Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Pauldg
Vandaag om 08:58:21
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
  

Auteur Topic: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.  (gelezen 348188 keer)

Jack van der Werf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1545 Gepost op: 12 december 2021, 01:41:10 »
Hallo Nico,

Pas je de Linux download ook nog aan.

Daar zitten nog de vorige versies ino files in volgens mij.

Groeten Jack.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1546 Gepost op: 16 december 2021, 11:45:22 »
De MacLinux.zip is nu aangepast aan de nieuwe  versies

mvg
Nico

Jack van der Werf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1547 Gepost op: 18 december 2021, 03:26:32 »
Nico,

Dankjewel voor het aanpassen.

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1548 Gepost op: 03 januari 2022, 17:34:59 »
Hallo,

Ik heb een raar probleem met mijn MARDEC. Het geheel heeft een jaar op de plank gelegen en vandaag ben ik begonnen met installeren. Had er toentertijd al wel de MARDEC op geïnstalleerd en geconfigureerd.


Eerste test
Tijdens het aansluiten en testen zag ik in eerste instantie het lampje oplichten als ik een wissel selecteerde met de Multimaus en de wissel probeerde om te zetten. Op dat moment had ik de mosfets nog niet geinstalleerd dus er gebeurde niets. Weet dus niet of de wissel om gaat.

Tweede test
Toen vervolgens de MOSFETS geinstalleerd en de wissels aangesloten. Ook de MARDEC op de laptop aangesloten om te kunnen testen. Test met de laptop (met de T-toets) ging goed. Maar de op de Multimaus reageerde de MARDEC niet meer, althans het lampje ging niet meer knipperen, bij welk adres dan ook. De MARDEC stond in de bedrijfsmodus maar de laptop nog steeds aangekoppeld.

Test drie
Vervolgens de laptop afgekoppeld en de MARDEC aangesloten op een USB-voeding. Bij de Multimaus gaat nu weer het lampje knipperen (bij commando) maar de wissel gaat niet om. Het lampje knippert alleen bij een adres dat geconfigureerd staat in de MARDEC, dus niet bij alles willekeurig. Dat is goed lijkt mij, dan is ie zijn configuratie niet kwijt. Maar ja, de wissel gaat niet om, lampje brand wel.

Ik snap er niets van. Bekend probleem? Is dit iets wat gefixt is een nieuwere versie (huidige versie van ergens eind 2020)?


Laatste bericht: schiet mij maar lek. Het werkt. Ik heb nog een keer de instellingen van MARDEC nagelopen en 1 aanpassing gedaan. De vraag:
Citaat
Do you use a ROCO MultiMaus or z/Z21 Y/N [N] ?
had ik eerst beantwoord met Ja, ik gebruik een rode multimaus bij mijn DR5000 centrale. Dus ik had Y gekozen. Dit aangepast in N, en nu werkt het.
De handleiding vermeld net iets anders, namelijk dat hier Y gezegd moet worden wanneer de Multimaus i.c.m. met een Roco booster gebruikt wordt. Dat is net iets anders dan hier door Mardec gesteld wordt..
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2022, 20:34:08 door erikkral »

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1549 Gepost op: 04 januari 2022, 20:24:26 »
Ik snap dat dit verwarrend is.
Het verschil zit hem erin 'wat is de centrale'

Als de multimaus de centrale is (dus met Roco versterker) of de z21 de centrale speelt, dan is de telling anders, dan bij andere centrales.

Als de multimaus alleen maar handregelaar is aan die andere centrale dan is die andere telling niet van toepassing.

FYI die Roco centrales hebben een offset van 4 in het adres, dus 1=5, 2=6 enzovoort. En dat is verwarrend.

Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1550 Gepost op: 05 januari 2022, 19:25:33 »
Dag Remco,

Dank voor de toelichting. Ik ben er dus wel uitgekomen maar een beetje onduidelijk, althans zonder de handleiding er meteen bij te hebben, is het wel.
Deze fout maak ik maar 1 keer denk ik  :)

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1551 Gepost op: 11 januari 2022, 13:20:50 »
Nieuw DCC/Power shield available

Vanaf deze week wordt er een nieuw DCC/Power shield uitgeleverd.
De componenten van het DCC-circuit en de voeding zijn zoveel mogelijk gelijk gemaakt aan die van de DCCNext.
Omdat de 5V aansluiting nu direct verbonden is met de 5V uitgang van de Arduino is er altijd 5V aanwezig.
Op het oude shield was daarvoor het voedingscircuit noodzakelijk.
De 7805 chip is verdwenen.
Toegevoegd is de optie om ook te voeden met het DCC signaal, zoals ook op de nieuwe DCCNext.
Er kan met jumpers worden gekozen tussen DCC of AC/DC voeding.





erikkral

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1552 Gepost op: 11 januari 2022, 13:55:48 »
Dag Nico,

Mooie ontwikkeling, die nieuwe print. Fijn om te zien dat je dan ook kan voeden met het DCC signaal.
Ik heb nog oude shields liggen met de voedingscomponenten erop gesoldeerd. Zou ik die ook niet kunnen voeden met het DCC signaal?
Misschien met een aparte aansluiting op de DCC ringleiding of misschien door draadbruggetjes te maken tussen de DCC aansluiting en de voedingsaansluiting?

