Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gewoon wat busfoto's door GerardvV
Vandaag om 23:43:57
Al mijn goede ideeën... door Dirk
Vandaag om 23:28:28
19 Toen door Benelux795
Vandaag om 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
Vandaag om 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
Vandaag om 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
Vandaag om 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
Vandaag om 22:25:19
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
Vandaag om 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
Vandaag om 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
Vandaag om 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
  

Auteur Topic: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.  (gelezen 352526 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #735 Gepost op: 08 december 2016, 16:23:48 »
Wellicht is enige nuancering op zijn plaats. Ik heb met mijn opmerking niet willen beweren dat de Mardecs onbetrouwbaar zijn. Integendeel...
Ze zijn echter zo goedkoop dat je zonder pijn er meerdere kunt aanschaffen. Zoals eerder hier al opgemerkt moeten de Mardecs bij voorkeur dicht bij de accessoires liggen.
Je kunt dus wel 12 wissels op je decoder aansluiten, maar - bij mij in ieder geval - liggen die doorgaans niet in deze aantallen dicht bij elkaar.
Het is dan maar de vraag of ik het ga redden met verlengde aansluitkabels. Immers als die te lang zijn, wordt de zaak wel onbetrouwbaar.

Vanzelfsprekend werkt het aansturen van de servo's beter, indien de voeding goed geregeld is - dus via een aparte voeding van de servo's.
Ik geef de voorkeur aan wissels met een geschakeld puntstuk. Dus so wie so kan ik maar max. 6 wissels aansluiten op de Mardecs.
Maar ook dan kies ik voor 4 wissels en 4 andere accessoires.

Wat ik nog niet uitgeprobeerd heb, is hoeveel wissels ik tegelijkertijd kan schakelen.
In Traincontroller stelt de computer rijwegen in op basis van een programma, of op basis van de detectie van een trein.
Bij de instelling van een rijweg krijgen in dat geval dus meerdere wissels op hetzelfde moment een opdracht.
Of er in dat geval verschil is tussen een wisselstraat op een Mardec, of een die verdeeld is over meerdere Mardecs, weet ik nog niet.

Gr, Hans
   

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #736 Gepost op: 08 december 2016, 16:42:10 »
Bij gebruik van puntstukpolarisatie kun je 8 wissels bedienen.
Mardec 3.1 (nog niet beschikbaar) maakt het mogelijk om ook middels twee relais puntstukpolarisatie te realiseren.
Deze methode is nog betrouwbaarder. Je kunt dan 5 wissels bedienen met één Mardec.

Het maakt absoluut niet uit met welke Mardec de wissels worden omgezet.
Indien een treinbesturingsprogramma voor een rijweg meerdere wissels moet omzetten maakt het dus absoluut niet uit of die wissels op dezelfde Mardec zitten of allemaal op een andere Mardec.
Iedere wissel heeft immers z'n eigen DCC-adres en een Mardec reageert alleen op de adressen die zijn geconfigureerd voor die Mardec.

Nico


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #737 Gepost op: 08 december 2016, 17:58:17 »
@Hans: Nu is je verhaal wat duidelijker.

Wellicht is enige nuancering op zijn plaats. Ik heb met mijn opmerking niet willen beweren dat de Mardecs onbetrouwbaar zijn.

Daarom vroeg ik om een uitleg. Als je eerste post lees dan kan het anders opgevat worden. Dat jij niet meer aansluit dan 4 of 6 servo's is wat anders dan dat het niet kan ;)

Bij de instelling van een rijweg krijgen in dat geval dus meerdere wissels op hetzelfde moment een opdracht.

Dat idee kan je uit je hoofd halen. Ook bij het gebruik van een programma zullen meerdere adressen achter elkaar gestuurd worden. ?Al dan niet met een bepaalde tussentijd. Nooit tegelijk. Het enige pijnpunt kan zijn of de mardec de commando's op tijd kan verwerken.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #738 Gepost op: 08 december 2016, 18:05:47 »
Ook bij het gebruik van een programma zullen meerdere adressen achter elkaar gestuurd worden. Al dan niet met een bepaalde tussentijd. Nooit tegelijk. Het enige pijnpunt kan zijn of de mardec de commando's op tijd kan verwerken.

Het programma geeft de opdracht in een keer door. De verwerking door de Mardecs gaat een voor een. En inderdaad mijn vraag is of de verwerking van e.e.a. op tijd zal zijn. Bij gebruik van meerdere (nogmaals goedkope) Mardecs wordt de "last" verdeeld.

Gr, Hans

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8676
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #739 Gepost op: 08 december 2016, 18:16:52 »
@Hans:
Het programma geeft de opdracht in een keer door.

Alle programma's geven de opdrachten achter elkaar door. Nooit tegelijk. Alleen met welke tussenpozen is de vraag. Kijk maar naar de diverse protocollen. Een tweede vraag is hoe snel de decoder de opdrachten kan verwerken c.q. eventueel buffert. Het zal een combinatie zijn of iets wel of niet gaat werken. En dat heeft niets te maken of het een goedkope decoder is of een dure.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #740 Gepost op: 08 december 2016, 18:50:03 »
Citaat
met een beetje zoeken of via de eerder gegeven link, had je er bijna 5 voor die €18 gehad

Beste Ruudns,

Inderdaad, je kunt in China veel voor weinig inkopen.

Maar, ik gun de kleinere leveranciers in NL ook wat. Dus, daar bestel ik vandaag, heb morgen mijn spullen, heb garantie en mijn teruggeefrecht. 

