Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:13:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
19 July 2025, 23:56:15
Fleischmania Nostalgia door hervé
19 July 2025, 23:51:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
19 July 2025, 23:49:26
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Jeroen Vreeken
19 July 2025, 22:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Karben
19 July 2025, 22:26:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door NL-modelspoor
19 July 2025, 22:25:04
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
NS 1700 transfers door ES44C4
19 July 2025, 20:32:18
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
19 July 2025, 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 July 2025, 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
19 July 2025, 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
19 July 2025, 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
19 July 2025, 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
19 July 2025, 16:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
19 July 2025, 16:20:08
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
19 July 2025, 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
19 July 2025, 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
19 July 2025, 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
19 July 2025, 15:14:06

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 192683 keer)

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #510 Gepost op: 23 October 2010, 13:17:12 »
@Feiko,

Da's mooi. Begin eenvoudig. Een huisje met 4 muren en schuin dak, met een deur en wat ramen. Van binnen hol, en een wanddikte van 1 à 2 mm.

Bij een programma zoals Alibre kun je gemakkelijk een vorm 'uithollen' met het Shell-commando. Met Doublecad/autocad achtige programma's klik je daarentegen verschillende wanden aan elkaar, als ware het Lego-steentjes.
Maar hoe maak je holle vormen met dit 'Blender-achtige' programma?

Grzz,

Hans

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #511 Gepost op: 23 October 2010, 13:49:17 »
Ik kan bij SolidWorks (officiel een 3D CAD programma) beide, ik kan een bodemplaat tekenen en hieruit optrekken (alleen dakje zou iets moeilijker worden), maar ik kan ook onderdeel voor onderdeel in een Assembly samenstellen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Kas

• N-Spoor
  • Offline Offline
    • Michorius Modellbau
« Reactie #512 Gepost op: 23 October 2010, 14:02:44 »
Maar hoe maak je holle vormen met dit 'Blender-achtige' programma?

Ik weet in ieder geval dat er in Blender geen mogelijkheid is, om met "1 druk op de knop" een Shell te creeeren.
Als dit een exacte nabouw van Blender is, dan zou ik eerst maar even kijken of die functie hier wel aanwezig is.

Anders steek je er (net als ik destijds met Blender had gedaan) veel energie in het leren van de basisacties van het programma en kom je er later pas achter, dat het voor jouw doeleinden niet bijzonder geschikt is.

Groet,
Kas

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #513 Gepost op: 24 October 2010, 11:29:20 »
straks kunnen we allemaal schitterende gebouwen ala soestdijk en kurhaus in 3D tekenen.
en dan is het alleen nog maar wachten met zijn allen wanneer we er een betaalbaar en bevredigend prints kunnen laten maken  ::)
Oja, in de tijd dat jullie een shell functie aan het zoeken zijn, heb ik alweer 3 gehele huizen  gebouwd uit ouderwets styreen, je weet wel, dat spul wat we vroeger gebruikte om treinstellen en huisjes mee te maken  :)
Mvg Marty,

Jos001

• Offline Offline
  • N en G rijder
« Reactie #514 Gepost op: 24 October 2010, 13:02:18 »
Tja Marty, wees blij dat er van die innovatieve figuren rondlopen, anders was het wiel nog niet eens uitgevonden  ;D
Wij maken dankbaar gebruik van innovaties van anderen.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #515 Gepost op: 24 October 2010, 13:44:38 »
Ik weet het Jos, mijn opmerking heeft een hoog "opa vertelt" gehalte, maar degene die dit draadje volgen en/of mij kennen weten wel wat ik bedoel.
geen zin om nog een keer mijn betoog te houden  :)
Mvg Marty,

