Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed  (gelezen 174685 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed
« Gepost op: 20 december 2015, 19:31:57 »
Hallo mensen,

Zoals sommigen hier wel weten ben ik een redelijk fanatieke bouwer. Vanaf 1999 tot nu zijn er inmiddels 5 tentoonstellingsbanen door mij gebouwd (plus 1 in prille aanbouw) waarvan er nu nog 4 bestaan. In diverse schalen met diverse thema's. 1 ding hebben en hadden ze gemeen; ze zijn of waren allemaal Amerikaans. De voorlaatste baan met als thema houthakken in het moeras is dan ook gebouwd samen met mijn echtgenote Wanda in 2011/12. Zij wilde experimenteren met scenery en bomenbouw en kon daar in dat project helemaal in losgaan.
Na enkele turbulente jaren waarin veel gebeurd is in de privésfeer heeft zij eigenlijk wel weer zin om iets te bouwen. Haar Indo-baantje Padjarakan dat zij in 2010 bouwde bestaat niet meer en na de bosbaan vond zij het tijd voor iets nieuws. Ikzelf wilde al langer iets doen met rondrijden op tentoonstellingen, en ook iets met mijn eigen collectie treinen van de Southern Pacific en Union Pacific.

Zoals velen verzamel ik links e.d. van het internet als een soort database van goede ideeën 1 daarvan vond ik in de ldsig, de Layout Design groep: http://www.ldsig.org/ In hun opsomming vond ik de N baan van mark Lestico. Zijn thema, Cascade Mountains, sprak mij direct aan. Veel bos, bergachtige streek en Noordwesten van de States.
Dus broeide de eerste ideeën alweer in mijn hoofd. Een blog werd gestart (http://spmountainrailroad.blogspot.nl/) en het begin was er. Maar ik hinkelde toch nog om meerdere gedachten wat het uitvoeren ervan hinderde.

En toen zag ik de definitieve data van Eurospoor voor komend jaar. Kijkende op mijn werkrooster lagen die data mij wel en Leo dan ook een aanbieding gedaan om na 3 jaar met iets nieuws weer eens op zijn show te willen en mogen staan. Gisteren kwam zijn goedkeuring en ja, dan zit je er aan vast hé? ;)

Wat gaan we doen? Iets wat anderen ook al wel eens gedaan hebben maar wat je weinig ziet. Namelijk een ronde tentoonstellingsbaan. Beter goed gejat dan slecht verzonnen, nietwaar? ;) Eerdere ontwerpen maakte ik in de lengte, alleen neemt dat veel ruimte in met transport. En ik streef eigenlijk naar banen die in de op dat moment aanwezige auto passen (met uitzondering van de 0N30 bosbaan). Tegenwoordig rijden we voor dagelijks gebruik in een Mazda 5 mpv en die heeft een laadruimte van 1,70 bij 1 meter als de gedeelde achterbank neergeklapt wordt. Kijk, daar past wat in! Waarom ik dat wil is dat ik op die manier de kosten voor het tentoonstellen op een leuk niveau kan houden. Ook hoeft er dan geen aanhanger achter de auto of moet er een grote bus gehuurd worden. Als ik wil kan ik met 2 personen, de baan en alles wat erbij moet in 1 auto vervoeren naar een show waar dan ook.
De baan wordt dus rond en moet passen in de auto. Ik kom daarmee op een maximale lengte die pasbaar is van 170cm. En dat is dan direct de diameter. Daarvoor een ontwerp gemaakt op basis van "Givers and Druthers", een term die layout designer John Armstrong (https://en.wikipedia.org/wiki/John_Armstrong_(model_railroader) ) veel gebruikte. Het betekent dat je de dingen die je graag wilt en juist niet wilt opsomt in een lijst. Voor mij zijn dat:

- Rondrijden;
  -> op tentoonstellingen ga je als exposant vaak in gesprek met de toeschouwer(s). Daarbij verlies je met een rangeerbaantje nogal eens het contact met je loc en gebeuren er vaak onvoorziene dingen. Rondrijdend is die kans veel minder. Ook hou je met rondrijden veel meer de aandacht vast van de toeschouwer(s).
- Samen bouwen;
  -> een thema zoeken waarbij we beide ons (modelbouw)ei kwijt kunnen. Voor Wanda is dat scenery. Dus bos en bergen is een ideaal gegeven.
- Langere treinen
- Veel scenery, weinig spoor

Na wikken en wegen dan toch een besluit; Cascade Mountains. Een naam hebben we nog niet en daarmee is het "Project Unnamed".
En hoe moet dat er uit gaan zien? Dit zijn foto's van de Mark lestico N-baan:







Daarmee hebben jullie een idee waar mijn inspiratie vandaan komt en waar we met zijn tweeën naar toe willen. Op scenerygebied kan Wanda haar ei helemaal kwijt, ofschoon geen supergrote baan zal die toch veel bomen "vreten" om het er geloofwaardig uit te laten zien. Wel hebben we steun aan de creatie van onze Belgische vriend Evan Daes die samen met zijn vriend Erik Block de baan "Beatiful British Columbia" bouwde. Ook een rondloper met veel scenery:

DSC_3259_zpsdzwbiff2 by Ronald-45, on Flickr

Waarmee gaan we nu van start? Wel, 2 voorlopige tekeningen liggen er nu. Een met het pure (voorlopige) baanplan en een met de scenerykant uitgewerkt. Ik denk nog na of ik de stagingkant niet ook moet voorzien van scenery. Komt nog.
Oh ja, dit is de inspiratie voor het plan, een baan gevonden op internet:

DSCF1685 by Ronald-45, on Flickr

DSCF1691 - Copy by Ronald-45, on Flickr

En daarmee kom ik nu tot dit:

hillout9 by Ronald-45, on Flickr

Dit is het sporenplan puur. De staging zal precies 1 helft beslaan zodat daar geen wissels liggen. Het  2e deel, de scenery, zal dan de 2 wissels herbergen die nodig zijn om het dubbelspoor (dat eigenlijk een hoofdspoor en een siding zijn) van 4 opstelsporen te voorzien. Die sporen hebben een max lengte van 2,5 meter.

De andere tekening is het scenery gedeelte. Daar zal alleen een stuk hoofd- en zijspoor te zien zijn. Een seinbrug plus wat utility behuizing is alles wat er te zien is als bebouwing. De rest zal pure scenery zijn:

hillout10 by Ronald-45, on Flickr

Let wel; alles nog "loose" en niet definitief!

Om deze boogwissels te leggen zal het waarschijnlijk uitdraaien op zelfbouw daar ik deze radiussen niet vinden kan in model. Ik weet dat boogwissels eigenlijk ondingen zijn maar hier kom ik er niet onderuit.
Heb wel een "mockup" van de wissels via de site van Fast tracks, een firma die zelfbouwwissels levert plus de gereedschaopen daarvoor. Site: http://www.handlaidtrack.com/  Zij hebben printbare voorbeelden op ware grootte van veel maten wissels, dit zijn nr 10 wissels met 32/28 inch radius ofwel 81/71 cm:

hillout8 by Ronald-45, on Flickr

Baanbouw; ik heb nog nieuw hout liggen en ga daarmee bouwen. het zijn stroken van 10cm breed en ideaal voor een baan. Deze afgelopen dagen al wat stelproeven gedaan op de vloer van de woonkamer om te kijken of kan wat ik wil.
De stroken in stervorm en als kwart van een cirkel. 2 smalle 60 cm hoge latten laten de hoogte zien die het worden moet:

hillout1 by Ronald-45, on Flickr

hillout2 by Ronald-45, on Flickr

hillout3 by Ronald-45, on Flickr

Wat materieel proeven. Duidelijk is dat ik het bij 4-assers ga houden, zowel locs als wagons:

hillout4 by Ronald-45, on Flickr

hillout6 by Ronald-45, on Flickr

Zo, het verhaal is eruit en staat. We gaan voorzichtig beginnen, de tijd die we hebben is minder als een jaar. De andere beide projecten (uitbreiding Kennesaw en de 0 baan) blijven gewoon actueel. Alleen deze baan gaat voor omdat er nu een concrete afspraak ligt en we die graag na willen komen.
Bijkomend voordeel voor deze baan is dat we komend jaar die kant opgaan. We brengen wederom een nieuwe camper over in Amerika en dit keer gaan we van Chicago naar Seattle en komen langs/door... de Cascades! Inspiratie is er dus meer dan genoeg voor deze baan :)

Let's start! (y)

Ronald en Wanda Halma.

Ammivak219 by Ronald-45, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 04 februari 2018, 11:54:15 door Reinout van Rees. Reden: Op verzoek titel aangepast »

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #1 Gepost op: 20 december 2015, 19:56:07 »
Ha Ronald,

Een interessant project en thema.  (y) Het ronde van de bakken wordt een interessant gegeven. Heb je alles goed nagemeten in de auto? De wielkasten willen nog wel eens naar binnen komen ;) In ieder geval past het ding niet in mijn auto-tje....  ;)

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #2 Gepost op: 20 december 2015, 20:12:27 »
Dank je!

