Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:17:16
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door klusser
Vandaag om 16:14:10
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Eric v C
Vandaag om 16:12:40
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 16:11:40
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 15:57:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Cranicher Altbahn door Montanbahn
Vandaag om 15:55:50
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:52:14
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Led schakeling ed. door bask185
Vandaag om 15:40:44
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 15:20:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:07:51
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 14:57:05
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door Jelmer
Vandaag om 14:56:14
20 jaar BNLS jubileum door Frank 123
Vandaag om 14:46:33
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Rick
Vandaag om 11:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:40:55
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:29:52

Auteur Topic: Wat is compatible met Marklin H0 digitaal  (gelezen 10038 keer)

FransR

• Offline Offline
Wat is compatible met Marklin H0 digitaal
« Gepost op: 03 February 2016, 16:36:53 »
Hallo
Als herintreder ben ik alleen bekend met Marklin. Ik weet dat Marklin wisselstroom heeft als een van de weinige. Welke andere merken kunnen inmiddels ook op een Marklin H0. Ik kan  me voorstellen dat het nog verschil uitmaakt of er stroom van de rails moet komen of dat het alleen een wagon is zonder licht.
En  kan ik me voorstellen dat deze vraag al eerder is gesteld. Een verwijzing richting FAQ (frequently asked questions) is natuurlijk ook prima.
Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2016, 16:39:16 door FransR »

PietB

• Offline Offline
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Wat is compatible met Marklin H0 digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 03 February 2016, 17:21:05 »
Grote merken als Fleischmann, Roco, Piko en Artitec om er maar een paar te noemen leveren uitstekende modellen die goe op een Marklin infra rijden.
Het verschil in de digitale wereld tussen wisselstroom en gelijkstroom is er niet.
Het verschil zie je bij de rails waarop gereden wordt en de stoomafname.
Het Märklin systeem heeft een middenrail in de latere uitvoeringen puntkontakten waar een sleper overheen loopt en de retourstroom gaat over beide railstaven.
Dat noemen we dan 3-rail
Bij 2-rail (het vroegere gelijkstroom)systeem heb je dat niet, daar staat de voedingsspanning op beide railstaven.
grt Piet.
« Laatst bewerkt op: 03 February 2016, 21:59:29 door PietB. Reden: type fout hersteld. »
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2016, 13:26:55 »
Ik heb, als Märklinrijder, locs van o.a. Piko, Elektrotren en Roco op de baan. Zo'n beetje alle fabrikanten leveren 3rail al standaard met decoder (en bijna allemaal staan ze op adres 3).
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2016, 14:29:22 »
Heb je nog een oude verzameling liggen die je nieuw leven in wilt blazen, of ga je echt opnieuw beginnen?
Tegenwoordig leveren bijna alle grote merken ook loks en wagons voor op marklin. De loks zijn dan standaard met decoder.
Kies je voor twee rail, dan kun je kiezen voor loks met en zonder decoder.
Wel is een lok van/voor marklin meestal duurder (zelfs als je bij de twee rail lok er een decoder bij telt).
Verder zal je wagons geschikt moeten maken voor op marklin, door er wisselstroomassen onder te zetten. Koop je ze nieuw, dan zal de dealer ze vaak kosteloos wisselen.
Lees er verder de Encyclopedie eens op na ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
« Reactie #4 Gepost op: 04 February 2016, 15:00:23 »
Na het enthousiasme van de voorgaande reagenten, zou ik graag een tegenvraag willen stellen:

welke versie van Marklin H0 digitaal ?
Want laten we eerlijk zijn, Rome was niet in een dag gebouwd, en Marklin H0 digitaal ook niet. Er zijn tal van varianten en aanpassingen. Daarom denk ik de gestelde vraag zo niet beantwoordbaar is.
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 04 February 2016, 15:21:47 »
....eenzelfde item, van hetzelfde merk is simpelweg in drierail duurder dan in tweerail. Iedere andere reden is in mijn ogen niet valide.
Ik weet nog wel meer redenen te verzinnen. Een reeds genoemd voordeel van 3-rail is dat je probleemloos keerlussen kunt maken. Nog een voordeel is dat je veel simpeler detectie kunt toepassen op alle voertuigen, niet alleen de voertuigen die stroom afnemen.
Een nadeel - en dat is waar Paul in zijn eerste reactie op doelde - zijn de puko's in het spoor. Maar als de topicstarter dat niet erg vindt, dan lekker doorgaan op het Märklinspoor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

WilcoV

• Offline Offline
    • Spoorhistorie
« Reactie #6 Gepost op: 04 February 2016, 15:32:41 »

