Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sluitseinen REEtitec 1300 door bellejt
Vandaag om 17:12:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 17:12:46
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Ronald69
Vandaag om 17:12:33
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 17:02:53
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door Arjen52
Vandaag om 17:02:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Joz
Vandaag om 16:59:41
Piko Stadler (Spurt) binnenverlichting door phdirk
Vandaag om 16:53:54
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 16:52:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:38:25
20 jaar BNLS jubileum door Zoedelaar
Vandaag om 16:36:32
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 16:33:56
Spoor- en tramweg parafernalia door Jeroen Water
Vandaag om 16:29:26
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
Vandaag om 15:57:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:57:44
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door spoorijzer
Vandaag om 15:47:21
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijnstein
Vandaag om 15:43:37
Led schakeling ed. door bask185
Vandaag om 15:40:44
Line-up foto's van modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:34:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:29:54
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 15:24:18
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Bahn-AG
Vandaag om 15:20:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 15:20:03
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door Montanbahn
Vandaag om 15:02:29
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorijzer
Vandaag om 14:57:05
Had de NS4903 rangeerlicht? door Montanbahn
Vandaag om 14:44:32
Kleurenbeelden Rheingold in de jaren 60. door aad52
Vandaag om 14:27:24
Mijn geweatherde modellen door Jeroen95
Vandaag om 14:25:13
Van Biervliet NMBS reeks 25.5 rijdt niet door bellejt
Vandaag om 12:51:40
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:45:10
ESU locprogrammer door Gerrit H
Vandaag om 12:30:35

Auteur Topic: Wat is compatible met Marklin H0 digitaal  (gelezen 10041 keer)

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
Re: Wat is compatible met Marklin H0 digitaal
« Reactie #15 Gepost op: 29 February 2016, 21:07:36 »
Hallo
Als herintreder ben ik alleen bekend met Marklin. Ik weet dat Marklin wisselstroom heeft als een van de weinige. Welke andere merken kunnen inmiddels ook op een Marklin H0. Ik kan  me voorstellen dat het nog verschil uitmaakt of er stroom van de rails moet komen of dat het alleen een wagon is zonder licht.
En  kan ik me voorstellen dat deze vraag al eerder is gesteld. Een verwijzing richting FAQ (frequently asked questions) is natuurlijk ook prima.
Alvast bedankt.

Welkom Frans , leuk dat je de hobby mee wilt beleven.  (y)

Hier een FAQ van een andere website;
http://www.nproject.org/nl/diversen/2-rail-versus-3-rail.-de-voor-en-nadelen.html

Verder maakt het niet veel uit wat je rijd maar dat je rijd  ;D

Groeten Barry

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 February 2016, 21:18:11 »
Ik heb het dit anders gedaan, ben overgestapt van 2-rail naar 3-rail. Na ruim jaar nadenken als deze stap de juiste is. Soms twijfel ik wel, maar tot nu toe geen spijt. Maar kan later nog altijd een 2-rail spoor aanleggen.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #17 Gepost op: 29 February 2016, 21:26:52 »
Wat was voor jou de reden om over te stappen van 2-rail naar 3-rail?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martin Hornis

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 February 2016, 22:02:17 »
Grote merken als Fleischmann, Roco, Piko en Artitec om er maar een paar te noemen leveren uitstekende modellen die goe op een Marklin infra rijden.
Het verschil in de digitale wereld tussen wisselstroom en gelijkstroom is er niet.
Het verschil zie je bij de rails waarop gereden wordt en de stoomafname.
Het Märklin systeem heeft een middenrail in de latere uitvoeringen puntkontakten waar een sleper overheen loopt en de retourstroom gaat over beide railstaven.
Dat noemen we dan 3-rail
Bij 2-rail (het vroegere gelijkstroom)systeem heb je dat niet, daar staat de voedingsspanning op beide railstaven.
grt Piet.
In feite is in Reactie #1 (ongeveer) alles gezegd. De rest van de bijdragen is nagenoeg verwaarloosbaar. Wel wil ik een kleine kanttekening maken bij de 2e zin:
Het verschil in de digitale wereld tussen wisselstroom en gelijkstroom is er niet.
Over het algemeen wordt bij het Märklin-systeem een ander digitaal protocol toegepast (Märklin Motorola 2) dan bij het digitale 'gelijkstroom'-systeem (DCC).

In feite zouden we moeten afwachten wat de reactie van FransR is...
« Laatst bewerkt op: 29 February 2016, 22:04:07 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #19 Gepost op: 01 March 2016, 00:33:10 »
Zelf ben ik op het gemakske aan het overstappen van het "M" 3-rail systeem naar 2-Rail.
Zoals eerder: 3-Rail is wel gemakkelijk voor het keerlussen. En misschien wel iets bedrijfszekerder ivm met de stroomafname.
Maar bij de oudere Roco 3-Rail modellen is 1 van de 2 cardan aandrijvingen op de bogies 'opgeofferd' voor het 3-Rail ompoolrelais. Nadien voorzag men Roco wisselstroom Loc's standaard van Lenz decoders in de loc's en Piko ging voor Uylenbroch decoders.
Bij de standaard 2-Rail gelijkstroom loc's kan je zelf de decoders van jouw voorkeur voorzien.
Bij Marklin digitaal zit je zoals eerder aangegeven vast aan hun Motorola systeem, terwijl je toch een groter gamma hebt aan DCC besturingssystemen waaruit je kan kiezen om jouw baan aan te sturen.