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1024
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1553 Gepost op: 11 januari 2022, 14:12:43 »
Voeden met DCC kon natuurlijk altijd al. Ook op de oude DCCNext (groene print)
Inderdaad een draadje 'buitenom' tussen de DCC aansluiting en de Ac/Dc aansluiting.

Nico

Jack van der Werf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1554 Gepost op: 12 januari 2022, 02:48:18 »
Hallo,

Er is nog wel een aandacht puntje als je uit de DCC gaat voeden.

Ik gebruik een IB en een TwinCenter en de DCC baanspanning daarvan heeft een spanningsverschil met de massa van de USB verbinding. Dit kan je eenvoudig meten.

Normaal geen probleem en ook het configureren van de Arduino als je deze via zijn USB aansluit op de pc is geen probleem.

Het gaat fout als je de pc ook voor Koploper of iTrain aan de Centrale hebt zitten.

Omdat de Arduino massa krijgt van de pc en de Centrales ook gaat de DCC spanning via de gelijkrichter naar massa en dat loopt door het USB ic van de Arduino die defect raakt.

Dus eerst de USB naar de Centrale los nemen voor je de Arduino op de pc aansluit.

Groeten Jack.


bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1555 Gepost op: 12 januari 2022, 08:29:36 »
Citaat
Omdat de Arduino massa krijgt van de pc en de Centrales ook gaat de DCC spanning via de gelijkrichter naar massa en dat loopt door het USB ic van de Arduino die defect raakt.
Weet je zeker dat de USB overleden is en niet de spanningsregelaar of zekering achter de USB? Dat kan wel, maar meestal is het iets anders.

Die usb massa van de computer is galvanisch gescheiden van de railspanning. Dat zou althans zo moeten zijn, maar het komt wel eens voor dat er in de PSU's een condensator zit waardoor je wel eens een potentiaal verschil kan waarnemen. Als ik op de MSV tegelijk onze marklin baan en een 2-rail baan aanraakt, krijg ik ook een opdoffer. De ene zit op een central station 3 en de ander op een dinamo systeem...

Meestal als je een arduino tegelijk voedt met usb en met een externe 5v voeding dan sterft soms de zekering achter de USB poort om verdere schade te voorkomen. Dan kan je de arduino niet meer van spanning voorzien met de USB poort. Maar de usb-ttl chip leeft dan nog wel en als je hem dan extern voedt, is hij normaliter nog wel programmeerbaar. Ik heb herhaaldelijk deze fuse van mijn nano's afgeknipt juist omdat ik tegelijk extern moest voeden en USB wilde.

Als je de Arduino voedt via de DC jack/ Vin pin, is het ook mogelijk dat de onboard spanningsregelaar de geest geeft. Maar de mardec gebruikt deze niet.

Ongeacht wat er stuk aan de arduino is, zou ik niet de arduino weggooien, je kan hem nog programmeren en ook configureren met een andere arduino of losse usb-ttl converter.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Jack van der Werf

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #1556 Gepost op: 14 januari 2022, 18:21:24 »
Hoi Bas,

Ik weet zeker dat het 340 IC defect is geraakt, hij was ook echt heet.

Hoorde ook een zacht zoemend geluid uit de TwinCenter komen die schijnbaar ook niet blij was met de aansluiting.

De aansluiting naar de pc liep via de Rosoft LocoNet interface van de TwinCenter.

Denk niet dat die galvanisch los is, dus vandaar de lus.

Het was trouwens een Arduino Nano op een eigen gemaakt shield, niet een Uno met een shield van Nico.

Ik pak nu gewoon altijd de laptop voor het configureren van een Mardec, die heeft verder geen verbinding met de baan en de pc waar Koploper op draait, dan hoef je nergens aan te denken.

Dank voor het meedenken.

Groet Jack.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
ARCOMORA; mardec PWM outputs 3, 4 werken niet
« Reactie #1557 Gepost op: 30 januari 2022, 17:55:36 »

Het is een vreemd probleem. Als ik pin 1 op het Mardec shield selecteer als PWM signaal (mode 7) kan ik via Rocrail een led aanzetten met een bepaalde intensiteit of uitzetten.
Volgens de Mardec handleiding moet ik ook een PWM signaal op de pinnen 3, 4 en 9 kunnen instellen en dit lukt in de Mardec putty prima inclusief het testen ervan. Maar wat ik ook probeer, in rocrail krijg ik die uitgangen niet aan de praat en dat met exact dezelfde instellingen als voor pin 1.  :'(
Weet iemand hier een oplossing voor? Wat zie ik over het hoofd?  :-\
« Laatst bewerkt op: 30 januari 2022, 18:13:12 door MartinH0 »
Met vriendelijke groet, Martin

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: ARCOMORA; mardec PWM outputs 3, 4 werken niet
« Reactie #1558 Gepost op: 31 januari 2022, 07:40:43 »
Niemand? Ook geen bemoedigende opmerking van "bij mij werkt het wel"?  :D
Met vriendelijke groet, Martin

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: ARCOMORA; mardec PWM outputs 3, 4 werken niet
« Reactie #1559 Gepost op: 31 januari 2022, 07:45:22 »
Je moet dit soort dingen ook stellen in het daarvoor bestemde draadje van Nico. Dan zal hij waarschijnlijk een notificatie krijgen

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=68257.0

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)