Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:25:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 21:19:04
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
Vandaag om 21:07:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 21:04:42
PB models: koplopers (voorbespreking) door barry1972
Vandaag om 21:03:02
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
Vandaag om 21:01:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 20:36:36
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
Vandaag om 20:34:06
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 20:32:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 20:24:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:21:40
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
Vandaag om 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:32:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:30:54
pantograaf vastzetten door zofman
Vandaag om 19:21:17
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:22
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:50:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
Vandaag om 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
Vandaag om 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 17:56:24
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door aad52
Vandaag om 17:19:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11

Auteur Topic: Productnieuws Rail Magazine  (gelezen 14649 keer)

rhberk

• Offline Offline
Productnieuws Rail Magazine
« Gepost op: 31 January 2016, 23:13:01 »
Hallo luitjes,

Van de week geveld door de griep dus wat doe je dan, lekker op de bank wat treinenbladen lezen, in mijn geval jaargang 2015 van Railmagazine.
Nou, daar ben ik niet van opgeknapt, vooral de rubriek Productnieuws is maar een bijeengeraapt zooitje.
Zo lees ik in de nrs. 324, 325, 326 en 328 lovende besprekingen en foto's over de nieuwe armseinen van Märklin. Nou, ik vind ze maar lelijk met die koelkast eronder en die gifgroene kleur; de armseinen van Viesmann zijn veel mooier alhoewel ze er al pakweg 20 jaar zijn.
En daar dan in 4 nummers aandacht aangeven........het lijkt Jan des Bouvrie wel, daar zijn we weer.........

Dan nummer 330: daarin wordt uitgebreid ingegaan op de nieuwe spoor 0 ketelwagens van Brawa en hoezeer ze te vernederlandsen zijn; alleen de foto's zijn ze vergeten, wel een van een franse Oppeln waar je weinig aan hebt.

Verder in nr 325 een foto van een Liliput 56er die al een aantal jaren op de markt is maar "zo goed past" bij het sporenplan van Otto Dijkstra in nr 324 hetwelk gebaseerd zou zijn op de omgeving van Kranenburg, Groesbeek en Heumen. Wat een onzin artikel, sloeg helemaal nergens op, had net zo goed Amsterdam Centraal genoemd kunnen worden..........en dat van een man met toch een enorme kennis van binnen- en buitenlands materieel.

Zo gaat het eigenlijk al jaren met die rubriek; varianten van lokmodellen worden besproken alsof ze voor het eerst verschenen zijn, belangrijke nieuwtjes worden vergeten, ze doen maar wat..........

Valt er dan niets positiefs te melden? Jawel, het jubileum van Philotrain, de 44er van MTH en de P8 van Märklin in spoor 1.
En verder hele mooie fotoreportages over o.a. het Venhuizer Spoortje, Zwaaghoek, Ijsselstein, daar kan de Miba nog wat van leren met hun overbelichte foto's.

Verder vind ik de afdeling ( modern ) grootbedrijf vaak wel heel erg uitgebreid, dat zou wat minder kunnen met daarvoor in de plaats wat meer historische artikelen zoals "Sikken in Friesland","Wat hing er achter de beul"etc. Tenslotte is het blad mede ontstaan vanuit de Stoomkroniek.
Ook een historisch artikeltje over de Ovaalramers naar aanleiding van het verschijnen van de Artitec rijtuigen had in het geheel niet misstaan.....

Ik ben al meer dan 30 jaar abonnee maar als dat zo doorgaat weet ik het nog niet....
« Laatst bewerkt op: 02 February 2016, 13:23:58 door rhberk »

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2016, 23:16:02 »
Ik ben ook abonnee en ik ben het helemaal met je eens.
Veel te weinig model en veeeeeeeeeeeeels te veeeeeeeeeeeeel grootspoor.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2016, 23:19:27 »
Voor mijn gevoel is dat altijd al zo geweest bij RM. Toen ik het blad las in de jaren negentig was het ook grootspoor dat de boventoon voerde. Railhobby heb ik altijd veel meer met modelbouw geassocieerd. Jammer dat er altijd zo'n 'tongue-in-cheeck' ouwelullen ons-kent-ons sfeertje om dat blad hing...

Eelco

RICROO

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2016, 23:24:19 »
Aangezien ik het commentaar deel met de eerste schrijver al een hele tijd geleden het abonnement opgezegd.

De oude jaargangen nog eens door gekeken en je ziet inderdaad een verandering in de loop van de jaren.

Het is jammer dat een dergelijk blad een deel van zijn lezers lijkt te vergeten.

