Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: Digikeijs DR4024 servodecoder - DB (arm)inrijsein Hp0/Hp1/Hp2 definiëren  (gelezen 7919 keer)

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
Hallo allemaal,

Ik kreeg via de mail een vraagje hoe je op een Digikeijs DR4024 servodecoder een DB "Formsignal" (zonder aandrijving) met drie standen (Hp0, Hp1 en Hp2) kon definiëren en wel zodanig dat de bediening ervan via twee wisseladressen gedaan kon worden.

Het leek mij handig om de oplossing daarvoor via het forum te beantwoorden zodat die voor andere geïnteresseerden is te gebruiken.

Het betreft dus dit sein:

In de door mij voorgestelde oplossing wordt gebruik gemaakt van function-mapping en wel zodanig dat de drie seinstanden elk apart via het schakelen van slechts één wisseladres zijn op te roepen.

De DR4024 kan hiervoor worden ingesteld op Preset 0, zodat de DR4024 in totaal via 8 adressen aangestuurd kan worden: vier voor de servo's en vier voor de OUT's, de OUT's blijven hierbij ongebruikt.

In totaal kunnen twee drievoudige seinen aangesloten worden op de DR4024.

Per sein worden twee servo's gebruikt, de eerste voor de arm Hp0/Hp1 en de tweede voor de arm Hp2.

In dit voorbeeld wordt de uitwerking gegeven voor een DR4024 ingesteld op de DCC (wissel)adressen 1 t/m 8.

Het eerste sein wordt aangesloten op servo1 (arm Hp0/Hp1) en servo2 (arm Hp2).

De gewenste aansturing is als volgt:

[adres1]  Rood   schakelt Hp0 (onveilig)
   [adres1]  Groen  schakelt Hp1 (veilig)
   [adres2]  Groen  schakelt Hp2 (langzaam rijden)

[adres2]  Rood   schakelt eveneens Hp0 (onveilig)

De function-mapping voor dit sein (servo1 en servo2) wordt dan als volgt:

CV141 = ( 1 + 8 ) =   9   S1PosA  en  S2PosB  (Hp1)
   CV144 = ( 2 + 8 ) = 10   S1PosB  en  S2PosB  (Hp0)

CV147 = ( 1 + 4 ) =   5   S1PosA  en  S2PosA  (Hp2)
   CV150 = ( 2 + 8 ) = 10   S1PosB  en  S2PosB  (Hp0)

Let erop dat de servo's zodanig moeten worden gemonteerd dat de servobewegingen voor de armen tegengesteld zijn.

Als er ook een tweede drievoudig sein op deze DR4024 dient te worden aangesloten wordt de functionmapping voor servo3 en servo4 als volgt:

CV153 = ( 16 + 128 ) = 144   S3PosA  en  S4PosB  (Hp1)
   CV156 = ( 32 + 128 ) = 160   S3PosB  en  S4PosB  (Hp0)

CV159 = ( 16 +   64 ) =   80   S3PosA  en  S4PosA  (Hp2)
   CV162 = ( 32 + 128 ) = 160   S3PosB  en  S4PosB  (Hp0)

De aansturing is weer als volgt:

[adres3]  Rood   schakelt Hp0 (onveilig)
   [adres3]  Groen  schakelt Hp1 (veilig)
   [adres4]  Groen  schakelt Hp2 (langzaam rijden)

[adres4]  Rood   schakelt eveneens Hp0 (onveilig)

De "fijnafstelling" van de servoposities (voor zowel Intellibox als MultiMaus) is terug te vinden aan het eind van de navolgende topic:

> http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,67006.msg3221624198.html#msg3221624198

Het is misschien verstandig om bovenstaande instellingen eerst eens uit te proberen op een losse DR4024 die tijdelijk aan het programmeerspoor gehangen wordt. Op die manier kun je hem gemakkelijk programmeren en uittesten en dus meteen controleren of de servo's de door jou gewenste bewegingen maken.  ;)

Veel experimenteerplezier!  ;D

Groetjes,
Bert
« Laatst bewerkt op: 17 December 2015, 20:52:02 door Bert_Apd »

HJ

• Offline Offline
Re: Digikeijs DR4024 servodecoder - DB (arm)inrijsein Hp0/Hp1/Hp2 definiëren
« Reactie #1 Gepost op: 17 December 2015, 23:23:07 »
Hallo Bert,

Dit klinkt als een heel mooie toepassing van de DR4024.
Ik ga me er komend weekend eens in verdiepen.
Ik kom er op terug!

Groet

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2015, 08:34:42 »
Hallo Hendrik,

Nog even een aanvulling op de "bediening" van het sein.

Het is met bovenstaande function-mapping ook mogelijk het sein "gewoon" te bedienen door alle twee de adressen te schakelen. Beide schakelmethodes leveren met deze function-mapping hetzelfde resultaat.

Via één adres schakelen:

[adres1]  Rood   schakelt Hp0 (onveilig)
   [adres1]  Groen  schakelt Hp1 (veilig)
   [adres2]  Groen  schakelt Hp2 (langzaam rijden)

[adres2]  Rood   schakelt eveneens Hp0 (onveilig)

Via twee adressen schakelen (let op de juiste volgorde):

[adres1]  Rood  + [adres2]  Rood    schakelt Hp0 (onveilig)
   [adres2]  Rood  + [adres1]  Groen   schakelt Hp1 (veilig)
   [adres1]  Groen + [adres2]  Groen  schakelt Hp2 (langzaam rijden)

[adres1]  Rood  + [adres2]  Groen  schakelt eveneens Hp2 (langzaam rijden)

De toegepaste function-mapping voorkomt dat tijdens het schakelen via twee adressen ongewenste "tussenbeelden" zouden kunnen ontstaan.

Let er wel op dat bij het schakelen via twee adressen de opdracht
[adres1] Groen + [adres2] Rood uiteindelijk weer in de stand Hp0 resulteert...  ::)

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 18 December 2015, 09:02:32 door Bert_Apd. Reden: typefoutje hersteld »

HJ

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 15 October 2016, 23:07:03 »
Hallo Bert,

Nog zeer bedankt voor je goeie adviezen.
Ik heb je hele recept stipt opgevolgd en de DR4024 precies zo ingesteld.
Daarna heb ik de decoder samen met 2 servo's onder een gestript Viessmann sein aangebracht.

Het sein kon af fabriek namelijk alleen de seinbeelden Hp0 en Hp2 geven, oftewel een sein met 2 gekoppelde vleugels. Door het bewegingsmechaniek te slopen kon ik alle vleugels en lampglazen apart laten bewegen.
Met de DR4024 is het nu mogeljik om behalve de seinbeelden Hp2 en Hp0 ook Hp1 weer te geven.

Zo'n sein heb ik nodig als inrijsein voor mijn station Goch waar sommige aankomstsporen alleen over afgebogen wissels bereikt kunnen worden.

Hierbij de plaatjes van de verschillende standen.
Eerst de meest gebruikte: Hp0

Vervolgens het seinbeeld dat ie eerst ook al kende: Hp2

En dan het toegevoegde seinbeeld dankzij een extra servo en aandrijving: Hp1

Het mooie is dus dat alle 3 de standen met ieder hun eigen commando bereikt kunnen worden.
Hierdoor voorkom je volgorde problemen met storende tussenbeelden.
Kortom operatie geslaagd!

Nu het inrijsein aan de andere kant van het station nog.....

groet en fijne avond

Hendrik

« Laatst bewerkt op: 15 October 2016, 23:27:28 door HJ »
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #4 Gepost op: 16 October 2016, 11:46:52 »
Hallo Hendrik,

Mooie foto's van een evenzo mooie "operatie" van het Viessmann 9501 sein, mijn complimenten (y)

Leuk om te zien hoe de door mij voorgestelde oplossing toegepast kan worden.

Ik begreep dat je via dit inrijsein niet alleen station Goch "binnen" en vervolgens weer "uit" kunt rijden via een uitrijsein, maar dat ook inrijden op een kopspoor mogelijk is. Dat betekent dat het inrijsein eigenlijk uitgebreid zou moeten worden met een bedienbaar Zs3 sein met het cijfer "3". Bij het inrijden op het kopspoor zou dan Hp2 met Zs3[3] getoond moeten worden, voor de andere rijwegen alleen Hp1 of Hp2 (dus zonder Zs3).

Bijgaand een plaatje hoe zo'n (mechanisch) bedienbaar Zs3 sein er uit ziet (geheel rechts):

Bron: http://www.vizinalbahn.de/ (mit freundlicher Genehmigung von Herr Franz Fanger)
Plaatsing van het plaatje met schriftelijke toestemming van de heer Franz Fanger

Daarenboven zou er ook een voorsein bijgeplaatst moeten worden voor het volgende (uitrij)sein, dit voorsein zou - gezien jouw sporenplan - Vr0, Vr1 en Vr2 moeten kunnen tonen...

Ik zie hier weer een leuke uitdaging in om dit - op zijn minst in de benodigde DR4024 schakeling - gefaseerd te gaan realiseren.

Fase 1 wordt de uitbreiding met het Zs3 sein en de aansturing daarvan via de al onder het sein gemonteerde DR4024 met een extra servo en de daarvoor benodigde aanpassingen in de functionmapping.

