Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 19:19:06
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.  (gelezen 35507 keer)

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #105 Gepost op: 27 november 2021, 14:36:19 »
Deze silo's zijn voor het tijdelijk opslaan en verdelen van cement bedoeld.
Cement werd en wordt heel veel vervoerd voor grote bouwerken zoals vroeger stuwdammen en nu vnl. voor de tunnelbouw (Vereina, Albula etc)
Vanuit de BCU, Bündner Cementwerke Untervaz, wordt deze bouwstof via SBB en RhB naar diverse verdeelcentra op kleinere stations vervoerd, van waaruit verder transport over de weg plaatsvindt. Heel karakteristiek voor de RhB waren destijds de verticaal geplaatste cementsilos op platte wagens, deze werden destijds "Mohrenköpfe" genoemd
Deze verdeelcentra zijn gaandeweg opgedoekt en vindt het transport direkt vanuit Untervaz plaats.

Groeten, Michiel
« Laatst bewerkt op: 27 november 2021, 21:45:31 door mwdb. Reden: schrijffout »
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6130
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #106 Gepost op: 27 november 2021, 17:36:56 »
Inderdaad, de goede verhalen zoals ze hiervoor gesteld zijn.
Ondanks de perslucht blijft er wel eens cement aan de wand plakken.

Daarom hadden we(?) een touw met een baksteen aan de buiten zijde hangen.
Of en toe werd de steen tegen de wand geslagen om het cement te lossen.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 30 maart sta ik er weer. Ook met N-schaal.

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #107 Gepost op: 27 november 2021, 23:09:55 »
Hartelijk dank voor de informatie. Gelukkig had ik nog geen Saurer betonmixer besteld.


Dat het cement soms bleef plakken, is ook te zien aan de "Mohrenköpfe" van de RhB. Om het cement los te krijgen,
werd er met hamers op de wand geslagen met beschadigingen van de lak als gevolg.
Foto van 3 juli 2016 op station Tiefencastel.
Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #108 Gepost op: 11 december 2021, 12:39:00 »
Eindelijk ook de tweede module op de vensterbank afgemaakt.
Die vensterbak module sluit aan op de eerste vier modules langs een muur.




De rails zoals ik het destijds gemaakt had. Om de overbelichting van de buitenwereld op de foto kwijt te raken, heb ik er
een digitale achtergrond ingeplakt.


Foto uit 2014 met de sporen naar de vensterbank. Om "de bocht" naar het zijspoortje te halen, had ik het meegebogen wissel
van Ferro Suisse wat mishandeld (het meest afbuigende spoor nog verder laten afbuigen - dat gaat eigenlijk helemaal niet
want de railstaven zijn gefixeerd met dotten lijm).


Uiteraard kreeg ik zo nu en dan de rekening gepresenteerd: een enkele keer ontspoorde een geduwde trein.
Trok een locomotief de wagens, dan ontspoorde er niets. Er viel mee te leven.
Overigens is ook deze foto gemanipuleerd voor wat betreft de achtergrond.
Ik heb een lelijke naad vanwege een hoek van de muren weggekloond.

Op die vensterbank module lag toch wel veel dubbelspoor, wat ik eigenlijk in verband met de bovenleiding niet wilde (teveel masten).
Dus geprobeerd om op de laatste module tegen de muur al op 1 spoor uit te komen zonder perronlengte te verliezen.
Bijkomend voordeel: het wissel waar weleens wat ontspoorde, kon ik dan gelijk onschadelijk maken.


Allereerst een onbeschadigde Ferro Suisse meegebogen wissel ingebouwd.


Het plan om op deze module op 1 spoor uit te komen ging niet lukken.
Het tweede meegebogen wissel lag met de wisseltongen precies op de modulescheiding.


Dan maar overnieuw beginnen. Alleen de aansluiting naar de volgende module langs de muur laten zitten.


Het wissel naar het zijspoortje ook nieuw gemaakt met houten bielzen. Vind ik mooier dan de kunststof bielzen.


Op de vensterbank module kon ik geen kant en klare meegebogen wissel van Ferro Suisse gebruiken en heb ik zelf een wissel gemaakt.


Ik heb wel de wisseltongen met de stelstang voor de wisselmotor met 5 kunststof bielzen van Ferro Suisse gebruikt.


Langere meegebogen wissel op de vensterbank module.
De scheiding tussen de twee modules zit net na het puntstuk van het wissel.
Het oude ballast en bielzen van het verdwenen spoor moeten nog weggehaald worden.


