naar 1 graad en andersom.

In de modelbouw zijn er maar heel weinig servo's die 'continuous rotation' bezitten, de meesten maken een gang van een aantal graden en verder dan dat kunnen ze niet.

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 February 2016, 11:34:46 »
Maar functioneel maakt het niks uit. Tenzij ik iets over het hoofd zie.

Je bent niet de enige die iets ''gemist'' heeft. Heb het zelf ook vergeten te melden. Menno geeft het onderscheid juist aan.  (y)
Een servomotor kan gewoon 360 graden doordraaien, maar een servo niet.
mvg, Fred

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 16 February 2016, 13:27:08 »
Okee, dan is het duidelijk. Maar op mijn zoektocht heb ik dit onderscheid nergens vermeld gezien. Kennelijk is het voor de ingewijden zo vanzelfsprekend dat ze vergeten het te vertellen. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 February 2016, 15:48:45 »
@Klaas,

Daar de uitleg over de 360 graden rotatie op een andere pagina van de lesstof staat, heb ik het afgelopen week domweg niet gelezen, anders had ik het wel meteen gemeld.

@Henk,

Er bestaat al een draadje over en toen werd het ook al niet begrepen. Dus ik maak er verder geen woorden aan vuil.
Heb nog wel een tip voor je; praat eens met een doorgewinterde beroepsprogrammeur, werkzaam bij een softwarehuis, over zoekfunctionaliteit.  :)

Edit: had er overheen gelezen.
Als ik het begrip container invul, dan verbaas ik me erover dat ik maar 30 resultaten krijg.

Zoeken is een kunst. Ik krijg er zo'n 1200. Dus denk ik dat je "Toon resultaten als berichten" niet aangevinkt hebt.
« Laatst bewerkt op: 16 February 2016, 16:01:18 door Fred Eikelboom. Reden: Aanvulling »
mvg, Fred

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 16 February 2016, 17:42:16 »
Zoeken is een kunst. Ik krijg er zo'n 1200. Dus denk ik dat je "Toon resultaten als berichten" niet aangevinkt hebt.

Bedankt voor de tip Fred. Voldoet de zoekfunctie toch geheel aan mijn verwachtingen en daar gaat het maar om. Doorgewinterde programmeurs zijn niet altijd in staat om zich te verplaatsen in de behoeften van een doorsnee gebruiker.