Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
  

Auteur Topic: 2 Centrales met loconet bedienen  (gelezen 4163 keer)

ruben derks

  • NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
  • Berichten: 243
    • Ruben Derks
2 Centrales met loconet bedienen
« Gepost op: 15 februari 2016, 12:40:56 »
Beste mensen,

Voor mijn te bouwen Fremo-modulebaan ben ik een testje aan het doen met 2 centrales icm loconet en Win-digipet. Het idee is dat 1 centrale de Fremo centrale is en alleen het rijden bestuurd(dus de locs en handregelaars). De andere centrale is de Schakel en Meld centrale (Wissels en Terugmeld contacten). De situatie is nu als volgt aangesloten:

Intellibox1 (65000): Eigen voeding en Loconet B naar de Booster Welke op de testbaan zit. Dit is een Uhlenbrock power4 die eveneens een eigen voeding heeft.
Intellibox2 (65100) Eigen voediging en Loconet B naar de terugmeld modules van uhlenbrock.

Beide Intelliboxen zitten verbonden aan de laptop en gekoppeld met WDP. Als ik een trein op de baan zet meld de IB2 niks. Wanneer ik deze opnieuw opstart leest hij de standen van de terugmeldingen in, en geeft aan de RMK2 bezit is. als ik vervolgens de loc op een ander spoor zet blijft RMK2 bezet en gebeurt en niks. De uitlezing gaat dus niet goed. heeft iemand een idee wat ik kan proberen dat dit wel goed werkt?

Groeten Ruben.
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2016, 15:08:19 »
Alles op 1 centrale zetten. Zoals het woord al zegt zit de centrale centraal in de besturing, en er kan maar 1 het middelpunt zijn.

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2016, 15:18:59 »
En een 2e IB, indien nieuwste update kan je dan alleen gebruiken als handregelaar.

guest7823

  • Gast
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2016, 15:39:48 »
Hmmmm ,klok - klepel / kok - lepel, .... maar ik meen ooit te hebben opgepikt dat Loconet de mogelijkheid tot "slave-modus" kent waarbij een centrale in (theorie) in slave modus kan worden gezet. Maar of die mogelijkheid in de betreffende centrale is geïmplementeerd is een andere vraag.

Via een Google op "loconet slave mode" vond ik bij voorbeeld deze: http://www.fleischmann-ho.nl/nieuws/nieuws-2013/201326.htm. Volgens dit document zou, dankzij een firmware update, de Z21 in slave modus kunnen waardoor samenwerking met een andere master kan plaats vinden.

Ik heb volgens mij recent bij een andere leverancier als antwoord gekregen: "waarom zou je dat willen". "Omdat mij dat handig lijkt" lijkt tot op heden geen overtuigend argument.

Soms moeten bedrijven leren dat "Daarom" ook gewoon een (goede) reden kan zijn :D. De beloning die ze daarvoor krijgen schijnt iets met "klanttevredenheid" te maken te hebben. Maar in hoeverre dat een ouderwets principe is ....
« Laatst bewerkt op: 15 februari 2016, 15:41:36 door guest7823 »

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2016, 16:34:03 »
Klopt. Dat bedoel ik ook voor de IB. Die kun je instellen als 'slave'. Dan is het niks anders dan een veredele rijregelaar

guest7823

  • Gast
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2016, 16:55:52 »
Maar volgens mij wel eentje die luistert naar wat er op Loconet gebeurd en dat evt. ook kan weergeven

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #6 Gepost op: 15 februari 2016, 17:42:51 »
Ja, dat klopt.
Je kunt er zelfs ook opdrachten mee versturen.
Je kunt de 2e IB dus als meer gebruiken dan alleen handreglaar. Je kunt er wissels mee schakelen, bezetmeldingen op zien en ook rijwegen op instellen.
Locs programmeren kun je alleen op de 1e IB. Ook kun je (volgens mij) alleen de 1e IB aansluiten op de computer.

In de handleiding van de IB kun je overigens precies vinden wat dan allemaal wel en niet kan.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #7 Gepost op: 15 februari 2016, 18:04:50 »
Ik denk dat gewoon de common-ground van beide centrales aan elkaar moet worden geknopt.
Zodat voor beide stroomkringen het cirkeltje rond is.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #8 Gepost op: 15 februari 2016, 18:14:04 »
Ik denk van niet.

Als ik op de handleiding van de IB2 afga, tenminste.

Uit de handleiding:
Citaat
15.  Anschluss als Zusatzgerät
Die Gleise des isolierten Gleisabschnitts werden mit den Klemmen 3 und 4 des 6-poligen Schraubklemmsteckers verbunden.
Das Zusatzgerät erhält einen eigenen Trafo, der an die Klemmen 5 und 6 des 6-poligen  Schraubklemmsteckers
angeschlossen wird.

