Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:02:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 182448 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6060
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #450 Gepost op: 26 maart 2010, 16:49:12 »
Naast de methode om ramen te plotten, kun je ze ook in 3D laten printen.
Vorig jaar hadden we een 3D laminaat printer staan op de stand van BNLS.
Neem eens contact op met de Nederlandse leverancier: http://www.4cccc.nl/
Die kan wel vertellen, welke bedrijven nu over deze printer beschikken.

Zie voor achtergrondinfo:
http://www.solidvision.com/newsevents/MCADCafe_SolidoReview_090209_Final_web.pdf

grzz,

Hans


Arjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
    • 3D-modelbouw
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #451 Gepost op: 28 maart 2010, 20:50:52 »
Hallo allemaal,

Er is een nieuw bedrijf welke o.a. ook de SLS-methode hanteert. Dit bedrijf heet Amitek Modelfactory: http://www.amitekmodelfactory.nl. Ze gebruiken momenteel 3 verschillende soorten materialen, waaronder een nylon. White, Strong & Flexible is ook gemaakt van nylon. Ook kunnen ze de modellen nabehandelen, door ze te stralen, lakken, spuiten en impregneren met een 2-compontenten epoxy. Verder hebben ze de mogelijkheid om matrijzen te maken en kleinseries te produceren.

Ik heb geen idee in de kostprijs en eindresultaat, maar ik wil zeker wel eens wat informatie aanvragen aan de hand van mijn tramabri in schaal 1:22,5.

Mocht er iemand al meer informatie hebben over dit bedrijf en hun eindproducten (+ prijs), dan houd ik mij aanbevolen!

Groeten,
Arjen



Frits Westers

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re:3D printen - materiaal, nauwkeurigheden etc.
« Reactie #452 Gepost op: 18 mei 2010, 23:44:08 »

Ik hoor heel vaak dat bij 3D printen het resultaat korrelig is. Ik ben benieuwd wat voor materiaal is gebruikt. Bij shapeways heb je meerder opties. White strong and flexible en White detail lijken mij interessant. Ook hoor ik Mitchell vaak zeggen, dat hij iets zo goedkoop mogelijk wil maken. Is hiervoor ook de keuze voor White strong and flexible?

Mijn vraag is dus, zou met White detail veel betere oppervalkte-kwaliteit gehaald kunnen worden? Dit vraag ik, omdat ik bij het onderstaande projectje een paar uitstekende delen heb (deuren, scharnieren, etc) en het zonde zou zijn als ik deze weg moet schuren.

[Henk]

Het probleem met White Strong and Flexible is inderdaad dat het korrelig is en moeilijk te schuren. Maar dat hoeft nu geen probleem meer te zijn.
Na meerdere testen gedaan te hebben ben ik er uit hoe je het model mooi glad kunt krijgen. Ik gebruik hiervoor seconden lijm. Daarmee druppel ik het model vol tot het verzadigd is. Even laten drogen en daarna spuitplamuur er op en dan even schuren. Het resultaat is verbluffend.

Groeten Frits
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2010, 00:11:34 door Frits Westers »

Kas

  • N-Spoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 381
    • Michorius Modellbau
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #453 Gepost op: 19 mei 2010, 09:43:13 »
Hallo Frits,

heb je misschien ook een dichtbijopname van het resultaat wat te bereiken is met jouw "seconde-lijm methode"?
Ik maak mijn modellen nu gewoon nog met de "spuitplamuur methode" glad. Het resultaat is ook erg goed, alleen is het erg veel werk.

Alvast bedankt!

Oja, en je SM90 ziet er echt al super uit!