Ik ga ook op zoek naar bruikbare seindelen in spoor 0 grootte om een beweegbaar Zs3 sein te kunnen maken, mogelijk is daarvoor een Wartesignaal (Ra 11) met lamp bruikbaar...

Ik kom hier later weer op terug.

Groeten en nog een fijne zondag,

Bert
« Laatst bewerkt op: 19 October 2016, 23:56:37 door Bert_Apd. Reden: Plaatje met toestemming van dhr Fanger geplaatst »

waterlelies

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 16 October 2016, 17:08:50 »
Op dezelfde wijze is het mogelijk om een wiseelstraat van max. 4 wissels met servo-aandrijving te schakelen met 1 toets.
Fred.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 October 2016, 23:53:10 »
Vraag die mij nu zo te binnen schiet nu ik dit zo lees, hoe werden deze armseinen in het echt aangestuurd? Gingen dan de twee armen ook tegelijk om?

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2016, 11:08:18 »
Vraag die mij nu zo te binnen schiet nu ik dit zo lees, hoe werden deze armseinen in het echt aangestuurd? Gingen dan de twee armen ook tegelijk om?

Voor zover het geen elektro-mechanisch sein is worden deze seinen bedient met staalkabels. In het geval van de seinen die alleen Hp0/Hp2 kunnen tonen zijn de armen inderdaad gekoppeld. Dit scheelde een extra aandrijving. Bij de seinen die Hp0/Hp1/Hp2 toonden werd dit ook met slechts 1 kabel gedaan. Hier was echter een bijzonder trucje ingebouwd. Indien Hp1 werd getrokken ging de kabel uit de 'nul'-stand in de ene richting (zeg met de klok mee) tot de stand Hp1 en kon door tegen de klok in te bewegen weer naar de stand 'nul'. Indien echter Hp2 nodig was werd de kabel vanuit de 'nul' stand tegen de klok in getrokken tot de stand Hp2, waarbij via een koppeling (waarschijnlijk een schijf met gat o.i.d. (niet in detail gekeken), ook de 2e vleugel werd meegenomen, zodat Hp2 er stond.

In alle gevallen is zo'n sein gebouwd, dat mocht er iets met de kabel gebeuren, het sein terug 'valt' in Hp0. Bij inrijseinen wordt meestal het sein 'automatisch' op stop gezet, wat erop neerkwam dat het sein werd losgekoppeld van de kabel. Daardoor zie je het terugVALLEN van het sein vaak zo abrupt gaan. Waarschijnlijk met een palletje dat weer terugvalt over de kabel als de hendel in het seinhuis weer in de stand stop gaat, wordt het sein dan bij de volgende trein weer bedienbaar.

Bij elektro-mechanisch wordt het sein net als in model beweegt door servo-motoren. Of een Hp0/Hp2 sein in dat geval 2 motoren heeft of ook gekoppelde armen is mij niet duidelijk.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2016, 13:01:34 »
Hoi Sander,

bedankt voor deze uitleg. Een ding is me nog niet geheel duidelijk, die 'nul' stand, was die dan ook Hp0? Dus nul/Hp0 met de klok mee betekende Hp1, weer terug naar nul betekende Hp0? En van nul/Hp0 tegen de klok in was Hp2? Dus van Hp1 naar Hp2 ging via Hp0?

Of zat Hp0 ergens anders?

En een kabel was dus eigenlijk een kabel paar neem ik aan?

Timo

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 October 2016, 13:07:33 »
Citaat
een kabel paar
die kabel loopt eigenlijk rond over de schijf van het sein en de schijf van de handel in het stelwerk (seinhuis). De stukken ove de schijf zijn van ketting die in uitsparingen van de schijf lopen zodat ze niet "doorslippen".
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 October 2016, 13:14:07 »
Duidelijk  (y) Inderdaad een kabel paar / een kabel die heen en terug loopt. Zodat er dus push/pull (duwen  en trekken) mogelijk is.

Voor simpele twee standen seinen eigenlijk niet nodig (push kan door de zwaartekracht) maar het gaf ze natuurlijk wel extra zekerheid. Hendel in het seinhuis kon niet naar "neutraal" gaan en de kabel "ontspannen" terwijl in werkelijkheid het sein bleef hangen. De "andere kabel" (of dezelfde kabel de andere kant op, net hoe je kijkt :p) blokkeerde de hendel dan ook. Echte feedback dus. (Tenzij er een kabel brak natuurlijk).

Dank je Ruud!

