Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 19:27:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 19:00:07
Fleischmann Anna ombouw. door gdh
Vandaag om 18:53:23
Ik ben aan het opruimen. door Keska
Vandaag om 18:49:58
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door BartvD
Vandaag om 18:34:01
Show je werkplek door Silvolde
Vandaag om 18:33:37
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:14:49
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 17:47:06
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Silvolde
Vandaag om 17:43:22
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
Vandaag om 16:37:54
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 16:23:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:53:20
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 15:35:42
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
  

Auteur Topic: Baan Zwollywood H0 Marklin  (gelezen 18818 keer)

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #45 Gepost op: 24 February 2016, 09:50:45 »
Hoi Barry,

Twee suggesties voor de kolenmijn:
- om van de kolenmijn weer makkelijker op de baan terug te komen, kun je vanuit de bocht in het hoofdspoor een links wissel leggen, zodat je vanaf de kolenmijn niet heen en weer hoeft te steken om terug te komen. Dan heb je wel een afbuigend wissel in het hoofdspoor, wat niet zo realistisch is, maar terug steken op het hoofdspoor is dat ook niet. Bovendien ligt de afbuigend wissel zo dicht bij het station, dat die eigenlijk nog onderdeel van het stationsemplacement is, en in dergelijke situaties is het al minder onrealistisch een afbuigend wissel te hebben.
- bij de kolenmijn heb je een rechts wissel na een bocht, dus een S-bocht. Ik zou daar een links wissel in de bocht leggen, ben je de S-bocht kwijt.

Het station bij het dorp zou ik zelf trouwens weglaten. Dat zit zo dicht bij het hoofdstation, dat de trein nog niet op snelheid is, voor 'ie alweer moet remmen.

Wat overigens ontbreekt is een verbinding (aan de linkerkant van je station) waardoor je van de kolenmijn op je goederenemplacement komt. De rechtswissel daar kun je vervangen door een engels wissel, met nog een rechtswissel in de bocht voor het station, waardoor je rechtstreeks van de kolenmijn op je goederenspoor kunt komen. Betekent wel een 2e afbuigend wissel in je hoofdspoor, wat niet ideaal is.

Ik heb het ook getekend, maar de plaatjesserver ligt eruit, dus kan 'm nu niet uploaden hier.


Grt,
Wim
Grt, Wim

zwolle83

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #46 Gepost op: 24 February 2016, 11:08:41 »
Hoi Wim,

Heb weer eens aan de "tekentafel" gezeten en aan de gang gegaan met jou suggesties wat betreft de kolenmijn en ben hier op uitgekomen;



Het klopt ook wat je zegt wat betreft het 2e station dat die wat dichtbij de eerste ligt, maar ik ben niet van plan om met een sneltrein tussen beide stations te rijden maar met mijn pas aangeschafte VT 135  https://www.youtube.com/watch?v=lDEOPThWWuQ

Groet,
Barry

zwolle83

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #47 Gepost op: 19 March 2016, 18:14:05 »
Hallo allemaal,

Na een tijdje gedemotiveerd te zijn over mijn laatste baanplan ben ik weer eens bezig geweest om een nieuw baanplan te maken. Waarom ik gedemotiveerd was? Het baanplan zag er op papier er goed uit maar ik kwam het ene na het andere probleem tegen. Zo is mijn rangeerspoor bij mijn kolenmijn gewoonweg te kort om een kolentrein met 4 wagons er te laten in rijden want de 4e wagon blijft op de wissel staan waardoor die niet meer omgezet kan worden(en ik wil toch echt met 5 a 6 wagons rijden). Ook had ik een probleem met de sporen rechts onder van mijn 2e station en het hoofdspoor. Ik had wel opgemerkt in scarm dat het niet helemaal zou passen omdat ze niet direct aansloten, maar ik dacht dat het geen probleem zou zijn maar dat is het dus wel want beide sporen staan onder druk waardoor je met een klein tikje tegen het spoor, het spoor los schoot. Dus al met al een niet al te best baanplan. Zoals ik dus al aangaf was ik dus wat gedemotiveerd, maar na rustig verder kijken en wat andere ideeën op te doen, heb ik mijn baanplan compleet omgegooid en ben ik tot het volgende baanplan gekomen,



Ik hoor graag jullie op-/aanmerkingen.

AlbertG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1020
    • Modelbaan Den Akker / Rocrail / DCC-EX
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #48 Gepost op: 22 March 2016, 10:35:14 »
Hoi Barry,
Goed bezig man! Leuk plan.

