HalloAls herintreder ben ik alleen bekend met Marklin. Ik weet dat Marklin wisselstroom heeft als een van de weinige. Welke andere merken kunnen inmiddels ook op een Marklin H0. Ik kan me voorstellen dat het nog verschil uitmaakt of er stroom van de rails moet komen of dat het alleen een wagon is zonder licht. En kan ik me voorstellen dat deze vraag al eerder is gesteld. Een verwijzing richting FAQ (frequently asked questions) is natuurlijk ook prima. Alvast bedankt.
Grote merken als Fleischmann, Roco, Piko en Artitec om er maar een paar te noemen leveren uitstekende modellen die goe op een Marklin infra rijden.Het verschil in de digitale wereld tussen wisselstroom en gelijkstroom is er niet.Het verschil zie je bij de rails waarop gereden wordt en de stoomafname.Het Märklin systeem heeft een middenrail in de latere uitvoeringen puntkontakten waar een sleper overheen loopt en de retourstroom gaat over beide railstaven.Dat noemen we dan 3-railBij 2-rail (het vroegere gelijkstroom)systeem heb je dat niet, daar staat de voedingsspanning op beide railstaven.grt Piet.
Het verschil in de digitale wereld tussen wisselstroom en gelijkstroom is er niet.
heel soms werd ik er moe van om constant apart een decorder te kopen en erin plaatsen.
die bv alleen voor 3-rail is zoals de koploper.
nederlandse startset
En qwa prijs is er geen verschil
Mijn reden voor de overstap is een betere stroom voorziening,
Om daarop even terug te komen: Betere stroomafname heb je eigenlijk niet. Want die sleper is wel leuk en lang, uiteindelijk drukt deze met 2 (!!) pounten die lange lat naar beneden.En door die 2 punten loopt je stroom. En aangezien die ook snel vuil worden is dit net zo gevoelig als meerdere assen bij 2 rail.
Uhm... Die is er ook voor 2-rail. Namelijk bij het 2-railmerk van Märklin: Trix. Zie dit verslag bij Chris op zijn webzijde Groterdamproject: Trix Koplopertreinstel.Groeten Ronald.
In feite zouden we moeten afwachten wat de reactie van FransR is...