Waarmee u mijn opmerking eigenlijk bevestigd. Uw redenen zijn immers ten faveure van driespoor, waar ik de voor mij enige valide reden om af te zien van drierail aangaf.  (y)
« Laatst bewerkt op: 29 February 2016, 23:11:59 door Bert van Gelder »

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 04 February 2016, 15:43:43 »
Uw redenen zijn immers ten faveure van driespoor,
Nou, dat zie je dan niet goed. ik heb geen voorkeur uitgesproken, maar dat wil ik nog wel doen. De reden van de keerlussen telt voor mij niet, want ik gebruik ze niet. Mijn motto: de beste keerlus is geen keerlus.
Aan het punt van de detectie til ik niet zo zwaar, dat los ik wel op een andere manier op. Mijn reden om juist niet voor 3-rail te kiezen zijn de puko's. Ik vind ze foeilelijk. Maar wie zich er niet aan stoort, die moet zich er niet aan storen. Maar als iemand voor de keuze staat, dan kan het nooit kwaad om hem op dat punt te wijzen. Dus inderdaad, ieder zijn plezier.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Dirk J

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 February 2016, 15:47:35 »
Een andere overweging is soms de lengte van de wissels. De Märklin wissels zijn erg kort. Sommigen zien dat als voordeel, omdat je op weinig ruimte meer wissels kwijt kunt. Anderen zien het als nadeel, omdat het in hun ogen wel een enorm compromis met de werkelijkheid is. Het is maar waar je het zwaarst aan tilt.

Waar het om "goedkoper" gaat: niet alleen met krachtvoertuigen maar ook met rails kun je met tweerail voordeliger uit zijn dan met drierail. Maar ook daar is het aan een ieder om te bepalen hoe zwaarwegend dat is.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 04 February 2016, 15:52:23 »
Misschien eerst maar eens afwachten of herintreder Frans door gaat met bestaand spul of echt opnieuw moet gaan beginnen ;). Dat zal mede afhankelijk zijn van zijn eventuele keuze voor zijn aankopen, toch?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 February 2016, 16:39:38 »
Een Märklinwissel is functioneel een wissel maar lijkt verder niet erg op het grote voorbeeld. Dat gaat niet alleen over de puko's of de lengte, maar over de hele opbouw. Voor tweerail heb je wel functionele wissels die ook nog eens goed op het grote voorbeeld lijken. Ik vind dat van belang, anderen maken zich weer om andere dingen druk.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #11 Gepost op: 04 February 2016, 17:38:40 »
Hallo
Als herintreder ben ik alleen bekend met Marklin. Ik weet dat Marklin wisselstroom heeft als een van de weinige. Welke andere merken kunnen inmiddels ook op een Marklin H0. Ik kan  me voorstellen dat het nog verschil uitmaakt of er stroom van de rails moet komen of dat het alleen een wagon is zonder licht.

Alle merken.
Als het om digital gaat moet de decoder het protocol begrijpen wat het digitale systeem hanteert, verder is daar ook geen beperking in wat voor merk er gebruikt wordt, het voordeel is meestal als er geen Marklin op staat dat het meestal aanzienlijk goedkoper is, en soms ook nog van betere kwaliteit.
Als je voor Marklin HO digitaal kiest heb je waarschijnlijk ook de keus gemaakt voor 3rail materiaal. Alleen daarvoor zit je vast aan het merk Marklin. Voor de rest ben je vrij in de keus voor alternatieven.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 February 2016, 19:31:30 »
Als je niet verder kijkt dan het rollend materieel, dan maakt de natuurgetrouwheid van 3-railmodellen en 2-railmodellen inderdaad weinig verschil. Maar het grootste verschil ligt onder de treinen, namelijk de rails. Alleen dat al zou voor mij reden zijn om nooit voor 3-rail te kiezen.

Als de natuurgetrouwheid van de rails je minder boeit, zou je prima voor het drierailsysteem kunnen kiezen. Zeker als je daar al veel van hebt.
« Laatst bewerkt op: 29 February 2016, 23:13:30 door Bert van Gelder »
Reinier

Hans Grasmaijer

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2016, 02:44:30 »
Beste Frans,

http://forum.3rail.nl. Kijk eens op deze site. Wellicht wat beter voor de Marklin hobbyist.
Tschuss Genossen

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 28 February 2016, 11:14:16 »
Er is geen sprake van haat, maar van een zekere gevoeligheid die altijd tot dezelfde discussies leidt. Hetzelfde geldt voor analoog versus digitaal. Als je die onderwerpen laat zitten, gebeurt er niks geks en kan het over andere dingen gaan.  :)

Knap trouwens dat Amsterdamse voetbalvelden kunnen praten. Een Amsterdamse voetbalheld ken ik sowieso niet.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.