Groet,
Kas

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #454 Gepost op: 19 mei 2010, 09:48:09 »
kan je de wanden/spijlen/ kozijnen, etc.  dan ook dunner schuren of blijft die 1 mm dik het miniumum ??
Mvg Marty,

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #455 Gepost op: 19 mei 2010, 11:41:08 »
Foto en ontwerp trein: Frits Westers!

plaatje uit het topic van Frits op N-spoorforum

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #456 Gepost op: 19 mei 2010, 12:11:18 »
de foto illustreert mijn vraag :)
Heb ik nog een vraag, wat is het voordeel van dit 3D printen met de kwaliteit zoals nu mogelijk is ten opzichte van messing etsen ?? prijsstechnisch of ook meer dan alleen gemakzucht?? ben daar serieus benieuwd naar
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2010, 12:13:40 door marty »
Mvg Marty,

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #457 Gepost op: 19 mei 2010, 12:40:06 »
Nouja, je kan met 3d tekenen vaak veel meer details aanbrengen. Ook zal meewegen dat massa productie eenvoudiger is.
Enige probleem dat ik heb is dat wij leren dat je alle onderdelen apart moet tekenen, terwijl je bij 3d printen alles uit 1 stuk laat maken. :P
« Laatst bewerkt op: 19 mei 2010, 12:42:13 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #458 Gepost op: 19 mei 2010, 12:51:08 »
Gemakzucht van mijn kant in iedergeval  ;D
ik ken niet anders als 3dprinten, dus is het gemakzucht om andere methodes te zoeken.

maar ook zoals laurent zegt,, en ook is het prijstechnisch goedkoper.

maar je kan ook "duur" printen, en dan laten gieten.

bijvoorbeeld een solidscape printer:

Frits Westers

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #459 Gepost op: 20 mei 2010, 03:10:35 »
Hallo Allemaal,

Ik zal proberen iedereen te antwoorden.

@Kas,

Je hebt een foto. Mitchell was me te vlug af ;D
Maar bij deze nog 1

Het voordeel van deze methode is dat het model op de foto er binnen 1 dag zo uitzag. Dus het impregneren met lijm, spuitplamuur, schuren, ondergrond of te wel kunstof primer, meerdere gele lagen, afplakken, grijsdak, deuren rondom afplakken, en grijs spuiten.
Let wel, de volgende wordt beter en zal wat langer duren. Dit is een prototype en moest even voor de beurs snel inelkaar gezet worden. Het blijft ook een prototype.  ;D

@Marty,

Je kan alles wegschuren nu. Wat eerst haast ondoenlijk was is nu een fluitje van een cent.
Of dit de bedoeling is weet ik niet. Maar het min. van het printen is 0.7 mm. Om de deur kozijnen in de bak te tekenen haal ik 0.3mm uit de wand van 1mm en zit ik op 0.7 mm.

Dan het voordeel cq nadeel ten op zichte van het etsen.
Ik weet niet wat het etsen kost dus daar kan ik niets over zeggen. Wat ik wel weet is dat niet iedereen gouden handjes heeft om een messing model te kunnen maken. Ik ben er 1 van. Om het model 2d te tekenen om het dan te laten etsen zou ik nog wel kunnen maar om het dan zo mooi in elkaar te zetten ? Er komt dan iets meer bij kijken om van een platte plaat een model als dit te maken.
Het voordeel is hierboven al genoemd. Het 3d model ligt er en je geeft de 3d printer de opdracht om een volgend model te laten printen. En ja je zou het professioneel kunnen laten produceren. Want ook in die wereld stappen ze over op 3d modellen. Je kunt er dus een spuitgietmal van laten maken en er dan de massa productie mee opstarten. Maar dat ligt buiten mijn budget.
Gemakzucht vind ik iets te makkelijk. Een 3d tekening is niet zo eenvoudig als het lijkt, al worden de software programma's wel steeds gebruikers vriendelijker.
De jongere generatie,zoals Mitchel die tekend, alsof het niets is. (y) Hij maakt geweldige mooie modellen. Maar ik heb er iets meer moeite mee en dat zal met de leeftijd te maken hebben.  ::)
Het is voor mij geen gemakzucht maar een uitdaging.

