BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Fijt001 op 12 januari 2016, 16:32:37

Titel: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Fijt001 op 12 januari 2016, 16:32:37
Beste formleden.
Ik heb een oude fleischman loc no  4330 van de schroothoop gered en zo goed mogelijk opgeknapt. De oude motor heb ik vervangen door een ModelTorques motor. Analoog loopt de loc als een zonnetje, echter digitaal met een locpilot. 4.0 wil het niet zo lekker. Ik heb diverse CV waarden geprobeerd maar helaas, hij is maar met moeite vooruit te branden. Ik stuur hem aan met een Profiboss of Twincenter. Heeft iemand suggesties voor CV waarden? BVD vgr Peter Fijt
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Sander Fondse op 12 januari 2016, 17:41:30
Zit het - in krimpkous gewikkelde - diodeblok er nog tussen ? Dat zou behoorlijk roet in het eten kunnen gooien.
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Fijt001 op 12 januari 2016, 19:16:29

Hoi Sander,
Het diodeblok had ik al verwijderd + alle andere overbodige zaken, dus de decoder met rode en grijze draad rechtstreeks op de motor aangesloten.
Overigens bedankt voor je reactie !
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Menno op 12 januari 2016, 19:18:59
Ik hoop dat je de ORANJE en GRIJZE draad bedoelt... zwart en rood is voor de rails...

Probeer allereerst eens de maximum-snelheid op maximaal te zetten, voor zover nog nodig.
Bij de 4 durf ik niet te zeggen of de CV's verantwoordelijk voor de motorsturing dezelfde zijn als bij de 3, maar bij de 3 zijn dat CV53, 54 en 55.

Een van de 3 is het sterkst verantwoordelijk voor de maximale snelheid en de ander hoe sterk de boel geregeld wordt en dus hoe goed het model wel of niet rijdt.
Titel: Re: Lokpilotg 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Fijt001 op 12 januari 2016, 19:40:55
Hoi Menno,
Sorry uiteraard oranje en grijs, ik ga je suggesties morgen uitproberen!
Bedankt vrgr Peter
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: phdirk op 13 januari 2016, 14:44:10
Hallo Peter,

Bij de LokPilot 4.0 is het belangrijk de decoder en de motor op elkaar te tunen. De LokPilot 4.0 heeft daarvoor een autotune-functie:
Zet waarde 0 in CV54
Zet de loc op een vrije baan van circa 2 m (of op een rollenbank)
Druk op F1
De trein rijdt nu een stuk, waarbij de tuneparameters van de LokPilot4.0 (CV2 en CV51-CV56) worden ingesteld.
Je kunt daarna eventueel nog finetunen. CV53 is bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het maximum toerental van de motor (en dus de maximum snelheid).
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Timo op 13 januari 2016, 19:27:36
Ondanks dat CV53 wel invloed heeft op de maximale snelheid dient deze niet gebruikt te worden om de snelheid te verlagen, dat doe je met CV5. CV53 dien je alleen te gebruiken als:
a) De trein, met CV5 op max (default), al op maximale snelheid rijdt voor de regelaar op de hoogste stap staat. Maw, als er in de laatste stappen niet meer geaccelereerd wordt.
b) Als de trein, met CV5 op max, de trein nog steeds erg langzaam rijdt.


Timo
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Karst Drenth op 14 januari 2016, 09:07:42
Citaat van: Timo
Ondanks dat CV53 wel invloed heeft op de maximale snelheid dient deze niet gebruikt te worden om de snelheid te verlagen, dat doe je met CV5. CV53 dien je alleen te gebruiken als:
a) De trein, met CV5 op max (default), al op maximale snelheid rijdt voor de regelaar op de hoogste stap staat. Maw, als er in de laatste stappen niet meer geaccelereerd wordt.
b) Als de trein, met CV5 op max, de trein nog steeds erg langzaam rijdt.

Dat staat nergens ( in de handleiding ) Timo ;) CV 53 is de CV die de aanpassing tussen Motor-EMK en decoder regelt. En is derhalve uitstekend geschikt om de maximale snelheid te regelen. Groot voordeel daarvan: Je behoud het hele interne snelheidsregel gebieb van de decoder. Dat gebeurt met CV2 en CV5 niet, deze kappen de onderste en bovenste rijstappen af.

