Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: Beurzen: Verlichting boven de banen  (gelezen 12932 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #15 Gepost op: 12 January 2016, 09:39:39 »
Daarom noem ik ook Karst als voorbeeld, die alweer een stap verder gaat met digitale lichtsturing.
RETROBAHN A.G.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7195
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #16 Gepost op: 12 January 2016, 09:48:13 »
De lichtsfeer is op al die banen met frieslijst en leds erin hetzelfde.

Tsja.
Tegen generalisaties kan ik niet op. Ik ga het toch proberen.

De BNLS-modulebaan stelt als eis voor deelname: frieslijst en leds. En als je afgelopen weekeinde had gekeken, dan had je kunnen constateren dat alle 6 de deelnemende modulebakken een andere, unieke lichtsfeer hadden. En dat was dan nog binnen één deelnemende modelbaan, namelijk die van BNLS.

Mijn eigen bak (Glen Moddle) had een redelijk heldere en warme belichting, passend bij een doorbrekende zon, na een herfstbui in Schotland. (laagstaande zon in de herfst impliceert redelijk warm licht) Ik maak ook gebruik van een beamer om bijbehorende bliksemflitsen en regenboog afwisselend te projecteren. Dit werkt alleen indien ik de baan niet al te fel verlicht.

Fotografen die bij mij kleine details willen vastleggen, kunnen dat alleen doen, indien ze gebruik maken van een statief en hele lange sluitertijden (denk hierbij aan 15 tot 30 seconden). Dat zegt dus alles over het gebrek aan licht op mijn baan. Zelfs met geknepen diafragma (grootste getal) heb je in de buitenlucht genoeg aan een seconde. Mijn bak is dus "onderbelicht".

Ik snap wel waar je generalisatie vandaan komt: de Broodfabriek is een relatief donkere hal. Alle uitgelichte banen vormen een soort "lichteilanden" in de schemer. Van een afstandje ziet dat er behoorlijk overdreven uit. Maar wie gaat fotograferen ontdekt al snel dat het oog enkel goed is in relatieve waarneming: vergelijken kan het menselijk ook prima. Absolute waarneming is iets anders, dat kan het menselijk oog niet. Daarvoor heb je een lichtmeter nodig. Zo'n lichtmeter zit in iedere moderne camera en generaliseert niet. Overigens was ook voor het menselijk oog meteen duidelijk dat de individuele modules van de BNLS-modulebaan heel verschillend waren qua lichtsfeer. Niet ondanks, maar juist dankzij de mogelijkheden die modern LED-licht ons biedt! Het grauwe koele Londen, de ochtendschemer van Canada, de warme zomermiddag in Frankrijk, tweemaal Nederland met een dag-nacht-ritme en een stukje Schotland met een doorbrekend zonnetje.

De andere banen boden ook elk hun eigen (licht)sfeer.

nou jij weer ;)
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #17 Gepost op: 12 January 2016, 09:59:06 »
Fotografen die bij mij kleine details willen vastleggen, kunnen dat alleen doen, indien ze gebruik maken van een statief en hele lange sluitertijden (denk hierbij aan 15 tot 30 seconden). .
In aanvulling hierop; zelfs bij die "zomerse" banen staan de fotografen van de vakbladen altijd met een bak extra licht foto's te maken omdat er anders te weinig licht is..  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12444
    • sleutelspoor
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #18 Gepost op: 12 January 2016, 10:16:42 »
Daarom noem ik ook Karst als voorbeeld, die alweer een stap verder gaat met digitale lichtsturing.

Catalunya van Dave en Shirley Rowe vergeten?
« Laatst bewerkt op: 12 January 2016, 13:29:40 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #19 Gepost op: 12 January 2016, 10:20:37 »
Om te beginnen: na het lezen van Ronald’s introductie kan ik niets anders zeggen dan dat hij gelijk heeft. Als je iets wilt laten zien moet dat ook zichtbaar zijn. Als je daarvoor afhankelijk bent van verlichting van buitenaf kan dat problemen opleveren. Dus dat een organisatie daar voorwaarden aan wil stellen in de vorm van het verplichten van eigen verlichting lijkt me vanuit hun standpunt niet meer dan logisch.

Aan de andere kant kun je ook stellen dat als de organsatie wil dat alles goed zichtbaar is ze  er ook voor kunnen zorgen dat de zaal of hal goed verlicht is. Denk aan sporthallen…

Als je hoop energie gestoken hebt in het detaileren van een model(baan) wil je uiteraard dat dit ook zo best mogelijk tot uiting komt. Daarvoor is een bepaalde hoeveelheid licht nodig.
Hoeveel – en hoe - is puur afhankelijk van dat wat je wilt laten zien.

Dat het eenvoudiger is een kleine baan uit te lichten dan een grote baan staat buiten kijf. Het grootste probleem is dan ook niet het uitlichten op zich maar misschien wel de manier waarop.

Buiten komt het licht van alle kanten met een voorkeur voor de kant waar de zon staat. Daar en tegen komt op de meeste modelbanen het licht maar van één kant – van boven. En dan nog recht van boven. Dit zorg vaak voor een alles behalve natuurgetrouw licht beeld – helaas. En dat zie je terug in de foto’s en filmpjes van die banen.

Een voorbeeldje:


links zoals de meeste banen worden verlicht, rechts hoe de banen verlicht zouden kunnen worden...

Kijk maar eens goed naar de schaduwen op een aantal van de gemaakte foto’s. Heel leerzaam.

Wordt vervolgd...

met vriendelijke groet,
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #20 Gepost op: 12 January 2016, 10:20:55 »
Is idd prachtige baan ondanks haar ouderdom.

http://locoyard.com/2013/08/27/catalunya-model-railway-layouts-of-pecorama-part-3/


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #21 Gepost op: 12 January 2016, 10:32:23 »
links zoals de meeste banen worden verlicht, rechts hoe de banen verlicht zouden kunnen worden...
Ik zie het voordeel van de rechter variant nou niet direct Max. De toeschouwers staan op die manier met hun hoofden vóór de verlichting én je krijgt stevige schaduwen op de achterwand.

Buiten komt het licht niet van alle kanten maar uit één punt; de zon. Zonnestralen komen perfect evenwijdig van de zon op aarde en dat kun je met kunstmatig licht nooit nabootsen. Op een bewolkte dag wordt het licht verstrooid door de bewolking en is het daardoor egaler en dat is met een paar rijen LED-strips makkelijker te benaderen.  Het licht komt dan hoofdzakelijk van boven.
No dress rehearsel, this is our life.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17820
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #22 Gepost op: 12 January 2016, 10:37:38 »
De rechtse variant van Max is helemaal niet voordeliger.... ;) een kleine sprong buiten de bak van een cm of 5 is prima maar licht zo de bak in laten schijnen is desastreus voor je effect in de bak en je achtergrond.

René

  • Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
  • Team Mitropa
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #23 Gepost op: 12 January 2016, 10:49:43 »
In aanvulling hierop; zelfs bij die "zomerse" banen staan de fotografen van de vakbladen altijd met een bak extra licht foto's te maken omdat er anders te weinig licht is..  8)
De extra verlichting van fotografen heeft meerdere redenen. In veel gevallen is de verlichting toch net even te weinig om b.v. nog met een klein diafragma uit de hand te fotograferen zoals Len de Vries dat doet. Het voordeel daarvan is dat hij een positie kan kiezen die met een statief niet altijd te halen is.

Vaker nog is de verlichting van de banen niet egaal genoeg. Een sprekend voorbeeld is Smeerdijk dat afgelopen weekend in Rijswijk stond. Doordat de fries met verlichting eindigt boven de voorkant van de module valt er geen licht op de zichtzijde van de eerste 5 a 10 cm. De bovenkant is dan weer erg sterk verlicht. Onze ogen en hersens compenseren dat gedeeltelijk waardoor het niet direct opvalt. Voor de camera is dat anders. Die laat perfect zien dat de belichting daar veel minder is.
Door van meerdere kanten te belichten zullen ook de hinderlijke slagschaduwen afnemen of zelfs wegvallen. Een mooi voorbeeld daarvan is een lichtbewolkte dag. Het licht wordt diffuus en er zijn nauwelijks schaduwen. Dit in tegenstelling tot een zonnige dag. Dat is een ramp om te fotograferen omdat de schaduwen zo hard zijn.
 
En dan is er nog de kleur van het licht. Ook daarvan zijn wij ons niet bewust zolang die niet extreem anders is zoals de zonsondergang en maanlicht. Op de foto komt dat allemaal wel uit. Door dat goed te overstralen met licht met een uniforme kleur zal de foto ook natuurlijk ogen.

René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #24 Gepost op: 12 January 2016, 11:13:23 »
Inderdaad – buiten komt het licht van één punt. En waar staat dat punt? Bij ons zomers om 12 uur op maximaal 65 graden boven de horizon, ‘swinters op slechts maximaal 15 graden boven dezelfde horizon. Dus lijkt een graad of 40 mij een redelijk compromis naar seizoen en tijd van de dag. Op modelbanen van boven: 90 graden.

En ja, de zon is nu eenmaal moeilijk na te bootsen. Maar je bereikt al een hoop door het licht meer te verstrooien en diffuus te maken. Dat geeft minder harde reflecties en minder hardere schaduwen. En hoe diffuser het licht hoe beter details als draaistellen zichtbaar zullen worden.

In het gratis Amerikaanse internet tijdschrift Model Railroad Hobbyist staat al heel lang een serie artikelen van meester fotograaf Ken Patterson die prima laat zien hoe modelbanen uitgelicht kunnen worden om een realisties resultaat te krijgen. Dat daar de meeste foto’s buiten worden gemaakt is een logisch gevolg van problemen die rijzen uit het feit dat het moeilijk is om binnen het licht op de meest prettige manier te beheersen.

