Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 183009 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #435 Gepost op: 01 december 2009, 00:07:06 »
gmax of 3D Studio max ook een optie?
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #436 Gepost op: 01 december 2009, 00:11:40 »
Als je er 2D lijntekeningen in 'layers' mee kunt maken en kunt exporteren naar .DXF bestaat er een mogelijkheid.

Echter, eenmaal gewend ( koste mij ca. 3 dagen ) kun je met de AutoCad-achtigen heel snel en acuraat 2D tekeningen vervaardigen.

Ik weet niet of Gerco nog plotter-workshops geeft, zo ja, zou dat een prima optie zijn. Daar leer je in 1 zaterdag je eerste eigen gebouwtje tekenen en evt. plotten.

Grtzz,

Karst

P.S. een Plan U is iets meer werk dan een zaterdag, om van een DE-5 maar te zwijgen.... ;)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #437 Gepost op: 01 december 2009, 00:14:38 »
P.S. een Plan U is iets meer werk dan een zaterdag, om van een DE-5 maar te zwijgen.... ;)
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat mijn Distilleerderij ook niet in 1 dag klaar is ;)
Maar een workshop is best wel een idee
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #438 Gepost op: 01 december 2009, 00:19:52 »
Nee,

ik ook niet. Maar ik denk toch dat verreweg het meeste werk in de research gaat zitten... ;)
Dus: tekeningen, foto's constructie vh model etc.

Grtzz,

Karst

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
3D printen - materiaal, nauwkeurigheden etc.
« Reactie #439 Gepost op: 25 maart 2010, 14:55:38 »
Ik weet niet of dit topic in de juiste rubriek is, maar het komt het dichtste in de buurt (aangezien ik niet bij Mitchell een nieuw topic kan openen).

Ik hoor heel vaak dat bij 3D printen het resultaat korrelig is. Ik ben benieuwd wat voor materiaal is gebruikt. Bij shapeways heb je meerder opties. White strong and flexible en White detail lijken mij interessant. Ook hoor ik Mitchell vaak zeggen, dat hij iets zo goedkoop mogelijk wil maken. Is hiervoor ook de keuze voor White strong and flexible?

Mijn vraag is dus, zou met White detail veel betere oppervalkte-kwaliteit gehaald kunnen worden? Dit vraag ik, omdat ik bij het onderstaande projectje een paar uitstekende delen heb (deuren, scharnieren, etc) en het zonde zou zijn als ik deze weg moet schuren.


Jep, een gemoderniseerde V100, voor het onderstel van een Piko VEB V100. En hij is nog niet af, er moeten nog wat roosters, schoorstenen en andere troep bij.

Henk
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2010, 14:58:45 door Monobrachius »
K.Bay.Sts.B

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6090
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #440 Gepost op: 25 maart 2010, 15:09:24 »
Hallo Monobrachius,

Er zijn wel degelijk alternatieve materialen. Zie hierboven. Maar deze zijn duurder dan de variant die Mitchell gebruikt.
WS&F is tegenwoordig ook verkrijgbaar met aluminium als basis. Dat is duurder, maar veel gladder.

Verder zijn er kunststoffen die buitengewoon glad zijn en zeer fijn details toelaten. Dan hebben we het echter niet meer over een 'eindproduct' maar over een 'moedermodel' dat vraagt om te worden nagegoten. Daarvoor willen we graag in contact komen met studenten van de edelsmederij opleiding in Schoonhoven. Dus als je daar iemand kent...?

grzz,

Hans

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #441 Gepost op: 25 maart 2010, 15:18:32 »
Zeker niet, dit zijn mijn eerste stappen in 3D printen.

En ach, het is altijd de vraag hoeveel geld je eraan wil spenderen. Is 40 euro voor een kap in white detail te veel? Het is wel interessant, had ik niet beter een roco V100 kunnen kopen, ipv een piko, waar naast de huiven ook de bodem en lochuis geprint moeten worden?

Henk
K.Bay.Sts.B

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #442 Gepost op: 26 maart 2010, 00:16:42 »
Dit topic wekt toch wel mijn interesse, helemaal gezien het plotten met autoCAD tekeningen als basis. Als werktuigbouwkunde student bezit ik inmiddels basiskennis van autoCAD (En ook van Solidworks, kan het daar ook mee), dus ben ik benieuwd wat er zoal komt kijken bij het maken van een plot. Ben er overigens zeker van dat zekere figuren hier meer uitleg kunnen verschaffen. Het programma heb ik als het goed is reeds in bezit ;)
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Bestuur Stichting BeneluxSpoor.net

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #443 Gepost op: 26 maart 2010, 07:38:36 »
Met Solidworks heb je een van de beste onteerpprogramma's.
Je kunt je ontwerpen opslaan in .STL files.
Deze zijn nodig om je model in 3D te printen bij een 3D service bedrijf zoals Shapeways.
Zorg ervoor dat de wanddikte minstens 1 mm is.

Grzz,

Hans

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3101
    • SpoorObjecten
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #444 Gepost op: 26 maart 2010, 09:45:47 »
Hans, het aluminium materiaal is niet beschikbaar meer ;)
mogelijk dat het wel in de toekomst weer beschikbaar komt :D

white detail staat erom bekend dat het niet zulke hoge temperaturen kan hebben (dan vervormd hij)
ook na een paar maanden zal het model een kleine krimp ondervinden!

het is mooi materiaal, helaas alleen niet echt geschikt voor modelbouw treintjes :(


@Henk, ik moet je helaas teleurstellen dan, op dit moment is er geen materiaal wat jou deurtjes en scharnieren goed zou kunnen printen (het is er wel,, dat dure SLA materiaal uit amerika,, maar daar betaal je je gek aan:P )

Monobrachius

  • Offline Offline
  • Berichten: 890
  • LE II
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #445 Gepost op: 26 maart 2010, 11:23:13 »
Kijk, hier heb ik wat aan (en gelijk ook niets, omdat het mijn plan ruineert). Bedankt iig. Ik moet eens gaan denken hoe ik nu verder ga. Misschien dat ik hem lekker afteken en een paar jaar wacht tot de tijd wel goed is.

Henk
K.Bay.Sts.B

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #446 Gepost op: 26 maart 2010, 12:46:51 »
Met Solidworks heb je een van de beste onteerpprogramma's.
Je kunt je ontwerpen opslaan in .STL files.
Deze zijn nodig om je model in 3D te printen bij een 3D service bedrijf zoals Shapeways.
Zorg ervoor dat de wanddikte minstens 1 mm is.
Dat is mooi. Ik heb een volledig werkende versie van Solidworks en een zeer recente, zo niet meest recente, versie.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #447 Gepost op: 26 maart 2010, 14:06:13 »
Dit topic wekt toch wel mijn interesse, helemaal gezien het plotten met autoCAD tekeningen als basis. Als werktuigbouwkunde student bezit ik inmiddels basiskennis van autoCAD (En ook van Solidworks, kan het daar ook mee), dus ben ik benieuwd wat er zoal komt kijken bij het maken van een plot. Ben er overigens zeker van dat zekere figuren hier meer uitleg kunnen verschaffen. Het programma heb ik als het goed is reeds in bezit ;)
Bij een plot komt niet zoveel kijken. Alles wat je doet is een berg onderdelen ontwerpen waarmee je later een trein kunt bouwen, het ruimtelijk inzicht en het gevoel voor handige constructies moet je eerst zelf kweken, daar gaat de computer je weinig bij helpen.
Door eerst een hoop aanzichten van het ding dat je wilt bouwen te tekenen, inclusief wat doorsneden en zo, kun je goed bepalen hoe die onderdelen er exact uit moeten zien, omdat je dan goed rekening kunt houden met materiaaldikte etc. Zelf heb ik ooit een simpel locje laten plotten, maar nu ik op mn werk beschikking heb over een CNC-frees loop ik daar wel wat mee te klooien, dat ding heeft als voordeel dat je er verschillende soorten plaat op kunt frezen. Meestal bouw ik een model nu op uit verschillende plaatdikten, zoals 2 of 3 mm voor een stevige basis, 1 mm voor wanden, 0,5 mm voor dunnere details en delen die gebogen moeten worden... Plotten heeft eigenlijk dezelfde werwijze, alleen zit je dan aan 0,5mm-plaat vast en dikkere delen moet je dan gaan stapelen.
Verder kun je soms handig gebruik maken van evergreen-profielen, ik gebruik vaak kwartronde profielen bijvoorbeeld, zo kun je daken met een scherpe knik aan de randen zoals plan E vrij strak bouwen, je neemt dan in je ontwerp op dat je die profielen gebruikt en past je onderdelen daarop aan.
Hier een voorbeeld: een frans FNC-motorwagentje
tekening van het hele ding, met aanzichten en doorsnedes. Het is handig om verschillende layers te gebruiken voor bijvoorbeeld de aandrijving en zo.