Meer enkelspoor op de tweede vensterbank module zat er niet in.


Bordje langs het spoor. Op foto's uit de tachtiger jaren in een boek zag ik dit soort bordjes vaak afgebeeld.


Inmiddels bezig met de oudere bovenleidingsmasten voor op de vier modules langs de muur.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Goose111

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 7
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #109 Gepost op: 26 december 2021, 13:03:38 »
Hallo Wim,

auch ich habe den Wenz Silo etwas höher gesetzt, jedoch mit kleinen Holzklötzchen, die in Betonfarbe gestrichen sind.

Und wie schon geschrieben, kommen da nur Zementtransportfahrzeuge drunter, da es sich um eine Umladestation von Meterspur auf Straßentransport handelt. Die einzige Ausnahme war in Landquart, da lag das Meterspurgleis unter dem Silo und die Uce (Mohrenkopf) wurden von oben durch den Deckel befüllt. Dort wurden die Silos aus Regelspurwagen befüllt.

Hier mal ein Foto meines Silos mit einem älteren Zementtransporter



Leider habe ich kein passendes anderes Fahrzeug wie z.B. einen Saurer gefunden, daher handelt es sich hier um ein russisches Fahrzeug. Wobei natürlich die alten russischen Fahrzeugen den US-Trucks nachgebaut waren, ähnliche Zugmaschinen von Mack waren ja in der Schweiz auch im Einsatz.

Und natürlich muss man im Vergleich bei den Fahrzeugen beachten, dass viele in 1:43 sind, und der Silo in 1:45.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #110 Gepost op: 28 december 2021, 12:52:51 »
Ik blijf het een prachtig baantje vinden, knappe renovatie ook! Nog een klein vraagje: zie ik goed dat je ook het puntstuk van Ferro Suisse gebruikt hebt voor je nieuwe wissel? En welke stoeltjes heb je gebruikt voor de bevestiging?
Benieuwd naar nieuwe bijdragen!

Groet!  Frans
Groet!  Frans

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3092
    • SpoorObjecten
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #111 Gepost op: 28 december 2021, 13:19:51 »
Erg bijzonder en een genot om te zien!  (y)

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #112 Gepost op: 28 december 2021, 23:32:21 »
 Dank voor de reacties.



@Frans: ik heb voor mijn rails met houten bielzen de set WM 0423-125 van Wenz (Spur 0m Rhätische Bahn) gebruikt.
Alleen heb ik niet de Peco code 125 rails gebruikt, maar de iets lagere rails van Ferro Suisse (3 mm hoog).
Aangezien de voet van de Ferro Suisse rail even groot is als die van Peco code 125 rails kon ik dezelfde onderlegplaatjes (Rippenplatten)
blijven gebruiken. Ik meen dat het bestelnummer van alleen de Rippenplatten WM 0145-1 was.
De nabootsing van de bouten was WM 0357 (Klemmstück). Eventueel even navragen bij dhr. Wenz.

Ik heb het puntstuk van de Ferro Suisse wissel inderdaad gebruikt, maar wel aangepast.
Ik zal morgen (of zo) nog wat foto's maken en hier plaatsen.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #113 Gepost op: 29 december 2021, 13:18:42 »
Hallo,


Het puntstuk van het Ferro Suisse wissel heb ik uit elkaar gehaald (oa. door warmstoken met een soldeerbout en ook bruut geweld)
en daarna met een kleinere wisselhoek weer gemonteerd, na het nodige afvijlwerk.


Vergelijk met een originele Ferro Suisse meegebogen wissel.


De wisseltongen en 5 kunststof bielzen van Ferro Suisse heb ik gebruikt om geen problemen te krijgen met de wisselmotor
en het aanliggen tegen de railstaven.


Om doorzakken van het stuk losliggende wisseltong te voorkomen, heb ik waar mogelijk ingekorte onderlegplaatjes gebruikt
waarop de wisseltong kan steunen zonder vast te zitten.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #114 Gepost op: 11 november 2022, 20:02:16 »

Bemo heeft 3 verkorte Einheitswagen 1 met een eerder logo ook geleverd.


Helaas bleek bij het uitpakken dat bij 2 exemplaren de wielen in de draaistellen losgeraakt waren.


De schroeven in de desbetreffende draaistelzijkanten zaten niet los of zo iets.
Blijkbaar is de bevestiging van de draaistelzijkanten niet stevig genoeg.
Om wat meer stevigheid te krijgen heb ik bij het weer monteren van de draaistelzijkanten de stangen van de remblokken van een
tipje witte houtlijm voorzien. Mogelijk houdt dat de boel bij elkaar.


