Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 21:31:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 21:20:49
Her-(her-)beginnen door J. Brans
Vandaag om 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
Vandaag om 21:00:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:47:27
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
Vandaag om 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
Vandaag om 19:12:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door robschuurhof
Vandaag om 18:54:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:37:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
Vandaag om 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
Vandaag om 18:12:32
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 16:51:48
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:48:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 16:00:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 15:53:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 15:03:59
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
Vandaag om 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
  

Auteur Topic: 1200 in de strijd tegen ijzel  (gelezen 16930 keer)

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
1200 in de strijd tegen ijzel
« Gepost op: 06 January 2016, 10:56:38 »
ASSEN - Twee oudgedienden van de NS moeten er voor zorgen dat er vanochtend minder problemen zijn op het spoor tussen Zwolle en Groningen.

Een elektrische locomotief uit 1951 gaat voor de eerste intercity tussen Zwolle en Groningen op pad om de bovenleidingen ijsvrij te maken.

Twee locomotieven
Door opgehoopt ijs op de bovenleiding zouden de stroomafnemers van de antieke locomotief beschadigd kunnen raken. Daarom rijdt een diesel locomotief mee voor het geval de elektrische locomotief zonder stroom komt te staan.

Een eveneens antieke diesel locomotief gaat daarom mee voor het geval de elektrische locomotief zonder stroom komt te staan.

Emmen - Zwolle
Op het spoor tussen Emmen en Zwolle rijden vannacht extra treinen van Arriva om de bovenleidingen ijsvrij te houden. Bron RTV Drenthe.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2858
    • Richie's homepage
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2016, 11:18:36 »
Op somda is gemeld dat de 1252 als losse loc om 7:22 is aangekomen in Groningen, dus niet met een 'antieke' diesel locomotief (welke dat dan ook moge zijn).

nico99

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2016, 11:23:37 »
Op de foto's te zien zou er een 2200 meegaan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8505
  • Spoor N
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2016, 11:27:10 »
Op somda is gemeld dat de 1252 als losse loc om 7:22 is aangekomen in Groningen, dus niet met een 'antieke' diesel locomotief (welke dat dan ook moge zijn).
Op Somda werd gisteren gemeld dat de 2205 ook in Zwolle stond, 1+1=2?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dennis Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2016, 11:32:35 »
Hierbij foto's bron RTV Drenthe



Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2016, 12:42:48 »
Goed, we zitten inmiddels 15 jaar in de 21e eeuw en wat zetten ze in zodra er ijs op de bovenleiding zit? Juist. :) Het valt nog mee dat ze geen stoomlocomotief voor de dag hebben gehaald.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #6 Gepost op: 06 January 2016, 13:00:14 »
Zolang ze tijdens ijzel proberen ijzel van de bovenleiding te schrapen, het is geen rijp  ;D
De vroeger wijd verbreide IJzelschakeling van de bovenleiding (a.h.w. kortsluiting maken waardoor er flink wat Ampères door de rijdraad gaan die door de warmte de ijsafzetting laten smelten) was effectiever. Maar dat schijnt niet meer te mogen van ProRail  ???
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #7 Gepost op: 06 January 2016, 13:01:51 »
Ik neem aan dat ze naar deze oudjes grijpen omdat ze beschikbaar zijn en het tekort aan materieel niet verergeren?
Vr. groeten,
Bob

vanderHoek

  • Offline Offline
  • Berichten: 272
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2016, 13:11:38 »
Of ze zijn zo oud dat ze flink wat stroom gebruiken of die oude techniek kan wel tegen een beetje ijs.  ;D

(Dit is wat cynisch bedoeld, dus niet als serieuze opmerking)
met vriendelijke groet,

Martijn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2016, 13:20:21 »
Naar wat ik begreep vreten ze inderdaad simpelweg meer stroom. Ik begeef me op electrisch glad ijs, maar iets met schakelweerstanden enzo, dus motoraansturing door elders in de lok warmte te verstoken in een weerstand. Moderne loks doen dat niet. Andere aansturing ("het equivalent van pulsbreedtemodulatie hoewel dat niet de juiste term zal zijn").

Even googlen... Ah, hier: http://www.stichtinghollandspoor.nl/?page_id=29

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8241
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2016, 13:30:50 »
Ah, helemaal duidelijk.  (y)
Vr. groeten,
Bob

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2016, 13:37:56 »
Goed, we zitten inmiddels 15 jaar in de 21e eeuw en wat zetten ze in zodra er ijs op de bovenleiding zit?

15 jaar? Waar heb jij rekenen geleerd? Al 16 jaar en 6 dagen hoor. Deze eeuw begon op 1-1-2000.    ;)


Steyn

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #12 Gepost op: 06 January 2016, 13:40:26 »
Ik begeef me op electrisch glad ijs, ...

Grapjas. :)

15 jaar? Waar heb jij rekenen geleerd? Al 16 jaar en 6 dagen hoor. Deze eeuw begon op 1-1-2000.    ;)

Eh... nee. De eerste eeuw was van het jaar 1 (er was geen jaar 0) tot en met het jaar 100; de 20e eeuw was van het jaar 1901 tot en met 2000.

https://nl.wikipedia.org/wiki/20e_eeuw
https://nl.wikipedia.org/wiki/21e_eeuw

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

HAR 67

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #13 Gepost op: 06 January 2016, 13:43:11 »
Volgens mij hadden ze vroeger bij de NS en ik spreek zeker van 40 jaar terug ook speciale werkwagons hiervoor. Ik kan mij herinneren dat achter diergaarde blijdorp 2 zwarte werkwagons stonden met pantograaf voor ijzelbestrijding. Gisteravond nog ff op internet gezocht maar niet kunnen vinden. Wel voormalige dg wagons om rijtuigen voor te verwarmen maar die bedoel ik niet.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2516
Re: 1200 in de strijd tegen ijzel
« Reactie #14 Gepost op: 06 January 2016, 13:51:18 »
Plus dat die oudjes niet vol met gevoelige elektronica zitten die meteen van slag raken bij het minste of geringste.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein