Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rocky Rail 6400 door Biesje
Vandaag om 16:11:17
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21

Auteur Topic: 3D/RM-IG: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)  (gelezen 192452 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: Van lijntekening naar model (Het zoeken naar alternatieven)
« Reactie #315 Gepost op: 20 January 2009, 10:05:42 »
Mark, ik ben het helemaal met je eens, maar een bouwpakket daar zit zelf nog werk in.
en zeg zelf nou eerlijk, als er een beurs komt waar alleen maar banen staan waar bouwpakketjes op staan, zijn dat niet de evenementen waar we hier op dit forum zelf niet steeds over lopen te klagen ??
Wat ik bedoel te zeggen, als iedereen iets kan maken, dan is modelbouw niet bijzonder genoeg meer voor een doorsnee bezoeker om naar een evenement te gaan, dit geld niet alleen voor modelspoor uiteraard.
Mooie dingen zijn dan niet meer "zeldzaam" dus doorsnee, dus geen attractie meer, zo ongeveer.... een beetje...misschien....
tuurlijk zullen er altijd bijeenkomsten, gezelligheidscluppies en dergelijke bestaan, maar grote evenementen zijn wat lastiger te bekostigen als een "significant**"deel van het publiek weg zal blijven.

Maar nogmaals, dit is mijn visie die waarschijnlijk nooit zal gebeuren, maar geheel zo onwaarschijnlijk is het ook weer niet.
Ik denk dat bepaalde maquette bouwers eerts blij zijn met de ontwikkeling, maar over een tijdje diezelfde ontwikkeling zullen vervloeken.
Want dat er een tijd  komt dat alles haarscherp in 3D te printen is voor een appel en een ei, en zelfs Peter zal zeggen "smelt niet in de hand, wel in de mond", daar twijfel ik niet over

** ik heb altijd al zo graag een keer dit woord willen gebruiken  :)
Mvg Marty,

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #316 Gepost op: 20 January 2009, 10:15:48 »
Huehh  ???

Wel, je ziet mooie details als roosters met een klein opstaand randje eromheen, maar een vlak is niet... vlak. Dat zul je moeten schuren.

Maar een commercieel bedrijf zal altijd een beter resultaat kunnen afleveren dan iets dat je thuis hebt staan, simpelweg omdat ze meer kunnen investeren in betere hardware.

En wat ontwerpen betreft (maar dat hoef ik jou niet te vertellen), dat is nog niet zo simpel. Het is een andere discipline dan alles met het handje bouwen, maar niet noodzakelijkerwijs gemakkelijker.

Uiteindelijk is het toch wat iemand weet te creëren, niet zozeer de al dan niet ambachtelijke wijze waarop dat gebeurt. Toch?

Enne, 'aanzienlijk' en 'aanmerkelijk' zijn veel mooiere woorden. ;)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #317 Gepost op: 20 January 2009, 12:49:42 »
Laat ik voorzichtig zeggen dat ik er volop vertrouwen in heb dat er altijd mensen zullen zijn die kundiger zijn dan andere.
Het is het intellect dat mensen onderscheid.

Dus als het hobbymes uitgevonden word kan de één daar prachtige zelfbouw huisjes van/mee maken terwijl een ander daar zelfs een Faller pakketje niet mee los van de mal kan krijgen.

Zo zal het ook ongetwijfeld gaan met de 3D printers.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #318 Gepost op: 20 January 2009, 12:53:23 »
Bovendien zullen mensen altijd elkaar hun kunsten willen tonen, als je trots bent op je prestatie wil je het resultaat delen met andere liefhebbers en ervaringen en materialen uitwisselen. Dus beurzen blijven in de toekomst ook gewoon bestaan, maar de inhoud verandert, dat was altijd al zo....
RETROBAHN A.G.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #319 Gepost op: 20 January 2009, 13:51:55 »
Jullie snappen mijn punt niet, maar ik  hou er verder over op, zo belangrijk is het nou ook weer niet :)
Maar voor men reageert, bedenk dan eerst of je wel met een eerlijk of kloppend vergelijk.
Dat hobby mesje , helemaal gelijk, maar wat zodra het mesje door een computer wordt bestuurd, dan kan iedereeen exact hetzelfde huisje snijden, alleen komt het dan op de kunst van het  plakken aan.
Ga je kant en klaar printen dan is het klaar, en geloof me, over 15 jaar kan een printer elke PMS halen en details zo scherp als een messing ets, en dan komt er geen handarbeid meer aan te pas, ja zelfs mininatur/silflor kan dan geprint worden in voor mijn pasrt flexibel printmateriaal.
Zodra dat kan is de exclusiviteit verdwenen, zo simpel is het gewoon.