Bij de rijtuigen waarvan de wielen uit de draaistellen waren gevallen, zaten ook de vouwbalgen niet meer vast aan het rijtuig.
Voorzichtig terugduwen en hopen dat het blijft zitten. De vouwbalgen in ingeklapte toestand houden, zal ook wel helpen.


Toch ook een rijtuig met de moderne opschriften gekocht. Om niet teveel materieel te kopen, beperk ik mijzelf tot de jaren tachtig,
de overgang van groen naar rood.
Maar in het december 1983 nummer van het zwitserse blad Die Modell Eisenbahn is de rijtuigserie 2451 - 2460 van de RhB besproken.
Bij dat artikel is een foto geplaatst van rijtuig 2460 met toen al de modernste opschriften in twee talen.
Ook is vermeld dat de rijtuigen vanaf 1981 rood zijn geschilderd en dat men in 1983 al het nieuwere logo met twee talen ging gebruiken.


Nog 2 verkorte Einheitswagens 1 met nog het oudere logo, die ik in 1984 heb gefotografeerd.
Het veranderen van het logo zal niet snel gegaan zijn.





Nu is het wachten op de groene uitvoering, die Bemo naar ik hoop zal gaan uitbrengen.



Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent
« Laatst bewerkt op: 11 november 2022, 20:19:11 door Willem1951 »

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #115 Gepost op: 11 november 2022, 20:45:31 »
Hoi Wim,
Vervelend dat het een en ander in de doos uit elkaar gevallen is.
Het is wel een mooi stammetje. (y)

Groet Cor Lageweg.

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #116 Gepost op: 12 november 2022, 10:38:17 »
Je hebt de problemen met deze wagons mooi gedocumenteerd zo. In alle opzichten herkenbaar, bij mij zat ook de helft los. Overigens een klein ongemak (want idd makkelijk te verhelpen) bij deze verder fantastisch mooie wagons. Ikzelf heb crystal clear gebruikt om de balg en de draaistellen vast te zetten.
Je baan maakt ook in combinatie met deze wagons weer een uiterst realistische indruk, complimenten!

Groet! Frans
Groet!  Frans

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #117 Gepost op: 20 november 2022, 11:52:45 »
Inmiddels is de bovenleiding op de laatste 3 modules aangelegd en zijn alle sporen, behalve een paar opstelsporen, die het werkterrein
van de rangeertractor zijn, geschikt voor electrische tractie.
Op deze 3 modules, waarmee ik in 2013 begonnen ben, wilde ik de bovenleidingsmasten uit de begintijd van de electrificatie bij de Rhätische Bahn gebruiken.
Maar hoe zagen die masten er precies uit; welke afmetingen ?
Uit mijn eigen (weinige) dia's uit de jaren 1980 en 1984 van de Rhätische Bahn blijkt dat die oude masten al in rap tempo aan het
verdwijnen waren of op z'n minst gedeeltelijk gemoderniseerd waren.
Speuren naar foto's in oudere boeken, op fotosites zoals Flickr, kost veel tijd en levert naar mijn ervaring weinig op als het om details gaat.

Wat eigen voorbeelden. Om zo goed mogelijk de details van de overspanningen te laten zien, heb ik meestal een uitsnede van het
digitale bestand gemaakt met een grootte van 1600 pixels. Als je met je computermuis op de foto klikt, dan krijg je de foto op de
maximale grootte te zien in een nieuw venster. De beeldkwaliteit is helaas niet al te best.


Station Filisur in 1984.


Overspanning op station Bergün in 1984. De rijdraad uithangers waren hier al aan een kabel tussen de masten bevestigd.


Overspanning met een oude rijdraad uithanger aan de overspanning op station Thusis in 1980.


Zo'n oud type rijdraaduithanger was soms nog wel aan de mast bevestigd.


De slechte vakwerkmasten werden al vervangen door H-profiel masten, zoals hier op station Igis in 1984.


Een voorbeeld van een gerenoveerde voormalige vakwerkmast in de buurt van Landquart in 1984.


Ik heb als eerste een oude overspanning gemaakt met H-profiel masten.




Zoals vroeger gebruikelijk was, heb ik de masten met een betonnen sokkel, zonder plaat met bouten, nagebootst.




De overspanning met H-profiel masten.


Wordt vervolgd (het uploaden/bekijken gaat niet lekker).