Max snelheid aanpassen leidt tot soepeler en gelijkmatiger optrekken en afremmen. Uit een boekje ? Nee :) eigen ervaring :P

Grtzz,

Karst
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Timo op 14 januari 2016, 11:43:56
Okay, then I stand corrected. Ik had eigenlijk verwacht dat het voor het interne bereik niet zou uit maken. In beide gevallen moet er ergens een waarde gekapt worden want het is niet dat de ADC anders ingesteld wordt. Maar in de regelloop zal het dan wel minder invloed hebben dan in de snelheidsstappen. Misschien ook wel logisch want dat zijn er gewoon (uit me hoofd) 256 en de regelloop doet natuurlijk meer een vergelijking.


Timo
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Menno op 14 januari 2016, 19:39:38
Het is inderdaad zoals je zelf zegt. In plaats van dat de rijregelaar die fysiek van 0 tot 100 gedraaid kan worden ook in de decoder tussen rijstap 1 en rijstap 128 van 0 tot 100 gaat, beperk je de maximumsnelheid met CV53, maar behoudt je het complete regelbereik van rijstap 1 tot 128, maar dan met een lagere maximum-snelheid.

Eigenlijk ga je de motor over een kleiner bereik fijner regelen.
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Reinout van Rees op 14 januari 2016, 22:40:00
Ik heb er een paar maanden geleden naar gezocht. Maar ik kan geen definitieve bron vinden voor het feit dat je de max snelheid bij een lokpilot 4.0 in moet regelen met cv 53 in plaats van cv 5 met als reden dat je anders minder stappen voor de regeling overhoudt.

Wat ik kan vinden is een paar berichten op Duitse fora die zeggen "ik heb het gehoord" "mensen van ESU zelf zeggen het op een ESU forum".

Ook vind je compleet tegengestelde berichten als je erop googelt. "Natuurlijk is het niet zo". "Ik heb het uitgetest". "Het zo raar zijn om het op zo'n manier te programmeren". Enz.

Ik gebruik zelf niet de 4.0 maar de Lokpilot standard. En daar staat niets op de verpakking dat je de max snelheid met 53 in zou moeten stellen in plaats van met 5. Als het zo overduidelijk is dat je 53 moet gebruiken, dan zouden ze het toch op de verpakking zetten? Denk ik nou te eenvoudig?

Dus... ik hoor tegengestelde geluiden. Allebei onderbouwd met natuurlijk is het zo. Wie moet ik nu geloven? In de handleiding staat dat cv 5 voor de max snelheid is. En het lijkt me idioot als ze daarmee het aantal regel-stappen in zouden perken. Ook staat in de handleiding dat cv 53 voor iets EMF-iets is waar je misschien aan moet sleutelen als je lok niet hard genoeg gaat... Nee, ik wil juist de snelheid inperken.

Samenvatting: kan iemand die "voor 53 is" me een link geven waar duidelijk door ESU wordt gezegt dat ik het niet met 5 maar met 53 moet doen?

(Achtergrond: ik maak een suffig zijlijntje waar de max snelheid 50 km/u is, dus de meeste loks worden bij mij tot orde-van-grootte de helft van hun max snelheid geknepen).

Reinout
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: lokloods op 14 januari 2016, 23:13:34
Ik heb ergens ooit gelezen dat je met CV 5  de  top van de snelheid kunt instellen  en dat dan het aantal ingestelde rijstappen worden verdeeld over de dan ingestelde rijsnelheid.   CV 53 stel je in in combi met CV 54 en CV 55.

Dat is wat ik ooit heb begrepen.

Vr. Groet,
Wiebe
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Ben op 15 januari 2016, 07:13:02

Samenvatting: kan iemand die "voor 53 is" me een link geven waar duidelijk door ESU wordt gezegt dat ik het niet met 5 maar met 53 moet doen?


Hoewel ik je redenering een beetje raar vind, je kunt het namelijk zelf gewoon uitproberen, hier een stukje van Zimo uit haar officiële decoder gebruiksaanwijzing: http://www.zimo.at/web2010/documents/MX-KleineDecoder.pdf blz. 15.De referentiespanning is bij Zimo CV 57.

