Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Peter Kleton
Vandaag om 18:37:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:25:34
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:29:31
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 14:25:07
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 09:44:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00

Auteur Topic: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)  (gelezen 13921 keer)

MR

• Offline Offline
Re: Treinstel de Kameel (NS20) moet blijven rijden (Petitie)
« Reactie #60 Gepost op: 18 February 2016, 11:53:09 »
Ik zie niet waarom de het Spoorwegmuseum per sé het aangewezen museum moet zijn om de Kameel onder te brengen. Ik sprak een vrijwiliger van de STAR over de Wadlopertjes die restloos uit ons land vertrokken zijn. Een DH 1 was voor de STAR zeer nuttig geweest. Mocht het zo zijn dat het Spoorwegmuseum niet in staat is om de Kameel rijdend te bewaren, dan zijn er wellicht musea waar de Kameel meer tot zijn recht komt. Ik denk niet aan een Kamelenstichting. Jouw bericht is trouwens het eerste dat ik lees waar die mogelijkheid wordt geopperd. Dan wel niet als een aanbevelenswaardige optie, maar veel initiatieven zijn zo gestart.

henk

• Offline Offline
« Reactie #61 Gepost op: 18 February 2016, 12:02:05 »
Als de STAR de marktwaarde van een dh1 had willen betalen, dan hadden ze er eentje gehad. De Wadlopers waren simpelweg nog niet uitgerangeerd en konden gewoon in het buitenland worden afgezet.
En wat de Kameel betreft blijft volstrekt onduidelijk wat de stand van zaken is. Het ding heeft een eigenaar en die heeft nog nergens openlijk laten weten er vanaf te willen, laat staan onder welke voorwaarden. Dat zal wel de reden zijn dat er bij die rare petitie niet eens staat aan wie die is gericht.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MR

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 18 February 2016, 12:12:28 »
Ik bedoelde, Henk, dat erbij andere musea dan het Spoorwegmuseum mogelijk wel behoefte is aan een rijdend te bewaren motorrijtuig. Ik vermoed het spoorwegmuseum voor NSR de vanzelfsprekende locatie/museum van gedeelde historie is om erfgoed onder te brengen. Ik hoop dat, mocht NSR/Spoorwegmuseum niet in staan zijn de kameel rijdend te houden op enig moment in de toekomst, dat men ook andere railmusea zal denken.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #63 Gepost op: 18 February 2016, 12:29:31 »
Ik zie niet waarom de het Spoorwegmuseum per sé het aangewezen museum moet zijn om de Kameel onder te brengen. Ik sprak een vrijwiliger van de STAR over de Wadlopertjes die restloos uit ons land vertrokken zijn. Een DH 1 was voor de STAR zeer nuttig geweest. Mocht het zo zijn dat het Spoorwegmuseum niet in staat is om de Kameel rijdend te bewaren, dan zijn er wellicht musea waar de Kameel meer tot zijn recht komt.
Het lijkt me nog steeds te vroeg om een oordeel te geven, maar wil toch reageren.
Ik vertel jullie een verhaaltje en dan mogen jullie zelf wel je eigen gedachten vormen.
De NS-20 is uitgediend, onderdelen worden gedemonteerd en het eindstation is sloop.
Eén van de mensen die er toen ingesprongen is was de bekende Henk Scherpenhuizen, die sloop wist tegen te houden en een plekje vond voor de NS-20 in het museum. Ik heb zijn werk toen hij met pensioen ging overgenomen en heb na wat strubbelingen een werkgroep binnen het museum opgericht voor het in conditie houden van de kameel en zonodig te kijken wat nodig was om hem rijdbaar te krijgen. Ik heb daar, samen met de mensen van de WGDE, wat hobbels voor moeten nemen.
Op een gegeven moment had de NS directie wel weer interesse in de NS-20 en was verrast  van de goede staat van het interieur. en de aanwezige know-how.
Vanuit het Spoorwegmuseum WGDE is de revisie/ombouw intensief begeleid en de huidige beheerder is iemand van de WGDE en het motorrijtuig heeft de volledige gastvrijheid van het Spoorwegmuseum.
En dan mogen jullie vinden dat de NS-20 niet bij het spoorwegmuseum thuis hoort en dat het ding eigenlijk naar de STAR toe moet, maar ik denk dat het spoorwegmuseum toch het eerste recht zou hebben om het motorrijtuig in zijn gelederen op te nemen gezien de bemoeienissen in het verleden om het motorrijtuig toch te bewaren.
De discussie ontspoort weer eens op de gebruikelijke manier in de richting van anti-spoorwegmuseum.
Ik ben het met de voorgelegde petitie oneens omdat hij vaag en ondoordacht overkomt, maar het is wel zo dat in de petitie alleen gesteld wordt dat de Kameel moet blijven rijden.
Een aantal van de lezers hier begint gelijk weer anti-spoorwegmuseum gevoelens te krijgen waarbij MR wel het duidelijkst is.
Ik vindt zijn standpunt op roof lijken, eerst anderen alle moeite laten doe in het verleden om het motorrijtuig toch te bewaren, tegen de wil van een aantal hotemetoten in, vervolgens onderdelen van dat motorrijtuig te conserveren, begeleiding en know-how te bieden bij de revisie en vervolgens op vrijwillige basis het motorrijtuig bij zijn inzetten te begeleiden.
Ik vind het logisch dat als de NS-20 door de NS concernleiding afgestoten wordt het Spoorwegmuseum de eerste keus krijgt.
En met de inzet van de WGDE leden zal het motorrijtuig dan behoorlijk vertroeteld worden.
Maar ik ken het anti-spoorwegmuseum sentiment hier, dus er zullen er zijn die het met me oneens zijn.