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

Willem1951

  • Offline Offline
  • Berichten: 1080
    • flickr fotopagina
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #118 Gepost op: 20 november 2022, 12:08:17 »
Ik heb ooit van het internet een goede tekening met maten van een losse mast kunnen downloaden. Van een overspanning
voor meer sporen heb ik wel een tekening, maar zonder de echt belangrijke maten, zoals het profiel van de overspanning.
Dus is het een beetje gokken: ik heb voor de overspanning messing U-profiel van 3 bij 1,5 mm gekozen.


Als afstandhouders tussen de 2 U-profielen heb ik kleine stukjes 4 bij 4 mm H-profiel gebruikt, waarvan ik de opstaande zijdes
aan een kant heb afgeknipt, zodat ik stukjes van 4 bij 3 mm kreeg. Natuurlijk had ik ook i-profiel van 4 bij 3 mm kunnen kopen.


Onder de messing U-profielen zit een spandraad tussen de masten. Ik heb hiervoor het 1mm dikke verkoperde ijzerdraad van
Sommerfeldt (hun nr 092) gebruikt. Om die spandraad makkelijk te bevestigen heb ik in een afstandstukje een kort buisje
van 2 mm doorsnede, waar de 1 mm dikke draad doorheen kan, gesoldeerd.


De steunen voor de spandraad van de overspanning heb ik gemaakt van messing U-profiel van 2 bij 1 mm.
De afstand overspanning -- spandraad zou in het echt 90 cm zijn volgens een tekening. Het messing profieltje is 23 mm lang,
waarvan aan een kant de opstaande randen over 3 mm zijn afgevijld.
Daarna het profieltje voorzien van gaatjes voor een verbindingsstang aan de bovenkant en in vorm buigen.
De spandraad hangt dan op 20 mm onder de  overspanning.


De steun voor de rijdraaduithanger is ook 23 mm lang, maar niet gebogen vanwege de vorm van de rijdraaduithanger in model.
In werkelijkheid loopt die steun taps toe.


Na eerst de spandraad aan de steunen gesoldeerd te hebben, kunnen beide U-profielen tegen elkaar gesoldeerd worden.


Soms is de overspanning versterkt met een plaat met bouten en moeren, zoals in Bergün in 1984.


Grof nagebootst met geetste raillasplaten van Wenz Modellbau (WM 0175).


Een stukje van zo'n raillasplaat ook gebruikt als afsluiting van de steun voor de spandraad.


De messing rijdraad uithangers heb ik gekocht bij Null Problemo/DCC4You (art. 45-124).


Bevesting van de rijdraaduithanger aan de H-profiel mast met behulp van een 0,5mm messing draadje.
De rijdraad hangt op ongeveer 135 mm boven de rails.
Voor de verbinding van de rijdraad aan de isolator heb ik weer 0,7 mm verenstaal gebruikt.


De rijdraaduithanger aan de overspanning heb ik met "superlijm" aan de steunen gelijmd.


De draagkabelbokken heb ik weer gekocht bij Null Problemo/DCC4You (art. 45-125). Omdat het voetje van de bok maar 3 mm breed is,
heb ik uiteindelijk van messing U-profiel van 2 bij 1 mm een steun met een gaatje van 1,5 mm gemaakt, zodat de bok op de
overspanning bevestigd kan worden. De vierkante nokjes van de bok uiteraard afvijlen tot ze door het 1,5 mm gat gaan.


Aanvankelijk een steun van een U-profiel van 2,5 bij 1mm gemaakt met een gat van 2 mm, dan hoefde te minder af te vijlen (linker bok).
Uiteindelijk toch maar voor de rechter versie gegaan.


Op de overspanning heb ik nog een paar stripjes styreen van 0,25 mm dik en 2,5 mm breed (Evergreen 105) als extra
dwarsverbinding (versiering) gelijmd. Messing L-profiel van 1,5 bij 1,5 mm is gebruikt als steun aan de mast voor de overspanning.
Het vuil maken van de overspanning heb ik gedaan met veel wasbenzine verdunde verf van Revell nr 84.

Met vriendelijke groeten.
Wim van der Ent

lrrw

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: Toebehoren in schaal 1:45 voor de Rhätische Bahn.
« Reactie #119 Gepost op: 20 november 2022, 12:47:47 »
 Hoi Wim,

Je bent weer mooi aan het knutselen geweest  (y)
In schaal 0 komt het wel meer op dit soort details aan.

Groet Cor Lageweg.