Er zullen uiteraard altijd practische bezwaren zijn. Maar wat is er op tegen om zowel de verlichting als de toeschouwers wat verder weg te zetten? In dit geval is het letterlijk buiten de box denken…

mvg,
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #25 Gepost op: 12 January 2016, 11:16:28 »
De lichtsfeer is op al die banen met frieslijst en leds erin hetzelfde. Kennelijk gaat het niet om de sfeer, maar om de zichtbaarheid.

Mwoa, wel een fries, maar geen hoogzomer;

stefanowo_3 by Ernst-Jan Goedbloed, on Flickr

Hier heb ik de Spätherbst kleuren gebruikt van Silflor in Mininatur. Achtergrond is grauw, en verlichting is één TL per bak. Geeft wel de juiste sfeer wat mij betreft. Foto is overigens met statief genomen, zonder extra verlichting.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #26 Gepost op: 12 January 2016, 11:27:28 »
Het licht komt niet van 1 kant omdat het gereflecteerd wordt op diverse oppervlakten, wolken en regendruppels die als diffusor werken..en 's winters zie ik al bijna helemaal geen schaduwen.  Met heldere hemel en zon zie je aardig wat schaduw maar weinig/ geen op een bewolkte regenachtige dag. Een van de redenen dat ik mijn schaduw toevoeg door ze te schilderen. En verlicht mijn baan in principe zo neutraal mogelijk uit.

Kleur bestaat weer bij gratie van het licht, dus door het spelen met lichtkleuren is het mogelijk de sfeer op je baan te veranderen..



In het gratis Amerikaanse internet tijdschrift Model Railroad Hobbyist staat al heel lang een serie artikelen van meester fotograaf Ken Patterson die prima laat zien hoe modelbanen uitgelicht kunnen worden om een realisties resultaat te krijgen. Dat daar de meeste foto’s buiten worden gemaakt is een logisch gevolg van problemen die rijzen uit het feit dat het moeilijk is om binnen het licht op de meest prettige manier te beheersen.



Dat is iets wat ik niet beaam, Ken Patterson is een aardige fotograaf en kan leuk modellen fotograferen. Maar als het een meester fotograaf was geweest had ie geweten dat in een studio er meer mogelijk is dan buiten. In een studio kun je het licht manipuleren wat in de buitenlucht niet echt mogelijk is.
Daarnaast gaan die Yanks naar buiten met hun modellen en dio's omdat ze gewoon de ruimte en het landschap er voor hebben. Als ik mijn Mara Harbor hier in de tuin zet dan zie ik een schutting en de daken van de buren. Doe ik dat bij Ken dan is er in de verste verten geen buurman te zien..

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #27 Gepost op: 12 January 2016, 11:29:48 »
Er zullen uiteraard altijd practische bezwaren zijn. Maar wat is er op tegen om zowel de verlichting als de toeschouwers wat verder weg te zetten? In dit geval is het letterlijk buiten de box denken…

Vreselijk die banen die met dranghekken en andere zaken alles proberen af te schermen. Goed soms is het voor dat ze een looppad hebben voor de bediening dat kan je ook anders oplossen ;)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

JvB

  • ...en dan denk ik aan Brabant....
  • Offline Offline
  • Berichten: 170
  • de sfeer van de jaren 60 in H0
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #28 Gepost op: 12 January 2016, 11:32:52 »
Zelf ben ik nog niet zo ver dat ik licht boven de modulebakken heb gemaakt. Staat wel in de planning, maar je kunt niet alles ineens maken. De eerste foto's die ik van mijn bouwsels maakte heb ik buiten gemaakt, in zomers zonlicht. Het was allemaal nog klein genoeg om het even buiten te zetten. Volop licht, kleine diafragmaopening, mooie scherpte-diepte verhouding. Toen de eerste bakken vorderden en ik foto's ging maken om hier op het forum te publiceren stonden de bakken op zolder, onder een paar spotjes. Dan is het plaatje ineens heel erg anders geworden. De kleuren vertekenen door de felheid van de spots van boven, de helderheid van de foto's zijn afhankelijk van  de sluitertijd die je gaat kiezen om nog wat scherptediepte over te houden. Desondanks heb je afhankelijk van  de plaatsing van de lampen her en der last van overstraling.

Voor mij is duidelijk dat je bouwsels waar zoveel tijd en energie (en plezier)  in zitten een deugdelijke verlichting verdienen, zeker als je er af en toe een foto van wilt maken. Wat mij betreft staat dat ook los van al of niet exposeren. Een product in opbouw, waarvan je laat zien wat de stand van zaken is kan eventueel zonder "eigen" licht, een afgewerkte baan verdient een goede belichting
met vriendelijke groet,

Jan

Max Roodveldt

  • Offline Offline
  • Berichten: 258
  • 't is maar 'n spelletje...
Re: Beurzen: Verlichting boven de banen
« Reactie #29 Gepost op: 12 January 2016, 11:43:29 »
Vreselijk die banen die met dranghekken en andere zaken alles proberen af te schermen.
Waarom meteen daar aan gedacht ??? Je zou ook de bak wat dieper kunnen maken... 8)
"And these visions of Johanna are now all that remain" - Bob Dylan (1966)