In het schaduwstation zou je in het midden een 'hosenträger' kunnen maken zoals je in het station hebt gedaan. Dan hoeven treinen die achter elkaar staan niet op elkaar te wachten.
Als ik het goed zie verstop je het grootste deel van je paradespoor, dat zou ik niet doen.
Ik zou de lus aan de linkerkant verbergen en dubbelsporig maken. Dan kun je in 2 richtingen er een trein in zetten en er willekeurig 1 uit laten komen. Geeft je ook nog weer een extra schaduwstation.

Maar het is jouw plan dus ga vooral je eigen gang  (y)

Succes, en ik kom binnenkort weer een keertje kijken.

Albert.
Hartelijke groeten,
Albert.
Mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/@Albert-DenAkker

zwolle83

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #49 Gepost op: 22 March 2016, 11:16:00 »
Hoi Albert,

Ik snap wat je bedoeld wat betreft het schaduwstation, alleen mijn idee is om beide sporen 1 richting verkeer te houden de 1 naar links en andere naar rechts zodat ik de bochtwissels niet aan hoef te sluiten.
De tunnel in mijn paradespoor is een foutje want het was mijn bedoeling (zoals jij al aangaf) om een groot deel van mijn keerlus in een tunnel te bouwen maar was vergeten om het in Scarm te veranderen ;D Dubbelspoor van mijn keerlus gaat (helaas) niet lukken omdat ik alle rails al gebruikt heb (op wat bochten na) en ook vanwege de ruimte.
En je bent van harte welkom om een keer langs te komen  (y)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #50 Gepost op: 22 March 2016, 13:40:54 »
Het lijkt erop dat je ruimte hebt om je schaduwstation groter te maken. Indien mogelijk zou ik daar wel voor kiezen.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #51 Gepost op: 22 March 2016, 15:35:29 »
Zou je de knik in je station er niet uit kunnen halen:

IN het gele deel zit een rare knik, zeker bij langere wagens krijg je daar niet z'n mooie loop mee (mijn mening)

Je zou het wissel iets op kunnen schuiven dan kun je daar recht door rijden. En geeft naar mijn idee een iets rustigere loop daar.

Roelco

zwolle83

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #52 Gepost op: 23 March 2016, 09:48:31 »
Hoi Roelco,

Ik snap wat je bedoeld met die knik, alleen moet je het (na mijn idee of iemand anders moet een oplossing weten) het zo oplossen omdat Marklin geen passend stuk rails heeft om hem recht te laten lopen.

Groet,
Barry

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #53 Gepost op: 23 March 2016, 13:57:52 »
Vermits je voor de Märklin C-rails hebt gekozen, en blijkbaar alle nodige stukken al bezit,
Citaat
...Dubbelspoor van mijn keerlus gaat (helaas) niet lukken omdat ik alle rails al gebruikt heb (op wat bochten na)...
zal je blijven aanhikken tegen problemen met eigenaardige kronkels, slingers en niet 100% aansluitende sporen. Is nu eenmaal inherent aan het gekozen spoorsysteem.
Dat Märklin niet over de "juiste" aanpasstukjes beschikt, betwijfel ik. Je zal ze alleen moeten aankopen.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 18 & 19 Oktober 2025

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #54 Gepost op: 23 March 2016, 14:59:40 »
Die slingers komen door je hosenträger die je helemaal linksonderin je station gebruikt. Er is geen recht stuk dat net zo lang is als die kruising. De rest is op te lossen, maar die tussenruimte wordt zonder zagen moeilijk. Je moet een stukje van ca. 103mm hebben, maar degene die het dichtste in de buurt komt, is ca. 94mm. Met 2x een 24206 tussen je hosenträger en je engelsman en dan een 24094 tussen je wissel rechtsonder en je Engelsman kan je het passend krijgen. Ik gok dat het verzagen van een standaardlengte recht (dus een 24172 of 188) en die tussen het de engelsman en het wissel verreweg de goedkoopste (de 24094 is alleen al duurder dan de 24188/172) en voor de treinloop ook mooiste oplossing is.

Je schrijft erover dat je geen rails meer hebt. Als je voor dit alles al genoeg hebt, dan zijn volgens mij de kosten om een paar extra railstukken, die tot een stuk meer plezier leiden, aan te kopen niet zo hoog. Natuurlijk kan ik niet in je portemonnee kijken, maar een paar railstukken kopen en des noods wat ouds verkopen lijkt mij een betere oplossing dan met deze halve oplossingen aan blijven klooien.

Of je moet de noodzaak van die hosenträger nog eens onder de loep nemen. Sowieso vind ik het spoor dat erachter ligt erg kort. Een grote E-loc krijg je al niet op dat spoor zonder het wissel te blokkeren. Minimaal een halve lengte eraan zou ik toch wel prefereren.