Der Referenz-Spannungswert für die Motor-Regelung
CV #57 legt jenen Spannungswert fest, auf die sich die Regelung beziehen soll. D.h.: Wenn z.B. 14 V (also Wert “140”) einprogrammiert wird, versucht der Decoder immer, den gemäß Reglerstel-lung gewünschten Bruchteil dieser Spannung an die Motorklemmen zu bringen - unabhängig von der aktuellen Schienenspannung. Damit bleibt die Geschwindigkeit konstant, auch wenn die Schie-nenspannung schwankt, vorausgesetzt diese (genauer: die im Decoder gleichgerichtete und verar-beitete Schienenspannung, also um ca. 2 V weniger) wird nicht niedriger als die absolute Referenz.

Die CV #57 kann auch als Alternative zur CV #5 (Maximalgeschwindigkeit) verwendet werden; dies hat den Vorteil, dass weiterhin die volle Auflösung (256 interne Fahrstufen) zur Verfügung steht
.


De CV53 (Esu) en CV57 (Zimo) methode gebruik ik al heel lang en met succes na een tip van Karst ooit gelezen, ik meen op het Koploperforum. Inmiddels is deze methode wijd verbreid.

Gr, Ben.
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: henk op 15 januari 2016, 07:55:04
Ik heb het ook geprobeerd, maar merk weinig verschil. Bij halvering met cv5 hou je 'maar' 128 interne stappen over. Dat is nog best veel hoor.

Maar weet iemand nu wat de topicstarter moet doen? Diodeblok weglaten, maximumsnelheid terugregelen (hoe dan ook), maar er moest nog iets met de motorregeling voor een soepel rijgedrag als ik me goed herinner. Weet alleen niet meer wat.
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: phdirk op 15 januari 2016, 16:05:02
Hallo Reinout,

Bij de ESU LokPilot Standard werkt volgens mij de methode met CV53 niet. De Standard heeft volgens mij een veel beperkter areaal aan mogelijkheden, zowel in de aansturing van de functies, als in de tuneparameters.

Ik ben het helemaal met Karst eens.
Zelf tune ik de decoder/motor-combinatie helemaal met de tuneparameters en neem daarbij dan ook de maximum snelheid mee bij CV53. Zoals anderen ook aangeven werkt dat perfect. Met CV2 en CV51-56 tune je de motor echt, zoals een tuner een auto- of motormotor tunet om optimale prestaties te krijgen. CV5 is de klos in de carburateur waardoor het vermogen weer afgeknepen wordt.
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Jean op 15 januari 2016, 16:47:02
De combinatie MT motor met een LP4.0 motor heb ik niet, wel in combinatie met een LP3.0

Bij twee locs, met goede rijeigenschappen, is die als volgt ingesteld:
Cv 53 = 40
Cv 54 = 25
Cv 53 = 10

Het waardebereik van de genoemde Cv's is bij de LP3.0  0-80, terwijl die bij de LP4.0  0-255 is.

Ik weet niet of en in hoeverre met deze ruimere instelmogelijkheden van deze Cv's hetzelfde 'instel-gebied' wordt bediend, maar wellicht leidt een evenredige toepassing van de Cv waarden tot aanvaardbare rijeigenschappen.


Groeten,
Jean
 
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: lokloods op 15 januari 2016, 16:59:33
Even los van wat waar is of niet waar.

Alles draait bij digitaal om logica. Als CV 5 door een fabrikant wordt ingesteld voor de regeling van de snelheid, doch feitelijk zou dat moeten gebeuren door CV 53 waarom heeft de fabrikant CV 53 dan niet gedefinieerd als CV 5 ?  M.a.w CV 53 gelijkgesteld aan CV 5 ?

Wiebe
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Remunj op 15 januari 2016, 19:52:51
Omdat in de "oertijd" decoders niet veel mogelijkheden hadden.
Je had CV2 oor de minimum snelheid, CV5 voor de maximum snelheid en CV6 voor de midden snelheid. Die zijn dan ook genormeerd.
Daar moest je het mee doen, ongeacht merk en type van je trein/motor.
Later zijn decoders veel uitgebreider geworden qua mogelijkheden en is vooral op het gebied van de motorregeling. En daar is iedere fabrikant vrij in om dat doen zoals hij goeddunkt.

Voor mijn Lopi4 doe ik dat ook op de manier van Karst en Dirk. Werkt perfect. Heb je eigenlijk geen doen meer met CV2,5 en 6. Gewoon lekker laten zoals het is. Heel soms misschien CV nog iets aanpassen maar meestal staat die wel goed.
Geijkt met Koploper super rijden.
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: lokloods op 15 januari 2016, 20:31:25
Ik heb net een nieuwe Lopi V4 binnengekregen.  Als CV 53 de snelheid zou bepalen lijkt het mij logisch dat deze CV op max zou staan bij een nieuwe decoder, dus voor de lopi V4 255 Echter staat deze op 140. De fabrikant gaat toch niet op voorhand de snelheid bepalen of zie ik het nu verkeerd ?

