Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 09:42:57
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 09:41:11
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door spoorijzer
Vandaag om 09:21:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Bauarbeiten im gange door defender
Vandaag om 08:43:57
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 08:40:52
Wat was jullie allereerste loc? door Modellbahnwagen
Vandaag om 08:31:39
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door NS2408
Vandaag om 07:56:53
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 07:36:36
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Grootspoor in Frankrijk door Thom
Vandaag om 01:08:43
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Göhrener Viaduct door MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Update: baan in de tropen door Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal? door Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
06 August 2025, 21:06:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
06 August 2025, 12:37:12
  

Auteur Topic: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls  (gelezen 9713 keer)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Gepost op: 11 February 2016, 21:06:12 »

Graag had ik een tortoise wisselmotor met een impuls bedient.
Weet iemand hoe ik dit kan bewerkstelligen?

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #1 Gepost op: 11 February 2016, 21:09:06 »
Relais er tussen?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #2 Gepost op: 11 February 2016, 21:17:10 »
Welk, en hoe?

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #3 Gepost op: 11 February 2016, 21:39:23 »
Als ik het goed heb, is het een motoraandrijving met een gezamenlijke massa en een draad per richting (rechts of links).
Normaal gesproken zet je spanning op bijvoorbeeld draad "rechts", en stopt de motor op het eindpunt. Om de andere kant op te gaan haal je de spanning van "rechts" af, en zet je spanning op "links".

Als je tussen draad "rechts" en je puls (toevallig een nagel op een tekenkist?) een bi-stabiel relais zet, wordt de spoel van de relais snel geschakeld, en kan de stroom naar draad "rechts" lopen. Om naar links te gaan moet je twee dingen doen: "rechts" terugschakelen, en "links" bekrachtigen. dat kan met de puls van de tweede nagel.

Hopelijk een beetje duidelijk zo  ::)

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #4 Gepost op: 11 February 2016, 22:08:34 »
In de handleiding van de Tortoise staat hoe je de Tortoise met een omschakelaar kan bedienen.
Een bistabiel relais heeft twee spoelen. Die spoelen kan je net zo met pulsen schakelen als een wissel met spoelenaandrijvingen. Alleen wordt nu een paar omschakelcontacten omgezet, net als bij die schakelaar uit de handleiding. Daarmee kan je dus die Toroise bedienen. Heb ik jaren zo gedaan.

Hier een betaalbaar voorbeeld met een duidelijk plaatje van de opbouw. Links de spoelen, rechts twee omschakelcontacten.
http://www.linux4u.nl/RB012D2WB-Relais-Bistabiel--2-Spoelen--12vdc-2-X-Wissel-400vac-8a-a-410027-1671.html

Maar waarom wil je graag de Tortoise met pulsen schakelen?

@Tjalling, de Tortoise heeft maar twee aansluitingen en werkt door ompolen.
« Laatst bewerkt op: 12 February 2016, 06:17:33 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2016, 22:14:14 »
Ok, dank je, weer wat geleerd  (y)

Ik denk dat dit de reden is.

Groet,
Tjallling
modulebaan.nl

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26685
    • Pagina van klaas
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2016, 22:19:25 »
De Tortoise heeft inderdaad twee aansluitingen die direct naar de motor gaan.
Je zou het een stuk kunnen vereenvoudigen door met halvegolfsturing te werken. Als voeding gebruik je dan een wisselspanning. Aan de ene aanraaknagel zet je dan een diode die van de nagel naar de motor wijst, aan de andere nagel zet je een diode die andersom staat.
Alleen werkt het dan niet met een korte puls, je moet de nagel net zo lang aanraken tot de motor helemaal is omgelopen.
En het gaat ook in tegen het principe van de Tortoise dat je de spanning er op laat staan. Maar het is het proberen waard.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17886
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #7 Gepost op: 11 February 2016, 22:45:16 »

En het gaat ook in tegen het principe van de Tortoise dat je de spanning er op laat staan. Maar het is het proberen waard.

Precies, dat is eigenlijk het basisprincipe van de Tortoise :)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2016, 06:24:36 »
Die aansturing met wisselstroom die Klaas beschrijft is ook hoe het in de gebruiksaanwijzing staat voor schakelen met een enkele omschakelaar. Nadeel is dat de Tortoises in de eindstanden dan behoorlijk staan te brommen. Zo bezien is de spanning weer weghalen als het wissel is omgezet, juist een voordeel.

Zelf gebruikte ik een bistabiel relais met twee omschakelcontacten om een strakke gelijkspanning om te schakelen. Dan hoor je in de eindstanden niets.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17886
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #9 Gepost op: 12 February 2016, 09:27:42 »
Ik gebruik gelijkstroom en dan bromt er niets ;) Circuitron raad af om wisselstroom te gebruiken (AC):

- http://www.circuitron.com/index_files/ins/800-6000ins.pdf

As mentioned earlier, the motor in the TORTOISE is powered continuously and merely
stalls out at the end of the throw. The motor will not be harmed by continuous application
of 12 volts DC or less. In fact, even if AC is inadvertently applied to the motor terminals
(1 and 8 ), no harm will be done as long as it is 12 volts or less. The TORTOISE will not
work with AC
, of course, but it will not be damaged. There are basically three different
methods of providing the changeable polarity DC necessary to make the TORTOISE run in
both directions.


En als 3e aanstuuroptie die Klaas bedoelde:

3. AC WITH STEERING DIODES: This system utilizes a standard AC Transformer in
conjunction with two diodes to provide half-wave rectified DC to the switch machines.
One side of the transformer output feeds a layout bus wire as in (2) above. The other lead
from the transformer is connected to two diodes, each of which then powers a panel bus
which is connected to the SPDT switches. Note the polarity of the diodes. Only one wire
runs from each panel switch to the respective TORTOISE. Since the system is supplying
only half-wave DC, the voltage of the transformer should be 14 - 16 volts to
compensate.


Zie tekening 3 in de PDF.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #10 Gepost op: 12 February 2016, 09:40:55 »
Ja, die tekeningen zijn handig. De schakelaars kunnen ook de omschakelcontacten van een bistabiel relais zijn. Ik had de boel aangesloten zoals in plaatje één. Lijkt mij de koninklijke weg.

Als Samuel van plan is alleen Tortoises te gaan gebruiken, dan is zijn schakelpaneel met nagels en zo'n schakelpen eigenlijk niet zo handig.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17886
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #11 Gepost op: 12 February 2016, 09:46:07 »
Dat denk ik zelf ook.... puur vanuit het basisprincipe van die dingen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17886
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #12 Gepost op: 12 February 2016, 09:48:58 »
In de handleiding van de Tortoise staat hoe je de Tortoise met een omschakelaar kan bedienen.
Een bistabiel relais heeft twee spoelen. Die spoelen kan je net zo met pulsen schakelen als een wissel met spoelenaandrijvingen. Alleen wordt nu een paar omschakelcontacten omgezet, net als bij die schakelaar uit de handleiding. Daarmee kan je dus die Toroise bedienen. Heb ik jaren zo gedaan. 

En:

De Tortoise heeft inderdaad twee aansluitingen die direct naar de motor gaan.
Je zou het een stuk kunnen vereenvoudigen door met halvegolfsturing te werken. Als voeding gebruik je dan een wisselspanning. Aan de ene aanraaknagel zet je dan een diode die van de nagel naar de motor wijst, aan de andere nagel zet je een diode die andersom staat.
Alleen werkt het dan niet met een korte puls, je moet de nagel net zo lang aanraken tot de motor helemaal is omgelopen.
En het gaat ook in tegen het principe van de Tortoise dat je de spanning er op laat staan. Maar het is het proberen waard.

Ik denk dat Henk zijn oplossing in deze een betere is, Klaas ;)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #13 Gepost op: 12 February 2016, 11:00:31 »

Hartelijke dank heren voor de reactie,s en het vele denkwerk.

Er komt maar 1 Tortoise onder de baan ( in de uitbreiding van de Schrottplatz), de rest zijn conrads.
Anders zou ik het idd anders aanpakken.

Als ik het goed begrijp, moet het met deze (http://www.conrad.be/ce/nl/product/503689/Printrelais-12-VDC-2-A-2x-wisselaar-Omron-G6AK-274P-ST-US-12-VDC-1-stuks?ref=searchDetail) het simpelste op te lossen zijn.

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22519
Re: Tortoise wisselaandrijving, sturen door een impuls
« Reactie #14 Gepost op: 12 February 2016, 11:35:19 »
Yep.
Deze werkt wel alleen op gelijkspanning en dat is meestal met die relais. De Tortoise wil ook liever gelijkspanning. Ik weet niet hoe je de andere wissels voedt, maar ik zou de hele boel met gelijkspanning aansturen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.