Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 00:42:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
07 October 2025, 23:55:21
info gezocht over ETS aandrijfunits door Tom Z.
07 October 2025, 23:18:42
Show je werkplek door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 22:44:01
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door jeremy23
07 October 2025, 22:39:36
Fleischmann rijtuig 5896 door grossraumwagen
07 October 2025, 22:25:06
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
07 October 2025, 22:21:51
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
07 October 2025, 22:08:18
Station Roodeschool door Benelux795
07 October 2025, 21:46:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
07 October 2025, 21:43:55
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door BrightonBelle
07 October 2025, 21:33:43
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door Dick55
07 October 2025, 21:19:00
Pfarrerwinkel bahn door Paul1969
07 October 2025, 20:56:45
Märklin 2025 door barry1972
07 October 2025, 20:24:34
extra terugmeld module viessmann 5217 door Kolho005
07 October 2025, 20:09:10
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door Rob Ellerman
07 October 2025, 19:36:28
C12c rijtuig door Eelco Storm
07 October 2025, 19:35:38
Roco wagon openen door Herb73
07 October 2025, 19:33:02
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Wim1969
07 October 2025, 19:19:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
07 October 2025, 19:09:01
waterwagens door j.ossebaar
07 October 2025, 18:34:55
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
07 October 2025, 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
07 October 2025, 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
07 October 2025, 16:47:15
't Boemeltje door RobVille
07 October 2025, 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
07 October 2025, 15:33:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
07 October 2025, 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
07 October 2025, 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
07 October 2025, 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
07 October 2025, 13:33:31
  

Auteur Topic: 1200 in de strijd tegen ijzel  (gelezen 17219 keer)

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #60 Gepost op: 07 January 2016, 13:48:37 »
Dat in Hoorn was simpel. Of een sleeploc laten komen, duurt lang, kost geld of een stoomlocje wat toch in de buurt is met een stoker en machinist die zich stonden te vervelen omdat de volgende trein naar Medemblik pas over een paar uur gaat.

Ehhhh VIRM door SHM lag iets anders.

ProRail kan (hoofdlijn)loc's vorderen, alleen ligt dat bij museumlijnen even iets gecompliceerder omdat de "gezagsverhouding" wat minder rechttoe rechtaan is. Maar bereidheid tot medewerking maakt het "vorderen" niet echt noodzakelijk. Op het moment dat de aanvraag binnenkwam (einde ochtend) was de 26 onderweg met de diensttram en is er een Sik en Griezel beschikbaar gesteld. Daar de daadwerkelijk inzet ruim na binnenkomst van de diensttram was is er door de SHM voor gekozen om Griezel te vervangen door de 26.

Er was die dag slechts sprake van een trein, dus ook geen sprake van "wachten op de volgende trein".  De betalende SHM bezoekers komen voor een rit achter een stoomlocomotief en het zal ProRail een zorg zijn met wat voor type loc de afsleepdienst gedaan wordt, als het treinstel maar opgehaald wordt. Kortom wanneer de 26 een "volgende trein" had moeten rijden was de ophaaldienst domweg uitgevoerd met Griezel en de sik. Vanuit een aantal opzichten net zo boeiend qua procedure, maar minder PR waardig

HRN = Hoofd Rail Net ;)

Kan, maar ook .......

Historisch Railvervoer Nederland

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26824
    • Pagina van klaas
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #61 Gepost op: 07 January 2016, 14:05:10 »
Stand a pee is een verbastering van stante pede = op staande voet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4284
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #62 Gepost op: 07 January 2016, 14:07:26 »
Ah zo. ik had in eerste instantie een associatie met "Staand plassen".....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #63 Gepost op: 07 January 2016, 20:04:51 »
De klassieke 'dubbele' stroomafnemers van de oudere lokken zijn volgens mij van het fabricaat BBC.

Uiteindelijk zijn volgens mij de daarop liggende schuiten wel uit te wisselen.
Foutje Thom,
de Loccen hebben Faiveley stroomafnemers.
Mat'54 en '46 van het NSM BBC stroomafnemers

Henk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #64 Gepost op: 07 January 2016, 23:58:01 »
Stom ja, dat had ik kunnen bedenken dat de 1100 en 1300 uiteraard faiveley's hadden :)

Jeroen Mooij

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • check www.roestrijden.nl
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #65 Gepost op: 08 January 2016, 18:05:33 »
Naar aanleiding van wat PB vragen heb ik de filmpjes wat bewerkt met wat side-info.

Aankoppelen van de sleeploc
https://youtu.be/XHEhjE2ny3M

Stukje vuurwerk door ijs op de bovenleiding:
https://youtu.be/UJnEYFUDmJs

Het aanpikken van het tweede GTW stel:
https://youtu.be/_muBECnOUM0

Lekker stabiele bovenleidingspanning:
https://youtu.be/ljfSHYrYlxk


 
Treinen moeten rijden

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #66 Gepost op: 09 January 2016, 12:45:56 »
Groeten Joop, machinist Lls

guest7823

  • Gast
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #67 Gepost op: 09 January 2016, 14:42:43 »
Dat wat mij uit de context ook duidelijk alleen .... bij museummaterieel is mijn eerste associatie bij HRN dus een andere dan Hoofd Rail Net  ;)

Ik heb geen idee welke term / afkorting eerder in gebruik was, maar Historisch Rail Vervoer Nederland / HRN bestaat al sinds 1995. Ik heb geen idee hoe lang de term Hoofd Rail Ned al bestaat / in gebruik is