Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:11:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: BrauWelt, fantasiebaan in H0  (gelezen 18396 keer)

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Gepost op: 15 februari 2016, 23:17:51 »
Ik snuffel al een tijdje rond op dit forum en toch maar eens een bouwdraadje openen. Al is het maar om mijn eigen vorderingen makkelijk te volgen.

Sinds december heb ik de modelspoorbaan van m`n vader overgenomen. Mijn ouders zijn van plan om kleiner te gaan wonen en ik vond het zonde als de baan weg zou gaan (ik had er met m`n vader ook redelijk wat tijd in gestoken). En zo is de baan verhuist naar zolder hier in huis. De baan bestond uit 1 stuk en daar moest helaas de zaag in. De hoop was om op 2 strategische plaatsen te zagen om zo de schade te beperken. Helaas bleek het allemaal net niet te passen om de trap af te krijgen bij mijn ouders. Uiteindelijk is de baan in 6 stukken gezaagd en verhuisd. De gebouwen e.d. was nooit vastgelijmd, want dat waren we nog aan het plannen.

Mijn idee was eerst om de baan in oorspronkelijk staat terug te bouwen. Dit waren de eerste bouwstappen.







Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2016, 23:34:16 »
Het was toch niet helemaal naar m`n zin. In de baan zaten enkele helling van >4-5% waardoor niet alle treinen boven kwamen. Ik heb toen besloten om toch maar de baan deels te slopen. De totale baan is nu 340x125 en staat op wielen. Dit zorgt voor optimale bereikbaarheid en gemak tijdens de bouw. Verder hadden mijn vader ooit al een aanpassing aan de baan gemaakt toen de tafel reeds klaar was. Hierdoor liep er een tot onder het frame. Ik heb deze bouwwijze gehandhaafd, maar het maakt het er niet makkelijker op.

Eerst wat sloopwerk (met pijn in het hart dat wel)


Daarna het begin van de bouw. Hierdoor de bogen iets te strak gezaagd, maar daar maak ik nog wel een "vangrail"voor.


De baan ligt deels op kurk en deels op de bekende blauwe platen. Ik heb niet genoeg kurk meer en de blauwe platen zijn vergelijkbaar in dikte en werken erg makkelijk.


Om het geheel sluitend te krijgen moest ik wel deels onder de tafel werken. Dat is wel lastig, maar door deels voor te bereiden voor plaatsing scheelt weer gepruts.
Ik richt nog niet gelijk een schaduwstation in, maar ik heb gezorgd dat in de hoofdbaan de aansluiting aanwezig is.
De voorbereiding:

En het ligt op z`n plaats.


De verdere bouw zal ik proberen regelmatig bij te werken en ik zal ook nog een uitleg plaatsen wat de plannen zijn voor de baan.

Rien

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
    • opbouw blog treinbaan
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2016, 21:50:39 »
Als ik naar de aansluiting voor je schaduwstation kijk zie ik dat je alleen treinen die rechtsom rijden hier naar toe kan leiden?
Treinen die linksom rijden zullen nooit in het schaduwstation terecht komen.  ???

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2016, 22:04:03 »
Dat klopt. Er liggen wel wissels waardoor het wel bereikbaar is, maar dat kan alleen door een stukje spook te rijden. Misschien dat ik hier nog spijt van krijg en het kruiswissel vervang door een Engels wissel of een andere oplossing. Ik zie het nog wel.

Rien

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2016, 22:04:42 »
Op het moment ben ik aan het testen of alles werkt en tot zover rijd alles goed.

De baan is nu nog analoog, maar dat gaat binnenkort veranderen. Bij de herbouw van de baan is hiermee rekening gehouden en daardoor kan ik nu maar met 1 trein gelijk rijden. Op zich niet erg, want zoals ik aangaf ben ik wat rondjes aan het rijden of ik ergens nog storingen zie. Op het moment ben ik het plan verder aan het uittekenen, dus dat zal ik binnenkort hier neerzetten.

De naam van de baan is afgeleid van het feit dat bierbrouwen een andere grote hobby van me is en dat zal zeker ook een rol gaan spelen in de bouw van de baan.

Rien

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 459
    • opbouw blog treinbaan
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2016, 22:06:43 »
Iets met bier?  :D

Er liggen trouwen geen kruiswissels in je aftakking naar het schaduwstation maar kruisingen.
Een Engels wissel is inderdaad wel een kruiswissel, en dan heb je nog de keuze uit een hele of halve kruiswissel.