Ik denk dat aan de petitie ontbreekt dat er voor overdracht aan welke museuminstantie dan ook een gedegen onderhoudsplan en de daarbij behorende kostenanalyse aanwezig moet zijn.
En Dirk geeft een behoorlijk goede motivatie waaraan ik wil toevoegen dat met de know-how en de reservedelen die aanwezig zijn de kameel de beste garantie heeft om nog rijvaardig te blijven.
Maar uiteindelijk beslist de museumorganisatie en niet te vergeten de verkeersleidingsorganisatie.
De toekomst zal uitwijzen welke optie gekozen wordt en of dat een goede is geweest.

MR

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 18 February 2016, 12:41:45 »
Ik ben niet zozeer anti-spoorwegmuseum, maar ik vind dat bepaald moet worden zonder de traditionele banden tussen NSR en Spoorwegmuseum op welke manier de Kameel het beste bewaard kan blijven. Rijdend houden is daarbij van waarde, wat mij betreft. Ik hoop dat ik zo ook de mensen die zich indertijd voor de Kameel hebben ingespannen ook zo het meeste recht doe. Het gaat om het bewaren van de Kameel en niet om vergroting van de collectie van het Spoorwegmuseum, toch? Het Spoorwegmuseum heeft al veel op zijn bord liggen om te verhapstukken. Andere musea ook, maar die zouden misschien de Kameel anders prioriteren.

Alles natuurlijk "misschien" en "verondersteld." Ik weet niet of de STAR op de Kameel zit te wachten, of de VSM, SGB, of  ZLSM, maar als de toekomst van het motorrijtuig nader bepaald zou gaan worden, is het toch goed om in de breedte te kijken waar het museumstuk het best tot zijn recht gaat komen?  Ik vind dat eigenlijk gewoon een gezonde omgang met erfgoed. De andere spoormusea hebben zich inmiddels al wel bewezen. 

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #65 Gepost op: 18 February 2016, 12:48:31 »
Alles natuurlijk "misschien" en "verondersteld." Ik weet niet of de STAR op de Kameel zit te wachten, of de VSM, SGB, of  ZLSM, maar als de toekomst van het motorrijtuig nader bepaald zou gaan worden, is het toch goed om in de breedte te kijken waar het museumstuk het best tot zijn recht gaat komen?  Ik vind dat eigenlijk gewoon een gezonde omgang met erfgoed. De andere spoormusea hebben zich inmiddels al wel bewezen.
Wie zegt dat dit achter de schermen niet al lang gebeurd (is).

Maar aangezien de hele petitie in vaagheden gehuld is en blijft, blijft alles speculatie.
hoe graag jij het stel dan ook bij een andere organisatie ondergebracht ziet.
Het punt blijft dat het een petitie van niks is.

Misschien is er inderdaad een hele grote reden voor de petitie, MAAR geef dan de noodzakelijke info.
Dan zal het aantal ondertekenaars waarschijnlijk veel groter zijn.
Gr.
Eric

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #66 Gepost op: 18 February 2016, 12:52:14 »
Dat is wel waar, maar een motorrijtuig onderhouden zonder reservedelen is natuurlijk een crime.
En inderdaad is het nog maar de vraag hoe een en ander zich in de toekomst gaat ontwikkelen, Prorail kijkt nog steeds met argusogen naar museummaterieel op de hoofdlijn, dus mocht het zo zijn dat museumrijtuigen niet meer de hoofdlijn op mogen (wat uiteraard raar zou zijn want de hebben van de toezichthouders een certificaat van toelating gekregen) dan zou je inderdaad kunnen kijken wat je dan moet.
Maar eerst zullen we eens afwachten wat de petitiesteller gaat doen. Aan wie wordt de petitie aangeboden?
Vervolgens eens afwachten wat de NS concernleiding beslist en dan verder zien

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 18 February 2016, 12:54:52 »
Wie zegt dat dit achter de schermen niet al lang gebeurd (is).