Ik hoop dat ik nu een ieder beantwoord heb  :o

Prachtig beeldje Mitchell. Hoe kom je er aan ;)

Groeten Frits

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #460 Gepost op: 20 mei 2010, 09:23:21 »
Beste Frits,

Dit zou betekenen dat de H0 modellen (zoals de wadloper) ook al een stuk strakker kunnen worden??? Ik houd het wel een in de gaten aangezien je er veel mee kan en misschien in de toekomst interessant is voor andere dingen.

mvg,

Matthijs

Arjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
    • 3D-modelbouw
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #461 Gepost op: 22 mei 2010, 17:07:11 »
Hallo allemaal,

Deze 'negenoog' heb ik in schaal 1:22,5 laten printen in Black, Strong & Flexible. Hij kan op een messing buisje van 4 mm geplaatst worden. Voor de verlichting wil ik gebruik maken van fiberdraden met 1 mm diameter, welke bijvoorbeeld door Conrad geleverd worden.

Zo sterk ingezoomd lijkt het heel korrelig, maar in schaal 1:22,5 vind ik het persoonlijk minder storend, dan in schaal N of H0.

De wanden zijn overigens 0,7 mm dik en de kap is zelfs zonder problemen 0,5 mm dik geprint! 1 mm is dus écht niet de minimale wanddikte, maar eerder de aanbevolen minimale wanddikte.



Groeten,
Arjen

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2739
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #462 Gepost op: 24 mei 2010, 00:21:28 »
Zomaar een vraagje:
Hoe komen jullie aan de blauwdrukken e.d. voor het maken van je model? Of is het gewoon natte vinger werk voor wat betrefd afmetingen, aantal graden voor een hoek, radius en dergelijke. Ik wil naast schoolopdrachten(slangenpomp, pipetteerrobot, etc.) misschien eens als proef een loc gaan maken (iets met HLE 18 Siemens), maar het is mij nog niet gelukt om hier de juiste gegevens voor te vinden op het internet (en ik ben behoorlijk creatief met google)...

Alvast bedankt.
Laurent
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Arjen

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
    • 3D-modelbouw
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #463 Gepost op: 24 mei 2010, 08:08:29 »
Beste Laurent,

Voor deze 'negenoog' heb ik tekeningen opgevraagd bij Groenpol, de leverancier van verkeersarmaturen. Ook op straat heb ik hierna nog een paar maten moeten opmeten.

Voor mijn trammodellen (en koppelingen, hoeklantaarns etc.) mag ik het archief van mijn werkgever GVB Amsterdam raadplegen. De rode abri heb ik opgemeten op straat. En voor de Grossraumer, welke ik nu aan het ontwerpen ben, heb ik tekeningen kunnen bemachtigen bij de Elektrische Museumtramlijn Amsterdam, waar ik ook medewerker ben (was niet zo moeilijk, want ik heb deze wagen meer dan 15 jaar geleden gerestaureerd en had een kopie van de tekeningen nog in mijn kast liggen).

Als je tekeningen wilt, zul je dus bedrijven moeten benaderen, of wat boeken raadplegen, want hier staan ook wel eens tekeningen in. Niet álles staat op Internet...

Groeten,
Arjen

Frits Westers

  • Offline Offline
  • Berichten: 367
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #464 Gepost op: 13 juni 2010, 00:48:02 »
Hallo Laurent,

De tekeningen heb ik uit tijdschriften en van het internet. De belangrijkste maten staan er op en de rest is gok werk. Nou ja niet helemaal, want je kunt veel maten herlijden uit de andere maten.
Daarna met het verschalen kun je nog wel eens wat weg moffelen en helemaal in N.
Dan voor Matthijs, De HO modellen ga ik eerdaags eens uitproberen als ik de DM90 in HO getekend heb. Maar om te laten zien hoe glad het kan. Zie de foto van de DM90 in N

Ook dit is de eerste kap van het eerste prototype van de Buffel. Gisteren binnen gekomen als onbewerkt model en nu ziet die er zo uit. Samen met het eerste prototype van de Railhopper

Dit belooft wat voor de toekomst  :D

Groeten Frits