Heb je alles goed nagemeten in de auto? De wielkasten willen nog wel eens naar binnen komen ;)


Die heeft een 5 niet..... ;)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2015, 20:30:10 »
Hé, die Grote Wanten ken ik ;D
Leuk thema, ga je volgen

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2015, 20:37:52 »
Je zal er best weer iets heel moois van maken.  (y)
Ik kom zeker kijken.

Leen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2015, 20:44:16 »
Dank u, mannen! :)

heer Kukel

  • Offline Offline
  • Berichten: 63
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2015, 20:45:55 »
Fantastisch idee!
Heel veel plezier succes met het realiseren van dit plan.
Je moet niet gaan liggen voordat je valt.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2015, 20:47:40 »
Dat gaat zeker lukken, net als met alle andere gebouwde banen :)

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2015, 21:03:55 »
Super leuk en zeker iets om naar uit te kijken een nieuwe baan uit jullie handen......  (y)

Leuk thema en dito uitvoering. Dit draadje ga ik dan ook zeker volgen.

Groetjes,

Jeffrey

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2015, 21:31:04 »
Helemaal top Jeffrey :)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2015, 21:34:38 »
Zo iets heb ik ook eens gemaakt, Schouwen-Duiveland in drie delen. Is nog steeds te zien bij de RTM op de Punt bij Ouddorp
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2015, 21:36:41 »
Hoi Ronald,

Sjonge, weer een project. Jij blijft maar doorgaan. In dat geval heb ik wel een leuke naam denk ik. Stampede Subdivision.
Van https://en.wikipedia.org/wiki/Northern_Transcon , bijna onderaan het artikel.

Kom maar met die updates.  (y) ;D ;D (y)
Jeroen

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2015, 22:05:43 »
Weer een mooie uitdaging (y)

Wat die boogwissels betreft, Roco line heeft of had toch een paar joekels van die dingen?
Enfin, zelfbouw is natuurlijk wel mooier, aangzien USA-wissels er toch ietsje anders
uitzien dan die Germaanse exemplaren :D

Mvg,

Tis
********

JeanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 371
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2015, 22:09:28 »
Hoi Ronald,

Leuk initiatief,zeker tov. Leo. Jij/jullie kunnen er nog wel een projectje bij hebben  :D
Over de uitvoering zit ik niet in,dat komt wel goed.
Veel succes en plezier bij de bouw,

Grt. Jan.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: "Project unnamed"; een nieuwe H0 baan speciaal voor Eurospoor 2016!
« Reactie #14 Gepost op: 20 december 2015, 22:15:44 »
Ah, die heb ik even opgeslagen onder favorieten. Is trouwens wel meer georiënteerd op de Noordelijke routes van de Northern Pacific, maar ik ga dat eens even goed doorlezen.

Al in de aanloop naar dit, het 0-project en de lopende shows liep ik tegen een vermogens tekort op met de digitale aansturing. Vorig jaar had ik er al eens 2 LV101 boosters bijgekocht met het oog op een mogelijke nieuwe rijbaan. Een week of 2 terug daar maar eens werk van gemaakt om e.e.a. in een koffer te gaan bouwen. Wat ook meespeelde is dat ik draadloos wilde rijden. Een z21 geprobeerd maar dat was niet mijn ding. Dus dat hele spul te koop aangeboden en Ronald Koerts wilde het maar al te graag overnemen:

20151126_133735 by Ronald-45, on Flickr

Mijn Lenz is ingebouwd in een koffer met wat extra voedingen. Zo heb ik diverse spanningen paraat waaronder 1 voor de wisselaandrijvingen. Alles wordt aangeslloten aan de baan met een grote Sub-D stekker. Alleen werd die koffer wat te vol:

20151208_112207 by Ronald-45, on Flickr

Dus een proefopstelling gemaakt:

20151208_115705 by Ronald-45, on Flickr

Dus moest e.e.a. aangepast en uitgebreid worden met een nieuwe koffer. Daar komt de nieuwe USB LAN Interface van lenz in, 2 boosters LV101 plus de voedingen en een programmeercentrale die ik over had.
Na enig gefreubel in een middag tijd is dit het nu geworden:

20151208_190954 by Ronald-45, on Flickr

De regelaars kunnen er nu netjes bij in liggen. Ook zit er een LA152 aansluitplaat in voor 2 regelaars LH100 of 90 plus 1 muis.
Helemaal rechts hangt een aparte LZ100 centrale, zo kan ik straks programmeren op een testspoor zonder de hele handel stil te leggen 9wat normaal gebeurd als je met de in gebruik zijnde centrale in de programmeerstand gaat).

Voor deze baan voldoende power!

@Tis; die zijn niet groot genoeg qua radius. Walthers/Shinohara heeft ze wel maar net niet in de radius van 80 om 70cm.

@Jan: dank je, vervelen doen we ons niet hier ;)

Later!