En dan is EUR 7,- of 11,- voor een goed gemaakt stukske electronic nog steeds niet veel geld. Zeker die 11,- voor het Itialiaanse origineel.

Groet!

Bart

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #741 Gepost op: 08 december 2016, 18:52:18 »
 O ja, nu weet ik nog steeds niet of iemand MARDEC al gebruikt in combinatie met MRdirect...

Nou ja, als ik zo ver ben dan zal ik het hier wel laten weten!   ;D

Bart

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6098
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #742 Gepost op: 08 december 2016, 19:45:17 »
@Bart,

Juist omdat die Arduino-Mardec combinatie zo goedkoop is, kun je er makkelijk wat meer inzetten, zonder arm te worden. :) Mijn Traincontroller geeft in een keer opdracht tot het omzetten van veel wissels bij een wisselstraat. De software vertaalt dat in DCC opdrachten die na elkaar worden uitgevoerd. De Mardecs verwerken deze DCC opdrachten vervolgens ook weer na elkaar. Ik denk dus dat meerdere Mardecs samen nét iets sneller werken dan een Mardec alleen. Dat wil ik dus uittesten.

Gr, Hans

guest9985

  • Gast
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #743 Gepost op: 08 december 2016, 20:18:39 »
@Bart,

Geen probleem ondervonden met MRdirect en 12 servo's op de Mardec.
3 wisseldecoders invoeren (= 12 adressen) als DCC en lopen/draaien maar.

Groet, Martin.

Pjotr500

  • Offline Offline
  • Berichten: 108
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #744 Gepost op: 08 december 2016, 21:53:17 »
Deze week heb ik m'n Mardec printje ontvangen.  Omdat ik sinds een jaar geen Windows PC meer in huis heb, had ik nog wel een uitdaging.

Met VirtualBox is het mogelijk om een Windows machine te simuleren op een MAc of een Linux Ubuntu PC.
Hiermee is het uiteindelijk ook vrij eenvoudig om Mardec aan de praat te krijgen heb ik gemerkt.

Dit weekeinde maar eens beginnen met het maken van een testopstellling met servo's en accessoires.
Ik heb er zin in.


Groeten,
Pieter

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #745 Gepost op: 08 december 2016, 21:58:04 »
Ik zal hier binnenkort een kleine handleiding neerzetten hoe je een MARDEC kunt instellen via het Terminal-programma van Mac.
Vriendelijke groet, Servé.

Bart Sanders

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #746 Gepost op: 09 december 2016, 18:46:19 »
Citaat
Geen probleem ondervonden met MRdirect en 12 servo's op de Mardec.
3 wisseldecoders invoeren (= 12 adressen) als DCC en lopen/draaien maar.

Hallo Martin,

Kijk, dát wilde ik nou gewoon even weten. Ik had - gezien de overige ervaringen hier gemeld - ook niets anders verwacht.

Het zal wel een Kerstproject worden, maar binnenkort meer in dit theater!

Groet,

Bart

bentomiz

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #747 Gepost op: 09 december 2016, 19:12:58 »
mijn analoge baan met 29 wissels heb ik bijna perfect rijdend en werkend. Maar inmiddels heb ik me georiënteerd op digitaal rijden.  Op het forum kreeg ik het advies vooral DCC als basis te houden. Daarom kocht ik een mobile Station met "gleissbox" 60113.

Dat bleek echter niet genoeg om met een PC eea te kunnen besturen en regelen. Dus kwam ik terecht bij de firma Watterott die een canbus shield op de arduino maakt zodat ik met het programma desktopstation mijn locs kan besturen.
Maar nu wil ik mijn wissels via mardec op desktopstation kunnen plannen. Hoe maak ik de combinatie CAN bus  met MARDEC????
Dat is nu mijn 1ste probleem.

NTeering

  • Offline Offline
  • Berichten: 1033
    • ARduino Controlled MOdel RAilway
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #748 Gepost op: 10 december 2016, 11:15:43 »
Hallo Martin,

Als je nu met Desktopstation (http://desktopstation.net/feature.html) je trein kunt laten rijden op DCC dan kun je toch ook je wissels bedienen via de Mardec.
Het DCC signaal dat naar de rails gaat sluit je ook aan op de Mardec.
Zo te zien bevat desktopstation alle basisfuncties van een treinbesturingsprogramma.(http://desktopstation.net/screen.html)
Dan kun je toch ook wissels omzetten en accessoires aansturen.

Nico

bentomiz

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
« Reactie #749 Gepost op: 10 december 2016, 11:56:38 »
Hola Nico,
Voor de goede orde nu heb ik n proefopstelling met 2 marklin spoelenwissels die worden via mosfets aangestuurd middels mijn Ärduino "drukknopprorammaatje",

Jouw DCC shield heb ik volledig gesoldeerd omdat ik de diverse toepassing "niet begreep"of niet wist wat ik zou gaan gebruiken.

Als ik het goed begrijp ga ik als volgt te werk. ik programmeer middels Mardec de pinnen , plaats het dcc shield op de mardecArduino, verbindt de pinnen met mijn wissels en maak een dcc aftakking vanaf mijn 60113 gleissbox naar de dcc ingang van het dcc shield.
De voeding van mijn wissels geschiedt nu met een gelijkstroomtrafo van 18 volt blijft dat zo??
de proefarduino voedt ik met een 5v trafo
groet
Martin