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #516 Gepost op: 25 October 2010, 02:53:45 »
ik heb een beetje lopen klooien met dat programma en ik het al vrij snel een informatiebord met een designdakje en een bankje aan de achterkant gemaakt. Ik snap nog niet hoe je er bijvoorbeeld kleur aan kan geven of een leuk plaatje zodat ik het hier kan laten zien, maar misschien kan iemand mij daar mee helpen?
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

fs160

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • less is more
    • FS160
« Reactie #517 Gepost op: 05 December 2010, 23:11:10 »
Bij het googlen kwam ik op dit topic, op zich een interessant onderwerp. Ik constateer nogal wat Shapeways reclame, leuk adres voor groot spul in de tuin, ik bouw echter kleine dingen. Ik ben op zoek naar een firma die voor een schappelijk prijs iets kan 3D printen in hoge resolutie, zonder nabewerking, bijvoorbeeld met een Envisiontec perfactory.  Ik heb in de UK in de firma IPFL gevonden maar de opstartprijs per order blijkt nogal stevig (300E), de prijs per item is acceptabel, e.e.a. maakt experimentjes best prijzig. Zeker als het resultaat achteraf onbruikbaar blijkt bijv. doordat de kunststof niet optimaal blijkt. (ervaring uit eerdere experimenten)
Heeft er iemand ervaring met andere adressen die over deze of gelijkwaardige machines beschikken die wat voordeliger uitkomen?

mvg

Henk

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #518 Gepost op: 05 December 2010, 23:24:10 »
Beste Henk,

Jouw idee dat je bij Shapeways grote dingen kunt laten maken klopt niet hoor.
Het 3D printen is vooralsnog gemeengoed voor kleine zaken als sieraden en ... Modeltreinen of modelgebouwen. En over het algemeen redelijk kostbaar.
Dat je Shapeways hier voorbij ziet komen is het resultaat van een samenwerking tussen dit bedrijf en de 3D/RD werkgroep van BNLS.
Shapeways heeft vooral in de pioniersfase veel bijgedragen aan deze tak van de modelspoorhobby.

Er zijn inmiddels meer dienstverleners waar je zaken kunt laten printen.
Ook met een beter resultaat. Maar dat heeft zijn prijs.
Kijk eens bij Printapart.

Zie:
http://www.printapart.com/

Grzz,

Hans

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
« Reactie #519 Gepost op: 05 December 2010, 23:25:34 »
@fs160 Hoezo groot spul voor in de tuin??????? Op dit forum staan een redelijk aantal producten van modeltreinen in N, en dit is schaal 1:160. Ik kan je garanderen dat dit niet in een tuin kan rijden. Die grassprieten zijn veel te groot.
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Spoors

• Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
« Reactie #520 Gepost op: 06 December 2010, 10:23:36 »
Hoi Henk,
Kijkende naar het feit dat je aan fiNe-scale doet, kan ik me voorstellen dat de resolutie die Shapeways levert, niet voldoet aan hetgeen je nodig hebt. Ik wacht rustig af totdat ze met een hogere resolutie komen, maar heb ondertussen zelf goede ervaringen met printapart.com opgedaan ... zelfs voordat Shapeways ooit bestond ...

M'n eerste test in schaal N was een Dg'tje:

Het is gebouwd op een bestaand onderstel van Roco en de kap bestaat uit één print.
Het hekwerk heb ik laten etsen uit nieuwzilver:

Ben nu aan de slag met een Australisch suikerriet baantje in HOn30 (of H0e zoals het in Europa heet) en heb hier ook een aantal modellen laten printen bij printapart.com. Als eerste een aantal suikerriet wagentjes (ook weer op basis van een bestaand Roco onderstel):

De delen zijn ook goed te verven nadat je ze met aceton ontvet hebt. Er blijft namelijk nog een dun laagje was achter, dat als ondersteunend materiaal tijdens het printen word gebruikt. Onderstaand dezelfde karretjes, met hoeksteunen van styreen en voorzien van een laagje Tamiya primer:

Daarna is de boel vrij eenvoudig te verven met acryl verf, zoals die van Vallejo:

Het is natuurlijk ook mogelijk om onderdelen voor loks te laten printen:

Met dit als voorlopig resultaat:

Toch kan je Shapeways niet geheel uitsluiten. Ben het er mee eens dat het voor materieel nog niet geheel voldoet ... ook niet als je de boel volgiet met secondelijm ...  ;D
Dat het alleen maar voor spul in de tuin kan worden gebruikt, klopt ook niet helemaal. Het onderstaand schaal N station heb ik bij hen laten printen:

Hoop dat dit je een beetje een idee geeft van de mogelijkheden.

Succes met het printen!

Groet,

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 06 December 2010, 14:05:17 door Spoors »

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #521 Gepost op: 06 December 2010, 12:37:25 »
Gaaf dat station, is dat stationsgebouw ook mogelijk voor schaal H0, zo'n type stationsgebouw zoek ik nog voor mijn modulebaantje.

mvg,

Matthijs

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
« Reactie #522 Gepost op: 06 December 2010, 18:44:00 »
Wauw dat is een gaaf stationsgebouw!! Is het bij shapeways verkrijgbaar voor het publiek?

Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #523 Gepost op: 06 December 2010, 18:51:18 »
Als jij een N baan in je tuin hebt lopen begrijp ik je :D

anders:

(telefoon camera kwaliteit  :-* )
1:87,,,1:160,,,1:220

is toch vrij klein? :D

fs160

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • less is more
    • FS160
« Reactie #524 Gepost op: 06 December 2010, 22:37:02 »
Hallo Mitchell en overige lezers,

Ik begrijp niet wat je dan begrijpt.
Als je de minimale resolutie ( halfwaarde tau) van 0.2 mm schaalt met 3 tot 5 * tau om voldoende uitdemping te krijgen en een vlak op te kunnen bouwen voor bijv. een afgeschuinde planknaad dan eindig je met grote schaal. Bijv. schuin kantje van 20mm in 1op 1 => 20/(3x0.2) of 1:33 Dat is nog een stuk groter dan de engelse 'Senile Scale'  spoor nul dus en dus ga je richting tuinspoor kwa resolutie. Wil je datzelfde planknaadje kwalitatief vergelijkbaar in N terug zien dan moet de resolutie 20/160/3 = kleiner gelijk 40 micron bedragen.
Dat heeft verder weinig te maken of het object zelf groot of klein is. Helaas is resolutie is niet precies hetzelfde als nauwkeurigheid, maar aldoende leert men.

Bij de relatief grote vlakken op jouw foto kan je met een overzichtelijke hoeveelheid werk de boel nog glad krijgen.
Door de hoeveelheid details die in de weg zitten gaat je dat niet meer lukken op reeds het meest simpele open wagentje met plankjes, bijv zoals op deze pagina http://www.fs160.eu/virtualmodels/scenes/wagons/drawings.php

Dit zelfde wagentje heb ik laten printen op een printer die theoretisch deze resolutie aan zou moeten kunnen, gelukkig slechts voor een grijpstuiver. ik zal je het resultaat besparen maar het zakt onder de zwaartekracht van moeheid in elkaar. De grovere details zoals staanders komen wel over maar planknaden zijn niet te onderscheiden door de oppervlakte ruwheid. M.a.w. het wagentje blijkt dus onbedoeld een object om printkwaliteit te testen. Komt dit er goed doorheen dan blijkt de techniek bruikbaar voor fijn gedetailleerde zaken en dunne wandjes. Dan wordt de volgende vraag of het tand des tijds gaat doorstaan.

Bedankt voor het printapart adres.

Ik meld wel als ik resultaten heb die gezien mogen worden, dwz minimaal gelijkwaardig aan wat ik hier thuis kan produceren.
Zo niet dan blijft het voorlopig toch bij etsen, laseren, frezen en/of/in combinaties met handwerk en stuk voor stuk deeltjes in en aan elkaar plakken tot een oermodel met afgieten als methode ter vermenigvuldiging. Dat oermodel uit plasticplaat is er natuurlijk al, het mij gaat meer om de puntjes op i,  nietkopjes etc.,  waarmee ik nu ook zonder bril moeite mee krijg.

mvg

Henk