Timo

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #11 Gepost op: 19 October 2016, 21:54:21 »
Echte feedback dus. (Tenzij er een kabel brak natuurlijk).
Timo
Als dat gebeurde viel door het gewicht van het sein dat vanzelf in de stand stop. Er staat een behoorlijke spanning op de kabels, daarom zitten er overal spanninghouders. Soms onzichtbaar in het seinhuis zelf, soms zichtbaar erbuiten.
bedankt voor deze uitleg. Een ding is me nog niet geheel duidelijk, die 'nul' stand, was die dan ook Hp0? Dus nul/Hp0 met de klok mee betekende Hp1, weer terug naar nul betekende Hp0? En van nul/Hp0 tegen de klok in was Hp2? Dus van Hp1 naar Hp2 ging via Hp0?
Graag gedaan. In de ruststand (beide hendels omhoog of omlaag(hangt van de techniek af) staat het sein in Hp0. Afhankelijk van of er Hp1 of Hp2 mocht worden gegeven trok 1 van de hendels dan de kabellus de ene of de andere kant op. Dus ja, Hp1 naar Hp2 moest over Hp0. Dit is in de praktijk onmogelijk, daar een sein normaliter pas vrijgegeven wordt als de rijweg is gezekerd. In het geval van Hp1 naar Hp2 is dat onmogelijk, daar een afbuigend wissel (of bijkomede omstandigheden) altijd Hp2 dwingt, terwijl een rechte rijweg (lees : mogelijk om met baanvaksnelheid te berijden) altijd Hp1 afdwingt.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #12 Gepost op: 19 October 2016, 23:20:08 »
Hallo Sander,

Ook van mijn kant bedankt voor de toelichting op de "mechanische" werking.

Vanuit Duitsland bereikte mij de vraag of de combinatie Hp0 met Zs3 (middelste plaatje in reactie #4) technisch wel mogelijk was, weet jij hierop een antwoord?

Ik kan me voorstellen dat vanuit Hp2 met Zs3 het sein terugvalt naar Hp0 waarbij het niet noodzakelijk is om ook Zs3 weg te klappen. Een inrijsein van een kopstation heeft een "vast" Zs3[3] bord waarbij het inrijsein alleen Hp0 en Hp2 zal tonen. In dat geval is bij Hp0 ook Zs3[3] zichtbaar....

In mijn (nog te plaatsen) DR4024-oplossing valt het sein vanuit Hp2 met Zs3[3] terug naar Hp0 en wordt het Zs3 bord (nog) niet weggeklapt. Dit gebeurt pas weer bij het schakelen naar Hp1 en/of Hp2 zonder Zs3, leek mij een leuke variant.
Maar uiteraard is alles aan te passen...  ;)

De benodigde onderdelen voor het bouwen van het beweegbare Zs3 bord zijn inmiddels besteld...

Groeten,
Bert
« Laatst bewerkt op: 19 October 2016, 23:59:32 door Bert_Apd »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 October 2016, 00:09:08 »
Hoi Sander,

Bedankt voor de verduidelijking! (y)

Wat betreft gebroken kabel, alleen in het geval van een breuk in de gespannen kabel valt deze dan terug toch? Of weet de boel te slippen als de ongespannen kabel breekt? Aan de andere kant, kans dat een ongespannen kabel breekt is natuurlijk zo goed als 0  ;D

Best logisch dat er altijd via Hp0 gegaan wordt. Was even vergeten dat het Duitse systeem wat dat betreft niet werkt zoals het Nederlandse systeem. Maar dat er daar voorseinen in het spel zijn.

Maar waarom ik dat in deze context vraag, je zou dit gedrag dus ook in schaal na kunnen doen. Toegegeven, met twee servo's is erg makkelijk en kost lang niet meer zo veel als vroeger. Maar ik theorie zou je dus alle standen moeten kunnen doen met 1 servo. Je zult dan alleen iets mechanisch moeten maken wat zo reageert als het systeem vroeger in het echt. Dus met één beweging van Hp1 <=> Hp0 <=> Hp2.

Of dat het echt waard is, tja. Veel mechanisch gepriegel. Maar met lasersnijders, 3D printers en CAD is dit natuurlijk tegenwoordig een stuk makkelijker in bulk te produceren. En dan gebruik je de optie voor meer dan 2 servo standen ook een keer op een DR4024  ;D

Timo

Bert_Apd

• Offline Offline
  • N-Spoor DB Epoche III
« Reactie #14 Gepost op: 20 October 2016, 00:18:02 »
Hoi Timo,

...
En dan gebruik je de optie voor meer dan 2 servo standen ook een keer op een DR4024  ;D
...

Heb je inderdaad maar één servo nodig maar altijd nog twee DCC-adressen...   ;)

Groetjes,
Bert