Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Exact-Train 2025 door Falkenberg
Vandaag om 22:51:05
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 22:50:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:49:22
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Seinhuis
Vandaag om 22:11:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
Vandaag om 21:21:08
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 21:19:33
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:12:07
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
Vandaag om 21:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:56:29
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 20:54:52
Halling aandrijvingen door Jan Bennink
Vandaag om 20:53:20
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 20:52:20
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:33:17
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 19:56:37
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door NL-modelspoor
Vandaag om 19:35:49
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 19:27:53
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:24:12
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:23:44
13 en 14 september Open Monumentendag door Seinhuis
Vandaag om 19:05:45
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 18:35:29
Rheinburg, TP V/VI door william_2
Vandaag om 18:12:22
Kibri station CALW ingekort als NS station door grossraumwagen
Vandaag om 18:04:36
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:03:37
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
Vandaag om 18:01:35
Stalen D 4 deurs spoor 0 door AB 7216
Vandaag om 17:24:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 17:02:06
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Lex-trein
Vandaag om 17:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:44:52
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:13:16
  

Auteur Topic: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster  (gelezen 6825 keer)

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Gepost op: 29 December 2015, 20:49:32 »
Hallo,

Ik wil een Marklin Delta 6604 gaan gebruiken als booster. (MRDirect/DDW)

Mijn vraag: hoe zit het met de kortsluitbeveiliging die deze unit standaard aan boord heeft?
Is dat net zoals bijvoorbeeld een Fleischmann MSF trafo met een bimetaal beveiligd, en dus
langzaam? Of is dat iets beter geregeld? Op de unit zit niet iets van een lampje of een LED die
kortsluiting terug meldt...  Ik heb geen enkele ervaring met het Delta systeem, vandaar mn vraag.

Groet,
Collin




Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2015, 23:05:43 »
Bij gebrek aan geduld, de unit opengeboord. ;D
Helaas zag ik een mooie bimetaalschakelaar.
Die is onbruikbaar.
Er zal dus een stroomdetector in moeten die ingesteld
zal staan op 2A (N-spoor). Veel meer stroom wil ik niet.
Tevens zal er een instelbare vertraging op de detector
moeten komen zodat niet bij elk wissel de beveiliging
ingrijpt.

Groet,
Collin

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8841
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #2 Gepost op: 30 December 2015, 08:47:17 »
Met stroomdetector bedoel je een zekering? Je kan er inderdaad een zekering tussen zetten die iets minder is dan het maximale vermogen van je versterker.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #3 Gepost op: 30 December 2015, 09:10:49 »
Mijn ervaring met de Delta als booster voor MrDirect leert dat de Delta zelf "in elkaar stort" bij kortsluiting. Ik zou zeggen, gebruik een trafo van max 2A en probeer eens wat een kortsluiting doet. Als jouw ervaring dan dezelfde is als de mijne, hoef je niets aan te passen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #4 Gepost op: 30 December 2015, 09:28:11 »
Ja, die ervaring heb ik ook toen ik met de Delta als booster experimenteerde. De Delta is ook bedoeld als versterker voor een digitale baan. Kennelijk is de beveiliging goed genoeg, want ik weet niet van grote problemen met het veelgebruikte ding.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #5 Gepost op: 30 December 2015, 12:55:15 »
Ok,
Dat kan natuurlijk geprobeerd worden. Misschien is het ding
van zichzelf kortsluitvast. Op zich wel raar, want waarom zit
dat bimetaalschakelaartje er dan in? Ik kan er geen schema van
vinden, dus het blijft gis-werk. Het kan natuurlijk ook zijn dat
het bi-metaal , tegen mn verwachting in, een supersnel schakelaartje is!

Met een stroomdetector bedoel ik een meetweerstand waarover
een spanning komt te staan. Die spanning vergelijk je met een referentie
spanning en daar komt dan een "0" of een "1" uit.
Die gaat naar de centrale die de op zijn beurt de baan weer afschakelt
met een kortsluitmelding.



Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #6 Gepost op: 30 December 2015, 14:39:50 »
Tja,

Bij kortsluiting spreekt het bi-metaal gewoon aan en de spanning gaat van de baan, en daarmee ontvangt MRDirect ook geen digital signal meer en zal een kortsluitmelding geven aan de software.
Al deze wielen zijn al uitgevonden, en dit is iets wat al jaren werkt, je bent echt niet de eerste die deze configuratie gebruikt. :-X :-X ::)
Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #7 Gepost op: 30 December 2015, 17:13:24 »
Meten is weten: het bi-metaal valt na 6 seconden af bij kortsluiting.
De eenheid geeft geen enkele melding in de vorm van lampje oid.
Na verwijderen van de kortsluiting duurt het een paar seconden
voordat de delta weer actief is. In tussentijd heeft MRDirect gewoon
doorgedraaid. Een zeer ongewenste situatie dus.

