Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:55:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 20:53:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door puntenglijder
Vandaag om 17:35:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:36:44
  

Auteur Topic: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?  (gelezen 33144 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Gepost op: 05 February 2016, 21:59:22 »
Nu 100% zeker een foto ter gelegenheid van 50 jaar Staatsspoorwegen in 1913. Maar waar?



Eelco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2016, 22:40:13 »
Eigenlijk wel zielig dat de mannen links er maar half opstaan. Het was in die tijd iets wat heel bijzonder was. Op de foto komen, toe maar zeg. En dan sta je er maar half op!  Waarom is de fotograaf niet verder weg gaan staan?
« Laatst bewerkt op: 05 February 2016, 23:30:49 door MR »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2016, 22:50:28 »
Kan ook zijn dat de fotograaf de boel een beetje heeft bijgeknipt. De ereboog staat er ook niet helemaal op.

guest7823

  • Gast
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2016, 23:22:40 »
Ach, de Nachtwacht is ook kleiner gemaakt omdat die niet paste ...


Tapatalk time of the day :-)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2016, 15:05:36 »
Hoewel ik niet over een fotografisch geheugen beschik als het om oude foto's gaat, is mijn suggestie: Utrecht Damlust.
Maar ik kan er faliekant naast zitten...........

Overigens een voor die tijd zeer democratische foto: de "petten" staan er zomaar tussen de "hoeden".

Dirk
« Laatst bewerkt op: 06 February 2016, 15:07:19 door dwem »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2016, 17:34:34 »
Ik snap waarom je aan Damlust denkt, maar dat zag er anders uit: http://www.nicospilt.com/scans/photomatic/photomatic117.JPG

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #6 Gepost op: 10 February 2016, 09:33:46 »
Verder niemand een suggestie waar dit kan zijn? Heb ik wellicht toch een te moeilijk plaatje geplaatst...  :D

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #7 Gepost op: 10 February 2016, 09:46:10 »
Het gebouw is wel karakteristiek, maar mogelijk allang afgebroken. Komt de groepsgrootte een beetje overeen met die van een werkplaats of depot? Hoewel depot?  Ik meen te zien dat er relatief weinig arbeiders opstaan.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2016, 09:49:13 door MR »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #8 Gepost op: 10 February 2016, 10:06:19 »
Het ziet er redelijk kantoorpersonelig uit, op voorgrond lopen twee sporen. De schoorsteen op de achtergrond zal vermoedelijk niet meer bestaan.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #9 Gepost op: 10 February 2016, 10:23:05 »
Dan moet het toch een kantoor van SS zijn geweest? Het hoofdkantoor zal wel veel groter zijn geweest, dan moet de fotograaf wel heel krachtdadig de schaar in de groep hebben gezet. Maar wacht eens... Zou bijvoorbeeld de NOLS,  van wie de lijnen door de SS geëxploiteerd werden ook niet meegefeest hebben? Of een SS-stoomtrammaatschappij, zou dat niet kunnen?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11665
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #10 Gepost op: 10 February 2016, 10:33:17 »
Het hoofdkantoor van de SS zat in wat hu HgbII is, te Utrecht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdgebouw_II_%28Utrecht%29

Het doet mij meer depot- of werkplaatsachtig aan dan een station. Dan zou ik eens moeten kijken naar foto's van Tilburg of Zwolle.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #11 Gepost op: 10 February 2016, 10:38:50 »
Maar dan verwacht ik meer arbeiders, toch? Vergelijken met oude foto's van Zwolle of Tilburg kan geen kwaad. Altijd nuttig.  (y)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #12 Gepost op: 10 February 2016, 10:45:22 »
Station Wageningen was het niet, veronderstellende dat de tramlijn meer als een soort dochter functioneerde en zetelde in het station te Wageningen.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1515
    • Mijn fotosite
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #13 Gepost op: 10 February 2016, 11:10:36 »
Eelco, hoe weet je zo zeker dat het nu wél om het 50-jarig SS-jubileum gaat? *duik*  8)

Weinig aanknopingspunten op deze foto, maar het balkon/veranda achter de ereboog moet het aantal mogelijke locaties toch wel wat kunnen beperken. Zoveel stations met balkon hebben we niet gehad. Het is geen Waterstaatsstijl, dus het lijkt me geen eigen SS-station. We zoeken dan meer in de raakpunten met andere maatschappijen (tenzij het natuurlijk geen station is, wat ik niet uitsluit).
« Laatst bewerkt op: 10 February 2016, 11:26:26 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

guest7823

  • Gast
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #14 Gepost op: 10 February 2016, 11:56:04 »
Als ik zo kijk:

- tenminste twee sporen, vers in het zand
- slagboom over de sporen ??(zie "de vang" rechts op de foto, al is de scan niet scherp genoeg om te zien of de boom nu over het het spoor gaat of toch gewoon parallel staat)

Dat zou het eventueel toch iets moeten beperken qua mogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2016, 11:58:16 door guest7823 »