uit die tekening kan je dan de onderdelen bepalen, als je zo'n eerste tekening goed opzet bestaat die stap alleen maar uit overtrekken.

ik zet dan de onderdelen van dezelfde dikte bij elkaar, links 0,5 mm, boven 1mm en rechts 2mm. Het geel en groen van de te frezen onderdelen geeft het verschil aan tussen binnen- en buitencontouren, ofwel of de frees aan de binnen- of de buitenkant van de lijn moet frezen.
Goed, is het spulleke eenmaal gefreesd dan ken je bouwen  ;D
Hier een berg foto's van de bouw van dat wagentje:
http://s620.photobucket.com/albums/tt281/meukemmer_van_floortje/fnc/?start=0

Omdat je zo'n ding opbouwt uit allemaal platte plaatjes (uitgezonderd wat kwartronde profielttjes voor de dakranden) heb je natuurlijk nog wel een aanzienlijke partij werk aan alles wat niet helemaal vlak is, zoals het dak dat lichtjes rond afloopt bij de koppen en de hoeken van de bak, dat is gewoon ouderwets vijlen en schuren, hier goed te zien aan het verschil tussen motorwagen en bijwagen, de motorwagen is al in de vorm geschuurd, de bijwagen is zo in elkaar gezet van de gefreesde onderdelen.


Om een beetje een idee te krijgen van deze methode: ik doe gerust 2 weken over het tekenwerk van een gebouw, dat dan in 2 dagen gefreesd wordt en vervolgens in 3 dagen helemaal gespoten en afgewerkt in elkaar zit. Met het toenemen van de autocadhandigheid gaat er wel wat van die tekentijd af maar niet zo veel, bedenken wat de handigste manier is om dingen te construeren vraagt nog de meeste tijd.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #448 Gepost op: 26 maart 2010, 14:11:34 »
Nog een vraagje: Hoe pakken jullie ramen e.d. aan? Door middel van een Donorrijtuig, exclusief laten maken of zelfbouw?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re:3D/RM: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #449 Gepost op: 26 maart 2010, 14:18:19 »
donorrijtuig is het makkelijkste. Andere mogelijkheid is ze te laten plotten (laagje zilverkleurig folie op een plaat transparant plastic, raamlijst uitsnijden en die op het plastic laten zitten, rest van de folie weghalen) of anders gewoon dun transparant plastic (overheadsheet ofzo) achter de wand plakken als de ramen ion het echt geen lijsten hebben. Dit FNC-tje heeft daarom dubbele wanden, de buitenwand is een plaatje 0,5 mm en de binnenwand is 1 mm dik, met grote openingen rondom de ramen, de ramen zitten in die openingen direct achter de buitenwand geplakt, de wand oogt dus dun terwijl de zaak toch stevig is. Hier is het aardig te zien: