Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 13:21:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Sven
Vandaag om 13:12:36
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:21:57
Spoor- en tramweg parafernalia door seinhuiswachter
Vandaag om 12:18:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Dat overkomt mij niet. door BartvD
Vandaag om 11:51:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 11:27:23
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 10:51:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 10:24:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Frits C
Vandaag om 10:20:59
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
  

Auteur Topic: Profikoppeling  (gelezen 7942 keer)

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Profikoppeling
« Reactie #15 Gepost op: 08 February 2016, 13:53:38 »
Is dit misschien iets dan?

http://www.anw-modeltreinen.nl/sy_koppelingen.htm artikel nummers SYK103 of SYK107 ik kan niet zo goed zien wat het verschil nu is, maar misschien heeft iemand anders ervaring.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: Profikoppeling
« Reactie #16 Gepost op: 08 February 2016, 15:51:18 »
Als je niet van alle wagens de koppelingen kunt vervangen, zou je ook nog kunnen denken om bepaalde wagens alleen in vaste volgorde te gebruiken en als de buitenste wagens van zo'n groepje alleen aan de buitenzijden de nieuwe koppelingen toepassen.
Voorbeeld: (tussen [ en ] is één wagen)
[Nieuwe koppeling - oude koppeling] [oude koppeling - oude koppeling] [oude koppeling - nieuwe koppeling]

De middelste wagen is in dit voorbeeld een wagen waarvan de koppelingen niet te vervangen zijn.
De linker en rechter wagen daarvan zijn een soort van koppelwagens met verschillende koppelingen aan beide zijden.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Profikoppeling
« Reactie #17 Gepost op: 08 February 2016, 16:07:24 »
Mocht een koppeling echt niet te vervangen zijn door een andere, dan kan je altijd nog overwegen een Symoba of Ribu korkoppelingsmechanisme met NEM schacht te plaatsen aan de kopeinden onder de wagens.

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1247
  • Als er maar ESU op staat
Re: Profikoppeling
« Reactie #18 Gepost op: 08 February 2016, 16:39:31 »
Dat kost wel alles hoor zo'n symoba koppeling.
Ik ben daar vorig jaar mee bezig geweest, omdat ik ook alles met profi-kortkoppelingen heb uitgerust, maar 6 a 7 euro per wagon ben je kwijt.

                                                                                                                                                                                                 
Ik heb de wagons ingeruild voor wagons met Nem schacht, dan is het een koud kunstje. (y)

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Profikoppeling
« Reactie #19 Gepost op: 08 February 2016, 18:49:03 »
Hallo,

Symoba kortkoppelingsmechanieken zijn onderdeeltjes met grondvlakjes van 1x1 cm (met een uitstekend pinnetje) die ook op de website staan die je aanhaalde. Die werken perfect als ze goed zijn aangebracht. En met name aan die  voorwaarde te voldoen lijkt me in jouw geval lastig, en wellicht soms onmogelijk.

Zo'n kortkoppelingsmechaniek moet hoe dan ook op een horizontale ondergrond van nét iets meer dan de 1X1cm van zijn eigen grondvlak aan de onderzijde van het wagentje worden gelijmd. Dat betekent voorbereidend veelal ingrijpend frees-werk! Eventueel kan je het grondvlak van de Symoba in het wagentje aanbrengen, en moet er dan eerst een gaatje in de wagenbodem worden gemaakt. Het pinnetje van het mechaniek moet dan aan de onderzijde van de wagenbodem door het aangebrachte gaatje gaan uitsteken en daarna voorzien worden van een bijpassende NEM koppelingshouder. Die moet voldoende bewegingsruimte krijgen om ongehinderd door de rest van de wagenconstructie  in de bogen voldoende  uit te kunnen wijken vanuit de middenstand. Ook dat laatste is een heel belangrijke voorwaarde, anders zijn ontsporingen in de bogen voorgeprogrammeerd.

Maar eerlijk gezegd -en ik spreek uit lange ervaring- zou ik je toch willen raden er nog eens grondig over na te denken of je niet beter vervangende wagentjes aanschaft die al een NEM kortkoppelingsmechaniek af-fabriek hebben. Het soort wagentjes dat jij hebt zullen vanwege hun ouderdom ongetwijfeld nostalgiewaarde hebben, dus doe ze niet weg. Maar voor een paar tientjes heb je vervangende tweedehands waar, die aan je eisen makkelijker kan voldoen.

Locomotieven met zo'n haakje als koppeling zou ik niet snel van andere koppelingen voorzien. Het is niet nodig en het vraagt intens freeswerk in het locje. Bovendien is de vraag of voldoende plek ontstaat voor een vervangende koppeling inclusief de voorziening waardoor die koppeling aan de locomotief kan worden bevestigd.