Ik maak heel vaak logo's met mijn snijmachine, en in het begin moest ik alles steeds helemaal vectoriseren, maar tegenwoordig haal ik 90 % van de logo's van site's af, ik hoef er geen reet meer aan te doen, opslaan, importeren en klaar is ik.
dat is nu dus het geval met een 1D object, dus dat kan in de verre toekomst ook met 3D, en is er geen enkel kennis meer nodig, in ieder geval net zo weinig als er nu nodig is om een simpele tekening uit je printer te laten komen, dat lukt Stefke Mirakel nog wel
Mvg Marty,

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #320 Gepost op: 20 January 2009, 16:31:44 »
Maar als iedereen hetzelfde huisje plot (wat voor Nederland nog niet zo'n gek idee is, met al die identieke huizen), komt het dan niet aan op wie het mooiste huisje weet te maken, zelfs al ontbreekt een stuk handenarbeid?

Als programmeur moest ik 20 jaar geleden alles helemaal zelf doen, nu nemen de ontwikkelomgeving en bibliotheken me enorm veel werk uit handen. Ik kan niet zeggen dat het resultaat er minder om is; nu kan ik in dezelfde tijd iets groters en beters maken.

Hetzelfde zie ik voor 3D-printen: als ik in dezelfde tijd een ambachtelijk model van station Geleen-Oost of een gepint model van station Weert in elkaar kan zetten, ga ik toch voor het laatste.

- Peter

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #321 Gepost op: 20 January 2009, 18:42:32 »
heumm nou nee, ik vind een huis of gebouw, hoe groot dan ook, uit een data base halen, copy paste in je besturingsprogramma, enter klikken en er komt een geheel kant en klaar iets uit rollen niet echt huisvlijt en bijzonder gemaakt.
Ik weet toekomst muziek, maar daar gaan we wel heen.
Zelfs mijn dochter kon  al toen ze 3 was een kleurplaat opzoeken op internet, en uitprinten, gekleurd en al  :) en daar gaan we echt heen met de techniek.
Dus knap, moeilijk en bijzonder??, neuh, niet echt  ;)
Mvg Marty,

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #322 Gepost op: 20 January 2009, 18:54:01 »
@Marty : de huidige plots vereisen nog steeds het nodige werk voordat ze echt fraai zijn... dus "ff op de baan plempen is er niet bij.

In de andere takken van modelbouw zag/zie je hetzelfde : er zijn bouwers van modelstoommachines die nog steeds ieder moertje zelf draaien, een andere categorie koopt gietstukken in een bouwset die hij nabewerkt en afmonteert. Is de een dan "beter" als de ander?

Ieder z'n ding, ik zie ook dingen die mij niet kunnen bekoren, maar als de bouwer er happy mee is, waarom zou ik er dan negatief over moeten zijn?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #323 Gepost op: 20 January 2009, 22:01:15 »
heumm nou nee, ik vind een huis of gebouw, hoe groot dan ook, uit een data base halen, copy paste in je besturingsprogramma, enter klikken en er komt een geheel kant en klaar iets uit rollen niet echt huisvlijt en bijzonder gemaakt.
Ik weet toekomst muziek, maar daar gaan we wel heen.

Niet echt toekomst: dat bestaat nu al en heet Kibri, Vollmer of Pola. Alleen is het traject met 3D iets anders.

