Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: Profikoppeling  (gelezen 7940 keer)

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Profikoppeling
« Gepost op: 06 February 2016, 12:41:29 »
Ik heb een dertig tal wagons en 10 lokomotieven die ik eigenlijk allemaal wil omzetten naar de profi koppeling., Ik heb nu allerlei verschillende koppelingen. Het probleem is dat de meeste wagonnen (allemaal vracht) nogal oud zijn meest Fleischman maar ook een aantal Roco. Ook wil ik de locs ombouwen maar sommige stoomlocomotieven en ook de twee siks hebben eigelijk alleen maar een soort haakje die niet vervangbaar lijkt. Ik kan niet even naar een modelzaak gaan want ik woon in Zuid-Korea.

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Mittelstad 2.0
Re: Profikoppeling
« Reactie #1 Gepost op: 06 February 2016, 12:48:05 »
Dus ? online bestellen of bestaat dat ook niet tot de mogelijkheden?
Overigens zijn er profi koppelingen verkrijgbaar met pin (voor oude locs en wagons) en de ander een NEM schacht..



gr
Martijn
« Laatst bewerkt op: 06 February 2016, 13:03:44 door desperado112 »
Ho, Multimaus. Fleischmann

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Profikoppeling
« Reactie #2 Gepost op: 06 February 2016, 13:24:29 »


Dat is het probleem niet, ik weet niet WELKE. Hier is een overzicht van wat ik vond

http://www.anw-modeltreinen.nl/fl_onderdelen-koppelingen.htm
« Laatst bewerkt op: 06 February 2016, 21:58:16 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd »

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
« Laatst bewerkt op: 06 February 2016, 13:27:00 door HennySavenije »

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Profikoppeling
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2016, 13:51:07 »
Kan je een paar foto's maken van de verschillende montage systemen?

Voor de locomotieven ligt het eraan of de koppeling deel uitmaakt van de ophanging van het voorste wielstel, bij oudere locs kan het zo zijn dat de haak niet vervangen kan worden zonder de hele zaak aan de voorzijde om te bouwen.
Maar in de praktijk zal bij locs met een losse tender de voorste koppeling nauwelijks gebruikt worden, behalve bij dubbel tractie of een Baureihe 50.

Als de wagon koppeling geklonken is, gewoon laten zitten, die zijn moeilijk te verwijderen, en de stelveer werkt niet goed op de nieuwere versie van de koppeling (heel oude hebben een klein gleufje voor de oude stelveer, en die gaat glijden op het nieuwere model)
« Laatst bewerkt op: 06 February 2016, 13:56:27 door ivanzon »

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Profikoppeling
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2016, 16:09:20 »
Ga ik doen, maar dat kan ik pas morgen doen het is hier al na 12en en de treinen staan drie verdiepingen lager.   (y) maar je schrijft 
Als de wagon koppeling geklonken is, gewoon laten zitten, die zijn moeilijk te verwijderen, en de stelveer werkt niet goed op de nieuwere versie van de koppeling (heel oude hebben een klein gleufje voor de oude stelveer, en die gaat glijden op het nieuwere model)
als ik die dan laat zitten, zit ik dan niet met twee verschillende systemen die onderling niet passen?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8811
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Profikoppeling
« Reactie #6 Gepost op: 06 February 2016, 16:13:35 »
Klopt helemaal. Dat blijf je houden met het rijden met materieel dat al wat ouder is. Door de komst van de NEM-schacht is het allemaal een stuk gemakkelijker geworden om je materieel van andere koppelingen te voorzien.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Profikoppeling
« Reactie #7 Gepost op: 06 February 2016, 17:00:45 »
Ik gok op basis van de foto's dat de kraan van die klassieke metalen koppelingen heeft... Waarschijnlijk nog geklonken ook, en die haal je er niet zo makkelijk vanaf. Vandaar de suggestie om de boel naar klassiek Fleischmann om te bouwen.

Maar uit eigen ervaring weet ik dat die kraan met een beetje gefrunnik goed om te bouwen is naar Profi. Alleen komen de haken wat rottig uit, waardoor je de tweede hout stapel beter naar de middelste wagon kan verplaatsen.

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Profikoppeling
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2016, 04:23:50 »

Hartelijk dank voor de reacties, hier zijn de fotos van alle types verschillende bevestiging methodes. Ik ben bereid wat te prutsen en die stapel hout kan ik ook wel verplaatsen. Maar vooral, ik heb serie nummers van die profi koppelingen nodig zodat ik beslagen ten ijs kan komen. Ik kan er best een paar verprutsen maar het geheel moet toch functioneel zijn.



















