Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor  (gelezen 6302 keer)

Jean

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
  • DB baantje Tp-4a Schwarzburg Heimat
    • Schwarzburg Heimat
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2016, 16:47:02 »
De combinatie MT motor met een LP4.0 motor heb ik niet, wel in combinatie met een LP3.0

Bij twee locs, met goede rijeigenschappen, is die als volgt ingesteld:
Cv 53 = 40
Cv 54 = 25
Cv 53 = 10

Het waardebereik van de genoemde Cv's is bij de LP3.0  0-80, terwijl die bij de LP4.0  0-255 is.

Ik weet niet of en in hoeverre met deze ruimere instelmogelijkheden van deze Cv's hetzelfde 'instel-gebied' wordt bediend, maar wellicht leidt een evenredige toepassing van de Cv waarden tot aanvaardbare rijeigenschappen.


Groeten,
Jean
 

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2016, 16:59:33 »
Even los van wat waar is of niet waar.

Alles draait bij digitaal om logica. Als CV 5 door een fabrikant wordt ingesteld voor de regeling van de snelheid, doch feitelijk zou dat moeten gebeuren door CV 53 waarom heeft de fabrikant CV 53 dan niet gedefinieerd als CV 5 ?  M.a.w CV 53 gelijkgesteld aan CV 5 ?

Wiebe

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2016, 19:52:51 »
Omdat in de "oertijd" decoders niet veel mogelijkheden hadden.
Je had CV2 oor de minimum snelheid, CV5 voor de maximum snelheid en CV6 voor de midden snelheid. Die zijn dan ook genormeerd.
Daar moest je het mee doen, ongeacht merk en type van je trein/motor.
Later zijn decoders veel uitgebreider geworden qua mogelijkheden en is vooral op het gebied van de motorregeling. En daar is iedere fabrikant vrij in om dat doen zoals hij goeddunkt.

Voor mijn Lopi4 doe ik dat ook op de manier van Karst en Dirk. Werkt perfect. Heb je eigenlijk geen doen meer met CV2,5 en 6. Gewoon lekker laten zoals het is. Heel soms misschien CV nog iets aanpassen maar meestal staat die wel goed.
Geijkt met Koploper super rijden.
Gr.
Eric

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1171
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2016, 20:31:25 »
Ik heb net een nieuwe Lopi V4 binnengekregen.  Als CV 53 de snelheid zou bepalen lijkt het mij logisch dat deze CV op max zou staan bij een nieuwe decoder, dus voor de lopi V4 255 Echter staat deze op 140. De fabrikant gaat toch niet op voorhand de snelheid bepalen of zie ik het nu verkeerd ?

Wiebe

rvooyen

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #19 Gepost op: 15 januari 2016, 21:24:20 »
Als je lagere snelheden wil kan je gewoon f3 gebruiken. Dit is de rangeerstand waarbij de snelheid gehalveerd is. Ik gebruik het bijv voor snellopers zoals de Lima ringmotoren en voor mooiere lagesnelheden.
Overigens geloof ik niet in het cv53 verhaal maar gebruik cv 5 en vergeet niet cv6 op de helft van cv5 te zetten.
 Robert.

Verstuurd vanaf mijn GT-S7275R met Tapatalk

Marklin, M en K rails, bovenleiding functioneel. Sturing mbv Rocrail en IB-1/Loconet. Treinbedrijf, dmv wagenkaarten en vrachtbrieven, pass.treinen op dienstregeling. Opzoek naar gelijkgestemden voor "operating sessions".

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8669
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2016, 22:47:11 »
@Robert: Waarom zou je F3 gebruiken voor lagere snelheden? Je gaat dan de rangeermode gebruiken voor normaal rijden? Zonder enige  optrek en remvertraging?  ::)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2016, 22:53:57 »
Je langzaam rijden kwaliteit is voor het grootste deel afhankelijk van hoe schoon de wielen zijn. Als je de boel op 128 stappen zet kan je met de goedkoopste decoder op standaard instellingen nog kruipen met die motortjes .

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #22 Gepost op: 16 januari 2016, 01:48:31 »
Ik heb net een nieuwe Lopi V4 binnengekregen.  Als CV 53 de snelheid zou bepalen lijkt het mij logisch dat deze CV op max zou staan bij een nieuwe decoder, dus voor de lopi V4 255 Echter staat deze op 140. De fabrikant gaat toch niet op voorhand de snelheid bepalen of zie ik het nu verkeerd ?
Ja, dat doen ze wel. Dat is echter vooral om raketlanceringen te voorkomen. De gemiddelde Lima spurt er bij 12 tot 14 Volt al flink van door. Een Lima met Modeltorque-motor gaat al als een speer maar een digitale Lima met Modeltorque motor kan op maximale snelheid een gemiddelde Shinkansen evenaren...

Om uitspattingen te voorkomen wordt die waarde gemiddeld gezet, vooral omdat het dan vaak altijd wel werkt.

Wat betreft CV53: het staat gewoon in de handleidingen hoor, bij ESU staat daar zoiets als 'wanneer de lok niet de maximale snelheid haalt (bepaalt in CV5) deze waarde verkleinen.'

Het gaat er niet zozeer om dat je met CV53 de maximum snelheid instelt (het heeft z'n effecten OP die maximale snelheid, dat wel) maar dat je met CV5 een maximum snelheid instelt en met CV53 opgeeft hoeveel de motor moet regelen.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #23 Gepost op: 16 januari 2016, 10:25:31 »
Voor wat het waard is, Lima met CD motor en lopi v4. Zelf gebruik ik tegen woordig de auomatische instelling voor de lopi's.


CV2=1, CV6=56,  CV5=112
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2016, 14:59:08 »
Ja, dat doen ze wel. Dat is echter vooral om raketlanceringen te voorkomen. De gemiddelde Lima spurt er bij 12 tot 14 Volt al flink van door. Een Lima met Modeltorque-motor gaat al als een speer maar een digitale Lima met Modeltorque motor kan op maximale snelheid een gemiddelde Shinkansen evenaren...
En met CV53 geknepen doen ze dat nog steeds... Volgens mij staat CV53 vooral niet op max omdat de back EMF vaak lager is dan het stuur voltage. Zou deze dus op max staan dan heb je grote kans dat dit nooit bereikt kan worden met als gevolg dat de motor al eerder dan de hoogste snelheidsstap op volle snelheid aangestuurd wordt.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6138
  • ***
Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
« Reactie #25 Gepost op: 17 april 2017, 21:48:34 »
Hier al eens gekeken voor een vervangmotor?
Werken prima met de Lopi v4 ;). CD motortje trouwens ook.
Hier ook nog wat info mbt de cd motortjes.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).