Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

pantograaf vastzetten door joespoor
Vandaag om 16:51:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:49:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
Vandaag om 16:33:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
Vandaag om 16:32:09
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:22:23
23 augustus modelspoorbeurs Houten door MichielB
Vandaag om 16:12:59
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:03:29
PB models: koplopers (voorbespreking) door cor_b
Vandaag om 15:46:29
Configureren GCA50/GCA50a door Gijs
Vandaag om 15:35:03
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:34:23
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door tothebeach
Vandaag om 14:20:22
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 13:56:11
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:10:04
Zillertalbahn door Overet
Vandaag om 11:34:11
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:30:57
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:16:48
US diorama in H0 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:08:09
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:07:17
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:04:43
RhB H0m, Albulisch door Eric v C
Vandaag om 10:56:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:44:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
  

Auteur Topic: Productnieuws Rail Magazine  (gelezen 14615 keer)

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Productnieuws Rail Magazine
« Gepost op: 31 January 2016, 23:13:01 »
Hallo luitjes,

Van de week geveld door de griep dus wat doe je dan, lekker op de bank wat treinenbladen lezen, in mijn geval jaargang 2015 van Railmagazine.
Nou, daar ben ik niet van opgeknapt, vooral de rubriek Productnieuws is maar een bijeengeraapt zooitje.
Zo lees ik in de nrs. 324, 325, 326 en 328 lovende besprekingen en foto's over de nieuwe armseinen van Märklin. Nou, ik vind ze maar lelijk met die koelkast eronder en die gifgroene kleur; de armseinen van Viesmann zijn veel mooier alhoewel ze er al pakweg 20 jaar zijn.
En daar dan in 4 nummers aandacht aangeven........het lijkt Jan des Bouvrie wel, daar zijn we weer.........

Dan nummer 330: daarin wordt uitgebreid ingegaan op de nieuwe spoor 0 ketelwagens van Brawa en hoezeer ze te vernederlandsen zijn; alleen de foto's zijn ze vergeten, wel een van een franse Oppeln waar je weinig aan hebt.

Verder in nr 325 een foto van een Liliput 56er die al een aantal jaren op de markt is maar "zo goed past" bij het sporenplan van Otto Dijkstra in nr 324 hetwelk gebaseerd zou zijn op de omgeving van Kranenburg, Groesbeek en Heumen. Wat een onzin artikel, sloeg helemaal nergens op, had net zo goed Amsterdam Centraal genoemd kunnen worden..........en dat van een man met toch een enorme kennis van binnen- en buitenlands materieel.

Zo gaat het eigenlijk al jaren met die rubriek; varianten van lokmodellen worden besproken alsof ze voor het eerst verschenen zijn, belangrijke nieuwtjes worden vergeten, ze doen maar wat..........

Valt er dan niets positiefs te melden? Jawel, het jubileum van Philotrain, de 44er van MTH en de P8 van Märklin in spoor 1.
En verder hele mooie fotoreportages over o.a. het Venhuizer Spoortje, Zwaaghoek, Ijsselstein, daar kan de Miba nog wat van leren met hun overbelichte foto's.

Verder vind ik de afdeling ( modern ) grootbedrijf vaak wel heel erg uitgebreid, dat zou wat minder kunnen met daarvoor in de plaats wat meer historische artikelen zoals "Sikken in Friesland","Wat hing er achter de beul"etc. Tenslotte is het blad mede ontstaan vanuit de Stoomkroniek.
Ook een historisch artikeltje over de Ovaalramers naar aanleiding van het verschijnen van de Artitec rijtuigen had in het geheel niet misstaan.....

Ik ben al meer dan 30 jaar abonnee maar als dat zo doorgaat weet ik het nog niet....
« Laatst bewerkt op: 02 February 2016, 13:23:58 door rhberk »

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2016, 23:16:02 »
Ik ben ook abonnee en ik ben het helemaal met je eens.
Veel te weinig model en veeeeeeeeeeeeels te veeeeeeeeeeeeel grootspoor.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2016, 23:19:27 »
Voor mijn gevoel is dat altijd al zo geweest bij RM. Toen ik het blad las in de jaren negentig was het ook grootspoor dat de boventoon voerde. Railhobby heb ik altijd veel meer met modelbouw geassocieerd. Jammer dat er altijd zo'n 'tongue-in-cheeck' ouwelullen ons-kent-ons sfeertje om dat blad hing...

Eelco

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #3 Gepost op: 31 January 2016, 23:24:19 »
Aangezien ik het commentaar deel met de eerste schrijver al een hele tijd geleden het abonnement opgezegd.

De oude jaargangen nog eens door gekeken en je ziet inderdaad een verandering in de loop van de jaren.

Het is jammer dat een dergelijk blad een deel van zijn lezers lijkt te vergeten.