Kijk, vergelijk en kies vooral wat jou het beste lijkt! 

Gr,
Jan

Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 01 March 2016, 11:46:22 »
Mijn reden voor de overstap is een betere stroom voorziening, marklin koploper, nederlandse startset en heel soms werd ik er moe van om constant apart een decorder te kopen en erin plaatsen. En qwa prijs is er geen verschil. Maar ik ook een dubbele baan , dus hou ik de 2-rail mogelijkheid open, maar op een later stadium, zo hoef je nooit meer een model te laten liggen, die bv alleen voor 3-rail is zoals de koploper.
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #21 Gepost op: 01 March 2016, 11:59:18 »
heel soms werd ik er moe van om constant apart een decorder te kopen en erin plaatsen.

Dat is voor sommige mensen een voordeel ;) Een eigen keuze wat decoders betreft. Kan je je eigen merk decoder gebruiken. Gelukkig worden er meer en meer ook 2-rail modellen compleet met decoders geleverd. Maar ik kan begrijpen waarom iemand dat niet zijn model wil openen en een decoder in wil pluggen of inbouwen. Gewoon op de baan zetten en rijden is inderdaad gemakkelijker maar gemak mag dan ook iets meer kosten. ;)

die bv alleen voor 3-rail is zoals de koploper.

Uhm... Die is er ook voor 2-rail. Namelijk bij het 2-railmerk van Märklin: Trix. Zie dit verslag bij Chris op zijn webzijde Groterdamproject: Trix Koplopertreinstel.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 March 2016, 12:39:26 »
nederlandse startset
Vind je toch ook echt bij de 2 rail merken.

En qwa prijs is er geen verschil
Nou, leg ik de 3 rail prijzen naast de 2 rail prijzen dan zit daar echt wel verschil in, zelfs als je de al voorgemonteerde decoder meetelt.

En zoals Ronald ook schrijft, heb je bij 2 rail dus de keus om je eigen favoriete merk/decoder te gebruiken.
Gr.
Eric

Rene de Haan

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 01 March 2016, 12:59:24 »
Mijn reden voor de overstap is een betere stroom voorziening,

Om daarop even terug te komen: Betere stroomafname heb je eigenlijk niet. Want die sleper is wel leuk en lang, uiteindelijk drukt deze met 2 (!!) pounten die lange lat naar beneden.
En door die 2 punten loopt je stroom. En aangezien die ook snel vuil worden is dit net zo gevoelig als meerdere assen bij 2 rail.

Sterker nog, ik ken iemand die heeft op alles een 2e sleper gemonteerd juist vanwege problemen met de stroomafname, o.a. op wissels  :-X :-X

Ontopic:
Je mag/kan zelf bekijken wat voor jou het handigst is. Dit hangt er vanaf of je al bestaand materieel hebt.
Heb je alles al dan is overstappen lastiger (want ombouwen - als je een loc wilt behouden - van 2 naar 3 rail is best ingewikkeld).
Heb je nog niets, dan ben je zelf vrij.

Overigens 'doet' een Marklin centrale tegenwoordig naast Motorola ook DCC, dus kun je eventueel ook altijd een trein van bv Roco met een decoder kopen en gewoon gebruiken.
He, een raadplaat *tje :)

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #24 Gepost op: 01 March 2016, 14:17:29 »
Om daarop even terug te komen: Betere stroomafname heb je eigenlijk niet. Want die sleper is wel leuk en lang, uiteindelijk drukt deze met 2 (!!) pounten die lange lat naar beneden.
En door die 2 punten loopt je stroom. En aangezien die ook snel vuil worden is dit net zo gevoelig als meerdere assen bij 2 rail.
N=1, maar ik heb nog nooit een sleper gehad die intern vies geworden was. En al mijn slepers slijten over het gehele loopvlak. Contactproblemen door vieze rails ook nog nooit gehad. Contactproblemen door vervuilde middencontacten wel. Roestvorming doordat er eens een paar vochtig zijn geweest. En dan moet je met een schuurblokje aan de gang.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 01 March 2016, 20:40:24 »
Citaat
Uhm... Die is er ook voor 2-rail. Namelijk bij het 2-railmerk van Märklin: Trix. Zie dit verslag bij Chris op zijn webzijde Groterdamproject: Trix Koplopertreinstel.

Groeten Ronald.

Op dit moment is er geen nieuwe Trix koploper, anders had ik misschien de overstap niet gemaakt, maar ik wil ook niet meer kiezen, ik wil nu kopen wat ik mooi vind zonder na te denken past deze wel.
« Laatst bewerkt op: 01 March 2016, 21:54:12 door Bert van Gelder »

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #26 Gepost op: 01 March 2016, 21:57:36 »
Lima heeft toch ook Koplopers gemaakt? Overal te koop op tweedehandsmarkten.

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #27 Gepost op: 01 March 2016, 23:04:16 »
In feite zouden we moeten afwachten wat de reactie van FransR is...

FransR staat voor Frans research ..
Hij moet even checken of er nog steeds een  "wedstrijd" tussen ac en dc is  ;D 😋

Met of zonder puko, met of zonder bovenleiding het maakt echt niks uit.

Toch?

Als je echt realistisch wilt rijden dan moet je echt rijden, de rest is maar hobby  ;)

Groeten Barry