Natuurlijk mogen organisaties eisen stellen en dus ook aan de verlichting. Het hoeft niet van mij. Zoals ik in dat andere draadje al stelde: tegenwoordig is het op vrijwel alle tentoonstellingsbanen qua licht stralend weer. Dan zie je meer, komen details beter uit, maak je mooiere foto's, net als op een echte stralende zomerdag. Alleen kijk naar buiten. Dergelijk weer is schaars in dit deel van de wereld, zelfs in de zomer. In de werkelijkheid zijn er bij donker en druilerig weer ook veel schaduwen en zie je niet alles goed. Dat levert een bepaalde sfeer op die je zelden ziet op een tentoonstelling. Wat is nou realistisch?Verder wordt onderschat hoe modegevoelig dit soort dingen zijn. Wat we mooi en realistisch vinden op een modelbaan, is aan verandering onderhevig, echt waar. Het zou tot enige terughoudendheid moeten leiden qua eisen en oordelen.
In de werkelijkheid zijn er bij donker en druilerig weer ook veel schaduwen
Baanverlichting breng je aan om zelf je verlichtingsniveau te kunnen bepalen, zonder afhankelijk te zijn of de beurshal bepaalt of het hoogzomer of midwinter op je baan wordt.
Het hoeft niet van mij. Zoals ik in dat andere draadje al stelde: tegenwoordig is het op vrijwel alle tentoonstellingsbanen qua licht stralend weer.
Natuurlijk mogen organisaties eisen stellen en dus ook aan de verlichting.
Verder wordt onderschat hoe modegevoelig dit soort dingen zijn. Wat we mooi en realistisch vinden op een modelbaan, is aan verandering onderhevig, echt waar. Het zou tot enige terughoudendheid moeten leiden qua eisen en oordelen.
Maar zonder gekheid, van mij hoeft de verlichting ook niet altijd aanwezig te zijn. Ook zonder eigen baan verlichting kun je een goede sfeer krijgen op een baan. En kan de modelverlichting extra tot z'n recht komen, waarom niet een baan in de schemer uitbeelden?
Het is wat Marc al aangeeft verlichting boven de baan hebben en de sfeer van de verlichting zijn twee aparte zaken
De lichtsfeer is op al die banen met frieslijst en leds erin hetzelfde. Kennelijk gaat het niet om de sfeer.