Richard

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #4 Gepost op: 31 January 2016, 23:27:45 »
Je zou ook kunnen zeggen dat de lezers weigeren met het blad mee te evolueren.  ;D

Ben op geen enkel blad geabonneerd, zou alleen de RH overwegen als de meisjes komen koken en stofzuigen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2016, 00:55:19 »
Dat van "te veel grootspoor" in RM komt hier met enige regelmaat voorbij. En wat mij betreft onterecht.
Ik zie op dit forum nogal vaak de vragen als "wat was de samenstelling van die trein in de jaren 60, 70, 80", "heeft deze lok/rijtuig/wagen ooit in Nederland gereden" etc.
Helaas hadden we in die tijd geen bladen die dit soort informatie publiceerden. Dus blijft 't zoeken naar schaarse foto's en info. Als we over pakweg 30 jaar willen weten wat er b.v. nu over de Betuweroute rijdt kunnen we RM als archief gebruiken. Dus in toekomstig historisch perspectief is dit zeer nuttige info.
En ja, ik weet dat er nu ook veel op internet te vinden is, maar hoe dat in de toekomst zal zijn? Als ik op dit forum terugga in berichten kom ik al te vaak "deze foto is niet meer beschikbaar" tegen, helaas. Dus veel vertrouwen in internet als archief heb ik niet.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

rhberk

  • Offline Offline
  • Berichten: 213
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2016, 08:40:55 »
Ja Albert,

Maar juist op die vragen over welke trein/wagen etc in de 60er, 70er jaren wil ik graag veel meer informatie en dan graag nu en niet over 30 jaar................

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2016, 08:42:10 »
Klopt, internet is vluchtig. Dan is het goed dat er meerdere bladen zijn die de spoorhobby behandelen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2884
    • foto's op Imgur
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2016, 08:53:54 »
Daarom vraag ik me ook af waarom BNLS een samenwerking met RM zou moeten aangaan.
Straks alleen nog maar toegang tot (een deel van) BNLS als je op RM bent geabonneerd?
Gaat RM de opinie op BNLS bepalen?
Daar zit echt niemand op te wachten.

Ik vind RM nog steeds wel leuk, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat ik zonder kan, en op BNLS alles vind wat ik nodig heb en wat nij interesseert.
Einde abonnement lijkt dus in zicht...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4263
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2016, 09:03:44 »
Jazeker! En dan gaan we het abonnementsgeld naar 100 euro verhogen en kan je alleen nog maar inloggen via een beveiligde VPN verbinding inclusief Retina scan.  ;D ;D

Nee Marc, als je http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66619.msg3221612372.html#msg3221612372 erop naleest zie je dat dat uitdrukkelijk niet de bedoeling is.

Het is heel simpel: Daar waar we elkaar kunnen versterken doen we dat, daar waar niet doen we dat niet. Maar we blijven wel eigen koersen varen waarbij onze eigen uitgangspunten leidend zijn.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #10 Gepost op: 01 February 2016, 09:09:32 »
Dat van "te veel grootspoor" in RM komt hier met enige regelmaat voorbij. En wat mij betreft onterecht.
Ik zie op dit forum nogal vaak de vragen als "wat was de samenstelling van die trein in de jaren 60, 70, 80", "heeft deze lok/rijtuig/wagen ooit in Nederland gereden" etc.
Helaas hadden we in die tijd geen bladen die dit soort informatie publiceerden. Dus blijft 't zoeken naar schaarse foto's en info. Als we over pakweg 30 jaar willen weten wat er b.v. nu over de Betuweroute rijdt kunnen we RM als archief gebruiken. Dus in toekomstig historisch perspectief is dit zeer nuttige info.
En ja, ik weet dat er nu ook veel op internet te vinden is, maar hoe dat in de toekomst zal zijn? Als ik op dit forum terugga in berichten kom ik al te vaak "deze foto is niet meer beschikbaar" tegen, helaas. Dus veel vertrouwen in internet als archief heb ik niet.

Ik zou je argument volledig onderschrijven wanneer de backbone van de grootspoorartikelen inderdaad van historische aard was. Helaas zijn het vaak vooral actualiteiten die niet zouden misstaan in een vakblad (niet zijnde hobbyblad). Als ik iets over aanbestedingen wil lezen zoek ik liever in andere bronnen....
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11660
    • Mijn fotoarchief
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #11 Gepost op: 01 February 2016, 09:25:58 »
Misschien dat de uitgever van RM daarom een behoorlijk aantal historische uitgaven op haar naam heeft staan. Omdat dat nooit allemaal in een blad past  ;)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8975
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #12 Gepost op: 01 February 2016, 09:46:54 »
Vindt persoonlijk dit bericht wel gewaagd, wetende dat hier op het forum ook redacteurs van de bladen aanwezig zijn.

« Laatst bewerkt op: 01 February 2016, 10:34:49 door NS264. Reden: tekst aangepast »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #13 Gepost op: 01 February 2016, 10:40:09 »
Ik ben blij dat rm zoveel actualiteit in zich opneemt. Dat komt voor mijn (toekomstige) baan wel van pas. Productnieuws an sich blader ik door. Het modelgedeelte vind ik net genoeg. Zou soms wat meer modelspoorplannen bij de gepubliceerde banen willen zien. Hoeft niet op schaal te zijn.

maar ik vind dit topic wat dubbel.

Iemand is ziek, denkt ga eens even lekker wat bladen doornemen. Heb daar nu de tijd voor, hoera, maar gaat dan liggen (excuse this word)
klagen over de inhoud.  :-\
Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re: Productnieuws Rail Magazine
« Reactie #14 Gepost op: 01 February 2016, 10:44:54 »
Vindt persoonlijk dit bericht wel gewaagd, wetende dat hier op het forum ook redacteurs van de bladen aanwezig zijn.
en omdat redacteuren hier zitten moeten die altijd naar de mond gepraat worden? beetje aparte redenering...
(dr zitten hier ook mensen die bij fabrikanten werken, daar werkt dat geloof ik heel anders  ;D )