Overigens: In de dagelijkse praktijk brengen veel modelspoorders  alleen kortkoppelmechanieken aan als het om verouderde reizigersrijtuigen gaat met daarna vouwbalgen tegen elkaar en zo.  In de meeste gevallen behoudt het oudere goederentrein materieel zijn ouderwetse beugelkoppelingen. Althans dat is mijn ruime ervaring als ik zo om me heen kijk.

Gegroet,

Rob van Kooy

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: Profikoppeling
« Reactie #20 Gepost op: 08 February 2016, 19:16:37 »
Is dit misschien iets dan?

http://www.anw-modeltreinen.nl/sy_koppelingen.htm artikel nummers SYK103 of SYK107 ik kan niet zo goed zien wat het verschil nu is, maar misschien heeft iemand anders ervaring.

Henny, nummer 107 kun je iets verdiept plaatsen. Daardoor kan de koppeling iets hoger uitkomen dan bij
nummer 103. Maar ook het omgekeerde kan het geval zijn. Verder is er eigenlijk geen verschil; werken allebei
even goed.

Zoals Arie al aangeeft, zijn de kosten best wel hoog per wagen/rijtuig, maar als je je materieel om welke reden
dan ook wilt houden, zul je daar overheen moeten stappen. Het Symoba (Ribu) mechanisme is daarbij het duurste
onderdeel, maar ik vind de werking in de praktijk prima; wel goed aanbrengen, zoals Rob ook al aangeeft.
En ja, het eventuele freeswerk moet je maar gewoon op de koop toenemen. Ik ben na alle breek-, slijp- en freeswerk altijd weer erg voldaan!
De Roco koppeling 40395 vind je soms nog wel op bijv. MP of op een beurs, en dan meestal tegen een iets leuker
prijsje dan bij een winkelier.
Mocht je meer vragen hebben: stel ze.

Wim

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Profikoppeling
« Reactie #21 Gepost op: 08 February 2016, 19:19:22 »


DE K 111 is kleiner.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2016, 13:30:12 door Bert van Gelder »

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Profikoppeling
« Reactie #22 Gepost op: 08 February 2016, 23:48:30 »
Ik bedoelde eigenlijk alleen de NEM schacht en dan verder wel de profi koppeling. Ik weet alleen niet of de profi koppeling wel in die NEM schacht past

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Profikoppeling
« Reactie #23 Gepost op: 09 February 2016, 00:21:19 »
Wel als je deze neemt:


Fleischmann 386515 of de andere met een dergelijke 'vork'

De NEM schacht is 'slechts' een gestandaardiseerde 'huls'. Deze kan ook op diverse andere koppelingen zitten. Symoba en Ribu hebben voor hun korkoppelingsmechanismen NEM schachten om er op te zetten. De meeste model merken hebben voor hun voertuigen vervangende koppelingen met NEM schachten indien deze er niet standaard op zitten. Vaak zijn op beurzen en door te zoeken op internet voor de juiste wagons de juiste mechanismen te vinden.
« Laatst bewerkt op: 09 February 2016, 00:27:13 door WilcoV »

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Profikoppeling
« Reactie #24 Gepost op: 09 February 2016, 01:25:46 »
Ah, bedankt, dat wilde ik weten. Overigens is nieuwe wagons kopen of de beurzen afsjouwen geen optie. Vervoerskosten naar Korea zijn vaak te duur en om een beurs te bezoeken zou ik 13 uur in het vliegtuig moeten zitten en dan nog eens 13 terug.

Wim Janse

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: Profikoppeling
« Reactie #25 Gepost op: 09 February 2016, 11:12:05 »


Henny, moet je toch eens doen,  dat wordt toch een koopje  (y) :o ;D
« Laatst bewerkt op: 09 February 2016, 13:30:31 door Bert van Gelder »

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Profikoppeling
« Reactie #26 Gepost op: 09 February 2016, 12:17:23 »
LOL. ik denk dat ik mijn vrouw me vermoord als ik terug kom. Even denken, ik geloof dat het 1200 Euro koste de laatste keer om "even" op en neer te vliegen.

WilcoV

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
    • Spoorhistorie
Re: Profikoppeling
« Reactie #27 Gepost op: 09 February 2016, 12:54:14 »
Ah, bedankt, dat wilde ik weten. Overigens is nieuwe wagons kopen of de beurzen afsjouwen geen optie. Vervoerskosten naar Korea zijn vaak te duur en om een beurs te bezoeken zou ik 13 uur in het vliegtuig moeten zitten en dan nog eens 13 terug.

Lang leve internet dan denk ik.

HennySavenije

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
Re: Profikoppeling
« Reactie #28 Gepost op: 09 February 2016, 15:20:33 »
Helaas kun je nog steeds niet via het internet vervoeren  ;D

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Profikoppeling
« Reactie #29 Gepost op: 09 February 2016, 17:08:17 »
Neen, maar in "vervoer over lange afstand" zijn dan weer anderen gespecialiseerd.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025