Misschien heb je daarin wel gelijk, het spoorwegmuseum heeft ook een groot aantal reservedelen nog die in voorkomende gevallen gewisseld kunnen worden.
Maar eerst maar eens afwachten waar de petitiesteller mee komt

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #68 Gepost op: 18 February 2016, 13:02:50 »
Dat is op dit moment wellicht het verstandigste om te doen. Afwachten in plaats van speculeren. We kunnen er gevoeglijk van uit gaan dat de NS 20 niet in een onbewaakt moment de smeltovens wordt ingeduwd.

Eelco Storm
team forummoderatoren BNLS

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #69 Gepost op: 18 February 2016, 14:11:28 »
Ik ben niet zozeer anti-spoorwegmuseum, maar ik vind dat bepaald moet worden zonder de traditionele banden tussen NSR en Spoorwegmuseum op welke manier de Kameel het beste bewaard kan blijven. Rijdend houden is daarbij van waarde, wat mij betreft. Ik hoop dat ik zo ook de mensen die zich indertijd voor de Kameel hebben ingespannen ook zo het meeste recht doe. Het gaat om het bewaren van de Kameel en niet om vergroting van de collectie van het Spoorwegmuseum, toch? Het Spoorwegmuseum heeft al veel op zijn bord liggen om te verhapstukken. Andere musea ook, maar die zouden misschien de Kameel anders prioriteren.

Je beschrijft precies hoe ook ik erover denk. Als er ergens een organisatie is waar zo'n ding wel rijdend bewaard zou kunnen blijven, terwijl dat (in dit geval hypothetisch) in het NSM niet zou kunnen gebeuren, dan is dat natuurlijk een hele mooie optie. En daarbij zou zo'n treinstel prima in eigendom van het spoorwegmuseum kunnen blijven. Voor een organisatie als de Star, VSM, ZLSM o.i.d. zou het natuurlijk een mooie zijn. Een mooi, compact en uniek treinstel waarmee kleinere groepen ook een rit over het traject kunnen krijgen zonder meteen een dure stoomloc op te hoeven stoken. Ik kan mij best voorstellen dat het NSM, ondanks eerdere moeite, nu zou beslissen dat de kameel niet representatief is en dat men liever de tijd en ruimte in bijvoorbeeld de 252 steekt en dan de kameel in "bruikleen" geeft aan een andere museumstichting of een groot bedrijfscomplex voor ritten.

Maargoed, ik ben het NSM niet, ik werk er niet, ik heb geen inzicht in het beleid, dus maar niet teveel speculeren en "wat als"-en.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #70 Gepost op: 18 February 2016, 17:45:53 »
Natuurlijk is de Kameel mooi voor kleine groepjes, maar ik denk dat maar weinig museumlijnen iets zinvols met het apparaat kunnen. Reservedelen, kennis en ervaring zijn bij het Spoorwegmuseum aanwezig en ik denk dat het ding daar gewoon thuis hoort.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #71 Gepost op: 18 February 2016, 17:54:09 »
Kennis en onderdelen zijn te delen en als beide partijen er geen zwaarwegende belangen tegen hebben en er voordeel uit halen valt voor beiden (ding staat droog, wordt gebruikt en levert dus wat euro's op, blijft rijvaardig, ruimte in het NSM/opslag kan voor wat anders worden gebruikt, eventuele vergoeding richting NSM) dan lijkt mij dat een win-win situatie. Maar nogmaals, speculaas... :-X
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

MR

• Offline Offline
« Reactie #72 Gepost op: 18 February 2016, 17:56:40 »
Als Tim het zegt.....

S&TL

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 18 February 2016, 18:30:51 »
Persoonlijk ben ik niet zo een fan van het Spoorwegmuseum, meer.

Vroeger uit mijn jeugd kan ik me een museum herinneren met volop treinen en op de eerste verdieping een super grote modelbaan. Heden ten dage lijkt het meer een attractiepark geworden. Nu ben ik dol op dat soort parken, dus dat is niet het bezwaar. Het is meer dat er her en der op het terrein materieel ligt weg te rotten. Ondermeer een wagon waarin tijdens de oorlog mensen naar het Oosten werden vervoerd.

Nu snap ik dat rides nodig zijn om het grote publiek te trekken, en hiermee inkomsten te genereren. Het aantal treinen dat er goed onderhouden staat, valt me bij ieder bezoek weer tegen.

Gezien het gebrek aan reserve onderdelen van deze kameel, denk ik dat het treinstel op een andere plaats een grotere kans heeft om bewaard te blijven voor komende generaties.

henk

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 18 February 2016, 18:46:13 »
Die wagon is wel geconserveerd, maar bewust niet gerestaureerd. Het is overigens onduidelijk of de wagon is gebruikt voor Jodentransporten. Verder is er op het terrein niks in slechte staat en staan er meer treinen dan in het oude museum. Maar sommige mensen willen dat niet weten geloof ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.