Die LocoNet-B Buchse des Zusatzgeräts wird mit der LocoNet-B Buchse der Zentrale verbunden. Zur Verbindung mit der Zentrale muss ein ungedrehtes LocoNet-Kabel benutzt werden. Hierzu  stehen die Uhlenbrock LocoNet-Kabel 62 015, 62 025, 62 045 und 62 065 zur Verfügung.
Achtung:  Wird  ein  gedrehtes  LocoNet Kabel  (62 010,  62 020,  62 040  und  62 060)  benutzt,  so ist die Polarität im Boosterstromkreis vertauscht und beim Überfahren der Gleistrennung  zwischen den beiden Gleisabschnitten kommt es zu einem Kurzschluss.
Die Anschlüsse für LocoNet-T, s88-Rückmeldeeingang, DCC-Boosterausgang, sowie das  USB-Interface können wie gewohnt verwendet werden.

De handleiding is te vinden op de website van Uhlenbrock

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1122
  • Spoor N
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #9 Gepost op: 15 februari 2016, 18:20:50 »
@Ruben:
Eén van de beide centrales moet je dus als "Zusatzgerät" (slave) instellen. Hoe dat moet staat in de handleidiing (Sonderoptie 844 op 1 instellen), pagina 156 van de duitstalige handleiding.

Alleen de mastercentrale met de PC verbinden. De slave via de Loconet B en een ongedraaide kabel met de master verbinden (ook aan de Loconet B).

De terugmeldmodules moet je dan aan de Loconet T van één van beide centrales hangen.

Voor zover ik weet kun je niet één centrale alleen voor rijden gebruiken en de andere alleen voor het schakelen. Tenzij je die dingen ergens kunt uitzetten. Maar ik dacht niet dat dat kon.

Grt,
Wim

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #10 Gepost op: 15 februari 2016, 22:55:40 »
Ik snap de reacties op de vraag van Ruben, maar voor deelname aan Fremo bijeenkomsten moeten rij en schakel Loconet van elkaar zijn gescheiden. Thuis hoeft dat natuurlijk niet. Maar als iemand die veel Fremo bijeenkomsten heeft meegemaakt, ben ik blij met deze opzet (en benieuwd naar de modules).
Belangrijke vraag bij dit probleem is natuurlijk: is het probleem er ook als de ìb1 niet aangesloten is? M.a.w. is dit een storing die wordt veroorzaakt door het gebruik van 2 centrales in WDP. Of treedt het ook op als alleen de IB2 aangesloten is?

dirkjan

ruben derks

  • NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
  • Berichten: 243
    • Ruben Derks
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #11 Gepost op: 16 februari 2016, 09:21:57 »
Falkenberg snapt wat ik bedoel. Beide centrales mogen elkaar niet zien.

Heb deze situatie in dortmund besproken met de technische man van Uhlenbrock, en die vertelde mij dat mijn wens mogelijk was in deze setting. Vandaar dat ik eens ga testen.

De "slave modus"  is mij bekend en werkt met een IB2 en een IB1 met 2.0 software prima. De intellibox wordt dan gewoon een IB-control.

Ga eens testen wat er gebeurt als beide loconet lijnen op 1 ib zitten.

Groeten
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Roco Fccpps vriend
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #12 Gepost op: 16 februari 2016, 12:28:11 »
Dus 2 Loconet systemen. Elk aan een aparte centrale. Beide centrales zijn gekoppeld aan dezelfde laptop. Laptop geeft rijcommando's via Centrale 1 aan de booster(s). Centrale 2 krijgt de bezetmeldingen en geeft deze door aan de laptop.
1e punt waar het fout kan gaan is m.i. in de laptop, kan het programma omgaan met 2 centrales? Of verwacht het programma alle informatie van 1 centrale?
Kun je kijken of, als je beide centrales losmaakt van de laptop, je wel met centrale 1 rijcommando's kunt geven en of dan centrale 2 wel bezetmeldingen krijgt?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #13 Gepost op: 16 februari 2016, 14:37:52 »
Hoi,

Wat Albert zegt in de vorige post is naar mijn mening de enige correcte en werkende situatie. WDP kabn iig meer dan 1 interface aan.

Sluit je het zo aan, heb je tijdens Fremo sessies geen gedoe met om-configureren van je IB.

Het enige dat je wellicht moet aanschaffen, is een tweede LocoNet Interface voor de 65000. Tenminste, als je niet het IB-protocol, maar LocoNet als protocol wilt gebruiken.

Grtzz,

Karst

ruben derks

  • NL, DE & CH Rijder
  • Offline Offline
  • Berichten: 243
    • Ruben Derks
Re: 2 Centrales met loconet bedienen
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2016, 12:23:54 »
Hallo allemaal,

Vandaag even geprobeerd wat er gebeurt als beide loconet lijnen in 1 centrale zitten (de IB2). Dan werkt het verhaal wel. Het probleem ligt er in dat er 2 centrales meedoen. Met of zonder WDP maakt geen verschil in de storing. Alles via de IB2 werkt ook naar WDP goed.

iemand een idee wat er dan nog kan gebeuren dat het wel werkt?

Groeten Ruben Derks
Tillig E-lite HO | WinDigipet 2021.1 Premium | yamoRC |
NS en DB jaren 50/60 |  2 rail |

Kijk ook op rubenderks.nl!!!