Station Weert (om maar iets te noemen) zul je nog altijd zelf moeten maken, zij het met stukken styreen of met een CAD-programma.

Maar we dwalen een beetje af...

- Peter

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #324 Gepost op: 20 January 2009, 23:02:48 »
ik heb geleerd, als je denkt dat er 1 niet goed leest, dan is het zo, als je denkt dat er 4 niet goed lezen, zal je het waarschijnlijk niet goed uitleggen.
Dus waarschijnlijk zal ik het wel beroerd uitleggen, want jullie komen steeds terug op dingen die ik niet zo zeg :)
maar zoals gezegd , nie belangrijk, lamaar
Mvg Marty,

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #325 Gepost op: 20 January 2009, 23:05:08 »
Boeiende discussie....

Toen ik deze draad opende, schreef ik:
"...We zoeken naar een (betaalbare) oplossing die voor elke hobbyist, is op te pakken - en feitelijk net zo eenvoudig is, als het plakken van een huisje uit een bouwpakketje. De voor het bouwen noodzakelijke lijntekeningen kunnen als basis dienen voor een te etsen messingplaat, als print op een plaat karton, of als basis voor een nog nader uit te vogelen kunststof die je kunt frezen met een dremel - zonder materiaal of gereedschapsproblemen. Of.... enz."

De uitspraak was ingegeven door de ervaringen van Gerco/Karst die met succes een snijplotter konden inzetten om styreenplaten te graveren en te snijden. Maar ook vooral met de constatering dat zo'n snijplotter een erg duur apparaat was, en niet zondermeer voor iedereen bereikbaar was.

Toen al schreef Karst dat we binnen de modelspoorhobby onderscheid kunnen maken tussen de 'plakker' en de 'scratchbuilder'. De plakker die tevreden is met zijn Faller en Kibri bouwpakketjes, beleeft onze hobby beslist anders dan de mensen die een modelgebouw tot in al zijn finesses uitwerkt en nabouwt.
Ook ten aanzien van het rijdend materieel zien we een dergelijk verschil. Waar veel spoorhobbyisten gewoon een kant-en-klaar model kopen (van een eenvoudig tot een extreem duur model), zien we dat anderen het juist veel uitdagender vinden om een locomotief of een hele trein te bouwen.
Gelukkig biedt BNLS ruimte aan alle modelspoorhobbyisten.

Letterlijk staat in de doelstellingen van de Stichting Beneluxspoor.Net: het bevorderen van de spoorhobby.
Dat is een vrij brede doelstelling. We proberen dat o.a. door te bevorderen dat fabrikanten interessante modellen uitbrengen, door het ontwikkelen of laten ontwikkelen van speciale modellen. Door het demonstreren van methoden en technieken op beurzen enz. In dat rijtje hoort sinds enige tijd ook het onderzoek naar de 3D/3M methoden en technieken.

Wellicht kan het een verrijking bieden aan de hobby. Of een mogelijkheid om een nieuwe (en jeugdige) doelgroep aan te boren. Of biedt e.e.a. een oplossing voor de continuiteit van de modelspoorhobby op langere termijn. Het is immers geen geheim dat de modelspoorfabrikanten het bepaald niet gemakkelijk hebben. De huidige economische crisis zal opnieuw een zware wissel trekken op deze bedrijven. En ook het ontwikkelen van nieuwe modellen met de traditionele methoden en technieken kost buitengewoon veel geld.

Toepassen van 3D/RM is nog niet voldragen, maar houdt een belofte in.
Een tekening aanwijzen, een print laten maken en thuis laten bezorgen, zal op termijn wellicht het kant-en-klare model vervangen. Maar ook voor modelbouwers zal nog meer dan genoeg plaats zijn. In plaats van een kant-en-klaar model, kunnen immers ook zeer gedetailleerde parts geleverd worden. Zo laat Jeroen maatwerk deuren en ramen maken uit messing.

Maar de echte innovatie zit hem volgens mij in die andere (nieuwe) vorm van modelbouw: het zelf met behulp van een 3D/RM ontwerp programma creeren van "jouw eigen virtuele model" tot in elk detail uitgewerkt in een lijntekening of computerontwerp. Dat zulks mogelijk is, bewijst Frits Westers met zijn Wadloper-project. En neem van mij aan dat hij daar de afgelopen weken buitengewoon veel voldoening aan heeft beleefd.

grzz,

Hans

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #326 Gepost op: 29 January 2009, 08:15:13 »
Eerder is ons gevraagd op deze plek een "eerlijk" verhaal te vertellen rondom 3D/RM technieken.
Hoewel de Werkgroep 3D/RM de afgelopen maanden veel leuke succesjes heeft voortgebracht, zit het ook wel eens tegen...

Enige tijd terug lieten we jullie weten dat we bezig waren met de MCOR 3D LOM paper printer.
De printer die een 3D model opbouwt uit laagjes 80 grams printerpapier.

Vandaag kregen we foto's uit Ierland met de eerste resultaten. Het Waterstaatstation van Jeroen...
Zoals je ziet geeft dit materiaal problemen bij de details rond de ramen en kozijnen.
Nu gaat het weliswaar om een model in schaal N, maar waarschijnlijk zal het in H0 soortgelijke problemen geven.

MCOR is zelf niet tevreden en heeft al enige suggesties aangegeven ter verbetering.
Maar misschien moeten we de ramen/kozijnen niet uit papier printen, maar als losse delen etsen.
Een mogelijk alternatief is het printen van ramen/kozijnen met de Solido 3D LOM printer.
Deze werkt met laagjes PVC.

Omdat het printen uit papier vanuit kosten oogpunt nog steeds interessant is, zullen we verder gaan met deze experimenten. Op Rail 2009 zullen de resultaten getoond worden.

Dat het ook meezit, blijkt uit de prachtige ontwerptekeningen van Frits Westers. Zijn Wadlopers blijken technisch geschikt om in 3D geprint te worden. Shapeways gaat zich inspannen om proto's te printen in diverse materialen. Wellicht dat het lukt om e.e.a. te printen in een hardere kunststof, die meer geschikt is voor rijdend materieel.

grzz,

Hans

Frits Westers

• Offline Offline
« Reactie #327 Gepost op: 30 January 2009, 00:59:17 »
Hallo allemaal,

Omdat we opzoek zijn naar alternatieven ben ik ook even bezig geweest.
Het is een eerste test in karton van 1.5 mm dik
De tekening is gemaakt om in 3 mm hout het model te maken.
De kozijnen die er bij liggen zijn in het aanzicht 1 mm en het model is schaal 0

Het moest even snel gebeuren maar het geeft even aan wat er mogelijk is met een laser.
http://www.migranatuursteenservice.nl/

Ik hoop op Rail 2009 iets meer te kunnen laten zien

Groeten Frits

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #328 Gepost op: 30 January 2009, 01:47:51 »
Op Rail 2009 staat in onze stand ook een laser snij- en graveermachine. De firma Trotec demonstreert wat er zoal kan met een dergelijke machine.

grzz,

Hans

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #329 Gepost op: 07 February 2009, 17:42:55 »
Hoihoi,

ik kom mij ook even in dit onderwerp mensen

ik ben zelf 3d designer (nog steeds in opleiding dat wel), en heb dus redelijk tot genoeg ervaring in 3d design!

nu mijn vraag hier, ik zie het station en de wadloper bijde in om het zo maar te zeggen 2D, hiermee bedoel ik dat je ze nog inelkaar moet zetten!?
is het al eens geprobeerd om een object gelijk in 3D te laten uitprinten, hiermee bedoel ik dat je hem niet meer in elkaar hoeft te zetten!?

(hier heb ik gisteren 2uurtjes aangewerkt, ik heb geen ervaring met 3D printen, dus ik heb de deuren er niet uitgesneden, zit nog te denken hoe ik de deuren erin ga verwerken zodat je ziet dat er deuren horen te zitten.)