Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een tram voor de kikker door Rob Bennis
Vandaag om 19:49:33
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door henk
Vandaag om 19:37:34
Kleur achtergrond door Jan Bennink
Vandaag om 19:37:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:26:54
Treinenmuziek door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:10:14
Micro Motor inbouwen in Fleischmann BR80 Tandrad (Groene Carl) door Marco EB
Vandaag om 19:00:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eriktrein
Vandaag om 18:55:29
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 18:27:16
MODELSPOOR 2024 by MTD - 19 & 20 oktober 2024 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 18:23:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Frans Peeters
Vandaag om 18:16:59
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door VulcanRaven
Vandaag om 18:10:54
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door MOVisser
Vandaag om 18:08:57
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 18:03:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:58:39
Schip vaart tegen spoorbrug bij Alphen aan den Rijn, nog uren geen treinverkeer door NS264
Vandaag om 17:56:04
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door BartvD
Vandaag om 17:52:18
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 17:33:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:14:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:14
Snelheid regelen decoder 611573 door bellejt
Vandaag om 16:39:39
Einde Koemo ballast ??? door basjuh1981
Vandaag om 16:36:07
Gouda in H0 door Daan Neijenhuis
Vandaag om 16:11:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:48:01
Open dag MSG ‘s Hertogenbosch door Peter.v.L
Vandaag om 15:30:37
Boek over de NS in 1984-1985 door edwin1974
Vandaag om 15:17:47
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 15:16:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:14:14
Hoe de wagenbakken los te maken van Roco Abteilwagens? door VAM65
Vandaag om 15:13:47
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 13:05:32
Besto Kraftfutter; een industriediorama in 1 door moonlicht
Vandaag om 13:03:48
  

Auteur Topic: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?  (gelezen 29182 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11491
    • Mijn fotoarchief
50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Gepost op: 05 February 2016, 21:59:22 »
Nu 100% zeker een foto ter gelegenheid van 50 jaar Staatsspoorwegen in 1913. Maar waar?



Eelco

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #1 Gepost op: 05 February 2016, 22:40:13 »
Eigenlijk wel zielig dat de mannen links er maar half opstaan. Het was in die tijd iets wat heel bijzonder was. Op de foto komen, toe maar zeg. En dan sta je er maar half op!  Waarom is de fotograaf niet verder weg gaan staan?
« Laatst bewerkt op: 05 February 2016, 23:30:49 door MR »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11491
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #2 Gepost op: 05 February 2016, 22:50:28 »
Kan ook zijn dat de fotograaf de boel een beetje heeft bijgeknipt. De ereboog staat er ook niet helemaal op.

guest7823

  • Gast
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #3 Gepost op: 05 February 2016, 23:22:40 »
Ach, de Nachtwacht is ook kleiner gemaakt omdat die niet paste ...


Tapatalk time of the day :-)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #4 Gepost op: 06 February 2016, 15:05:36 »
Hoewel ik niet over een fotografisch geheugen beschik als het om oude foto's gaat, is mijn suggestie: Utrecht Damlust.
Maar ik kan er faliekant naast zitten...........

Overigens een voor die tijd zeer democratische foto: de "petten" staan er zomaar tussen de "hoeden".

Dirk
« Laatst bewerkt op: 06 February 2016, 15:07:19 door dwem »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11491
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #5 Gepost op: 06 February 2016, 17:34:34 »
Ik snap waarom je aan Damlust denkt, maar dat zag er anders uit: http://www.nicospilt.com/scans/photomatic/photomatic117.JPG

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11491
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #6 Gepost op: 10 February 2016, 09:33:46 »
Verder niemand een suggestie waar dit kan zijn? Heb ik wellicht toch een te moeilijk plaatje geplaatst...  :D

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #7 Gepost op: 10 February 2016, 09:46:10 »
Het gebouw is wel karakteristiek, maar mogelijk allang afgebroken. Komt de groepsgrootte een beetje overeen met die van een werkplaats of depot? Hoewel depot?  Ik meen te zien dat er relatief weinig arbeiders opstaan.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2016, 09:49:13 door MR »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11491
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #8 Gepost op: 10 February 2016, 10:06:19 »
Het ziet er redelijk kantoorpersonelig uit, op voorgrond lopen twee sporen. De schoorsteen op de achtergrond zal vermoedelijk niet meer bestaan.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #9 Gepost op: 10 February 2016, 10:23:05 »
Dan moet het toch een kantoor van SS zijn geweest? Het hoofdkantoor zal wel veel groter zijn geweest, dan moet de fotograaf wel heel krachtdadig de schaar in de groep hebben gezet. Maar wacht eens... Zou bijvoorbeeld de NOLS,  van wie de lijnen door de SS geëxploiteerd werden ook niet meegefeest hebben? Of een SS-stoomtrammaatschappij, zou dat niet kunnen?

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11491
    • Mijn fotoarchief
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #10 Gepost op: 10 February 2016, 10:33:17 »
Het hoofdkantoor van de SS zat in wat hu HgbII is, te Utrecht: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofdgebouw_II_%28Utrecht%29

Het doet mij meer depot- of werkplaatsachtig aan dan een station. Dan zou ik eens moeten kijken naar foto's van Tilburg of Zwolle.

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #11 Gepost op: 10 February 2016, 10:38:50 »
Maar dan verwacht ik meer arbeiders, toch? Vergelijken met oude foto's van Zwolle of Tilburg kan geen kwaad. Altijd nuttig.  (y)

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #12 Gepost op: 10 February 2016, 10:45:22 »
Station Wageningen was het niet, veronderstellende dat de tramlijn meer als een soort dochter functioneerde en zetelde in het station te Wageningen.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1489
    • Mijn fotosite
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #13 Gepost op: 10 February 2016, 11:10:36 »
Eelco, hoe weet je zo zeker dat het nu wél om het 50-jarig SS-jubileum gaat? *duik*  8)

Weinig aanknopingspunten op deze foto, maar het balkon/veranda achter de ereboog moet het aantal mogelijke locaties toch wel wat kunnen beperken. Zoveel stations met balkon hebben we niet gehad. Het is geen Waterstaatsstijl, dus het lijkt me geen eigen SS-station. We zoeken dan meer in de raakpunten met andere maatschappijen (tenzij het natuurlijk geen station is, wat ik niet uitsluit).
« Laatst bewerkt op: 10 February 2016, 11:26:26 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

guest7823

  • Gast
Re: 50 jaar Staatsspoorwegen, maar waar?
« Reactie #14 Gepost op: 10 February 2016, 11:56:04 »
Als ik zo kijk:

- tenminste twee sporen, vers in het zand
- slagboom over de sporen ??(zie "de vang" rechts op de foto, al is de scan niet scherp genoeg om te zien of de boom nu over het het spoor gaat of toch gewoon parallel staat)

Dat zou het eventueel toch iets moeten beperken qua mogelijkheden.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2016, 11:58:16 door guest7823 »