Richard

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2016, 23:27:45 »
Je zou ook kunnen zeggen dat de lezers weigeren met het blad mee te evolueren.  ;D

Ben op geen enkel blad geabonneerd, zou alleen de RH overwegen als de meisjes komen koken en stofzuigen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2016, 00:55:19 »
Dat van "te veel grootspoor" in RM komt hier met enige regelmaat voorbij. En wat mij betreft onterecht.
Ik zie op dit forum nogal vaak de vragen als "wat was de samenstelling van die trein in de jaren 60, 70, 80", "heeft deze lok/rijtuig/wagen ooit in Nederland gereden" etc.
Helaas hadden we in die tijd geen bladen die dit soort informatie publiceerden. Dus blijft 't zoeken naar schaarse foto's en info. Als we over pakweg 30 jaar willen weten wat er b.v. nu over de Betuweroute rijdt kunnen we RM als archief gebruiken. Dus in toekomstig historisch perspectief is dit zeer nuttige info.
En ja, ik weet dat er nu ook veel op internet te vinden is, maar hoe dat in de toekomst zal zijn? Als ik op dit forum terugga in berichten kom ik al te vaak "deze foto is niet meer beschikbaar" tegen, helaas. Dus veel vertrouwen in internet als archief heb ik niet.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

rhberk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2016, 08:40:55 »
Ja Albert,

Maar juist op die vragen over welke trein/wagen etc in de 60er, 70er jaren wil ik graag veel meer informatie en dan graag nu en niet over 30 jaar................

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2016, 08:42:10 »
Klopt, internet is vluchtig. Dan is het goed dat er meerdere bladen zijn die de spoorhobby behandelen.

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2016, 08:53:54 »
Daarom vraag ik me ook af waarom BNLS een samenwerking met RM zou moeten aangaan.
Straks alleen nog maar toegang tot (een deel van) BNLS als je op RM bent geabonneerd?
Gaat RM de opinie op BNLS bepalen?
Daar zit echt niemand op te wachten.

Ik vind RM nog steeds wel leuk, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat ik zonder kan, en op BNLS alles vind wat ik nodig heb en wat nij interesseert.
Einde abonnement lijkt dus in zicht...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2016, 09:03:44 »
Jazeker! En dan gaan we het abonnementsgeld naar 100 euro verhogen en kan je alleen nog maar inloggen via een beveiligde VPN verbinding inclusief Retina scan.  ;D ;D

Nee Marc, als je http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66619.msg3221612372.html#msg3221612372 erop naleest zie je dat dat uitdrukkelijk niet de bedoeling is.

Het is heel simpel: Daar waar we elkaar kunnen versterken doen we dat, daar waar niet doen we dat niet. Maar we blijven wel eigen koersen varen waarbij onze eigen uitgangspunten leidend zijn.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2016, 09:09:32 »
Dat van "te veel grootspoor" in RM komt hier met enige regelmaat voorbij. En wat mij betreft onterecht.
Ik zie op dit forum nogal vaak de vragen als "wat was de samenstelling van die trein in de jaren 60, 70, 80", "heeft deze lok/rijtuig/wagen ooit in Nederland gereden" etc.
Helaas hadden we in die tijd geen bladen die dit soort informatie publiceerden. Dus blijft 't zoeken naar schaarse foto's en info. Als we over pakweg 30 jaar willen weten wat er b.v. nu over de Betuweroute rijdt kunnen we RM als archief gebruiken. Dus in toekomstig historisch perspectief is dit zeer nuttige info.
En ja, ik weet dat er nu ook veel op internet te vinden is, maar hoe dat in de toekomst zal zijn? Als ik op dit forum terugga in berichten kom ik al te vaak "deze foto is niet meer beschikbaar" tegen, helaas. Dus veel vertrouwen in internet als archief heb ik niet.

Ik zou je argument volledig onderschrijven wanneer de backbone van de grootspoorartikelen inderdaad van historische aard was. Helaas zijn het vaak vooral actualiteiten die niet zouden misstaan in een vakblad (niet zijnde hobbyblad). Als ik iets over aanbestedingen wil lezen zoek ik liever in andere bronnen....
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2016, 09:25:58 »
Misschien dat de uitgever van RM daarom een behoorlijk aantal historische uitgaven op haar naam heeft staan. Omdat dat nooit allemaal in een blad past  ;)

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2016, 09:46:54 »
Vindt persoonlijk dit bericht wel gewaagd, wetende dat hier op het forum ook redacteurs van de bladen aanwezig zijn.

« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 10:34:49 door NS264. Reden: tekst aangepast »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 01 February 2016, 10:40:09 »
Ik ben blij dat rm zoveel actualiteit in zich opneemt. Dat komt voor mijn (toekomstige) baan wel van pas. Productnieuws an sich blader ik door. Het modelgedeelte vind ik net genoeg. Zou soms wat meer modelspoorplannen bij de gepubliceerde banen willen zien. Hoeft niet op schaal te zijn.

maar ik vind dit topic wat dubbel.

Iemand is ziek, denkt ga eens even lekker wat bladen doornemen. Heb daar nu de tijd voor, hoera, maar gaat dan liggen (excuse this word)
klagen over de inhoud.  :-\
Jeroen

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #14 Gepost op: 01 February 2016, 10:44:54 »
Vindt persoonlijk dit bericht wel gewaagd, wetende dat hier op het forum ook redacteurs van de bladen aanwezig zijn.
en omdat redacteuren hier zitten moeten die altijd naar de mond gepraat worden? beetje aparte redenering...
(dr zitten hier ook mensen die bij fabrikanten werken, daar werkt dat geloof ik heel anders  ;D )