Op drierail is de discussie over oplossingen ook al eens gevoerd. :)
« Laatst bewerkt op: 23 March 2016, 15:01:52 door laurent »
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

zwolle83

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #55 Gepost op: 24 March 2016, 09:28:47 »
Hoi Laurent,

Ik snap wat je bedoeld met die "rare" slinger, maar ik heb er niet zo'n probleem mee aangezien de passagierstrein met de langere wagons op het eerste spoor aankomen en vertrekken. Het spoor na mijn hosenträger is kort getekend in scarm omdat ik mijn terug melders er niet bij had gerekend, dus al met al heb ik overal (station en haven) meerdere rechte stukken kunnen toevoegen. Ook zal ik over het algemeen met stoomtreinen rijden en misschien een paar diesels maar niet met E-loks dus mijn idee achter de hosenträger is dat de trein afkoppelt en zo weer naar achter kan rijden om aan te koppelen of om naar de draaischijf te rijden om te draaien en dan weer te kunnen aankoppelen.

Groet,
Barry

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #56 Gepost op: 24 March 2016, 09:46:59 »
Ik zou dan voor de gein eens opmeten hoe lang een doorsnee stoomloc is. Een E loc past al niet op een enkel stukje rails, in mijn ervaring is een stoomloc nog even langer... ;)

Maar met stoomlocs, is het dan niet handig dat je zonder steken op het hoofdspoor bij de draaischijf kan komen?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

zwolle83

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #57 Gepost op: 25 March 2016, 12:57:00 »
Hoi Laurent,

Citaat
Het spoor na mijn hosenträger is kort getekend in scarm omdat ik mijn terug melders er niet bij had gerekend, dus al met al heb ik overal (station en haven) meerdere rechte stukken kunnen toevoegen

Zoals ik dus al aangaf had ik dus meerde rechte rails over omdat ik mijn terug melders niet had meegerekend in Scarm. Doordat ik nu mijn terugmelders er tussen heb gedaan kreeg ik dus "nieuwe" stukken rails die ik (zoals jij aangaf en ik zelf ook wist) op plekken kon plaatsen waar het aan de korte kan zou zijn.

Maar goed ik ben weer eens wezen stoeien met mijn baanplan;



Naar mijn idee zit hier veel "speel" mogelijkheden in. Om een paar ideeën te geven;
Ik kan er voor kiezen om mijn treinen een paar rondjes te laten rijden om vervolgens naar het schaduwstation te gaan en zo weer door maar dan met een andere passagierstrein of goederentrein. Ik ben me er dan ook van bewust dat de treinen dan steeds weer het station via de zelfde weg in en uit rijden daar heb ik dan het volgende op bedacht;
Ik kan ook de passagierstrein op spoor 2 aan laten komen, afkoppelen een andere stoomloc ervoor en weer laten vertrekken richting schaduwstation parade spoor en daar weer andere richtingen op laten rijden. Dus al met al (naar mijn idee) genoeg rij mogelijkheden.

Citaat
Maar met stoomlocs, is het dan niet handig dat je zonder steken op het hoofdspoor bij de draaischijf kan komen?
Dat ik met een stoomloc moet steken om naar de draaischijf te komen ben ik me ook van bewust en naar mijn idee lijkt dat niet zo'n heel groot probleem, aangezien mijn bovenste spoor het daadwerkelijk laad/losspoor is en de 2 sporen eronder de rangeersporen zijn en vaak zat vrij zijn om zo dus naar mijn station of draaischijf te kunnen steken. Dat gedeelte van mijn baan wil ik zelf besturen, want wil zelf ook wat te doen hebben en niet alleen maar toe kijken ;D

Groet,
Barry

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #58 Gepost op: 26 March 2016, 01:09:04 »
Maar je hebt nog steeds die rare slinger in je perronspoor.

Verder snap je mijn opmerking t.o.v. je stoomloc niet. Als je een trein hebt die binnenkomt op het station (die onderste 2 sporen) en er omgelopen moet worden, waarbij je de stoomloc wilt keren, moet je 4x steken voordat je bij de draaischijf bent, waarvan 2x op het hoofdspoor.

En wat ik niet snap, je hebt het telkens over rails gevonden e.d., betekent dit nou dat je enkel rails wilt gebruiken die je al hebt en niets wilt bijkopen?
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2876
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Baan Zwollywood H0 Marklin
« Reactie #59 Gepost op: 26 March 2016, 08:38:55 »
Je keerlus werkt nu maar één kant op. Om een eenmaal gekeerde trein weer dezelfde richting uit te krijgen moet je dus achteruit de lus door.