Maar waar ik mee zit is de stroomvoorziening. Ik zit nu te denken aan een AMS1117 3,3V spanningsregelaar die een max van 12V input aankan. Eventueel kan je ook een 5V variant nemen, die kan 15V input aan. Daarmee zou je dus binnen bepaalde grenzen kunnen voorzien in een constante voeding voor de ledjes.
Maar dan zit ik nog met de rijrichting, hoe kan ik dat het beste combineren met de binnenverlichting. Daarvoor zal ik aan de slag moeten met een paar diodes of gelijkrichters. Er is maar weinig ruimte in het locje, dus dat wordt priegelen.
ik heb wel geexperimenteerd met spanningsregulators voor de verlichting in de hoop dat met een varierende voedingsspanning de verlichting constant zou zijn. Het grootste probleem is echter dat de trein al op snelheid is voordat het licht aan gaat. De verlichting heeft dan meer spanning nodig dan de motor en een regulator verergert dat.
Dus het geheim is om de ledontsteekspanning zo laag mogelijk te krijgen. Dat de lichtjes feller gaan branden bij een hogere snelheid is minder opvallend.De conclusie is dus: zet de ledjes zo direct mogelijk op de voedingsspanning en gebruik een serieweerstandje ipv een regulator.
Dat werkte met een 78M05 (de 100 mA variant van de 7805)
------Z--------R--- | | |-R---LED-| |-R---LED-| |-R---LED-| |-R---LED-| |-R---LED-|
------Z>---<Z-----R--- | | |---R---LED---| |---R---LED---| |---R---LED---| |---R---LED---| |---R---LED---|