« Laatst bewerkt op: 08 February 2016, 15:01:38 door Bert van Gelder »

desperado112

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
    • Mittelstad 2.0
Re: Profikoppeling
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2016, 08:38:07 »
Eerste en een zevende foto zijn NEM schacht de makkelijkste dus 😊
Ho, Multimaus. Fleischmann

kar

  • Offline Offline
  • Berichten: 465
Re: Profikoppeling
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2016, 09:11:25 »
Voor die NEM schacht kun je FL profi-koppeling 6515 gebruiken.
Henk | H0 | Rocoline | Z21 icm X16 melders en signal/switch decoders | OC32 icm servo's | iTrain 5.1 icm MacBook Air M4

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Profikoppeling
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2016, 09:51:03 »
Bedankt voor de reacties, ik denk dat voor nummer 5 FL6515-1 geschikt is (maar kan me vergissen) Nu de andere nog

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Profikoppeling
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2016, 10:10:58 »
Identificatie
#1: NEM schacht van Fleischmann
#2: Ziet eruit als een Liliput
#3: Een van de twee Roco bevestigingen.
#4: Zit daar een haakje bovenop? Oud type haak.
#5: Welk merk is dat?
#6: Fleischmann pin koppeling met 'plaatje' type veer.
#7: NEM van Roco
#8: Heel Oude Fleischmann met vaste pin en oudste type veer.
#9: Geklonken Fleischmann met 'staafje' type veer
#10: Oud type haak

#1 en #7 zijn de moderne bevestiging methode. Hier gaat nummer 6515 in.
#2: Geen idee of daar ooit een vervanger voor gemaakt is
#3: Hier heb je twee onderdelen voor nodig: 6575 voor de bevestiging, en 6570 voor de koppeling.
#4: Is niet vervangbaar, koppelt met standaard beugel koppelingen
#5: Geen idee.
#6: Nummer 6516 of 6572 + 6570
#8: 6517 past, maar gaat niet werken omdat de veer niet wordt tegengehouden op de nieuwere types koppeling.
#9: Zie #6, maar de veertjes sneuvelen vaak bij montage, en je moet de boel hardhandig verbouwen om de vervanging (6522) te laten passen (de dichtgesmolten gleuf moet daarvoor opengemaakt worden)
#10: Welk merk is dat?

Stoomtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
  • O wat fijn, dat er treinen zijn!
Re: Profikoppeling
« Reactie #13 Gepost op: 07 February 2016, 11:05:16 »
Voor dat je veel moeite gaat doen om allerlei koppelingen te vervangen, weet je zeker dat de treinen met profikoppelingen zonder problemen door de bochten gaan? De wagens komen met deze koppelingen toch een stukje dichter bij elkaar? Is op het rechte eind meestal geen probleem, maar in bochten, zeker als die een wat kleinere radius hebben, kan het fout gaan.

Heb zelf net gisteren een dergelijk geval gehad. Setje Trix wagens met NEM schachten en KK mechaniek voorzien van de Roco kortkoppelingen (art.no. 40270). Wagens stonden op rechte eind mooi dicht bij elkaar. De eerste de beste krappe bocht (R= 358 mm) liepen een paar wagens uit de rails, omdat de buffers in de binnenbocht tegen elkaar aan drukten en de wagens de krappe bocht niet konden maken. Zou jammer zijn als je veel werk gaat doen en de wagens niet door de bochten gaan.

Ik kon in mijn geval probleem overigens verhelpen door ander type (art.no. 40395) Roco koppeling. Hierdoor afstand tussen wagens net iets groter waardoor spul wel goed door de bochten gaat.

Is het overigens een bewuste keuze om op Fleischmann Profikoppelingen over te gaan? Zelf heb ik zowel Roco kortkoppelingen als Fleischmann Profikoppelingen. Mij valt op dat de Roco koppelingen iets lichter koppelen.(op het rechte eind althans, in een bocht vaak zeuren) Daar staat weer tegenover, vindt ik althans, dat de Fleischmann koppelingen bij ontkoppelde wagens minder ver uitsteken (elk nadeel heb z'n voordeel) Het is maar net waar je de meeste waarde aan hecht.

Hoe dan ook, succes.

Groeten,

Bart

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Profikoppeling
« Reactie #14 Gepost op: 07 February 2016, 11:35:24 »
Nummer 5 is denk ik een Roco met zo'n lange spriet aan de koppeling bij wijze van veer. Op deze foto twee opties.
Links een vervangende schacht met veer. Daarop past dan een Fleischman 6570 profi. Het nummer van de vervangende schacht van Roco weet ik niet. Staat ook niet meer in de catalogus, maar op beurzen en het www zijn ze nog te vinden.
Rechts een Roco kortkoppelmechaniek met nem-schacht. Daarin past dan de 6515.



 
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.