Maar als je van beide kruisingen 2 halve Engelse wissels maakt kan je het schaduwstation wel van beide kanten inrijden.  :o
« Laatst bewerkt op: 16 februari 2016, 22:11:24 door heuvelbaan »

PMBW

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2016, 22:28:01 »
Hallo,

Mij lijkt het handiger voor de volgers van dit draadje, dat U het sporenplan laat zien,
Veel plezier met de werkzaamheden! (y)
Ben van oordeel dat het verhuizen en afbreken van de oude baan, de minst plezante klus is die je tegenkomt.
Dus dat hebt U al gehad! ;)

Met vriendelijke groet,
Peter

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2016, 10:22:10 »
Ja, het slopen was met pijn in het hart. Omdat ik nu met name aan het testrijden en nog wat aansluitingsverbeteringen aan het maken ben, is het inderdaad een mooi moment om de baan eens wat beter uit te tekenen.

Iets met bier?  :D

Er liggen trouwen geen kruiswissels in je aftakking naar het schaduwstation maar kruisingen.
Een Engels wissel is inderdaad wel een kruiswissel, en dan heb je nog de keuze uit een hele of halve kruiswissel.

Maar als je van beide kruisingen 2 halve Engelse wissels maakt kan je het schaduwstation wel van beide kanten inrijden.  :o

Je hebt helemaal gelijk.  (op alle zaken  (y))

Rien

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2016, 14:58:32 »
Tja, het blijft knagen. Ondanks met het terugbrengen van de hellingen naar 2,5-3,5% hebben sommige treinen toch nog moeite met de hellingen. Met veel pijn in het hart toch terug naar de tekentafel om wat nieuws te ontwerpen. Ideeën wat ik wil heb ik wel, dus de basisbouw volgt hopelijk snel weer.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #9 Gepost op: 20 februari 2016, 12:51:11 »
Anders je treinstellen en locs voorzien van antislipbandjes en de samenstellingen korter maken  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #10 Gepost op: 20 februari 2016, 17:34:01 »
 Antislipbandjes zijn nog van goede kwaliteit. En dat tweede heb ik volgens mij verkeerde gelezen ;D.

Ik ben wat aan het ontwerpen geweest, maar eigenlijk wil ik m`n huidige ontwerp houden. Met wat schuiven en plannen in SCARM lijkt dat te gaan lukken. Ik ben er nog niet helemaal, maar ik zal binnenkort eens het baanplan hier neerzetten.

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #11 Gepost op: 21 februari 2016, 15:55:16 »
Vandaag begonnen met het strippen van de baan. Het voordeel is wel dat alle hellingbanen waarschijnlijk weer herbruikbaar zijn in de nieuwe opzet. In de komende dagen maar eens langs de bouwmarkt voor extra platen als ondergrond en latten om het deels te vervangen (waar nu gaten in zijn vanwege de sporen naar onder de tafel).


Ondertussen ook begonnen met wagons aan het voorzien van ander koppelingen. De oude haakkoppeling vind ik vreselijk en bij het gebruik van enkel de fleischmann profikoppelingen als vervanging haken in de R1 bogen soms de buffers in elkaar. Om te zorgen dat ik strak geen problemen daarmee heb, ben ik aan het rommelen met Symoba koppelingen. Ik ben begonnen met een zelflosser en dat werkt. Hierbij kies er niet voor om superstrak te koppelen, maar voor de bedrijfszekerheid (iets meer afstand tussen de wagons).



Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2016, 15:24:00 »
Ondertussen is de tafel weer een heel eind in opbouw. Dit weekend, maar eens wat foto`s maken over de voortgang.

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2016, 19:44:01 »
Je kan er ook voor kiezen om geen R1 bochten te gebruiken... Je treinbaan is nu toch in opbouw, gebruik minstens R2 (42,5cm).
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Brouwersbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 103
Re: BrauWelt, fantasiebaan in H0
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2016, 21:53:31 »
Eerlijk gezegd ben ik daar wel over na aan het denken. De enige twee sporen waar R1 in ligt, zijn de laad en lossporen voor de zelflossers. En 1 of 2 binnen bogen in het schaduwstation dat ik nu aan het aanleggen ben (bewuste keuze voor opstelling van korte wagons). Verder is het R2 of ruimer. Eens kijken of ik het qua ruimte kan oplossen.