Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: Zwaar treinongeluk in Duitsland  (gelezen 21481 keer)

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5801
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 5801
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2016, 12:49:21 »
Ben wat naar "Tagesschau" aan het luisteren. Wat ik er tot nu toe van maak:

Twee treinen die op enkelsporig traject (https://de.wikipedia.org/wiki/Mangfalltalbahn) op elkaar botsen. Ochtendspits. Wel carnaval, dus vakantie. Belangrijk: schoolvakantie, anders had de trein volgestaan met jeugd. Geluk bij een ongeluk. In ieder geval 8 doden. 100 gewonden.

Bochtig traject, waarschijnlijk 60 km/u, dus in totaal met max 120 op elkaar geknald. Gloedjenieuw materieel, dus relatief goed bots-bestendig.

Traject was uitgerust mèt bescherming tegen door rood licht rijden, dus men zegt dat dit ongeluk eigenlijk niet voor zou moeten kunnen komen. Ik heb een paar hints gehoord dat er wèl werkzaamheden waren.


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #3 Gepost op: 09 February 2016, 12:54:35 »
triest bericht
en wederom slecht journalistiek prutswerk
hoe kunnen 2 treinstellen een locomotief hebben?
het is een traject wat verpacht is of eigendom van de BOB
Bayerische Oberland Bahn,een dochter van een Franse Maatschappij
en in AD direct een bericht dat er al langer sprake is van wegen en spoor in slechte staat
gaat weer nergens over dit,alsof de DB of Prive Spoorwegen de personen zouden vervoeren
over gevaarlijke rails waar ieder moment een ongeluk kan ontstaan.
scorebord journalistiek
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2016, 12:56:55 »
Bochtig traject, waarschijnlijk 60 km/u, dus in totaal met max 120 op elkaar geknald.

Klassieke fout, snelheden kun je niet zomaar optellen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2016, 14:59:31 »
Tijdens het fietsen heb ik erover zitten piekeren: je hebt gelijk!

Mag ik het natuurkundig gezien zo stellen: als een lichte railbus en een veel zwaardere diesellocomotief op elkaar botsen ("Dahlerau" ongeluk), dan tikt het voor de railbus veel harder aan. De voorhanden kinetische energie wordt vooral door de railbus "verwerkt".

Bij het huidige ongeluk, met identieke treinstellen, zal het eerlijk verdeeld zijn. Voor beiden zal het effect, met mijn getalvoorbeeld, dan zijn alsof er met 60 tegen een betonnen muur wordt gereden?


Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2016, 15:07:39 »
Via deze link zijn de luchtfoto's te zien. Het lijkt er een beetje op dat het twee dezelfde soort stellen waren die daardoor niet langs elkaar zijn gegleden maar dat de een in de ander is geschoven  :-\

http://www.mangfall24.de/mangfalltal/bad-aibling-ort28271/aibling-luftaufnahmen-zug-unglueck-bahnstrecke-holzkirchen-rosenheim-6108741.html

wimk

  • Offline Offline
  • Berichten: 827
    • kusee.nl
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #7 Gepost op: 09 February 2016, 15:31:02 »
Precies in een bocht, op enkelspoor, ieder 60 km/h
Dan glijdt je niet langs elkaar, maar rijdt het recht op elkaar in.

De locatie (voor zover ik kan inschatten) op Google Maps:
https://www.google.nl/maps/@47.8505463,12.0209748,329m/data=!3m1!1e3


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #8 Gepost op: 09 February 2016, 15:31:35 »
Heel duidelijke foto's van de situatie. Vreselijk en onbegrijpelijk dat dit heeft kunnen gebeuren.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #9 Gepost op: 09 February 2016, 15:41:14 »
Bij het huidige ongeluk, met identieke treinstellen, zal het eerlijk verdeeld zijn. Voor beiden zal het effect, met mijn getalvoorbeeld, dan zijn alsof er met 60 tegen een betonnen muur wordt gereden?

Correct.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7751
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #10 Gepost op: 09 February 2016, 17:06:08 »
Pfoehh... Als je deze foto bekijkt is van een van de twee treinstellen de eerste bak als een sardineblikje opengepeld. De bak is verwrongen en de zijwand steekt uit.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10768
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #11 Gepost op: 09 February 2016, 18:09:36 »
Triest nieuws inderdaad. Bij een dergelijke frontale botsing is de klap enorm. Ook als je achterin zit wordt je nog gelanceerd, zeker als je staat of in de rijrichting zit.
Beelden doen me sterk denken aan de treinramp bij Winsum.
No dress rehearsel, this is our life.

Timmo

  • Offline Offline
  • Berichten: 537
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #12 Gepost op: 09 February 2016, 18:25:34 »
Reinout,


https://youtu.be/r8E5dUnLmh4

Deze aflevering van Mythbusters geeft misschien duidelijkheid.

Met die snelheden en gewichten maakt een bots constructie of kreukelzone weinig meer uit. Ik denk dat het nog mazzel is dat het in een bocht gebeurd, waardoor de kinetische energie naar buiten geslingerd wordt. Maar het blijft een ramp, ik begrijp niet hoe dat kan gebeuren op een enkelspoor baanvak.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10768
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #13 Gepost op: 09 February 2016, 18:37:20 »
Bij het huidige ongeluk, met identieke treinstellen, zal het eerlijk verdeeld zijn.
Als ik de diverse luchtfotos bekijk zijn er een 3-delige en een 6-delige Flirt 3 bij betrokken. Enige verschil is dan dus de massa.
No dress rehearsel, this is our life.

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re: Zwaar treinongeluk in Duitsland
« Reactie #14 Gepost op: 09 February 2016, 19:15:51 »
moet idd een enorme klap zijn geweest.

Dat van dat spoor spoor in slechte begrijp ik echt NIET dat media zoiets schrijven.
Ze moeten toch iets schrijven als de oorzaak nog niet bekend om het verhaal wat interressanter te maken en iedereen die daar geen verstand heeft geloofd dat direct.
En al zou de staat van het spoor niet top zijn, dan mag dat geen effect hebben op Indusi/PZB.

Het gaat om deze treinstellen.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html