Wiebe
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: rvooyen op 15 januari 2016, 21:24:20
Als je lagere snelheden wil kan je gewoon f3 gebruiken. Dit is de rangeerstand waarbij de snelheid gehalveerd is. Ik gebruik het bijv voor snellopers zoals de Lima ringmotoren en voor mooiere lagesnelheden.
Overigens geloof ik niet in het cv53 verhaal maar gebruik cv 5 en vergeet niet cv6 op de helft van cv5 te zetten.
 Robert.

Verstuurd vanaf mijn GT-S7275R met Tapatalk

Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Ronaldk op 15 januari 2016, 22:47:11
@Robert: Waarom zou je F3 gebruiken voor lagere snelheden? Je gaat dan de rangeermode gebruiken voor normaal rijden? Zonder enige  optrek en remvertraging?  ::)

Groeten Ronald.
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: ivanzon op 15 januari 2016, 22:53:57
Je langzaam rijden kwaliteit is voor het grootste deel afhankelijk van hoe schoon de wielen zijn. Als je de boel op 128 stappen zet kan je met de goedkoopste decoder op standaard instellingen nog kruipen met die motortjes .
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Menno op 16 januari 2016, 01:48:31
Ik heb net een nieuwe Lopi V4 binnengekregen.  Als CV 53 de snelheid zou bepalen lijkt het mij logisch dat deze CV op max zou staan bij een nieuwe decoder, dus voor de lopi V4 255 Echter staat deze op 140. De fabrikant gaat toch niet op voorhand de snelheid bepalen of zie ik het nu verkeerd ?
Ja, dat doen ze wel. Dat is echter vooral om raketlanceringen te voorkomen. De gemiddelde Lima spurt er bij 12 tot 14 Volt al flink van door. Een Lima met Modeltorque-motor gaat al als een speer maar een digitale Lima met Modeltorque motor kan op maximale snelheid een gemiddelde Shinkansen evenaren...

Om uitspattingen te voorkomen wordt die waarde gemiddeld gezet, vooral omdat het dan vaak altijd wel werkt.

Wat betreft CV53: het staat gewoon in de handleidingen hoor, bij ESU staat daar zoiets als 'wanneer de lok niet de maximale snelheid haalt (bepaalt in CV5) deze waarde verkleinen.'

Het gaat er niet zozeer om dat je met CV53 de maximum snelheid instelt (het heeft z'n effecten OP die maximale snelheid, dat wel) maar dat je met CV5 een maximum snelheid instelt en met CV53 opgeeft hoeveel de motor moet regelen.
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: ruudns op 16 januari 2016, 10:25:31
Voor wat het waard is, Lima met CD motor en lopi v4. Zelf gebruik ik tegen woordig de auomatische instelling voor de lopi's.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_15.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/effe_15.jpg)
CV2=1, CV6=56,  CV5=112
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: Timo op 16 januari 2016, 14:59:08
Ja, dat doen ze wel. Dat is echter vooral om raketlanceringen te voorkomen. De gemiddelde Lima spurt er bij 12 tot 14 Volt al flink van door. Een Lima met Modeltorque-motor gaat al als een speer maar een digitale Lima met Modeltorque motor kan op maximale snelheid een gemiddelde Shinkansen evenaren...
En met CV53 geknepen doen ze dat nog steeds... Volgens mij staat CV53 vooral niet op max omdat de back EMF vaak lager is dan het stuur voltage. Zou deze dus op max staan dan heb je grote kans dat dit nooit bereikt kan worden met als gevolg dat de motor al eerder dan de hoogste snelheidsstap op volle snelheid aangestuurd wordt.


Timo
Titel: Re: Lokpilot 4.0 decoder en ModelTorques motor
Bericht door: ruudns op 17 april 2017, 21:48:34
Hier (http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm) al eens gekeken voor een vervangmotor?
Werken prima met de Lopi v4 ;). CD motortje (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45968.msg740614.html#msg740614) trouwens ook.
Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,52872.msg854898.html#msg854898) ook nog wat info mbt de cd motortjes.