Even het volgende:
Ik heb nergens beweerd dat ik de 1e was.....
Maar mag ik deze vragen dan soms niet stellen omdat de wielen
al zijn uitgevonden? Wat is het nut dan van dit forum?
Zo nee, mag de moderator een slotje op het draadje zetten en zal
ik me stil houden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #8 Gepost op: 30 December 2015, 17:21:00 »
Dat kan natuurlijk geprobeerd worden. Misschien is het ding
van zichzelf kortsluitvast. Op zich wel raar, want waarom zit
dat bimetaalschakelaartje er dan in?
Dat bimetaalschakelaartje zit er in omdat Europese richtlijnen voorschrijven dat trafo's voor modeltreinen een zelfherstellende kortsluitbeveiliging moeten hebben. En kennelijk is het nog steeds het eenvoudigst om dat met een bimetaal te doen. In "analoge" treintrafo's gaat het ook nog steeds zo.

Het ding is op zich waarschijnlijk kortsluitvast tot een bepaalde tijd. Bij een kortsluiting wordt er extra warmte geproduceerd, dus op een bepaald moment moet er toch worden afgeschakeld. En dat doet die bimetaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22557
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #9 Gepost op: 30 December 2015, 17:24:24 »
Maar zes seconden herken ik niet.  ???  Zou ook vreemd zijn. Het ding bevat gewoon een versterker bedoeld voor digitaal gebruik. In die zin is van 'misbruik' ook geen sprake. In mijn herinnering slaat de booster bij kortsluiting onmiddelijk af. Misschien niet zo flitsend als een electronische beveiliging, maar zes seconden is wel heel lang. Ook een gewone rijtrafo reageert acuut op kortlsuiting.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MRdirect

  • Offline Offline
  • Berichten: 242
  • Marco Roede
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #10 Gepost op: 30 December 2015, 17:30:02 »
Je kan het kortsluit-detectie-schakelingetje van de edits booster gebruiken om de kortsluiting aan MRdirect te melden.
Dit wordt ook gebruikt in de eenvoudige booster uit de MRdirect handleiding.
Het meet de uitgangsspanning. Als deze onder een bepaalde dmv een zenerdiode in te stellen waarde komt wordt de kortsluitmelding actief.
Voor de exacte werking zie de beschrijving van de edits booster.

Succes, Marco
« Laatst bewerkt op: 30 December 2015, 17:36:02 door MRdirect »
Sinds april 2020 IntelliBox 650 ipv MRdirect en via LocoNet twee Power4 boosters.
Rosoft servo-wisseldecoders, Henk Kooiman stappenmotor draaischijf mbv Peter Giling hardware en eigen ontwerp DCC-decoder.

Nijboer

  • Offline Offline
  • Berichten: 659
  • Klein maar fijn N-spoor en een knipoog naar Z.
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2015, 00:15:08 »
Henk,

Dit kan ook betekenen dat het bimetaalschakelaartje zelf nogal wat
spreiding geeft, ik tel toch echt 6 seconden.
Ook al zou het 3 seconden zijn, naar mijn beleving ook te lang.
Ik zie het voorstel van Marco wel zitten. Maar ook een stroombegrenzing
omdat mijn trafo's 50VA zijn. En ik wil toch die 2A aanhouden.
Al met al zou dit een leuke booster vormen!

Naar aanleiding van de "uitgevonden wielen" ben ik aan het zoeken geweest.
Her en der heb ik berichten gevonden over gesneuvelde 6604's als gevolg
van kortsluiting. Het is dus toch een zwak punt van deze unit.

Groet,
Collin

Caterpillar

  • Offline Offline
  • Berichten: 66
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2015, 10:19:41 »
in de LDT boosters zit een zelfherstellende zekering, Treinelectronica verkoopt ze ook op de beurs in Houten.

MVG, Caterpillar

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2015, 12:48:19 »
Her en der heb ik berichten gevonden over gesneuvelde 6604's als gevolg
van kortsluiting. Het is dus toch een zwak punt van deze unit.

Of jij en ik dezelfde berichten hebben gezien weet ik niet. Maar bij de berichten betreffende gesneuvelde Delta's die ik ken, wordt er gebruik gemaakt van een flinke, lekker stevige trafo. Veel VA's, of een flink blikpakket, maar zeker geen standaard speelgoed trafo. Oftewel, een trafo die goed op spanning blijft terwijl de Delta flink overbelast wordt. Ja, dan ben je afhankelijk van laatste redmiddelen zoals bimetaal schakelaars.

Gebruik je de "normale" 32VA modelspoortrafo (Märklin 6647), of een lichtere, dan is er in mijn ervaring niets aan de hand.

Is het dan een zwak punt? Ik beschouw het meer als het gebruiken van een apparaat buiten de specificaties.


Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7496
Re: Marklin Delta 6604 misbruiken als booster
« Reactie #14 Gepost op: 31 December 2015, 13:05:28 »
Interessant topic. Ik heb zo'n booster 'misbruikt' en samen met een 4A  ringkerntrafo in een nieuw kastje ingebouwd. Ergens op het net las ik dat je het geval rustig met 3,5A mag belasten wanneer je de eindtransistoren op een behoorlijke koelplaat monteert in plaats van het onbenullige stukje aluminium. Ik had nog een forse koelplaat met vinnen in de kast liggen en aldus geschiede.

Nu ik dit allemaal lees: werkt de kortsluitbeveiliging dan nog naar behoren of zet ik dat hiermee op losse schroeven?

Mvg, Paul
Don't be part of the problem. Be the entire problem!